canon g7x mark ii / iii

Her kan du dele dine erfaringer med diverse produkter, og finne brukererfaringer på produkter du selv vurderer.
Post Reply
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

canon g7x mark ii / iii

Post by Epylypzon »

Hva tror dere om dette kameraet?
Jeg har G1X mark ii og Sony rx100 ii fra før. Liker helt klart G1X best, har aldri blitt helt venn med sony kameraet.
Ettersom det har blitt mer og mer gruskjøring (og dermed mindre tankveske) syns jeg G1X blir for stort å ha med. Er derfor på utkikk etter et mindre kamera.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: canon g7x mark ii / iii

Post by tshansen »

Epylypzon wrote:Hva tror dere om dette kameraet?
Jeg har G1X mark ii og Sony rx100 ii fra før. Liker helt klart G1X best, har aldri blitt helt venn med sony kameraet.
Ettersom det har blitt mer og mer gruskjøring (og dermed mindre tankveske) syns jeg G1X blir for stort å ha med. Er derfor på utkikk etter et mindre kamera.
Dette er helt klart et fantastisk kamera, men mer fantastisk som fotoapparat enn videokamera. Autofokus'en til Canon er langt ifra bra nok, men kan du leve med det er totalpakken veldig bra.

Hadde lenge planer om å kjøpe et slikt selv (mark2) som ekstra kamera, men fant ut at jeg kunne supplere med mobilen i stede for å bruke penger på enda et kamera.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: canon g7x mark ii / iii

Post by Epylypzon »

Flott å høre. Jeg tar lite / ingen video med et slik kamera.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: canon g7x mark ii / iii

Post by tshansen »

Epylypzon wrote:Flott å høre. Jeg tar lite / ingen video med et slik kamera.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Da snakker er det egentlig ikke noe å stusse på. Jeg tror ikke jeg ville ha gått for nyeste mark 3 om du bare skal ha det til bildebruk (stort sett) Da er mark 2 mer enn godt nok og gir veldig flotte bilder :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: canon g7x mark ii / iii

Post by Epylypzon »

tshansen wrote:
Epylypzon wrote:Flott å høre. Jeg tar lite / ingen video med et slik kamera.

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
Da snakker er det egentlig ikke noe å stusse på. Jeg tror ikke jeg ville ha gått for nyeste mark 3 om du bare skal ha det til bildebruk (stort sett) Da er mark 2 mer enn godt nok og gir veldig flotte bilder :thumleft
Det er sant. Men mark 3 har usb lading, det ser jeg på som veldig pluss. Samt at det ikke frister så veldig å kjøpe et kamera som ble lansert for straks 4 år siden, når prisen ikke skiller så mye.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: canon g7x mark ii / iii

Post by Epylypzon »

tshansen wrote:
Epylypzon wrote:Hva tror dere om dette kameraet?
Jeg har G1X mark ii og Sony rx100 ii fra før. Liker helt klart G1X best, har aldri blitt helt venn med sony kameraet.
Ettersom det har blitt mer og mer gruskjøring (og dermed mindre tankveske) syns jeg G1X blir for stort å ha med. Er derfor på utkikk etter et mindre kamera.
Dette er helt klart et fantastisk kamera, men mer fantastisk som fotoapparat enn videokamera. Autofokus'en til Canon er langt ifra bra nok, men kan du leve med det er totalpakken veldig bra.

Hadde lenge planer om å kjøpe et slikt selv (mark2) som ekstra kamera, men fant ut at jeg kunne supplere med mobilen i stede for å bruke penger på enda et kamera.
Vurderte du noen andre også? Jeg heller mer mot G5X mark 2 nå.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: canon g7x mark ii / iii

Post by tshansen »

Det er jo så å si akkurat samme kamera. Bare det ene er litt mer rettet mot vlogg og det andre er mer foto. Vil helst ha en rx100 av nyere dato, men de er useriøst dyr
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: canon g7x mark ii / iii

Post by Epylypzon »

tshansen wrote:Det er jo så å si akkurat samme kamera. Bare det ene er litt mer rettet mot vlogg og det andre er mer foto. Vil helst ha en rx100 av nyere dato, men de er useriøst dyr
Enig der ja.
Aller helst burde man vel hatt slik på mc tur: https://www.techradar.com/reviews/olympus-tough-tg-6
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: canon g7x mark ii / iii

Post by Bikeridr »

Epylypzon wrote:
tshansen wrote:Det er jo så å si akkurat samme kamera. Bare det ene er litt mer rettet mot vlogg og det andre er mer foto. Vil helst ha en rx100 av nyere dato, men de er useriøst dyr
Enig der ja.
Aller helst burde man vel hatt slik på mc tur: https://www.techradar.com/reviews/olympus-tough-tg-6
Jeg har tg-5 og er godt fornøyd. Olympus gjorde en genistrek ved å gå ned på negapixelhysteriet (fra 16 på tg-4 til 12 på tg-5 og 6). Innføringen av raw-funksjon på tg-5 var en tung vekt på skåla da jeg bestemte meg for et kompaktkamera til mc-tur for å slippe å okkupere en hel sidekoffert til kamerautstyr :thumleft

(At jeg nå har raw-funksjon på mobilen er jo en annen sak)
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: canon g7x mark ii / iii

Post by knutk »

Epylypzon wrote:
tshansen wrote:Det er jo så å si akkurat samme kamera. Bare det ene er litt mer rettet mot vlogg og det andre er mer foto. Vil helst ha en rx100 av nyere dato, men de er useriøst dyr
Enig der ja.
Aller helst burde man vel hatt slik på mc tur: https://www.techradar.com/reviews/olympus-tough-tg-6
Der er mye bra å få kjøpt :D

Uten å forkleine andre valg havnet jeg/vi (kjøpte til kjærringa) et Nikon All Weather camera. Pr nå er det denne modellen: https://www.amazon.com/dp/B071FN8C9B/?t ... ifewire-20 som gjelder.

Trolig ikke noe bedre eller dårligere enn noe annet, men den appellerte pga. enkelhet. Jeg lar den henge rundt halsen på utsiden av jakka, og kan enkelt skru den på og ta bilder med en hand, (også mens jeg kjører). Jevne og rette flater hindrer den i å henge seg opp i noe som helst, og gjør det lett å rengjøre om den blir møkkete (skyller i rennende vann).
Når jeg tar den med blir den supplert av andre kamera i tillegg. Dens styrke ligger i robusthet og enkelhet i bruk.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: canon g7x mark ii / iii

Post by tshansen »

Personlig liker jeg ikke de "vanntette" kamera i det hele tatt. Kvaliteten på bildene er ofte dårligere, og du skal jaggu utsette kamera for mye vann før noe slikt er nødvendig. På kajakk ferie, hadde jeg kanskje vurdert der, men til vårt bruk.... njaaa ;-)

Men man får selv finne ut hvilket behov man har, hva som er viktig og hvor mye spec's man vil henge seg opp i. Personlig har jeg lært leksa (mer enn en gang) historie og innhold kommer langt foran antall megapiksler osv osv.

Et par ting jeg verdsetter dog.
Ekstra batterier og muligheten for å lade kamera gjennom usb. rikelig med minnekort og muligheten til å ha kamera lett tilgjengelig/lett å feste på tripod.

Å skyte i RAW vs JPEG får være en annen debatt... Jeg opplever at ekstremt mange skyter i RAW, for det MÅ man jo.. også redigerer de i stykker eller har x antall giga med RAW bilder liggende som aldri ser dagens lys for at man ikke gidder å redigere de :-) Vet man hvordan kamera virker og hvoran man stiller det inn skyter jeg ofte finere bilder i auto enn raw.
Ja det er jo samme bildet, men jeg får ikke til å redigere det like bra. Det ender opp med at man drar for hardt i spakene å ødelegger et fint bilde :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply