tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

Jeg må sjekke litt, men kan det være så enkelt som at jeg har glemt å sette mobilen i flymodus? At den har lagt å forstyrra? Har ikke funnet noe mulighet til å skifte frekvens på annet enn bildet! Men mulig det er noen andre innstillinger om jeg kobler den til det programmet på maskina?

Jeg vipper antenne rett opp, 90 grader fra kontrollen spaken liksom! Men faen, det skal ikke være dårlig signal på under 100 meter! Ikke faen! Det eneste jeg ser for meg selv er dårlig kontakt mellom telefon og kontroller! Eller at mobilen ikke har stått i flymode
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5117
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by mekkern »

Du kan også ha et problem med wifi sendere i nærheten..
Hvis su var i nærheten av en bedrift så kan denne ha repetere/ekstendere for bedriftens wifi som har laget krøll.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

Nå har jeg prøvd å fly noen ganger til, jeg fikk noen tips fra gruppa som Arne linket til på Facebook!

Det er noe gale med drona, kontrollen eller en kombinasjon av begge! Jeg skiftet til manuelt å kjørte 2.4ghz i stede for 5.8ghz som benyttes først når man er i auto modus! Å det resulterte i enda dårligere flyveforhold! Rett opp koblet dronen ut på 102 meter.... mistes signalet å fikk det ikke tilbake før på 10 meter fra bakken! 50 meter over bakken kunne jeg fly opp mot 200 meter før signalet forsvant helt, men begynte å få advarsler om svakt signal allerede på 100 meter fra homepoint.

Drona blir levert inn på fredag. Håper jeg får ny, hvis ikke hever jeg kjøpet
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by ojda »

Fint du har fått prøvet det ut, så har du litt mere å klaske i desken når du reklamerer :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

ojda wrote:Fint du har fått prøvet det ut, så har du litt mere å klaske i desken når du reklamerer :thumleft
Ja jeg har også video av flighten samt screen record av telefonen mens jeg flyr så det er klokkeklare bevis på at driten ikke funker!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

Til dere data guruer der ute. Jeg driver å kikker på ekstra SSD til maskina mi. Er det noen som har erfaring med SATA SSD og slik docking til usb? :-k Her snakker vi langt mer TB for pengene enn om jeg skulle finne på å kjøpe en samsung t5. Jeg trenger ikke at den skal være så portabel. Den skal i utgangspunktet ligge under benken min som maskina står på.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by Ambro »

Ser ingen grunn til at det ikke skal fungere smertefritt så lenge du bruker USB 3.0 eller USB 3.1 (lavere enn dette, og overføringshastigheten blir sammenlignbar med en HDD). Prisen på en Samsung T5 1TB er hos dustin på 1749kr, en vanlig Samsung EVO 1TB 1299kr hos netonnet, og en QVO 1TB 1149kr hos netonnet.
Sleng på en SATA til USB adapter som støtter USB 3.0 eller høyere, så blir det fort 300kr+.

Ser ikke helt den store mengden med besparte kronasjer her. :-k

Skal du bare ha massevis av plass er det fremdeles ingenting som slår en ekstern HDD, men der vil du aldri oppnå høyere skrive/lesehastighet enn ca 100MB/s.

Over til erfaring, har brukt eksterne disker, både SSD og HDD baserte litt nå og da. Funker greit, spesielt etter USB 3.0 sitt inntog.
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by knutk »

tshansen wrote:Til dere data guruer der ute. Jeg driver å kikker på ekstra SSD til maskina mi. Er det noen som har erfaring med SATA SSD og slik docking til usb? :-k Her snakker vi langt mer TB for pengene enn om jeg skulle finne på å kjøpe en samsung t5. Jeg trenger ikke at den skal være så portabel. Den skal i utgangspunktet ligge under benken min som maskina står på.
Ikke helt svaret på ditt spørsmål, men når man først skal bruke penger på ekstern lagring, hva med å gå hele veien. Da tenker jeg på en NAS med 'Cloud' løsning. dvs. man har tilgang til disken fra alle maskiner knyttet til nettverket, samt at man kan nå disken via en app fra hvorsomhelst via Internett.
Ved å kjøpe en minimum 2 stasjons sak kan man kjøre den i RAID og dermed sikre seg mot mekanisk disk havari.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

knutk wrote: Ikke helt svaret på ditt spørsmål, men når man først skal bruke penger på ekstern lagring, hva med å gå hele veien. Da tenker jeg på en NAS med 'Cloud' løsning. dvs. man har tilgang til disken fra alle maskiner knyttet til nettverket, samt at man kan nå disken via en app fra hvorsomhelst via Internett.
Ved å kjøpe en minimum 2 stasjons sak kan man kjøre den i RAID og dermed sikre seg mot mekanisk disk havari.
Jeg driver å kikker på dette, men det koster litt, så jeg tenkte å ta det i løpet av neste år når jeg får skrapet sammen nok kroner til noe slikt. Men akkurat nå må jeg ha noe så jeg kan utvide litt med, å en portabel SSD kan brukes til mye mer framover. Lagring er dyrt, å vil helst gjøre gjennomtenkte valg når det kommer til å investere litt penger i det :thumleft
Ambro wrote:Ser ingen grunn til at det ikke skal fungere smertefritt så lenge du bruker USB 3.0 eller USB 3.1 (lavere enn dette, og overføringshastigheten blir sammenlignbar med en HDD). Prisen på en Samsung T5 1TB er hos dustin på 1749kr, en vanlig Samsung EVO 1TB 1299kr hos netonnet, og en QVO 1TB 1149kr hos netonnet.
Sleng på en SATA til USB adapter som støtter USB 3.0 eller høyere, så blir det fort 300kr+.

Ser ikke helt den store mengden med besparte kronasjer her. :-k

Skal du bare ha massevis av plass er det fremdeles ingenting som slår en ekstern HDD, men der vil du aldri oppnå høyere skrive/lesehastighet enn ca 100MB/s.

Over til erfaring, har brukt eksterne disker, både SSD og HDD baserte litt nå og da. Funker greit, spesielt etter USB 3.0 sitt inntog.
Godt poeng... prisen er jo så å si helt lik, så det er fint lite å spare. Fordelen med en T5 er at jeg kan koble den direkte til kamera om jeg skal filme haugevis med materiale.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by Ambro »

Når det kommer til NAS, så husk at disse ofte ikke er kjent for kvalitet. Selv har jeg hatt problemet (mot windows utstyr) der linux filsystemet, som brukes i de fleste NAS ikke tok godt nok vare på div fil detaljer (mista dato ++ ved konvertering til/fra NTFS). Videre, om hovedkortet krasjer i NAS, så er alt som var på NAS tapt, dersom RAID benyttes, må ha et nytt identisk hovedkort som gjenkjenner RAID systemet det ble satt opp med.
Foretrekker selv en skikkelig server med software raid, da det bare trengs tilsvarende software for å gjenopprette raidet dersom noe skulle gå istykker. Motsatt tankegang av hva som brukes profesjonelt, men gjør det billigere/mer robust for amatører.

NAS er ofte også TREGT (med mindre du bruker nok penger på det, til å betale for en tilsvarende server som gjør jobben bedre).
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by tshansen »

Ambro wrote:Når det kommer til NAS, så husk at disse ofte ikke er kjent for kvalitet. Selv har jeg hatt problemet (mot windows utstyr) der linux filsystemet, som brukes i de fleste NAS ikke tok godt nok vare på div fil detaljer (mista dato ++ ved konvertering til/fra NTFS). Videre, om hovedkortet krasjer i NAS, så er alt som var på NAS tapt, dersom RAID benyttes, må ha et nytt identisk hovedkort som gjenkjenner RAID systemet det ble satt opp med.
Foretrekker selv en skikkelig server med software raid, da det bare trengs tilsvarende software for å gjenopprette raidet dersom noe skulle gå istykker. Motsatt tankegang av hva som brukes profesjonelt, men gjør det billigere/mer robust for amatører.

NAS er ofte også TREGT (med mindre du bruker nok penger på det, til å betale for en tilsvarende server som gjør jobben bedre).
Du kan være helt trygg på at jeg blir å ta kontakt med deg for å få litt mer utfyllende svar når jeg skal oppgradere mot større lagringsplass mot sommeren Ambro :love
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by ashland »

Ambro wrote:Når det kommer til NAS, så husk at disse ofte ikke er kjent for kvalitet. Selv har jeg hatt problemet (mot windows utstyr) der linux filsystemet, som brukes i de fleste NAS ikke tok godt nok vare på div fil detaljer (mista dato ++ ved konvertering til/fra NTFS). Videre, om hovedkortet krasjer i NAS, så er alt som var på NAS tapt, dersom RAID benyttes, må ha et nytt identisk hovedkort som gjenkjenner RAID systemet det ble satt opp med.
Foretrekker selv en skikkelig server med software raid, da det bare trengs tilsvarende software for å gjenopprette raidet dersom noe skulle gå istykker. Motsatt tankegang av hva som brukes profesjonelt, men gjør det billigere/mer robust for amatører.

NAS er ofte også TREGT (med mindre du bruker nok penger på det, til å betale for en tilsvarende server som gjør jobben bedre).
Vet fra tidligere du vet veldig godt hva du snakker om når det kommer til data og it :thumleft
Det er garantert ett veldig dumt spm :redface. Men hvorfor mister enn dataene på en harddisk i en NAS om hovedkortet tar kvelden?
fun is not a straight line
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by knutk »

Ambro wrote:Når det kommer til NAS, så husk at disse ofte ikke er kjent for kvalitet. Selv har jeg hatt problemet (mot windows utstyr) der linux filsystemet, som brukes i de fleste NAS ikke tok godt nok vare på div fil detaljer (mista dato ++ ved konvertering til/fra NTFS). Videre, om hovedkortet krasjer i NAS, så er alt som var på NAS tapt, dersom RAID benyttes, må ha et nytt identisk hovedkort som gjenkjenner RAID systemet det ble satt opp med.
Foretrekker selv en skikkelig server med software raid, da det bare trengs tilsvarende software for å gjenopprette raidet dersom noe skulle gå istykker. Motsatt tankegang av hva som brukes profesjonelt, men gjør det billigere/mer robust for amatører.

NAS er ofte også TREGT (med mindre du bruker nok penger på det, til å betale for en tilsvarende server som gjør jobben bedre).
Jeg er ikke uenig i dine ankepunkt mot NAS, men om man ønsker en sentral lagring av data, hva er alternativene, og hva koster de ulike løsningene?

Diskusjonen blir kanskje litt på sidelinjen siden TSH allerede har signalisert at tiden ikke er moden.

Men jeg kan benytte tiden til å dele litt av egne erfaringer.

I huset har vi 6 - 7 pc'er hvorav undertegnede har 4, en i garasjen, en stasjonær, og 2 bærbare, hvorav den ene er dedikert til diagnose-program.
I tillegg har andre medlemmer i familien datautstyr.
De ulike maskinene blir benyttet om-en-annen. For å slippe å holde styr på hvilken maskin som inneholder hva av dokument og bilder falt valget på en sentral lagring. Etter å ha kikket på Windows Homeserver ble konklusjonen at en NAS løsning med Cloud - muligheter ble mye billigere og enklere å sette opp, samtidig som den dekket våre behov.

Jeg er enig i at NAS trolig er mindre stabilt enn en fullverdig server. Valget falt på en WD MyCloud med 2 x 4T i Raid1 (dvs 2 like disker), og den må restartes opp til flere ganger i løpet av ett år for å ikke krangle. I garasjen, hvor PC'en er skjult bak skjermen blir også WiFi signalene fra huset litt svake, så der går det merkbart tregere.
Men i praksis opplever jeg ikke hastigheten som et problem. Vi lagrer alt av bilder og Mine dokument folder på NAS, og den handterer sjelden mer enn 1-2 brukere samtidig.
I tillegg gir dette en mulighet til å kunne hente ut alle mine dokument og bilder fra et hvert sted med internett tilgang, både fra telefon, nettbrett og bærbar PC. Der er ingen abonnement kostnad for MyCloud tjenesten, ei heller behov for eget domene.

Jeg ser problemstillingen med Raid protokoll. Vet ikke hvilken standard WD benytter, men om hovedkortet krasjer må jeg kanskje skaffe et nytt WD kabinett. Muligens en ulempe at man må binde seg til en fabrikant, men i fall krasj ønsker man seg en ny boks i allefall, og da er det bare å plugge inn diskene man har. (Dette skjedde for ene dattera i fjor, og prosessen forløp problemfritt).
Angående filinformasjon kan jeg ikke si at jeg merker noen forskjell mellom filene som lagres på lokal disk i forhold til hva som er lagret på NAS.

Jeg er innforstått med at NAS ikke er den teknisk perfekte løsning. Dog dekker løsningen mine ønsker og behov, til akseptabel pris og minimale driftsutgifter.
User avatar
Ambro
Posts: 457
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by Ambro »

Ser jeg var litt trøtt ved siste post og utelot noen detaljer.

Problemet med krasj i NAS ved bruk av RAID gjelder ikke ved speiling (RAID 1). Dette er bare 2 kopier av hverandre, og om hovedkort skulle gå dukken bør det bare være å sette en av diskene inn i en tilfeldig PC for å lese av å kopiere til ny enhet. Lurer litt på hvordan WD enheten din oppdager at en av diskene er defekt knutk?

Ved bruk av RAID 5 (kan miste 1 disk uten problemer) eller RAID 6(kan miste 2 disker uten problemer) (eller 1+0 av og til kalt 10) er en helt avhengig av RAID kontroller for å ha kontroll på data. Hardware RAID kontrollere er mer effektive, og for bedrifts bruk inneholder de gjerne også et batteri som sørger for å unngå datatap ved strømbrudd. Men dette er utenfor enhver prisklasse for hjemmebrukere. Derfor anbefaler jeg heller software RAID fra f.eks Windows Server. Om windows krasjer, eller hovedkort eller CPU går dukken, dytt diskene inn i en annen burk med samme operativsystem, så vil RAIDet bli gjenkjent og dataene er trygge.

Men nok avsporing. Tenker du kommer langt på vei med en Samsung T5 hansen :thumleft Har bare positive opplevelser med Samsung som produsent av SSD. (Har nå tygd meg igjennom en 10-15 SSDer av forskjellige typer)
User avatar
mekkern
Posts: 5117
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: tshansen - *Høst-Turen 2019 del 2 s.553*

Post by mekkern »

Voldsomt med data som skal spares da :-k

Godt å være en enkel sjel og kobler til et par eksterne HDD en gang i mellom og tar backup av det nødvendigste.

Men må nok snart ha en til.... hvis jeg ikke siler ut noe direkte ubruklig/unødvendig. ;-)
Locked