Fortolling av varer.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg har EI heller betalt merverdiavgift. Jeg har kun betalt det varen/e kostet. Noen som kan forklare det da ?
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Gixxerman wrote:Jeg har EI heller betalt merverdiavgift. Jeg har kun betalt det varen/e kostet. Noen som kan forklare det da ?
Folkene som behandler pakker fra utlandet der du bor er særdeles sløve. Grensen er 200 kroner, er verdien over det skal det beregnes mva av verdi + fraktpris. For gaver fra privatpersoner er grensen 500 kroner.
V4 fun
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Javel da sier vi det sånn da. Jeg gir jo faen :)
User avatar
Guido Brasletti
Posts: 108
Joined: 19 May 2005 00:03

Post by Guido Brasletti »

Som Kosh sier, her er det noen som ikke har gjort jobben sin, noe du antageligvis bare er glad for. Du kan derimot ikke forvente at du har like mye flaks neste gang, eller forvente at andre har det...

Jeg har hatt flaks selv jeg - fått ting til verdi av over $1000 som har sklidd rett igjennom. På den annen side har jeg fått telefon fra postmottak, utlandet om jeg kunne dokumentere at verdien på et brukt modelljernbanelokomotiv jeg fikk virkelig var under 1000,-...
Kosh wrote: For gaver fra privatpersoner er grensen 500 kroner.
Nei, grensa for gaver fra privatpersoner er 1000,-

-------
SITAT - Toll- og avgiftsdirektoratet: Rundskriv 2003/484:
Finansdepartementet har med virkning fra 3. juli 2003 hevet grensen for toll- og avgiftsfritak for gaver fra utlandet til 1000 kroner. Som en følge av dette, er det foretatt følgende forskriftsendringer:

I Forskrift av 12. desember 1975 (nr. 12) om beregning og oppkreving av merverdiavgift ved innførsel av varer.

§ 5 første ledd nr. 1 første punktum skal lyde:

1. Gavesendinger av verdi under kr 1000,-.

II Forskrift av 12. desember 1975 nr. 1 om toll- og avgiftsfritak for visse gavesendinger som føres inn til bruk for vedkommende selv eller dennes familie.

§ 1 skal lyde:

Varer i gavesendinger av verdi under kr 1000,- kan leveres avgiftsfritt når varene innføres til bruk for vedkommende selv eller dennes familie. Fritaket gjelder ikke brennevin, vin og tobakksvarer (herunder sigarettpapir) og heller ikke masseforsendelser av varer fra utlandet til en eller flere adressater her i landet.
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...
Image
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Gixxerman wrote:Jeg har handlet før også fra utlandet. Handlet to T-skjorter fra USA = 450kr. Ikke tollpliktig. Handlet paintballutstyr fra USA = 700kr. Ikke tollpliktig.
Sjekker du pakkene så står de mest sannsynlig merket som "gift". Da er de under grensa.
Image
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Drar denne tråden opp i lyset igjen jeg... har nemlig et likedan spørsmål med en litt annen vinkling og litt annen produktgruppe...

Jeg har funnet meg en fet gitar i Store Britannia...

Image

Hvis jeg nå skulle befinne meg i Store Britannia og stikker innom en sjappe og kjøper meg en slik gitar og tar den med meg som håndbagasje.. hvordan blir det tollmessig? Er det noe å fortolle?

Er det forskjell på det å ta med seg noe personlig over grensa og få det tilsendt i posten...sånn rent juridisk...?
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Rent juridisk blir det nok det samme, en annen sak er jo om du går på grønt eller rødt når du kommer i tollen :roll:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Einar
Posts: 650
Joined: 26 Apr 2005 15:03
Location: Tofte

Post by Einar »

Jeg kjøper varer på E-bay. hvis varen er over 200 men under 1000 betaler man et forenklet tollbehandlingsgebyr på 85 kr pluss moms. Jeg ber de som jeg kjøper av å krysse ut gave boxen på tollpapirene.. men når f.eks avsender er JP.Powersport Inc. ser jo tollerne at det mest sannsynlig ikke er gave. og da for man en lapp i postkassa som sier at man kan hente den på posthuset og hva det koster, man kan jo alltid krangle og påstå at det er en gave... hvis det er over 1000 koster tollbehandlingen mer. Anngående det å reise til Storbrittania blir det akkurat det samme som å reise til Sverige. Da kan man kjøpe varer for (hvis jeg husker riktigt) 10.000,- uten å betale toll eller avgift... derfor kjører mange til Sverige for å handle hvitevarer og møbler...(grensen var 5.000,- i 2002 hvis man var på ferie)mye utdatert informasjon på nettet... samme nedenfor.. gebyret har blitt satt opp fra 2004..
Tollgebyr


hvis noen kan bekrefte eller avbekrefte at dersom man har vært på ferie, trenger man ikke å fortolle varene dersom man har handlet for mindre enn 10.000 kroner. d.v.s man trenger ikke å gå/kjøre på rødt.
Du trenger bare 1
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Post by Bernt`ern »

Jeg ser at det i starten av denne tråden ble diskutert forskjellige praksiser i Tollbehandlingen.
Årsaken i noen av tilfellene KAN være at varen(e) har sitt har sitt opprinnelssted i et EØS, EU eller EFTA land.
Varer som er PRODUSERT i et av disse landene skal det ikke betales toll for ved inførsel til Norge, men det MÅ da forligge et opprinnelsesbevis! Dette opprinnelsesbeviset er det veldig enkelt for selger å lage!!

Dette er klippet ut fra Tollvesenets nettsider:
Preferansetoll (Opprinnelsesregler/Handelsavtaler)
(topp)
Hjemmel for preferansetollbehandling er Tolltariffens innledende bestemmelser (TTIB) § 2.
Se også Tolltariffen.
Varer omfattet av en frihandelsavtale som er inngått mellom Norge og en fremmed stat eller gruppe av stater, kan innenfor rammen av slike avtaler innføres tollfritt eller til redusert tollsats. Preferansetollbehandling kan innrømmes under forutsetning av at opprinnelsesreglene til den aktuelle frihandelsavtale er oppfylt.
Det legale grunnlaget for opplysningene gitt i dette avsnittet finnes hovedsakelig i Protokoll 4 til EØS-avtalen og de ulike opprinnelsesprotokollene til EFTA sine frihandelsavtaler med tredjeland.
For å oppnå preferansetollbehandling ved fortollingen kreves det framlagt gyldig opprinnelsesbevis, Jf TL § 15.2.b. Dersom slike bevis ikke foreligger ved fortollingen, beregnes toll etter ordinær tollsats. Preferansetollbehandling kan likevel oppnås i etterhånd etter søknad og ved fremleggelse av gyldig opprinnelsesdokumentasjon, forutsatt at det ved fortollingen er anført "JA" i rubrikk 36 på tolldeklarasjonen. Søknaden, sammen med gyldig opprinnelsesdokumentasjon, legges fram for Tollvesenet i den tollregion importøren har sin adresse, innen 3 år etter fortollingstidspunktet, Jf TLF 5.2.2.
Preferansetollbehandling kan ikke påregnes hvis varene er innført/utlevert eller tatt i bruk uten Tollvesenets tillatelse, (smuglervarer og ikke-deklarerte-/feildeklarerte varer).
Pr. 1. mai 2004 har Norge iverksatt følgende frihandelsavtaler og systemer som medfører tollettelser:
EØS-avtalen
Frihandelsavtalen EF-Norge
EFTA-konvensjonen
Det norske GSP-systemet
EFTA- Tyrkia
EFTA- Israel
EFTA- Romania
EFTA- Bulgaria
EFTA/PLO (Den Palestinske selvstyremyndighet).
EFTA/Marokko
EFTA/Mexico
EFTA/Makedonia
EFTA/Jordan
EFTA/Kroatia
EFTA/Singapore
Norge-Færøyene
Norge-Grønland
Medlemsland til EØS-avtalen:
Tyskland, Finland, Island, Liechtenstein, Sverige, Østerrike, Belgia, Danmark, Frankrike (inkl. Monaco), Hellas, Irland, Italia, Luxemburg, Nederland, Portugal (inkl. Azorene og Madeira), Spania (inkl. Kanariøyene), Storbritannia, Litauen, Latvia, Estland, Slovenia, Polen, Ungarn, Den slovakiske republikk, Den tsjekkiske republikk, Malta, Republikken Kypros og Norge (unntatt Svalbard).
Medlemsland i EFTA:
Sveits, Liechtenstein, Island og Norge.
Medlemsland i EU:
Tyskland, Finland, Sverige, Østerrike, Belgia, Danmark, Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Luxemburg, Nederland, Portugal, Spania, Storbritannia, Litauen, Latvia, Estland, Slovenia, Polen, Ungarn, Den slovakiske republikk, Den tsjekkiske republikk, Malta og Republikken Kypros.

Vilkår for preferansetollbehandling
For at preferansetollbehandling skal kunne innrømmes ved innførsel er det visse vilkår som må være oppfylt. Disse vilkårene knytter seg til: opprinnelsesbevis, krav, vareomfang og forsendelsesregel.
Opprinnelsesbevis
For at eksportøren skal kunne utstede opprinnelsesbevis må opprinnelsesreglene for det eksporterte produkt være oppfylt. Opprinnelsesreglene finnes i egne protokoller i de ulike avtalene og angir kriterier for hvilken grad av bearbeiding og foredling som kreves utført på tredjelandsmaterialer for at ferdigvaren skal oppnå preferansestatus, jf utførselsveilederen.
I EØS-avtalen og i våre frihandelsavtaler finnes to ulike typer opprinnelsesbevis:
Varesertifikat EUR.1:
Varesertifikat EUR.1 foreligger som eget skjema. Dette sertifikatet skal være attestert av tollmyndighetene i eksportlandet.
Fakturaerklæring:
Fakturaerklæringen kan sies å ha to bruksområder hvorav den i det ene tilfelle kan benyttes av alle eksportører, mens den i det andre er forbeholdt såkalte godkjente eksportører.
En godkjent eksportør vil kunne utstede en slik fakturaerklæring uansett verdien på opprinnelsesproduktene, mens andre ikke-godkjente eksportører kun kan benytte fakturaerklæringer når sendingen inneholder opprinnelsesprodukter og verdien ikke overstiger NOK 50 000,-.
Hvorvidt eksportøren er en godkjent eksportør framkommer ved at eksportørens autorisasjonsnummer er inntatt i parentesen i erklæringen.
Ordlyden i en EØS-fakturaerklæring
Norsk versjon:
Eksportøren av produktene omfattet av dette dokument (tollmyndighetenes autorisasjonsnr………) erklærer at disse produktene, unntatt hvor annet er tydelig angitt, har EØS preferanseopprinnelse.

Resten finnr du her:
http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... #Tollverdi

Den erklæringen om opprinnelsesland er veldig enkel - jeg har selv laget slike for å sende trykksaker til Finland - det er kun for selger i utlandet å lage en Proforma Invoice hvor varens verdi står oppført, og med teksten:

Norsk versjon:
Eksportøren av produktene omfattet av dette dokument (tollmyndighetenes autorisasjonsnr………) erklærer at disse produktene, unntatt hvor annet er tydelig angitt, har EØS preferanseopprinnelse.
Engelsk versjon:
The exporter of the products covered by this document (customs authorization no...) declares that, except where otherwise clearly indicated, these products are of EEA preferential origin."

Denne Proforma Invoice må da følge de vanlige fraktbrev/tollpapirer!
Varesertifikat EUR 1 som er omtalt - kan her i landet lastes ned fra Tollvesenets nettsider, kanskje så også i de øvrige landene ....??
Living is Riding....
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

eg ser at det er en som sier at det ikkje er toll på motorsykkel deler....

vel, eg bestillte effektanlegg fra danmark og eg måtte betale 175 kr i fortolling...

Og hvis varen sin verdi er under kr 1000 og varen ikkje er restriksjonsbelagt koster det 85, og mva og andre div avgifter kommer i tilleg..
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Post by Bernt`ern »

speedy gonzales 2 wrote:eg ser at det er en som sier at det ikkje er toll på motorsykkel deler....

vel, eg bestillte effektanlegg fra danmark og eg måtte betale 175 kr i fortolling...

Og hvis varen sin verdi er under kr 1000 og varen ikkje er restriksjonsbelagt koster det 85, og mva og andre div avgifter kommer i tilleg..
Det stemmer det at på deler til motorkjøretøy er det ikke toll - MEN du må betale MOMS!

Du nevner 85 kr - og det er omkostninger for FORENKLET tollbehandling, dvs. du må betale 85 kr for at Tollvesnet skal finne ut at du ikke skal betale toll........ :roll:
I tillegg kommer da norsk moms.

Hva mener du med "restriksjonsbelagt"??
Living is Riding....
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Eg skal sitere det som står på papiret eg fikk fra godsenteret..

Pris(inkl.mva) fra 01.01.06: Fortolling: kr 175. Om vareverdien re under kr 1000 og varen ikkje er restriksjonsbelagt, er prisen 85. Mva og evt. avgifter på varen kommer i tille.. Avgiftsfrie sendinger behandles gratis.

Må ikkje eg betale toll her eller har eg mistforstått ??
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Post by Bernt`ern »

Jeg forstår dette slik at det godssenteret du benytter tar kr 175.- for full tollbehandling. Det er kun det de tar seg betalt for å tollbehandle varene - tollen kommer da i tillegg!!

Forenklet tollbehandling koster 85.-, det er det de tar for å finne ut at varen ikke er tollpliktig!

Vi kan vel aldri være helt sikre på disse reglene, så det beste er om du ringer til Tollvesenets infosenter tlf. 0 30 12 - der får du iallefall riktige svar,
og du får sikkert klarhet i hva som er rett i ditt tillfelle!
Living is Riding....
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

var i postkassen nettopp og der hadde eg fått brev i fra mc1..

var en kvittering på hva eg hadde betalt for osv og der stod det fri fortolling, men er jo mulig han har lagt dette til i prisen da..

jaja, er driter i det.. billigere blir det som oftest uansett
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
jata
Posts: 171
Joined: 12 Feb 2006 11:59
Location: mosjøen

Post by jata »

hvorfor skal posten bruke så jævlig lang tid!!
har kjøpt nye stempel fra usa som ble sent 9/8 ankommet oslo 10/8
der ble de STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING og ligger der enda. noen som vet hvor lang tid det tar?
triumph sprint st 2000mod
kawasaki z1000j 1982mod
kawasaki vn15 vulcan 1996mod
Post Reply