Luftfilterproblemer?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Oyvjoh
Posts: 1
Joined: 17 May 2020 22:39
MC: Honda VT 500C

Luftfilterproblemer?

Post by Oyvjoh »

Hei.
Jeg har arvet min fars Honda VT500 C (Shadow) 1984 modell.
Den har vært lite kjørt de siste årene, men har alltid gått veldig bra.
Men i år er det problemer med gasspådrag.
-I fri kan jeg vri gassen kjapt, og motoren responderer kjapt.
-Under kjøring mister jeg nesten all kraft ved hurtig gasspådrag (i oppoverbakke med passasjer dør den helt).

Jeg har testet/gjort:
-Renset forgasseren. (Dobbel forgasser) Plukket den helt fra hverandre og renset den så godt som mulig. Akkurat samme feil.
-Har fått tak i en brukt forgasserer. Så helt ok ut, blåste den rein og satte den inn, akkurat samme feil.
-Jeg har ikke gjort noe endringer på forgasserne.
-Hvis jeg starter den opp i fri uten luftfilter, fungerer den enda dårligere. Da må jeg vri gassen rolig for at jeg skal få opp turtallet.
-Har sprayet startgass rundt forgasseren og motoren for å se om den får falsk luft, ingen reaksjon. Eneste gangen turtallet øker er når jeg sprayer rett inn i luftinntaket.
-Sjekket at den får bensin. Ser ok ut, det renner godt fra kranen og sykkelen går også i nesten ett minutt etter kranen blir stengt av. I denne perioden er feilen akkurat samme.
-Det ble satt inn nytt luftfilter i vinter, det er ikke originalt og ser ut som et K&N luftfilter. Papir sak.
-Jeg har lest på ”internettet” at feil luftfilter kan få sykkel til å få for mye luft..?? Så jeg testet ved å legge en del av et skumgummifilter over luftinntaket (under setet). Etter litt testing med hvor mye går den nå 99,9% ok. Aks og kraft der som før. Fjerner jeg denne går den dårlig igjen.

Puh, ble langt innlegg. :(
Men er det luftfilteret som gir for mye luft?! Eller er det forgasseren som må justeres? Eller kan det være noe helt annet.
Takker for alle svar og feilsøkingstips! :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Luftfilterproblemer?

Post by Bikeridr »

Uten å være altfor sikker, men det kan høres ut som en forgasserjustering, ja.
Normalt skal ikke "for mye" luft være problemet, men hvis dysenålene henger/er trege eller venturiene er utslitt, så kan det være litt av problemet.

Går motoren omtrent som "på choke" når den er varm? Eller får du slik lyd (vet ikke hvordan jeg skal forklare) som omtrent når du holder foran sugetuten på en støvsuger?

Du skriver dobbel forgasser. Er det én dobbelforgasser eller to separate? Hvis to, så kan kanskje en synkronisering hjelpe.

Jeg har injection på mine sykler, men den ene begynte plutselig å gå helt ræva og da måtte jeg få synkronisert throttlehuset.

Er bensinen gammel? I såfall, prøv ny bensin. Bensin er ferskvare, og om naftalenene er fordampet vil bensinen brenne dårligere.
Hva med tennplugger? Hatt de ute og sett på tilstanden?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Luftfilterproblemer?

Post by mekkern »

Gammel bensin (E10/95 oktan) kan gi slike symptomer da den har blitt "ferskvare" den senere tid..kan bli dårlig etter noen mnd(etanolen faseseparerer grunnet fukt-hygroskopisk)

ellers så er det vel verdt å teste et originalt filter for å se?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Luftfilterproblemer?

Post by knutk »

Symptomene som beskrives vitner om mangel på bensin.

Det nevnes luftfilter, og at motor går dårligere uten luftfilter. Luftfilteret 'holder igjen' lufta, om enn aldri så lite, og bidrar i dette tilfellet til å skape mer undertrykk i forgasser, og sterkere undertrykk hjelper til å suge litt mere bensin fra forgasser.
En motor skal normalt gå bedre uten luftfilter.

Angående rensing av forgasser. Hvordan ble dysene renset? Å kun blåse i dem holder ikke.

Jeg henger meg på @Mekkerens forslag om bensin. Om det ikke funker må man trolig stikke opp dysene. Flottør og nivå i flottørkammer er også faktorer som kan bidra til de nevnte symptomene.

Om dette var mitt problem ville jeg:
1: Skifte til fersk bensin.
2: Ta ut hoveddyse og prøve å stikke den opp med en tynn kobberwire (kannibaliser en el-ledning og dra ut en tråd).
3: Sjekk flottør for riktig høyde. (Om flottøren var lekk ville den synke til buns og gi for mye bensin, så det er neppe problemet).
Post Reply