Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: RE: Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (

Post by biker7 »

Epylypzon wrote:15-47 / 16-47 er fin grusdreving på 800n.
Helt sikkert riktig oppsett ved hovedsaklig bare grus og mye "knot-kjøring" på skauen. Men mitt bruk vil nok mest foregå på litt større grusveier og også en del asfalt, så redd at et så stort bakdrev i tillegg vil gjøre den alt for "masete" :roll:
Det er vel slik at en forandring fra 42 til 47 (5 tenner opp) tilsvarer ca 2 tenner ned på framdrevet (?) :-k

Syntes jeg merket såpass forandring med bare en tann ned foran at det kanskje er passe til mitt bruk, så prøver nok slik en stund :)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: RE: Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (

Post by biker7 »

biker7 wrote: Syntes jeg merket såpass forandring med bare en tann ned foran at det kanskje er passe til mitt bruk, så prøver nok slik en stund :)
Etter en liten GS-tur i dag kan jeg opplyse om at den nye drevingen virker meeget lovende \:D/
Med morgendagens værmelding skal man ikke se bort ifra at det kan bli litt mere test-kjøring i morra ;-)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Moped-trimming" funker )

Post by biker7 »

Værvarslinga slo ikke helt til i går, for det kom plutselig et par små regnskurer som ikke var meldt.. Så mc-kjøring utgikk.

Men i dag klarte jeg ikke å holde igjen lengre, selv med mye vind og ikke alt for mange grader 8)
Ble vel ca 14 mil på ymse småveier innom Eidskog og Kongsvinger. Kjørte også et par små grus-strekk, og speidet også litt innover mot noen kjente kjære grusveier. Men konklusjonen er nok dessverre at det er for tidlig enda. :roll: Alt for mykt og bløtt så fort det er litt skyggepartier.
Og så lenge det fortsetter med kuldegrader om natta, blir det nok å vente noen uker før det blir skikkelig kos på skauen trur jeg.

Bilde tatt ved sjøen Møkeren :
Image20200328_151738 by biker7, on Flickr


Var ganske mye vind i dag, men med 6-7 grader ved avreise og medvind gikk det helt greit.
Men når nesa ble snudd nordover igjen med sterk motvind, samtidig med at gradestokken sank til 4 grader,
må jeg nok erkjenne at det ble litt i kaldeste laget :roll: Men hvem har ikke hatt godt av litt frisk luft innimellom ;-)

Fikk jo testet den nye drevingen på GS,n litt mere i dag, og dette må jeg si virker meget positivt :D
Virker faktisk sprekere og litt mere "rampete", og det var akkurat dette jeg var ute etter. Tror heller ikke den blir for "masete" før man passerer 130-140km/t (litt lavere utveksling = litt høyere turtall, ca 7% med 1 tann ned foran) ,og det er helt greit på denne sykkelen.
Samtidig syntes jeg at spesielt førstegirets utveksling var litt for høyt med orginal-dreving, og dette har jo også blitt merkbart forbedret.
Så er i mine øyne ingen tvil om at denne "moped-trimminga" til ca 250 spenn var verdt det :thumleft \:D/

Når det gjelder speedometeret var jeg litt usikker på hvordan dette ville påvirke med evt. feilvisning. Hvis måling på utgående aksling så ville det jo da evt. blitt en feilvisning på ca 7% med det nye framdrevet sammenlignet med originalt. Sjekket med gps i dag, og speedometer viser nå ca 5% mere enn gps-fart (105km/t vs 100 km/t på gps). Virker derfor som at nytt framdrev ikke utgjør noen forskjell på speedometeret
sammenlignet med før. Så kan vel da se ut som hastighet trolig blir målt via abs-sensor. :)


Har forøvrig også blitt en ørliten "karbon-Bling" på GS,n ;-) :

Image20200328_151550 by biker7, on Flickr


Bestilte noe småtteri på e-bay til naboens RF900, og da slengte jeg med en liten sak til GS,n også.
Naboen har litt angst for bestillinger og betalinger på det store, skumle nettet serru :lol: , så da må jeg trå til ;-)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Moped-trimming" funker)

Post by Palma »

Det er bra du sonderer terrenget Biker7 så kan jeg være hjemme og vaske sykler.
Kan tippe det carbonstæsjet gjorde sitt på kjøreopplevelsen [emoji1787][emoji1787]

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (

Post by biker7 »

Palma wrote:Det er bra du sonderer terrenget Biker7 så kan jeg være hjemme og vaske sykler.
Kan tippe det carbonstæsjet gjorde sitt på kjøreopplevelsen
Kan du vaske min også ?? :lol:

Ahaaa ! Selvfølgelig er det denne Karbonen som gjør at GS,n nå plutselig går så fælt \:D/ :smt041
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Moped-trimming" funker)

Post by Palma »

Bare sving oppom så skal jeg finne frem nilfisken og turbodysa [emoji1787][emoji1787]

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lokalt med Dominatorn)

Post by biker7 »

Var jammen meg bortimot tosifret antall grader og greit vær i aften, så ble brått bestemt å riste liv i Dominatorn :D
Ikke den største ekspedisjonen, men ble da plutselig 5-6 mil på alt mulig rart av små bygdeveier etc. Og til slik bruk er jo veteranen perfekt :thumleft
Og trur faktisk jeg var "Corona-vennlig" i dag og holdt meg innenfor egen kommune ;-)


En stopp på flom-verken på minneplassen for gamle Grue kirke :

Image20200331_182828 by biker7, on Flickr

Image20200331_182744 by biker7, on Flickr


Denne kirke-brannen i pinsen 1822 er faktisk fortsatt en av Norges verste brannkatastrofer med sine 113 omkomne :

Image20200331_183439 by biker7, on Flickr



Klarte faktisk å holde meg mest på grusveier i dag, og det "smakte" litt godt :twisted:

Er faktisk litt imponert over hvor godt Dominatorn med sin dekk-kombo funker på grusen. Sitter Metzler Unicross foran, Bridgestone TW302 bak.
Og hvis noen er ute etter et litt aggressivt framdekk (med slange) med bra holdbarhet (på et slik dekk), vil jeg spesielt anbefale Unicross :thumleft
Uler og bråker jo en del på asfalten grunnet såpass aggressive knaster, men funker tålelig greit også der. MEN sitter jævli bra på løst underlag !
Og framdekket mitt har nå passert 400mil, og knastene er faktisk 8mm på midten enda :o (11mm på sidene).

Kjøpte dette dekket for 3 år siden, og da kostet det godt under tusenlappen mener jeg.
Men sjekket på dekkonline nå, og prisen var plutselig nesten 2000,- ! :shock: :-k ( Er DET mulig a..?)
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lokalt med Dominatorn)

Post by PtoV »

biker7 wrote:Var jammen meg bortimot tosifret antall grader og greit vær i aften, så ble brått bestemt å riste liv i Dominatorn :D
Ikke den største ekspedisjonen, men ble da plutselig 5-6 mil på alt mulig rart av små bygdeveier etc. Og til slik bruk er jo veteranen perfekt :thumleft
Og trur faktisk jeg var "Corona-vennlig" i dag og holdt meg innenfor egen kommune ;-)


En stopp på flom-verken på minneplassen for gamle Grue kirke :

[img]https://live.staticflickr.com/65535/49721049616_c8db20d126_z.jpg[/img]20200331_182828 by biker7, on Flickr

[img]https://live.staticflickr.com/65535/49721362572_9a76cfe28b_z.jpg[/img]20200331_182744 by biker7, on Flickr


Denne kirke-brannen i pinsen 1822 er faktisk fortsatt en av Norges verste brannkatastrofer med sine 113 omkomne :

[img]https://live.staticflickr.com/65535/49721362447_8b383313e9_z.jpg[/img]20200331_183439 by biker7, on Flickr



Klarte faktisk å holde meg mest på grusveier i dag, og det "smakte" litt godt :twisted:

Er faktisk litt imponert over hvor godt Dominatorn med sin dekk-kombo funker på grusen. Sitter Metzler Unicross foran, Bridgestone TW302 bak.
Og hvis noen er ute etter et litt aggressivt framdekk (med slange) med bra holdbarhet (på et slik dekk), vil jeg spesielt anbefale Unicross :thumleft
Uler og bråker jo en del på asfalten grunnet såpass aggressive knaster, men funker tålelig greit også der. MEN sitter jævli bra på løst underlag !
Og framdekket mitt har nå passert 400mil, og knastene er faktisk 8mm på midten enda :o (11mm på sidene).

Kjøpte dette dekket for 3 år siden, og da kostet det godt under tusenlappen mener jeg.
Men sjekket på dekkonline nå, og prisen var plutselig nesten 2000,- ! :shock: :-k ( Er DET mulig a..?)
Gru(e)full historie om den brannen, kanskje like greit å ikke gå i kirken men kjøre mc på søndagene.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lokalt med Dominatorn)

Post by biker7 »

PtoV wrote: Gru(e)full historie om den brannen, kanskje like greit å ikke gå i kirken men kjøre mc på søndagene.
Helt klart..
Det står ikke skrevet i klartekst på det skiltet, men grunnen til at mange ikke kom seg ut var visst at kirkedøren var hengslet innover.
Og når brannen raste og det ble kaos og trengsel foran døra fra innsiden, så klarte man ikke å få opp døra.
Derfor ble mange omkomne funnet sammenklemte i gangen innenfor kirkedøra.. :(
Og jeg mener faktisk at jeg har hørt at denne brannen delvis er grunnen til at dører (spesielt på forsamlingslokaler) skal gå utover :roll:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lokalt med Dominatorn)

Post by Bikeridr »

Flotte bilder der. Kjip histore det med kirka da..
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lokalt med Dominatorn)

Post by Kant1 »

Flotte bilder, herlig å se at folk er begynt å bevege på seg, til tross for det noget dystre bakteppet vi har om dagen.

Har fått rullet noen mil innad i kommunen (ok, litt i nabokommunen også, men det er rett igjennom uten kontakt med andre folk.) og det er rein terapi å konse på noe annet enn sykdom, smitte og elendighet.

At prisen på dekk har gått opp, er det flere som har lagt merke til. Ifjor høst kostet et sett TKC 80 til GSAngela 2851 kr på Motorsykkeldekk.com, mens nå skal de ha 3643 for samme settet.
Jeg hentet et stk Conti Trail Attack3 hos Dekkmann i Odda igår, til 1510,- og nå skal de ha 1656,- på samme nettbutikk. Så alt har blitt litt dyrere etter at kronekursen gikk i dass :roll:
Godt jeg har dekk nok for ettpar sesonger på lager.

Gleder meg til å se mer fra turene dine med konfirmantGSen utover sesongen.
Jeg har sagt at den fargekomboen på 800en er drit-tøff!? :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Lokalt med Dominatorn)

Post by biker7 »

Kant1 wrote:Flotte bilder, herlig å se at folk er begynt å bevege på seg, til tross for det noget dystre bakteppet vi har om dagen.

Har fått rullet noen mil innad i kommunen (ok, litt i nabokommunen også, men det er rett igjennom uten kontakt med andre folk.) og det er rein terapi å konse på noe annet enn sykdom, smitte og elendighet.

At prisen på dekk har gått opp, er det flere som har lagt merke til. Ifjor høst kostet et sett TKC 80 til GSAngela 2851 kr på Motorsykkeldekk.com, mens nå skal de ha 3643 for samme settet.
Jeg hentet et stk Conti Trail Attack3 hos Dekkmann i Odda igår, til 1510,- og nå skal de ha 1656,- på samme nettbutikk. Så alt har blitt litt dyrere etter at kronekursen gikk i dass :roll:
Godt jeg har dekk nok for ettpar sesonger på lager.

Gleder meg til å se mer fra turene dine med konfirmantGSen utover sesongen.
Jeg har sagt at den fargekomboen på 800en er drit-tøff!? :thumleft
Takker for det :D
Undertegnede har også lagt merke til, via noen superflotte bilder og skildringer,
at andre der vest også så smått har kommet igang med mc-kosen ;-) :thumleft
Og at mc-kjøring er en super "tanke-vandrer" vekk ifra masse dritt og elendighet er det liten tvil om :thumleft

Joa, har lagt merke til at generelle dekkpriser har økt litt i disse spesielle tider.
Men angående Metzler Unicross 90/90-21 så må det i tillegg være noe annet rart, for her snakker vi godt over dobling i pris på 3 år ! :-s

Gult er kult, også på små konfirmant-GS,r 8) ;-)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Påskestart på GS,n)

Post by biker7 »

En liten GS-svipp på 8-9 mil ble det jammen i dag også :D
Bla. test av noen større grusveier lokalt og i nabokommunen Åsnes, men fortsatt en del bløtt og mykt.
Så gidder nok ikke å prøve de mindre krøtterstiene på en stund ennå.. Men artig var det lell \:D/
Og med påskefri og evt. brukbart vær til uka, så er det vel snart på tide å riste liv i Tracern også :twisted:


Image20200404_161711 by biker7, on Flickr
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Påskestart på GS,n)

Post by intruder »

Slik er det å spasere fra byen vår og nedåt Mjøstårnet... :thumleft
Nedover fra sentrum her i Dala er det en finfin gangveg med asfaltdekke...
Under E 6- anlegget er det litt humpete og lausgrus....en typisk G / S - vei ifølge veguvesenet...
Dette er nå tatt opp av n Pær Almestrann på MC-huset... :smt076
rett og slett mobbing ....
Verste jeg har opplevd på mine 65 år i 2- hjulingsbransjen sier `n....

((Dette er egentlig en aprilspøk....men jeg husket ikke å skrive det før i dag...))

ha en fortreffelig god helg...
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Påskestart på GS,n)

Post by biker7 »

intruder wrote:Slik er det å spasere fra byen vår og nedåt Mjøstårnet... :thumleft
Dætta er da slettes itte Mjøstårnet, Intruder ! :lol: ;-)

Fugletårnet ve Strandsjøen dætta da må du væta \:D/

God helg !
Post Reply