03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Jonta
Posts: 565
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by Jonta »

Da var nybruktsykkelen endelig på gården.
IMG_5750.JPG
IMG_5749.JPG
Felgene ble faktisk skikkelig fine etter litt pussing, tøffe er de også
IMG_5751.JPG
.
Åpen tørrskrangle kløtsj løsning. er ikke overbegeistra foreløpig...
IMG_5752.JPG
Etter litt feilsøking, ble det klart at det var starteren som er gåen.
To av skruene til starteren sitter inne i dekselet, på venstre side. Noen som husker file og gjenge oppgaven fra maskin og mekk? Eller idiotklossen, som vi kalte den. Uansett ganske anvendelig som avdrager på dekselet, med alle hullene og formen.
IMG_5759.JPG
Jeg tviler på om Løvaas har rep sett til denne starteren. Så da blir det nok å lete etter børster og lager. Ser at rep settene på nettet er ganske dyre, så de tror jeg at jeg styrer unna.
IMG_5767.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Jonta on 29 May 2023 01:15, edited 1 time in total.
User avatar
pelsen
Posts: 1156
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by pelsen »

De børstene ligner veldig på de jeg har på 750 F1. Tror det er samme på alle med Denso starter, delenummer 067050815.
Jeg har byttet børstesett et par ganger på de 29 årene jeg har hatt sykkelen.
Jonta
Posts: 565
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by Jonta »

pelsen wrote: 28 May 2023 22:34 De børstene ligner veldig på de jeg har på 750 F1. Tror det er samme på alle med Denso starter, delenummer 067050815.
Jeg har byttet børstesett et par ganger på de 29 årene jeg har hatt sykkelen.
Takk for den. Men det blir dyrt på ebay, nesten 900 pluss moms. Prøver å finne løse børster.
Den ene børsten er mye mer slitt en den andre (den som er kobla til pluss og er lett å bytte). Om det fortsetter slik etter bytte, kan jeg kanskje satse på å bare bytte den...
User avatar
intruder
Posts: 4511
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by intruder »

Kjenner til et par karer i Hamardistriktet som kjøper mye fra Løvaas og de er kjempefornøyd med service og kundebehandling der.
Vet at de har en god del sykler selv også ! :thumleft
Jonta
Posts: 565
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by Jonta »

intruder wrote: 29 May 2023 09:25 Kjenner til et par karer i Hamardistriktet som kjøper mye fra Løvaas og de er kjempefornøyd med service og kundebehandling der.
Vet at de har en god del sykler selv også ! :thumleft
Joda absolutt. Jeg har også kun positive erfaringer med dem, på både pris og kundebehandling. Men det virker som om deler til disse starteren ikke lagerføres. Får sjekke i morra.
Jonta
Posts: 565
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by Jonta »

Om jeg bytter begge børstene, får jeg ett problem med å feste ledningen til "minus børsten". Som skal festes i monterings plata. Det virker som om den gamle er bare klemt fast, klarer ikke å se noe lodde tinn her. Kanskje loddetinn vil kunne smelte. Ellers kan jeg bare kutte den gamle ledningen og lodde på den nye?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
pelsen
Posts: 1156
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by pelsen »

Jonta wrote: 29 May 2023 19:31 Om jeg bytter begge børstene, får jeg ett problem med å feste ledningen til "minus børsten". Som skal festes i monterings plata. Det virker som om den gamle er bare klemt fast, klarer ikke å se noe lodde tinn her. Kanskje loddetinn vil kunne smelte. Ellers kan jeg bare kutte den gamle ledningen og lodde på den nye?
Det går fint å lodde, men tinnet smelter og faller fra hverandre hvis du bruker den 8) Det går veldig mange Ampere der når starteren skal dra igang motoren.
Jonta
Posts: 565
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by Jonta »

pelsen wrote: 29 May 2023 22:22
Jonta wrote: 29 May 2023 19:31 Om jeg bytter begge børstene, får jeg ett problem med å feste ledningen til "minus børsten". Som skal festes i monterings plata. Det virker som om den gamle er bare klemt fast, klarer ikke å se noe lodde tinn her. Kanskje loddetinn vil kunne smelte. Ellers kan jeg bare kutte den gamle ledningen og lodde på den nye?
Det går fint å lodde, men tinnet smelter og faller fra hverandre hvis du bruker den 8) Det går veldig mange Ampere der når starteren skal dra igang motoren.
Ja, det var det jeg var redd for. Får se om jeg bare får klemt den fast, om jeg bytter den.
Jonta
Posts: 565
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by Jonta »

Joggu hadde Løvaas børste sett, med festeplata og det hele.Til en hyggelig pris også (som vanlig). Skulle passe eldre modeller, men også min mener vi...
Bestillte luft og bensinfilter med det samma. Så da blir det lager fra biltema, så er vi i gang :D
knutk
Posts: 2425
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by knutk »

Jonta wrote: 30 May 2023 15:32 Joggu hadde Løvaas børste sett, med festeplata og det hele.Til en hyggelig pris også (som vanlig). Skulle passe eldre modeller, men også min mener vi...
Bestillte luft og bensinfilter med det samma. Så da blir det lager fra biltema, så er vi i gang :D
Nå vet jeg ingen ting om størrelse og type lager som passer her. Men om dette var mitt prosjekt ville jeg ha sjekka hos en lager spesialist først. feks dette firma:
https://kule-as.no/

Prisforskjellen opp til et SKF lager er ofte ubetydelig for slike små lager. Husk: Det er dyrt å leve billig....
ArcticTiger
Posts: 2590
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by ArcticTiger »

knutk wrote: 30 May 2023 23:02
Jonta wrote: 30 May 2023 15:32 Joggu hadde Løvaas børste sett, med festeplata og det hele.Til en hyggelig pris også (som vanlig). Skulle passe eldre modeller, men også min mener vi...
Bestillte luft og bensinfilter med det samma. Så da blir det lager fra biltema, så er vi i gang :D
Nå vet jeg ingen ting om størrelse og type lager som passer her. Men om dette var mitt prosjekt ville jeg ha sjekka hos en lager spesialist først. feks dette firma:
https://kule-as.no/

Prisforskjellen opp til et SKF lager er ofte ubetydelig for slike små lager. Husk: Det er dyrt å leve billig....
@knutk: Dem har jo ikke SKF lager, men NTN😳
Jonta
Posts: 565
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by Jonta »

knutk wrote: 30 May 2023 23:02
Jonta wrote: 30 May 2023 15:32 Joggu hadde Løvaas børste sett, med festeplata og det hele.Til en hyggelig pris også (som vanlig). Skulle passe eldre modeller, men også min mener vi...
Bestillte luft og bensinfilter med det samma. Så da blir det lager fra biltema, så er vi i gang :D
Nå vet jeg ingen ting om størrelse og type lager som passer her. Men om dette var mitt prosjekt ville jeg ha sjekka hos en lager spesialist først. feks dette firma:
https://kule-as.no/

Prisforskjellen opp til et SKF lager er ofte ubetydelig for slike små lager. Husk: Det er dyrt å leve billig....
Nei, prisforskjellen på ett lager blir jo ubetydelig. Men i mitt tilfelle så er det tilgjengelighet. Biltema ligger en kort og morsom mc tur herfra....
Dessuten er det jo en gammel starter, og kanskje er det andre ting som tar kvelden før Bt lageret. Foringen i andre enden f.eks.

Andre her som har erfaring med B.t. lager?
User avatar
ole m.
Posts: 1291
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by ole m. »

Jeg kjøper en del greier på Biltema, men holder meg unna kule- og rullelager derfra. Som knutk sier, prisen opp til anerkjente merker er forsvinnende liten, og konsekvensene ved et lager som ryker er som regel store. Man får ødelagt mc-turen om dette skjer, i verste fall kan det bli full stopp. Den risikoen velger jeg å unngå, så langt jeg kan.
User avatar
pelsen
Posts: 1156
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by pelsen »

Jeg har kjøpt BT lager, men jeg husker ikke hvor eller om de ble montert. Det finnes mange lagerprodusenter og BT kjøper nok sine der de får beste tilbud. Neste gang kjøper de kanskje et annet sted, og kanskje en annen kvalitet.
Jeg har lik eller lignende startmotor, men har ikke merket noe galt med lagerne. Børstene er et svakt punkt siden de stadig må byttes, dette skyldes høy strømstyrke som brenner dem opp.
Startmotoren har jo minimalt med gangtid, selv etter tusenvis av kilometer har den bare gått noen få timer. Dette burde jo være det siste lageret på sykkelen som blir utslitt. Hva er galt med det?
Jonta
Posts: 565
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: 03 Duc Multistrada DS 1000 m gåen starter.

Post by Jonta »

pelsen wrote: 31 May 2023 23:16 Jeg har kjøpt BT lager, men jeg husker ikke hvor eller om de ble montert. Det finnes mange lagerprodusenter og BT kjøper nok sine der de får beste tilbud. Neste gang kjøper de kanskje et annet sted, og kanskje en annen kvalitet.
Jeg har lik eller lignende startmotor, men har ikke merket noe galt med lagerne. Børstene er et svakt punkt siden de stadig må byttes, dette skyldes høy strømstyrke som brenner dem opp.
Startmotoren har jo minimalt med gangtid, selv etter tusenvis av kilometer har den bare gått noen få timer. Dette burde jo være det siste lageret på sykkelen som blir utslitt. Hva er galt med det?
Det er rett og slett slitt, lager litt lyd og slarker ørlitt. Og jeg undres over det jeg også. Hadde vel forøvrig holdt i mange km til før de hadde ryki helt, men nå som jeg har starteren oppe så...
Sykkelen er bare gått 48.000 km
På Youtube følger jeg en fyr som kjøpte en skikkelig shabby Ducati ST2. Men den hadde bare gått 50-60.000. Det undra meg at han bytta alle lagrene i motoren (men når den først er åpna så..) Men det var kanskje også litt for å lage en skikkelig "how to do" video serie. Stempelfjærene bytta han ikke, de var vel gått innafor max målene da, men alikevel.
Post Reply