Ok. Dags for litt "nerding".
Frem til Euro 5 motorer er de fleste motorene (og samtlige BMW) utstyrt med smalbands O2 sensor. Dvs at motorstyring ligger og vipper rundt idealblanding, som er oppgitt som AFR 14,7 (Air to Fuel Ratio). Sensor generer sin egen spenning når den blir varm, og karakteristikken til en typisk sensor er som følgende:
.
Når man leser diagrammet ser man på venstre side at spenningen kan variere fra 1V til 0,1 V. La oss se på grønn kurve, som representerer typisk temperatur på sensor. 1V tilsvarer da AFR 12,4, mens 0,1V tilsvarer AFR 17, dvs svært magert.
Man ser også at kurven dropper brått i området 0,8V til 0,4 V.
Fabrikken setter opp motor slik at blandingen veksler litt rik - litt mager osv. Man ønsker de magre pulsene (magert betyr at ikke all oksygen er benyttet) fordi overflødig oksygen blir benyttet av katalysator til å omdanne CO gasser til CO2.
Typisk kurve fra motor:
Man ser her at blandingen veksler fra AFR 13,8 (0,85V) til ca AFR 16+ (under 0,2V).
Fra tidslinje (nederst linje, X-aksen) 8 sekund til ca 12 sekund gis gass, og man ser da at blandingen går rik 0,9V = AFR 13,2.
Hva så med Boosterplug:
Her er en kurve, fersk etter installering. Eventuell kognitiv tilpassing har enda ikke rukket å tre i kraft.
.
Pådrag fra 10,5 sekund til 17.
Bortsett fra litt skarpere kanter på kurven, ser man at blandingen ikke er noe rikere, heller ikke ved gasspådrag, hvor O2 sensor overstyres av ECU.
Kurvene er avlest på 1200GS LC, men de er likedan på F800 (har avlest begge og sammenlignet, men har ikke kurvene til 800 akkurat nå).
Hva så med manipulering? AF-XIED er her installert,. Så hvordan blir bildet da?
Her er rød kurve avlesing fra O2 sensor, mens blå kurve er signalene AF-XIED sender til ECU. AF-XIED kan stilles fra nivå 1 til 10. Kurven over er posisjon 8. (Kurven kommer fra min F800)
Rød kurve ligger jevnt på ca 0,9 V, tilsvarende AFR 13,2 +/- (varierende med sensor temperatur.)
Jeg skal ikke utdype mitt syn på Boosterplug, man kan se forskjellen og konkludere selv.
Det som er viktig å huske på opp i alt dette er at denne form for modifisering ikke gir allverdens ekstra krefter. Selv uten manipulering får motor greit med bensin (selv om enkelte hevder noe annet.)
I en ideel verden betyr AFR 14,7 at alle Oksygen molekylene har knyttet seg til hver sin bensindråpe. Ingen til overs.
Men som vi vet, er ikke verden så praktfull. Derfor må man pøse på litt mere bensin for å benytte alle molekylene. Varierende på motordesign og fyllingsgrad i sylinder, en grei tommelfinger regel er at ved AFR 13 - 13,5 har alle molekylene fått bensin. Utover det er ytterligere bensin helt bortkastet. Så standard system uten modifisering gir AFR 13,2, mao. mer bensin er stort sett bortkastet.
Effekten av O2 manipulering kjennes mest ved normal kjøring med moderate pådrag. I tillegg vil man trolig merke at motor får en litt bedre respons ved pådrag. Så totalt vil man oppleve en motor som drar mykere ved belastning (utvider området for 6. gir) og den kjennes litt spenstigere, selv om denne følelsen er grunnet det først kvikkere sparket ved pådrag.
Håper dette bidrar til å gjøre bildet mere nyansert om man ønsker å gjøre noe med motorgange.
Har selv AF-XIED på min 800, og man merker mest ved kjøring på lave turtall (dvs krypkjøring), hvor motor går mykere og drar bedre på gira. (I følge min rumpe-dyno)