Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by knutk »

biker7 wrote: ......
På F800GS (ihverfall min) føles det som om den har en liten "dip" i følte avleverte krefter ved ca 4000-4500 omdr/min, før den blir sterkere igjen oppover i registeret. :-k Er dette noe som evt. også ble annerledes etter at du monterte AF-XIED på din GS ? :roll: :)
Denne dippen var ikke noe jeg la merke til på min sykkel før jeg monterte AF-XIED, så det kan jeg ikke bekrefte/avbekrefte.

Når det er sagt, om man ser på Dyno grafer fra ulike motorer legger man merke til at nevnte dip er en gjenganger. Det skyldes trolig at når en motor skal godkjennes for utslipp og støy blir en av målingene foretatt i dette urtalsområdet, og man holder motor igjen for å innfri myndighets krav. Derfor er trolig min manglende opplevelse av nevnte dip en refleksjon av kjørestil heller enn at den faktisk ikke eksisterer.

For å tøyle motoren i dette turtallsområdet må det gjøres ved å strype litt på bensinen/eventuelt justere tenningen. Siden motorstyringen i stor grad blir finjustert basert på tilbakemelding fra O2 sensor må nødvendigvis justere på kriteria for hvordan tilbakemeldingen fra O2 sensor benyttes ved å magre ut blandingen i nevnte turtallsområde. Dette blir handtert ved å benytte en egen lambda-map (lambda 1.0 er definert som AFR 14,7, dvs ideel blanding), en tabell som spesifiserer ulike blandingsforhold for ulike turtallsområder.

Så till svaret:
AF-XIED bestreber en jevn AFR over hele virke-området, og således vil den over tid jevne ut den magrere blandingen som er programmert inn i ECU. Men siden der trolig også er tennings-justering inn i bildet kan man ikke forvente at dippen blir glattet helt ut.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by biker7 »

knutk wrote:
Så till svaret:
AF-XIED bestreber en jevn AFR over hele virke-området, og således vil den over tid jevne ut den magrere blandingen som er programmert inn i ECU. Men siden der trolig også er tennings-justering inn i bildet kan man ikke forvente at dippen blir glattet helt ut.
Takker for teknisk godt svar igjen :thumleft

Altså litt diffust om det vil hjelpe. Men i alle tilfeller er nå et framdrev med 15 tenner på vei fra England,
så gjør nok først et forsøk med dette utpå vårparten :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Snø, dvale, tanker)

Post by knutk »

Hva Lambda - tuning kan bidra med (hvor man modifiserer Lambda-map) kan sees i denne tråden:
http://treetoptuning.com/viewtopic.php?f=7&t=32

Og her er Dyno avlesingen:
http://treetoptuning.com/viewtopic.php?f=7&t=79

Dette er for 1250, med Wideband O2 sensor. Bildet i tråden er ikke av beste kvalitet, men om man forstørrer opp ser man at største forandringen skjer under 4K rpm.
Kartet er delt i to, og nederste delen viser AFR, standard og modifisert til jevn ca 13. Man kan tydelig se hvordan dette påvirker dreiemomentet positivt.
Også verdt å merke seg at maksverdiene ikke blir påvirket vesentlig, men man flytter momentet litt lavere i turtallsområdet.

Selv om dette er for 1250 motoren vil jeg tro at rikere blanding (innen rimelighetens grenser) vil virke likt på de fleste motorer.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Venter på sesong !)

Post by biker7 »

Godt nyttår, folkens ! :D

Ikke mye som har skjedd på mc-fronten i det siste, så da blir det liksom ikke så mye skriving her heller :roll:

Men har faktisk blitt noen garasje-timer i dag og litt i går kveld \:D/
Dominatorn har i flere år hatt litt problemer med at gir-sjalteren løsner på akslingen. Dette grunnet at "splines" i akslingen nesten er utslitt..
Ikke akkurat noen lett fiks å bytte denne akslingen :-k Har derfor utsatt problemet litt med å slipe større spor på girsjalter, slik at den kunne skrues til litt hardere på aksling. Men etter et par stramminger gikk det som det måtte, med resultat girsjalter ødelagt :redface Kjøpte en ny, og denne har funket helt til i høst. Men etter siste tur på Dominatorn merket jeg at girsjalter hadde løsnet litt igjen.. Fikk skrudd igjen litt slik at den festet seg, men vet jo da at det bare er et tidsspørmål før den løsner igjen. Og da med det resultat at "splines" i både sjalter og aksling blir enda dårligere.. I går lånte jeg derfor med meg et sveiseapparat (pinne) fra jobben. Slipte litt, og fikk på en liten sveis på aksling/sjalter. Fikk på litt lakk, og satser på at girsjalteren nå sitter fast en stund :)

Image20200118_193716 by biker7, on Flickr


Kjedet på Dominatorn fikk også litt omsorg i dag i form av en skikkelig rens, da dette var ganske så rust-brunt.. :-#
Må nok erkjenne at omsorgen for den gamle Hondan var litt fraværende i høst, i forhold til Tracern og GS,n..
Den ble liksom bare parkert i kroken sin etter siste tur og glemt :redface Men nå satser jeg på at den skal bli førstemann ut av garasjen i år,
når anledningen plutselig byr seg :D


Dominatorn i kroken sin :) :

Image20200118_194238 by biker7, on Flickr





Så var det GS,n sin tur :) Fikk byttet til 15 tenner framdrev (16 orginalt) , så nå er den "moped-trimmet" og går sikkert som et uvær ! :lol:
Neida, sikkert ingen revolusjonerende forskjell. Men har hørt om en del positive erfaringer på denne "modden", så blir spennende å prøve :thumleft

Så bare en ting å si : Venter på sesong !! \:D/


To "laken-monstre" (GS,n og Tracern) som venter på våren ;-) :

Image20200118_194112 by biker7, on Flickr
Last edited by biker7 on 19 Jan 2020 01:42, edited 1 time in total.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Venter på sesong !)

Post by Palma »

Det der er skikkelig repprasjon ala bigda! Hvis du nå borrer et par dugelige hæl i potta på'n så blir du sjæf i gata tel vår'n. [emoji106][emoji1787][emoji1787]

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Venter på sesong !)

Post by biker7 »

Bor man på biggda, så bor man på biggda :lol:

Og når alternativet evt. er å plukke ut motoren og demontere hele skiten, så er nok en slik kjapp "bygde-repp" å foretrekke enn så lenge ;-)

Og Hondan brummer godt nok som den gjør den ;-)
Last edited by biker7 on 18 Jan 2020 23:44, edited 2 times in total.
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Venter på sesong !)

Post by Palma »

biker7 wrote:[emoji38]

Men når alternativet evt. er å plukke ut motoren og demontere hele skiten, så er nok en slik kjapp "bygde-repp" å foretrekke enn så lenge ;-)

Og Hondan brummer godt nok som den gjør den ;-)
Helt enig Biker7, dette vitner om god kreativitet!

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Venter på sesong !)

Post by biker7 »

Venter fortsatt på sesong jeg, men får bruke ventetiden til litt shopping ;-)

Vurderte egentlig Klim Carlsbad bukse, ettersom jeg har Carlsbad jakke. Men etter litt om og men falt valget på Latitude bukse istedet.
Zigo MC hadde god-pris, og jeg klinket til med en bestilling på siste eksemplar i størrelse 34 . Og 3400,- kan vel ikke være så gæli vel :D
Tenkte som så at min desidert største del av kjøring foregår på vei (både asfalt og grus), og slik jeg har skjønt er Carlsbad-buksa laget litt mere "baggy" (og litt andre detaljer) for mye stående kjøring. Men den vil nok funke greit sittende også vil jeg tro.
Latitude skal være litt "tightere" og passe bedre til sittende kjøring, men allikevel også funke til litt stående "knot-kjøring".
Så da prøver vi Carlsbad/Latitude-kombo (jakke/bukse). Satser på det blir bra. :thumleft

Image
Last edited by biker7 on 08 Feb 2020 19:05, edited 2 times in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Venter på sesong !)

Post by tshansen »

Jeg vet at klim kommer med Carlsbad bukse som er mer lik Badland med stramme funksjoner i år. Men når den blir lansert er jeg usikker på. Men nå ser det jo ut som du har valgt bukse, som du helt sikkert blir fornøyd med :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Venter på sesong !)

Post by biker7 »

tshansen wrote:Jeg vet at klim kommer med Carlsbad bukse som er mer lik Badland med stramme funksjoner i år. Men når den blir lansert er jeg usikker på. Men nå ser det jo ut som du har valgt bukse, som du helt sikkert blir fornøyd med :thumleft
Ja trur den nye versjonen kommer nå i februar. Og kan nok hende det da blir flere gode tilbud på den gamle modellen.
Hadde dem hatt Carlsbad i str.34 på tilbud hos Zigo nå hadde jeg trolig gått for den, men hadde bare en i 32 og 36 på lager.
De kunne bestille opp 34 og jeg kunne da få denne for 5300,- (med 500,- i rabatt) .
Men etter litt tankevirksomhet ang. bruksområde etc. gikk jeg heller for Latitude (..og sparte nesten 2 laken til ;-) )
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Venter på sesong med buksene på !)

Post by biker7 »

biker7 wrote:Venter fortsatt på sesong jeg, men får bruke ventetiden til litt shopping ;-)

Vurderte egentlig Klim Carlsbad bukse, ettersom jeg har Carlsbad jakke. Men etter litt om og men falt valget på Latitude bukse istedet.
Zigo MC hadde god-pris, og jeg klinket til med en bestilling på siste eksemplar i størrelse 34 . Og 3400,- kan vel ikke være så gæli vel :D

Image
Da er Latitude-buksa hentet på Posten, og testet litt :)
Altså ikke testet kjøremessig ;-), men har hatt den på meg en snau time i stua :lol:

Var faktisk litt skeptisk til passform/størrelse når jeg satte den på meg første gang, men etter en stund med buksa på så ble det bedre :D
Glidelåsen foran (altså buksesmekken) er liksom litt kort/går ikke så langt ned :-k , og dette gjør nok at buksa kan virke litt trang ved påkledning.
Men når buksa først er kommet på, er det OK. Størrelse 34 er stort nok for meg, men skulle nok ikke vært så mye mindre.
(Og da har man jo også en god grunn til å ikke legge på seg så mange kiloene ;-))
Men får greit plass til et par tynne ekstra-lag når behovet skulle være der.

I utgangspunktet har nok Latitude litt "tight fit" i forhold til noen andre modeller, men en plass ble jeg litt overrasket : Over rævva ! :lol:
Der er den faktisk litt overraskende posete/"baggy" i stående positur. :-s Men jeg skjønte trolig denne "funksjonen" når jeg skiftet fra stående til sittende positur, for da satt plutselig buksa som et skudd over baken. Så det er nok derfor den er laget slik.

Ellers virker det som om denne buksa er av velkjent god Klim-kvalitet :thumleft
Så med litt innkjøring trur je dætta blir gærbra je ! ;-) \:D/
Last edited by biker7 on 08 Feb 2020 23:57, edited 1 time in total.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Venter på sesong med buksene på !)

Post by tshansen »

Bilde når du står i hockey ellers så tror vi deg ikke :lol: :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
PtoV
Posts: 34
Joined: 19 May 2017 22:45
MC: Honda AT
Location: Romerike

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Venter på sesong med buksene på !)

Post by PtoV »

Hei,
God bukse, hvilken vitale mål har du? Selv har jeg en Badlands bukse i str. 32 som er litt trang og har testet str. 34 som er litt for stor, tar nok en tur til Hamar og prøver Latitude eller Kodiak.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Venter på sesong med buksene på !)

Post by biker7 »

PtoV wrote:Hei,
God bukse, hvilken vitale mål har du? Selv har jeg en Badlands bukse i str. 32 som er litt trang og har testet str. 34 som er litt for stor, tar nok en tur til Hamar og prøver Latitude eller Kodiak.
Tja.. Jeg er vel 182 cm høy, ca 89 kg, og måler ca 97 cm rundt livet.
Har fått inntrykk av at feks. Carlsbad er romsligere enn Latitude i samme størrelse,
men da utenom at jeg selv har prøvd Carlsbad-buksa (Har Carlsbad-jakka).
Så de er nok litt diffuse disse Klim-størrelsene :roll: :)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Venter på sesong med buksene på !)

Post by biker7 »

tshansen wrote:Bilde når du står i hockey ellers så tror vi deg ikke :lol: :lol:
DEN må du nok vente lenge på !! :lol: \:D/ ;-)
Post Reply