Bruker dere lås på sykkelen?

Prat om tung MC.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Bjerknez »

Ambro wrote: 16 Apr 2024 07:34
Bjerknez wrote: 16 Apr 2024 02:41
Anterialis wrote: 15 Apr 2024 21:28 Hehe så videoen. Virker ikke som skivelås ville stoppet dem…

Takk for innspill!
--snip--

Men å låse aykkelen med skivelås mens man er på tur klarer jeg ikke helt å se den store gevinsten med. Det hjelper jo LITT, men dem tar den uansett.
Tyver er late, og ønsker ikke å bli oppdaget. Den vanligste metoden for å stjele en sykkel er å trille den en liten distanse vekk, gjemme den under kvist/hekk/noe, og se om noen umiddelbart finner den (gjemt tracking), for så å hente den med varebil når det er trygt. De ønsker jo ikke å bli tatt hjemme. En skivelås gjør det veldig mye vanskeligere å trille en sykkel den distansen, med mindre du kjører en Grom el.l. som kan bæres.

Igjen, er samma grunn til at vi har alarm på hus/bil. Det er enklere å fortsette å spane på naboen, og bortover og ta den som ikke har det.
Men fortsett gjerne uten Bjerknez, kjekt å vite at tyvene har ett lettere mål enn min når jeg er på tur. \:D/
Alt hjelper selvsagt, men to personer lemper fort en motorsykel opp på en henger eller inn i en varebil. Det må jo være enklere enn å trille den bort, gjemme den under en busk for så og hente den etterpå?

Hjemme har jeg videoåvervåket hele eiendommen inkludert garasjen og kameraene filmer 24/7. sykkelen står innelåst i garasje som oftest forran en annen bil. Lykke til med å få ut denne.

Når jeg er å tur så er det sjeldent jeg går langt unna sykkelen uansett. Den står som oftest innen synsvidde og gjør den ikke det så befinner jeg meg inne på en campingplass eller en avstengt gård på et hotell etc. Hos familie rundt om parkerer jeg i garasje.

Traff en på en campingplass i Årdal for 4-5 år siden som var smart og hadde montert skivelås. På morgenen dagen etter så lå både sykkelen og mannen oppå vannrett da han prøvde å kjøre avgårde med skivelåsen på.

Men uansett... jeg kom til å tenke på en ting...

Hva med et videokamera på sykkelen med GPS sensor koblet til batteriet som startet så fort sykkelen beveget seg? Altså et med SIM kort som lastet opp all video til skyen og sendte live video videre til en app. Da får man trolig bilde av tyvene, bilen, samt GPS sporing. Sleng på en alarm som uleri tillegg så er vel sjansene store for at dem blir tatt ganske kjapt vil jeg tro?

Må da finnes en "smartere" måte og forhindre tyveri på enn en simpel skivelås i 2024 som kappes på få sekunder?
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by RuneMC »

@Bjerknez Har også gjemt sporingsbrikke på MC'n, men det har etterhvert blitt ganske verdiløst ved at en på mobilen varsles om det er ukjente sporingsbrikker i nærheten - dette pga misbruket, dvs at sporingsbrikker ble festet på biler osv av "stalkere" som fulgte etter ekser osv.

Kamera og gps bruker endel strøm så ikke så praktisk på MC, og lett å plukke bort (evt settes de inn i containere for frakt ut av Norge der gps-signaler og annen kommunikasjon blokkeres).

Men for din del har du vel en sykkel som krever at fire mann løfter den, så størrelsen i seg selv virker preventivt ;-)
User avatar
Domino
Posts: 216
Joined: 16 Dec 2020 14:43
MC: 1992 Kawasaki ZX-6
2011 Triumph Tiger 800

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Domino »

For å unngå å havne vannrett er det bare å bruke den medflgende varslingswiren som følger med enkelte lås. Den andre enden tres inn på enden av styret.

Disc lock.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Bjerknez »

Domino wrote: 17 Apr 2024 12:01 For å unngå å havne vannrett er det bare å bruke den medflgende varslingswiren som følger med enkelte lås. Den andre enden tres inn på enden av styret.


Disc lock.jpg
Ja, han hadde en slik...
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Bjerknez »

RuneMC wrote: 17 Apr 2024 11:39 @Bjerknez Har også gjemt sporingsbrikke på MC'n, men det har etterhvert blitt ganske verdiløst ved at en på mobilen varsles om det er ukjente sporingsbrikker i nærheten - dette pga misbruket, dvs at sporingsbrikker ble festet på biler osv av "stalkere" som fulgte etter ekser osv.

Kamera og gps bruker endel strøm så ikke så praktisk på MC, og lett å plukke bort (evt settes de inn i containere for frakt ut av Norge der gps-signaler og annen kommunikasjon blokkeres).

Men for din del har du vel en sykkel som krever at fire mann løfter den, så størrelsen i seg selv virker preventivt ;-)
Et kamera samt GPS bør ikke bruke mye strøm i det hele tatt. Poenget er at det kun skal aktiveres ved bevegelse. Hvis batteriet gir strøm nok i noen timer om sykkelen blir stjålet kan det være nok.

Dessuten tror jeg kanskje at hvis tyven VET at sykkelen har sporingsbrikke gjemt så er det mer preventivt enn skivelåsen. Tror jeg...

Å skulle dem bare gjemme sykkelen i en busk eller bak ne hekk så finner man jo sykkelen selv evt.
User avatar
mekkern
Posts: 5123
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by mekkern »

Fenghette under setetrekket med passende sensor hadde jo løst en del problemer -også for neste generasjon... :plystre
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: Bruker dere lås på sykkelen?

Post by Bjerknez »

mekkern wrote: 17 Apr 2024 15:42 Fenghette under setetrekket med passende sensor hadde jo løst en del problemer -også for neste generasjon... :plystre
Hehe, hadde nesten vært en sann glede å sett dem prøve seg :lol:
Post Reply