3D-print-tråden

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Ser ut til at 3D printeren ankommer ganske snart nå 8)

Elegoo hadde også fått inn "ABS-like V2" resin på lager, så da bestillte jeg meg 4 stk. av denne også.

Jeg er ganske sikker på at denne blir en god allrounder for mitt bruk etter å ha lest litt om den. Den skal i korte trekk være en noe mer robust versjon enn "standard-resin" fra Elegoo og ikke like hard/sprø.

Når det gjelder farger på resin etc. så bryr jeg meg ikke så mye. Jeg synes den vanlige grå fargen er "pen" nok og vil jeg endre farge så kjøper jeg an boks med lakk eller noe. :)
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Da har jeg fått printa alle delene, og resultatet ble så her:
20230822_142738_Redusert.jpg
Og baksiden som viser støtten som ble laget separat for å holde halvdelene sammen.
20230822_142837_Reduser.jpg
Skruene som vises har til hensikt å sikre at de to halvene som er satt sammen kun med låselabber (+ Støtten på baksiden som er sveiset med Aceton).
(Skruene skal kortest ned, og skjules med et eget bak-lokk som ikke er tatt med her.) Det skinnende partiene på baksiden er spor etter Aceton.
Aceton fordamper så fort at man må gå litt kjapt fram. Derfor helte jeg Aceton på et lite fat og brukte en liten svamp til å dra Aceton utover. Dekka begge flater.

Lagde også en liten forsenkning i bakplata slik at støtta passer helt nøyaktig. Når man sveiser ABS på den måten må man vokte seg for å styke på for mye, da det vil derformere hele figuren. Det er passe sausa inn når overflatene er kleberlig. Men da blir det som å lime med kontaktlim, man har bare ett forsøk på å sette delen sammen, derfor sporene som hjelper til å treffe riktig på første forsøk.

Med fasit i hånd så har en kommet fram til en figur som passer og funker. Men en himla krokvei å gå grunnet printerens begrensning i størrelse.
ABS er ikke godt egnet til en slik figur, men ble valgt grunnet muligheten for å sveise..

Det frister å sette figuren på høykant, da passer den diagonalt i printeren for å lage den som ett stykke, og man kan benytte PETG eller PC. Trolig må man sette på ekstra eksterne støtter siden figuren blir høy i forhold til bredden.

Time will show....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Den var så absolutt "røff i kantene", men faktisk synes jeg kanskje ikke det gjør noe hvis den skal stå på en adventure sykkel etc. uansett. Kult prosjekt dette :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Har su forøvrig noen generelle tips rundt hvordan man "smelter" 3d printede deler sammen med aceton? Hvor fort skjer dette og hvor sterk blir skjøten etc?
lamoi
Posts: 53
Joined: 06 Oct 2015 06:31
MC: KTM 690 Enduro R (2014)
Location: Oslo

Re: 3D-print-tråden

Post by lamoi »

Bjerknez wrote: 22 Aug 2023 21:51 Har su forøvrig noen generelle tips rundt hvordan man "smelter" 3d printede deler sammen med aceton? Hvor fort skjer dette og hvor sterk blir skjøten etc?
Det med å smelte sammen delene med aceton er noe man kun gjør med ABS så vidt jeg kjenner til. Det er ikke sikkert du kan gjøre det med resin.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

lamoi wrote: 22 Aug 2023 21:54
Bjerknez wrote: 22 Aug 2023 21:51 Har su forøvrig noen generelle tips rundt hvordan man "smelter" 3d printede deler sammen med aceton? Hvor fort skjer dette og hvor sterk blir skjøten etc?
Det med å smelte sammen delene med aceton er noe man kun gjør med ABS så vidt jeg kjenner til. Det er ikke sikkert du kan gjøre det med resin.
Okay. Skal man lime så tenker jeg da at litt pussepapir og epoxy er tingen hvis man skal lime sammen to plastbiter.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Er jeg heldig får jeg 3D printeren min i dag :) 8) 8)

Får ikke testet den så mye i dag uansett, men da har jeg noe å henge fingrene i til helgen :D

EDIT:
3D printeren kommer i dag :)

Så får vi bare håpe den er like hel etter turen over dammen :)
knutk
Posts: 2369
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 3D-print-tråden

Post by knutk »

Bjerknez wrote: 22 Aug 2023 21:51 Har su forøvrig noen generelle tips rundt hvordan man "smelter" 3d printede deler sammen med aceton? Hvor fort skjer dette og hvor sterk blir skjøten etc?
Aceton funker KUN på ABS, så vidt jeg vet...
Metoden man gjør det på er mye likt samme måte man limer med kontakt lim. Forskjellen er at siden Aceton fordamper og tørker svært fort har man kun et kort vindu av tid etter at man har fuktet begge flater, kanskje maks 30 sekund. Man kan alltids frist å sause på mer, men man risikerer at figuren blir ødelagt av løsemiddelet.
Jeg prøver alltid å lage en liten fordypning eller kanter som hjelper på å styre sammensetningen, da man kun har ett forsøk.

Har også prøvd å lime andre plasttyper, men det er særdeles vanskelig å finne lim som sitter godt og tåler belastning.
Har prøvd å lime PETG, har benyttet Gorilla Glue (flytende lim fra de som lager Gorilla teip). Det sitter, menn ikke veldig godt. Har derfor prøvd å lage sammenføyninger som låser, ala som i gamle dager da man sinket treverk. Da blir limens oppgave å hindre at flatene ikke sklir fra hverandre sidelengs..
Epoxy og plast har jeg ingen god erfaring med. De få gangene jeg blander epoxy er det alltid greit å blande på en plastflate, siden det er så lett å dra av limrestene etterpå...
Toalmar
Posts: 189
Joined: 26 Jul 2013 08:40

Re: 3D-print-tråden

Post by Toalmar »

Bjerknez wrote: 23 Aug 2023 14:04 Er jeg heldig får jeg 3D printeren min i dag :) 8) 8)

Får ikke testet den så mye i dag uansett, men da har jeg noe å henge fingrene i til helgen :D

EDIT:
3D printeren kommer i dag :)
Da venter vi i spenning på ett par prosjekt. Dette blir blir nok bra :thumleft
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Da har jeg hentet printeren og "vaskeren/herderen". Hadde ikke tid til de store utskeielsene i dag, men jeg fikk den sammen i hui og hast. Kalibrering tror jeg gikk veldig bra og helte i resin og trykte print på en av testprintene som ligger på minnepinnen som fulgte med.

Det står at dette tar ca.. 3 timer.

Jeg har altså gjort nada utover dette. Så får vi se om hva som skjer ig ta evt. problemer som dem kommer.

Stikker ned i kjelleren senere i kveld å sjekker. Poster resultatet her, uansett hvordan resultatet blir :thumleft
2BD86D65-AA78-40FE-9D33-B75DE5823D6A.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Jeg ser i følge bruksannvisningen (som jeg selvsagt ikke leste først) at denne testmodellen som ligger på den medfølgende USB pinnen skal innom sliceren først. Det gjorde ikke jeg. Så hvis den første printen blir bra så blir jeg faktisk litt overrasket i positiv grad :lol:
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Var å tyvtittet litt. Det ser vertfall ut som plata beveger seg oppover, så noe skjer vertfall :lol:

Det står at det er to timer igjen.

Spennende! 8)
56ED3BEA-8FA6-4089-9E01-7C24B9B7AA62.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Mens jeg venter på at printen skal bli ferdig, så har jeg slicet ferdig denne boksen med lokk som jeg skal printe. Selve boksen tror jeg klarer seg uten støtter, men lokket som har tekst på fremsiden og en utdypning under fikk et sett med anbefalte støtter av programmet og thats it.

Så får vi se hvordan denne blir uten videre tweak. Altså etter at den testprinten som er i printeren nå er ferdig :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Da blir det trommevirvel her de neste minuttene. Printen skal snart være fersig nå. Ned å sjekke resultatet samt få den av plata og vaske den samt herde. Så blir det bilder i denne tråden, uansett resultat. Blir dette bra med tanke på forutsetningene så blir jeg overlykkelig, siden jeg ikke engang har slicet eller gjort noe som helst.

Så skal jeg sette på en ny print som jeg har laget selv samt slicet. Men denne får jeg ikke sjekket før i morgen... :)
User avatar
Bjerknez
Posts: 881
Joined: 31 May 2023 10:43
MC: Triumph Rocket III GT
Contact:

Re: 3D-print-tråden

Post by Bjerknez »

Da er printen ferdig å jeg har bare en ting å si. DENNE printen imponerte meg voldsomt. Rett ut av boksen, uten å slice eller noe som helst. Her er resultatet.

Legg merke til detaljene inne i denne saken. Alt ser jo utrolig bra ut. Vertfall til å være min første 3D print ever...

Jeg sleit en del med å løsne denne fra plata, så den fikk noen sår nederst og det kostet meg også et bittelite kutt i tommelen. Men her er det nok sikkert snakk om teknikk så det kommer seg nok.... ble en liten ripe i byggeplata også, men kan ikke se at dette blir noe problem. En ny plate koster uansett ikke all verden.... :)
87D4E2A5-F69D-48C0-8690-3AB0A7BFD95A.jpeg
4BBE08D5-8087-4872-880F-46C055CD1D77.jpeg
A1AF96E6-2537-4E2E-BF37-C78F40E47DDE.jpeg
0A71B603-C472-4A8E-BE11-EED414DD4EC7.jpeg
C33CB2D1-01E3-43F9-A6F0-FBDD1D392E99.jpeg
C41E0FA0-BE92-446C-9F58-4DBD984263A8.jpeg
20E7E422-76C8-4B1B-B5BF-18121BAFC9E2.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply