3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Dette er den siste versjonen jeg har laget av denne holderen og dette er hoveddelen. Poenget her er at den skal kunne svinges fra side til side og at det skal festes en rund innsats inn bak med gjennomgående M6 skrue som skal gå inn i neste feste, som blir steg 2 i design prosessen.

Jeg tenker jeg først må printe ut denne for å se om den passer før jeg går videre.
holder_1.png
holder_2.PNG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Da er delen satt til print :)

Om 10 timer er den forhåpentligvis ferdig og kommer ut hel av printeren. Denne delen dekker nesten hele byggeplaten og bare 3 cm. Fra maks høyden til printeren. Kommer denne ut prikkfri så blir jeg utrolig overrasket :)
IMG_1246.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Ser bra ut så langt :)

7 timer igjen :)
IMG_1249.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Det andre multimeteret jeg har har festemuligheter bak så det er enklere å lage feste til dette slik at også dette kan henge fra hylla og fungere som et "benk-multimeter".

Her er det jeg har tegnet så langt og som trolig går til printern i kveld.
bracket_3.png
bracket_2.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bjerknez wrote: 09 Sep 2023 09:03 Ser bra ut så langt :)

7 timer igjen :)

IMG_1249.jpeg
Ble ikke 100% men den ble veldig bra å jeg er fornøyd :)

På graunn av størrelsen (i forhold til printer) og det faktum at jeg printet den rett på plata gjorde at bunnen ble litt "kantete" på hjørnene. Bortsett fra det, så ble den ganske så perfekt. :)

Kun litt hvite rester etter curing som lett kan vaskes bort. Merk at jeg ikke printet denne på beste kvalitet. Her har jeg brukt 0.05 mm laghøyde. Holderen passet nøyaktig til disse festene på multimeteret. Vi snakker en nøyaktighet på langt under millimeteren her i en avstand på 14 cm. Hullet ble helt rundt og målene stemte 100%. Ingen warp eller noe.
IMG_1251.jpeg
IMG_1253.jpeg
IMG_1250.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: 3D-print-tråden

Post by Toalmar »

Må si det er imponerende kvalitet på resin print ja :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4593
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bikeridr »

Snart hjemme selv nå. Må nok ta igjen litt 3D-printing, ja..
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Toalmar wrote: 09 Sep 2023 18:51 Må si det er imponerende kvalitet på resin print ja :thumleft
Den der er ikke den jegbhar printet som så best ut heller. Jeg kunne også doblet antall lag og printet med 0.025mm tykkelse, men da hadde tatt doble tiden.(20 timer).

Men ja, resin prints er så absolutt en glede og å se på hver gang et print er ferdig. Hadde jeg vært mer dreven kunne jeg trolig fått butikkhylle kvalitet på det meste som printes. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Bikeridr wrote: 09 Sep 2023 18:57 Snart hjemme selv nå. Må nok ta igjen litt 3D-printing, ja..
Ja, nå er det din tur, hehe.
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Yohoo! Denne gangen ble det helt perfekt. Hullene til skruen samt nedsenkingshullene har nøyaktig samme dimensjon som hodet på kutteren (7.56mm). Siden på skruehodet toucher så vidt sidekanten. Helt perfekt.

Her er noen bilder rett etter en runde i wash and cure maskinen, men før den siste finishen hvor jeg går over en runde med mikrofiber og litt vann for å tørke av de hvite restene.

Merk at denne ikke engang er printet på maks kvalitet. Men allikevel synes jeg den er mer enn bra nok etter litt tørk og fuktig fille er denne nærmest helt plettfri. Ikke noe layer lines å se med det blåtte øyet i virkeligheten. Da må man zoome godt inn :)
IMG_1254.jpeg
IMG_1256.jpeg
IMG_1257.jpeg
IMG_1258.jpeg
IMG_1259.jpeg
IMG_1260.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 09 Sep 2023 01:54
JoeHugin wrote: 08 Sep 2023 20:20
Bjerknez wrote: 08 Sep 2023 07:29 Sliter litt med å finne et effektivt og godt design vedrørende multimeteret jeg vil henge opp på siden av hylla i furtebua. Meningen er at jeg skal bruke multimeteret mens det står i denne holderen jeg printer og multimeteret må tilte litt nedover.

Jeg har tegnet flere versjoner som jeg har forkastet da jeg liksom aldri blir fornøyd...

Men i helgen skal jeg se om jeg får noe klart :)
Hvilket meter har du?
Jeg har to multimetere som skal ha holdere til og disse er ikke oike. Det ene er et Brymen BM869S og det andre er et Brymen BM786 EEVblog edition. Det er BM869S som jeg må lage holder til først da jeg har tatt ned det gamle.
Magnetiske BMH-01 kan ikke utnyttes på noe vis?
Finner ikke info om det, men jeg har 1/4" skrue på noen av meterne mine 🤔
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Og der så jeg du hadde laget ja, ble fint det
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 10 Sep 2023 13:07
Bjerknez wrote: 09 Sep 2023 01:54
JoeHugin wrote: 08 Sep 2023 20:20

Hvilket meter har du?
Jeg har to multimetere som skal ha holdere til og disse er ikke oike. Det ene er et Brymen BM869S og det andre er et Brymen BM786 EEVblog edition. Det er BM869S som jeg må lage holder til først da jeg har tatt ned det gamle.
Magnetiske BMH-01 kan ikke utnyttes på noe vis?
Finner ikke info om det, men jeg har 1/4" skrue på noen av meterne mine 🤔
Joda, men jeg vil nå gjerne lage mitt helt eget oppheng selv. Jeg kunne også tilpasset noen GoPro mounts som jeg har, eller x-mounts etc. mange muligheter. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 10 Sep 2023 13:09 Og der så jeg du hadde laget ja, ble fint det
Jeg endret litt på rekkefølgen. Holderen til det blå multimeteret er nå ferdig da det kunt trengte en del. Det andre jobber jeg fortsatt med. Jeg må lage en brakett pp en eller to deler til som skal gå fra den holderen jeg allerede har laget til et festepunkt til hyllen. Jeg er enda ikke i mål med det desgnet :)

Det røde multimeteret har nemlig ikke noe oppheng bak og fasongen på det var litt lite 3D vennlig å tegne. Men altså, holderen er klar samt passer og er ferdig. Så nå må jeg lage noe ut fra denne som går til benken. :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 911
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Da har jeg laget et foreløpig design på restene av festet til multimeteret. Det ble trolig langt mer avansert enn strengt tatt nødvendig, men jeg skal sove litt på det før jeg setter på print av de forskjellige delene.

Jeg har farget hver del i egen farge så det er lettere å se da denne må printes i flere deler.
finished.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply