Startmotor
Startmotor
Prøver en til, også bilrelatert.
Hjelp meg å forstå, Renault'en krangler av og til når jeg skal starte. Startmotor sviver, men tar ikke tak i svinghjul. Har vel egentlig konkludert med at starteren må byttes.
Men det jeg ikke helt forstår, hvorfor starter den motor hver gang når bilen har stått noen timer, altså når alt er kaldt. Mens hvis jeg stopper og starter igjen mens motor er varm, så kan det være at jeg må prøve 3-4 ganger før drevet tar tak
Hjelp meg å forstå, Renault'en krangler av og til når jeg skal starte. Startmotor sviver, men tar ikke tak i svinghjul. Har vel egentlig konkludert med at starteren må byttes.
Men det jeg ikke helt forstår, hvorfor starter den motor hver gang når bilen har stått noen timer, altså når alt er kaldt. Mens hvis jeg stopper og starter igjen mens motor er varm, så kan det være at jeg må prøve 3-4 ganger før drevet tar tak
- Palma
- Posts: 4765
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Startmotor
Ting utvider seg ved varme som du sikkert vet,(jfr kaldt badevann - motsatt effekt) er det et utenpåliggende startinnslag så kan det jo være solenoiden som krangler. Altså stålkjernen som blir dratt inn i magnetspolen og som vipper ut drevet mot svinghjulet. Var jo vanlig før i verden å ha en skiftnøkkel å banke litt på starteren når den ikke ville inn.
Det var et forslag... Tror det kan funke med en skiftenøkkel fra BT
Det var et forslag... Tror det kan funke med en skiftenøkkel fra BT
Re: Startmotor
Forutsetter at startmotor er konvensjonell type, dvs. med solenoid og bendix-drev.
I så fall, om man hører at startmotoren snurrer så har solenoiden slådd inn. Den har to oppgaver: Gi strøm til startmotor og gi bendix-drevet et lite puff slik at kreftene fra startmotor skrur den inn på tannkransen.
Ikke lett å stille fjern-diagnose, men ta ut starter og begynn derifra. Det kan være et solenoid problem, men jeg setter en femmer på at lageret for bendix-drevet er slitt. Lageret sitter i tuppen på starteren og er normalt et bronselager.
Vet ikke om det lar seg gjøre å skaffe nytt lager. Har gjort denne jobben selv en gang, og en kompis dreide nytt lager. Men om man ikke har en kompis med dreibenk eller har en slik selv er det nok billigere å bytte startmotoren.
I så fall, om man hører at startmotoren snurrer så har solenoiden slådd inn. Den har to oppgaver: Gi strøm til startmotor og gi bendix-drevet et lite puff slik at kreftene fra startmotor skrur den inn på tannkransen.
Ikke lett å stille fjern-diagnose, men ta ut starter og begynn derifra. Det kan være et solenoid problem, men jeg setter en femmer på at lageret for bendix-drevet er slitt. Lageret sitter i tuppen på starteren og er normalt et bronselager.
Vet ikke om det lar seg gjøre å skaffe nytt lager. Har gjort denne jobben selv en gang, og en kompis dreide nytt lager. Men om man ikke har en kompis med dreibenk eller har en slik selv er det nok billigere å bytte startmotoren.
Re: Startmotor
Ja Knut, du har nok samme formening som meg, at han Bendixen ikke gjør jobben sin.
Det som forundrer meg er at det aldri skjer når motor er kald. Men er sikkert noe med badevannteorien til Palma. Skiftenøkkel fra Biltema kunne nok fungert, hadde man bare kommet til. De har jo klart å plassere så mye jævelskap rundt den, at halve fronten må demonteres for å komme til med skikk. Er visst mulig å lure den ut med litt lirking og bannskap nedenifra, så hvis den først kommer ut, så skal det ligge en ny klar.
Det som forundrer meg er at det aldri skjer når motor er kald. Men er sikkert noe med badevannteorien til Palma. Skiftenøkkel fra Biltema kunne nok fungert, hadde man bare kommet til. De har jo klart å plassere så mye jævelskap rundt den, at halve fronten må demonteres for å komme til med skikk. Er visst mulig å lure den ut med litt lirking og bannskap nedenifra, så hvis den først kommer ut, så skal det ligge en ny klar.
-
- Posts: 2590
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Startmotor
Hiv hele mannskiten🎚
- mekkern
- Posts: 5207
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Startmotor
Når mekanismen er kald så er den litt tregere og rekker å slå inn før strømmen spinner akslingen-men ikke når varm.
Re: Startmotor
Bare å krype til korset. De som klarer å få jævelen ut uten å demontere fronten, de er gode
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Posts: 2590
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Startmotor
Jeg har aldri hatt en fransk bil, og har bestemt meg for å aldri ha det heller. Takk for at du styrker meg i troen Kliffern! Og lykke til med startern
Re: Startmotor
Kan lett gå på en smell , der. Opel Vivaro, Nissan Primastar, Renault Traffic , samme bil.ArcticTiger wrote: ↑27 Feb 2023 18:32 Jeg har aldri hatt en fransk bil, og har bestemt meg for å aldri ha det heller. Takk for at du styrker meg i troen Kliffern! Og lykke til med startern
Sånn sett kan det være det samme. En trøtt startmotor etter 15-16 år kan man vel forvente. Å demontere fronten for tilkomst var mindre arbeid enn fryktet, var gjort på rundt timen. Med alt verktøy klart skal det gå på halvtimen neste gang. Hvis jeg får den isammen igjen, da
Re: Startmotor
Klarte ikke å la være å åpne den, og tror jeg ser problemet. Hvor finspist er det egentlig, vil det fungere om jeg pusser vekk de "flekkene" eller vil det ikke bli glatt nok? Er jo egentlig ikke finmekanikk heller, trenger vel ikke være supergod pasning?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Posts: 2590
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Startmotor
Tipper det er solenoiden(innslaget). Kontaktpunktet/-ene er brent.
Re: Startmotor
Ja, du ser den brentflekken, sitter akkurat der stemplet står i kanten i hvilestilling. Tipper det er dårlig kontakt der som gjør at den trøbler. Har et tilsvarende slitemerke i sylinder på samme plass. Tenker jeg pusser flekken vekk, snur stemplet 180 grader, så er den good to go 15 år til.ArcticTiger wrote: ↑01 Mar 2023 22:20 Tipper det er solenoiden(innslaget). Kontaktpunktet/-ene er brent.
Fransk
Re: Startmotor
Har du kjøpt ny starter allerede?KliffArne wrote: ↑01 Mar 2023 23:38Ja, du ser den brentflekken, sitter akkurat der stemplet står i kanten i hvilestilling. Tipper det er dårlig kontakt der som gjør at den trøbler. Har et tilsvarende slitemerke i sylinder på samme plass. Tenker jeg pusser flekken vekk, snur stemplet 180 grader, så er den good to go 15 år til.ArcticTiger wrote: ↑01 Mar 2023 22:20 Tipper det er solenoiden(innslaget). Kontaktpunktet/-ene er brent.
Fransk
I så fall ville jeg pensjonert den gamle starteren...
Dersom problemet var at motoren spinner rundt men bendix ikke slår seg fram til startkransen ligger ikke problemet i solenoiden. Solenoiden vil ikke gi kontakt som får starteren til i snurre før den er har skyvd fram bendix og er helt inne, da kontaktene til startmotoren sitter i bunnen. Så min useriøse internett fjerndiagnose har liten tro på at solenoidens bevegelse er problemet...
Foreslår fokus på armen som skyver fram bendix, front lager samt mekanismen i bendix.
Re: Startmotor
Helt enig, jeg som rålper. Så lenge starter går rundt, så har solenoiden gjort jobben sin. Men kanskje den ikke flytter seg fort nok, er det mulig? Resten av leamikken virket forsåvidt å være greit, men det var litt skitt. Så kanskje en god rengjøring vil gjøre en forskjell.knutk wrote: ↑02 Mar 2023 08:29Har du kjøpt ny starter allerede?KliffArne wrote: ↑01 Mar 2023 23:38Ja, du ser den brentflekken, sitter akkurat der stemplet står i kanten i hvilestilling. Tipper det er dårlig kontakt der som gjør at den trøbler. Har et tilsvarende slitemerke i sylinder på samme plass. Tenker jeg pusser flekken vekk, snur stemplet 180 grader, så er den good to go 15 år til.ArcticTiger wrote: ↑01 Mar 2023 22:20 Tipper det er solenoiden(innslaget). Kontaktpunktet/-ene er brent.
Fransk
I så fall ville jeg pensjonert den gamle starteren...
Dersom problemet var at motoren spinner rundt men bendix ikke slår seg fram til startkransen ligger ikke problemet i solenoiden. Solenoiden vil ikke gi kontakt som får starteren til i snurre før den er har skyvd fram bendix og er helt inne, da kontaktene til startmotoren sitter i bunnen. Så min useriøse internett fjerndiagnose har liten tro på at solenoidens bevegelse er problemet...
Foreslår fokus på armen som skyver fram bendix, front lager samt mekanismen i bendix.
Kjøper nok en ny, nå når jeg vet hvilken starter det er.
Men tenkte å selge denne som nyoverhalt til Arctic Tiger når han kjøper seg Renault
- intruder
- Posts: 4511
- Joined: 03 May 2016 15:42
- MC: 1993 Yamaha Virago 750
- Location: Brumunddal
- Contact:
Re: Startmotor
Å få Arctic Tiger til å kjøpe "" Rennå "" er nok like vanskelig som å få ham til å kjøpe bagasjebox til Dukkatti `n ....
beklager å blande meg borti men bare måtte
beklager å blande meg borti men bare måtte