Bikeridr wrote:Er ikke RD-tanken plast og har ikke du schwæær 3D-printer
ABS skal jo tåle bensin..
Tanken er dessverre stål, og alt for stor til å passe i 3D-printeren min. Men takk for tipset, må se og skaffe meg en større 3D-printer!
inunf wrote:Skulle vel egentlig ha trykktestet den med luft og såpevann. Siden den er (nesten) tett når den er tom men lekker når den er full må det bare være det hydrostatiske trykket som er nok til at den lekker, og da skal det ikke mye overtrykk til for å avsløre en lekkasje. Problemet blir å tette tanklokket, bensinkranen og luftingen godt nok, samtidig som at trykket blir lavt nok. Kanskje det går an å trikse til noe med ei sykkelpumpe?
Det var en god ide!
Ryddet meg litt plass til å holde på. Ikke verdens beste arbeidsbord, men det får duge.
Det er et tykt lag med gugge innvendig, og det ser stort sett bra ut.
Ett av de mistenkte problemområdene.
Her også er tvilsomme saker. Både rundt flensen til bensinkranen og den lille glippen i skjøten.
Det er i det hele tatt rikelig med tvilsomme områder.
Monterte på bensinkranen med ny o-ring.
Planen var ganske enkelt å pumpe inn luft slik at det ble overtrykk i tanken, spraye såpevann på de mistenkte områdene og se om det boblet.
Litt grov matte tilsier at trykket skal være ganske lavt. Si det er 20 cm fra toppen av tanken og til det laveste punktet. Hadde det vært vann, hadde det hydrostatiske trykket da blitt 0,02 bar. Siden bensin har lavere egenvekt enn vann blir det noe lavere, omtrent 0,015 bar. Kjekt med stor kompressor, men her må det altså lettere skyts til.
Jeg fant en gammel slange og skar ut en god bit rundt ventilen. Stappet dette inn i tanken og tapet med gaffatape. Dette trengte ikke bli helt tett, bare tettere enn der tanken lekker. Brukte en stor sykkelpumpe og testet en gang med litt såpevann, så noen små bobler og tapet litt ekstra de stedene.
Så var det sannhetens øyeblikk. Snudde tanken, sprayet såpevann og pumpet.
Aha! Det boblet ganske bra rundt det som var lagt på her. Muligens kjemisk metall? Det kom i alle fall bobler både midt på og innerst mot bensinkranen.
Koblet fra sykkelpumpen, demonterte bensinkranen og tapet over hullet, og lette frem dremelen.
Det kjemiske metallet slapp i ett stykke, og hadde lakkrester på baksiden. Egentlig imponerende at tanken har vært såpass tett så lenge, selv om den egentlig alltid har lekt når jeg har fylt full tank og ikke kjørt noen mil før jeg parkerte.
Så, hva gjør jeg med dette?
-Kan det sveises? Jeg kjenner noen folk som er ganske gode på TIG, men det er kanskje fare for at gugga på innsiden tar fyr eller blander seg i sveises slik at man får porer? Er neppe mulig å gjøre rent på innsiden uten å kappe ut en bit og legge på nytt stål. Det tror jeg får bli siste utvei.
-Kan det sølvloddes? Vet sølvlodding blir brukt på f. eks. støpegods hvor man finner porer. Men igjen er det dette med varme, sannsynligvis skjer det noe med gugga på innsiden, og lakken på utsiden kan ta fyr.
-Kan det loddes med tinn? Det burde gå med temperaturen, men vet ikke om tinn hefter godt nok (eller i det hele tatt) på stål.
-Skal jeg bare bruke epoxy eller en form for kjemisk metall på nytt? Kanskje bruke en eller annen syre og este overflaten med først?
-Kanskje er det nok å smøre på et godt lag Tribond, eller en annen form for flytende pakning? Det blir neppe særlig permanent, men holder sikkert en stund.
Er også veldig takknemlig for tips til hvordan jeg skal behandle de andre rustflekkene på tanken. Mye av grunnen til at jeg foretrekker å skru MC foran bil er at man stort sett slipper rustproblemer. Har ikke pusset rust siden den første bilen min, da var det noe som het Owatrol penetrerende olje som ble anbefalt. En annen bil brukte vi fosforsyre på. Hva funker best? Dette er under tanken, så utseende har ikke noe å si. Men det er mange skjøter og slikt hvor jeg ikke kommer til, så overflatebehandling som krever at alt er 100 % sterilt er nok ikke så bra egnet.
Kan også legge til at det ser ut som at det kommer en kar og henter FZ’en i morgen. Banesykkelen skal etter planen overleveres på lørdag, så nå ser det ut som at det plutselig kan bli god plass i kjelleren. Og plass i timeplanen til å bli ferdig med noen gamle prosjekter?
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro