Motorsykkelulykker - samletråd

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Traction »

intruder wrote: 27 Sep 2023 10:58
mekkern wrote: 24 Sep 2023 17:51 Har møtt flere mc i helga på parklys også... :-k :-k gjør ikke saken bedre med henblikk på synlighet.
Samme som med biler :Hva er greia med å kjøre på Parklys???? koster forøvrig 3700kr hvis man blir huka.
Tror ikke jeg har kjørt en meter omtrent på annet enn fulltlys etter jeg tok opp kjøringen igjen...
men må jo huske synlighet og plassering også hele tiden :thumleft
Bare en refleksjon: jeg har kjørt tung mc siden 1981, og lettere saker før det. Jeg kjører r-sykler, og har aldri brukt virkemidler for synlighet, verken vest, gul hjelm eller fulltlys/ekstralys. Jeg kjører ikke som en prest, og jeg har p.t. 5 prikker i førerkortet. Til sammen har jeg slitt ut et antall sykler, etter fryktelig mange mil langs alskens veier, mest i Norge.
Likevel har jeg aldri vært ute for en "ikke bli sett"- situasjon, og jeg føler meg dønn trygg på veien. Har ikke hatt ulykker heller.
Hva kan dette komme av?
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by intruder »

Antakelig må du selv komme med den eventuelle analyse av din situasjon,selv snakker jeg stadig med MC-førere som altfor ofte opplever å ikke bli sett i kryss og ellers .... :-k
Blindsona bilistene har kan jo selvsagt ofte være en av mange forklaringer...
bilister med fartsjævelen i øya og ti meter bak " sinka " foran kan være en annen del av forklaringen...
User avatar
RuneMC
Posts: 2037
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by RuneMC »

Kjører også kun med nærlys og nyere sykler har vel DRL (daytime running lights) som jeg tror er godt nok. De få (gjerne eldre damer fra sideveier og hagesenter) som ikke har sett meg tror jeg har andre utfordringer. LED-fjernlyset er forøvrig så sterkt på AT'n at de fleste bilførere tydelig skjerper seg litt etter et kort blink. Plassering i veien slik at du er enkel å se og tydelig ift hvor du skal og å lese hva bilførerne tenker jeg er viktigere.

Motsatt med fullt fjernlys og/eller ekstra påmonterte LED lys så blir det for mye... Har selv kjørt bil i mørke og tunnell og bakfra kommer det et "lysorgel" som jeg skjønner er MC, men må se bort fra speilet for ikke å bli blendet, så det virker mot sin hensikt. Får null idé om avstand til MCn.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4560
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Bikeridr »

RuneMC og Traction har her et syn jeg fullt og helt deler.
De *idiotene* som insisterer på å kjøre med fullt lysorgel gjør meg mye mer forbanna enn ",oppmerksom". Når jeg møter slike ( i bil og de ikke har noen bak), så får de smake mitt fulle lysorgel, og jeg dimmer ikke før de har passert, selv om de dimmer. De får smake sin egen medisin helt til de er kurert.
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Traction »

intruder wrote: 02 Oct 2023 13:42 Antakelig må du selv komme med den eventuelle analyse av din situasjon,selv snakker jeg stadig med MC-førere som altfor ofte opplever å ikke bli sett i kryss og ellers .... :-k
Blindsona bilistene har kan jo selvsagt ofte være en av mange forklaringer...
bilister med fartsjævelen i øya og ti meter bak " sinka " foran kan være en annen del av forklaringen...
Å ikke bli sett skjer oss alle, også når vi kjører bil, går eller sykler. Det er ikke til å unngå, siden mange i trafikken har oppmerksomheten rettet mot helt andre ting enn trafikk.
Spørsmålet er, hvorfor noen stadig opplever dette som et problem, og andre ikke?
Min kjøreadferd er årsaken til at det er uproblematisk for meg å ikke bli sett.
Om jeg hadde brukt lys, vest og farger, så kunne jeg likevel ikke endret min adferd. Jeg ville følt det som svært utrygt å basere en tøddel av min sikkerhet på et håp om at lys og farger skulle få andres oppmerksomhet bort fra mobilen, passasjeren, bilradioen, sminkespeilet, osv osv.
Traction
Posts: 76
Joined: 25 Dec 2021 07:44
MC: Aprilia

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by Traction »

RuneMC wrote: 02 Oct 2023 13:55 Kjører også kun med nærlys og nyere sykler har vel DRL (daytime running lights) som jeg tror er godt nok. De få (gjerne eldre damer fra sideveier og hagesenter) som ikke har sett meg tror jeg har andre utfordringer. LED-fjernlyset er forøvrig så sterkt på AT'n at de fleste bilførere tydelig skjerper seg litt etter et kort blink. Plassering i veien slik at du er enkel å se og tydelig ift hvor du skal og å lese hva bilførerne tenker jeg er viktigere.

Motsatt med fullt fjernlys og/eller ekstra påmonterte LED lys så blir det for mye... Har selv kjørt bil i mørke og tunnell og bakfra kommer det et "lysorgel" som jeg skjønner er MC, men må se bort fra speilet for ikke å bli blendet, så det virker mot sin hensikt. Får null idé om avstand til MCn.
HELT enig!
User avatar
kvase
Posts: 4043
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
intruder
Posts: 4292
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Motorsykkelulykker - samletråd

Post by intruder »

Fulltlyset på en 30 år gammel Virago er antakelig ikke sterkere enn kjørelyset / nærlyset på en moderne MC...
er heller ikke mange motgående kjøretøy som blunker med lyset i irritasjon så ..
Dermed regner jeg med at min lysvruk er bra innafor...alle nye sykler med tre / fire lys foran synes jeg er litt i overkant på en måte :-k
Post Reply