3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Boksen jeg har laget selv er nå satt til print. Jeg er mer skeptisk til denne. Spesielt lokket hvor jeg bare klinket til med auto support på et liggende lokk. Blir denne også bra, så kan jeg si at en slik printer burde alle ha. Joda, det er litt klin med resin, så den er kanskje ikke egnet på kontoret ved siden av Macbook'en, men i garasjen eller i boden så er den helt super.

Det største problemet så langt er å få det som er printet av plata etter ferdig print. Føler dem sitter rimelig hardt. Bortsett fra det så er dette såre enkelt. Spesielt hvis neste print også blir bra. :)
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: 3D-print-tråden

Post by Toalmar »

Det ble jo helt Konge :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Toalmar wrote: 23 Aug 2023 22:19 Det ble jo helt Konge :thumleft
Ja, dette ble over all forventning. Hadde rett og slett regnet med en bratt læringskurve her...

Men om litt under to timer får jeg svaret på hvordan denne boksen med lokk jeg tegnet blir. Denne er jo i to deler å det blir spennende å se om denne i det hele tatt kommer hel ut av printeren. Boksen har jeg troa på, men slett ikke lokket som bare ble lagt på en "seng" av supports. Grunnen til dette var fordi lokket får overheng grunnet en kant som går under lokket som skal passe perfekt med åpningen i boksen.

På toppsiden av lokker er jo den "pene" siden som alle ser så denne ville jeg ha ned mot plata. Om det blir litt klabb og babb på undersiden er ikke veldig farlig.

Men bare to timer på og printe denne boksen må jeg si er ganske kjapt.... spesielt siden lokket også er med på samme printen :)

Men har skjønt at en resin printer er raskere enn en filament printer hvis man printer flere ting samtidig. Det som stkeler tid på en resin printer er hvor høy printene er. Hvis jeg har forstått det riktig.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

16 minutter til boksen og lokket er ferdig :).

Trommevirvel….. :?
IMG_1170.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: 3D-print-tråden

Post by Tommas »

3d print, minutt for minutt :D
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Nå er det 45 minutter siden den skulle vært ferdig... \:D/

Jeg kan anbefale magnetisk byggeplate, er så sykt deilig å bare knekke av printet fra magneten.
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

https://polyalkemi.no/produkt/wham-bam- ... bvEALw_wcB

Får kjøpt i det store utland også til rimeligere om du vil. En veldig fin oppgradering.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Som jeg fryktet, så ble det ikke som planlagt denne gangen. Ca. 2 mm av lokket og boksen satt fast i folien. Så det ble 20 minutter med massiv vask og rens, samt ny kalibrering. Jeg startet den igjen nå med samme innstillinger som sist, men den får jeg ikke sjekket før i morgen tidlig.

Denne boksen er jo en firkantet sak som står støtt på overflaten så den burde jo festet seg til platen, men isteden så festet den seg til folien.

Jeg vet ikke helt hva som har gått galt, men det kan ha vært med kalibreringen av plata å gjøre. Det er kanskje enda større sjans for at det er noen innstillinger i sliceren jeg burde ha endret, men det får jeg svar på i morgen :)

Selve printeren funker jo helt supert, så det er nok en mennesklig feil ute å går her :)
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Jeg satser på at det er noe med eksponeringen av de første lagene/laget 🙂
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 24 Aug 2023 00:44 Jeg satser på at det er noe med eksponeringen av de første lagene/laget 🙂
Ja, jeg tror det jeg også egentlig. Men jeg kever litt i håpet. Nå er det uansett senga her :thumleft
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Forøvrig også en av årsakene til at man ikke vil lage store ting helt flatt mot FEP, men litt skrått. Mindre overflate = mindre vakuum og mindre feste mot FEP. Da lever også FEP lenger.

Du kan sjekke dette ved å observere printeren, du ser og hører i de fleste tilfeller at FEP henger på og slipper plutselig.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 24 Aug 2023 00:46 Forøvrig også en av årsakene til at man ikke vil lage store ting helt flatt mot FEP, men litt skrått. Mindre overflate = mindre vakuum og mindre feste mot FEP. Da lever også FEP lenger.

Du kan sjekke dette ved å observere printeren, du ser og hører i de fleste tilfeller at FEP henger på og slipper plutselig.
Ja, jeg har lest om det. Men kan ikke se eller høre noe unormalt i starten. Jeg tror kanskje eksponeringen på de første lagene er for kort. Er jo 15-20 grader i kjelleren og anbefalt temperatur eller optimal temp. Er i følge Elegoo 25-30 grader.

Så det blir nok vask og rens i morgen også.

Jeg skal nok få det til på sikt. Det tar bare så leng tid mellom hver gang man får svaret :lol:
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

JoeHugin wrote: 24 Aug 2023 00:33 https://polyalkemi.no/produkt/wham-bam- ... bvEALw_wcB

Får kjøpt i det store utland også til rimeligere om du vil. En veldig fin oppgradering.
Ser ingen magnetiske plater der som er nøyaltig like stor som plata på min Elegoo Mars 3 Pro? Eller må jeg bare velge en som er hakket mindre?
JoeHugin
Posts: 182
Joined: 25 Aug 2022 13:13
MC: 1997 Suzuki Bandit 1200

X - 2007 BMW G650 XCountry
X - 2000 Suzuki TS

Re: 3D-print-tråden

Post by JoeHugin »

Bjerknez wrote: 24 Aug 2023 01:29
JoeHugin wrote: 24 Aug 2023 00:33 https://polyalkemi.no/produkt/wham-bam- ... bvEALw_wcB

Får kjøpt i det store utland også til rimeligere om du vil. En veldig fin oppgradering.
Ser ingen magnetiske plater der som er nøyaltig like stor som plata på min Elegoo Mars 3 Pro? Eller må jeg bare velge en som er hakket mindre?

150 x 95mm – Elegoo Mars 3 / Mars 3 Pro / Mars 3 Ultra 4K
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Printen som feilet i går vedrørende boksen og det lokket som jeg startet på nytt etter rens og ny kalibrering, uten å gjøre om innstillingene i sliceren satt vertfall fast i plata.

Men pent ble det ikke. Det ser ut til at at det er de første lagene som sliter, da toppen av lokket ble veldig bra. Boksen ble også helt OK, hvis man ser bort fra de første lagene som man ser på bildet. jeg synes også hullene i siden ser litt ovale ut og det ene hullet til lokket er også litt bob bob.

Jeg så i sliceren før jeg dro å jobb at exposure time er satt til 2.5 sek. og de første 6 lagene er satt til 30 sek. exposure. Dette er standard settings for resin'en jeg bruker.

Det er ca. 20-21 grader i kjelleren.

Jeg har økt exposure time til 50 sek. og 7 lag da jeg så disse anbefalingene på Elegoo sine sider. Men jeg famler litt i blinde da jeg ikke helt forstår hvorfor printen starter så dårlig.

Noen med resin printer som har noen tips?
lokk.JPG
boks.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply