Jonta wrote: ↑31 May 2023 23:56
Det er rett og slett slitt, lager litt lyd og slarker ørlitt. Og jeg undres over det jeg også. Hadde vel forøvrig holdt i mange km til før de hadde ryki helt, men nå som jeg har starteren oppe så...
Sykkelen er bare gått 48.000 km
På Youtube følger jeg en fyr som kjøpte en skikkelig shabby Ducati ST2. Men den hadde bare gått 50-60.000. Det undra meg at han bytta alle lagrene i motoren (men når den først er åpna så..) Men det var kanskje også litt for å lage en skikkelig "how to do" video serie. Stempelfjærene bytta han ikke, de var vel gått innafor max målene da, men alikevel.
Det lageret har nok et hardt liv og kan kanskje være underdimensjonert, det tar kreftene fra et lite tannhjul med store tenner.
Youtubere er vel mest interessert i å lage video og det stilles få eller ingen krav til faglig kompetanse. Mange deler bare sin uvitenhet, man ser jo dette når det er et emne man har litt peiling på. Man må anta at det samme gjelder for emner som man ikke har peiling også.
Bytte alle lager er ikke alltid like lurt, den største påkjenningen i et lagers levetid er ofte monteringen. Spesielt når det foretas av en amatør uten kompetanse og spesialverktøy, dette er selvlært...det er trist når man må innse at resultatet av det man nettopp har reparert er dårligere enn utgangspunktet.
Da har starteren fått nytt lager og nye børster, og er montert. Fyllte på ny olje (Eni 10W-60) og satte i nytt filter, i samma slegen.
Starta med en gang gitt, det var gøy. Går meget pent, men det er virkelig mye lyder fra den uorginale skrangle kløtsen, særlig på tomgang. Og åpent deksel gjør ikke saken bedre.
Får ordne med forsikring i morgen, så blir det prøvetur....
Det er nok litt etter hva lageret skal brukes til. Jeg hadde spurt på Tess, eller lignende butikker som fører kvalitetslager.
I Hornet 600'en jeg hadde var bakhjulslageret helt kaputt. Bestilte nytt, men i ventetia satte jeg inn et fra Biltema da jeg også skylle kjøpe verktøy derifra. Jeg kjørte ut sesongen og bytta til oem-lager påfølgende vår, og da var det både ulyd og slakke i den nye lageret fra Biltema (ca 1 mnd og et par tusen km.)
Lagerlager.jpg
Det gamle var utslitt, så Biltema var alternativet til å ikke kjøre på noen uker
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Joda, jeg burde kjøpt er kvalitetslager. Men det er dette med tilgjengelighet. Man kan selvførgelig bestille, men ergelig med 200 i porto, for et lite lager.
Jonta wrote: ↑07 Jun 2023 21:42
Joda, jeg burde kjøpt er kvalitetslager. Men det er dette med tilgjengelighet. Man kan selvførgelig bestille, men ergelig med 200 i porto, for et lite lager.
Tja....
Hva er 200 kr om du blir stående ett eller annet sted fordi starter ikke vil......
knutk wrote: ↑08 Jun 2023 23:56
Tja....
Hva er 200 kr om du blir stående ett eller annet sted fordi starter ikke vil......
Vel...han får dytte igang. Jeg har dytta igang F1 min når dr***t ikke ville gå på starteren. Jeg antar at Denso ikke har noe spesielle krav til lagertoleranse her, dette er masseproduksjon og de har sikkert lagt seg på standard. Det blir sikkert bra, man må også ta med i betraktning hvor mye sykkern skal brukes. Garasjetid sliter ikke nevneverdig
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."