Hva gjør du akkurat nå?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by kvase »

ojda wrote:
kvase wrote:
tshansen wrote: Mulig det er pluggen til radiator som er gåen! Lett å fikse
Opp på henger å fraktes 6 mil til lokalt KTM verksted til uka :(

Høres jo ut som om termostaten har hengt seg opp i lukket stilling :-k
Verksted mesteren nevnte det eller at vann pumpa hadde hengt seg opp noe han tvilte på
Men dette går inn under 3 års regelen vel så da er det KTM som må stå for den regninga
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tunmag
Posts: 108
Joined: 19 Nov 2015 17:25
MC: Husqvarna 511smr
Kawasaki z750

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by tunmag »

tshansen wrote:Ser dyno grafene fra Rottweiler på 790 adventure R....

Ser ikke ut som at sykkelen tar noe skade av å fjerne katalysator og sette på ny potte. Tross i hva alle "ekspertene" på nettet måtte mene :-P

Er absolutt for lyd på motorsykkel, kjører selv superduke uten katalysator og akropovic å den bråker nok noe mer enn hva den er tenkt å gjør :roll:

Men etter det jeg har sett på instagram og her inne så ser det ut som at du ikke alltid holder deg på offentlig vei. Da er det ikke vits i å ha en sykkel som hørres lenge før den ses. Folk du treffer på utenfor allfarvei er somregel ikke like interesert i motorlyd som folk på den lokale crossbanen, desverre. Motorferdsel i utmark er dyr morro om rette folka får kloa i deg :shock:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by mekkern »

tshansen wrote:
mekkern wrote: Ja hva leser duegentlig der da?

Hva gjør at du tolker at motoren ikke tar eventuell skade?

Edit: så forresten ikke noe stor grunn til å skifte ut eksosen heller på de grafene....

Duken bråker noe helt jævlig uten cat...guttungen tok ikke en testtur uten engang....selv med originalpotta...mulig det funker sånn passe med ei lang potte fra Arrow med db killer....
Jeg leser at sykkelen ikke tar noe skade av det! Å at temperaturen er betraktelig lavere! Den mister minimalt med trøkk helt på topp med full rulle, men det har jo ingen betydning for min kjøring og bruk av sykkelen! Ja for mye støy er ikke bra! Men håper å finne en mellomting. For originalt hører den ut som en jævla symaskin
Njaaaa... når jeg ser hvilke "run" de valgte og kommentarer som "er ikke så farlig for du passerer dette turtallet raskt"(på dyno ja)..
og hvis en ser så øker temp på eksos ganske mange grader 200+F på header(ikke inni motor) når det er mer enn 1 run, i forhold til "best run" for stock-hvilket er det som gav mest effekt/høyest headertemp men også er ukjent hvor mange foregående run som varmer header...(pleier å ta minst 3 run før effekten topper på vannkjølte motorer.)
med EURO4-ecu vil nok motor etterjustere seg noe på basismap og closed loop etter en liten stund-dog tviler jeg på wot.... :-k

Min konklusjon er at dette er nok "uskadelig" for motor hvis du holder deg til under 60% langtidslast og du vil få et par/fem hester ekstra i midrange-og mindre på topp.
om dette "er verdt det" sånn isolert sett er jo et spørsmål... men lydmessig ville jeg nok beholdt cat og montert en slipon som du kan justere med/uten db-killer..spesielt hvis du skel utenfor "allfarvei".. :smt075

Men har du lyst så... ;-)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by JK95 »

Nå har jeg ikke lest alt i detalj, men det ser jo ut som dette er dyno-kjøring uten å mappe? Nå er jeg ikke en med mye erfaring innen feltet, men en fellesnevner for de fleste moderne sykler, da spesielt ved montering av både mer åpent innsug/luftfilter og heleksos så er det anbefalt å mappe for at det skal ha noe for seg utover lyd? :-k
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by knutk »

Poenget med 'ufarlig i denne sammenheng er vel at siden sykkelen er nyere enn 2016 er motor i henhold til Euro 4 krav, som innebærer at motor skal møte utslippskravene de første 20 K Km. For å oppnå det må systemet være adaptivt. Det betyr at motor vil selv-justere blandingen, basert på tilbakemelding fra O2 sensor. Således vil blandingsforholdet bli det samme med og uten kat., ekstra potte, annet luftfilter etc.
Om man fjerner kat. vil der også bli lavere varme i eksosanlegget, siden kat. driver opp temperaturen. Men om denne lavere temperaturen har noen betydning for motors levetid er nok tvilsomt, siden moter er laget for å handtere kat.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by mekkern »

knutk wrote:Poenget med 'ufarlig i denne sammenheng er vel at siden sykkelen er nyere enn 2016 er motor i henhold til Euro 4 krav, som innebærer at motor skal møte utslippskravene de første 20 K Km. For å oppnå det må systemet være adaptivt. Det betyr at motor vil selv-justere blandingen, basert på tilbakemelding fra O2 sensor. Således vil blandingsforholdet bli det samme med og uten kat., ekstra potte, annet luftfilter etc.
Om man fjerner kat. vil der også bli lavere varme i eksosanlegget, siden kat. driver opp temperaturen. Men om denne lavere temperaturen har noen betydning for motors levetid er nok tvilsomt, siden moter er laget for å handtere kat.


Ja i closed loop vil systemet korrigere forholdsvis bra-men i open loop vil korrigering være mindre og tregere.men en viss korrigering vil skje. Merker dette på Indianeren at den har korrigert en smule på 300 mil.

Headertemp økte forresten over stock etter flere run i følge grafene som thansen linket til.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by hakhap »

Nyter en kald en på hotellet i Dublin.

Chieftain, Irish Pale Ale.Image

Sent from my SM-G975F using Tapatalk
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by mekkern »

sitter og tester optimal innstilling på installasjonen av 2 varmepumper i dag.. varmer bra ja... :thumleft
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ashland »

mekkern wrote:sitter og tester optimal innstilling på installasjonen av 2 varmepumper i dag.. varmer bra ja... :thumleft
Varmepumpe er noe av det bedre jeg har invistert i, foruten ting på hjul
Regner med du blir fornøyd
fun is not a straight line
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by mekkern »

Har hatt varmepumpe før også, men den tok kvelden etter 26 år... :shock: Men Hitatchièn som fattern handlet i sin tid var ikke funk under -10grader...
-så etter et par år uten så investerte jeg i en ny og oppgraderte oppvarmingen til leiligheten i underetasjen også.
Håper guttungen blir fornøyd med litt mer jevn varme og at strømregninga mi (for hele huset) blir litt lavere på vinteren...


OG så lurer jeg litt på "spamboten" georgeGef.
fra island først -nå sudan.. :lol:
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by kvase »

Jeg har jordboren varme så jeg henter varme i fra han der nede :twisted: :evil:
Sånn systemet virker så er det vel noen hundre vis av liter tek Alco som surrer rundt i det systemet. :-s
Rør slynger i gulvet i alle romm nesten noe jeg la der under bygginga for ca. 7 år siden - :shock:
Men du verden så godt det er å ha varme i gulvet i så si hele huset utenom rommet der garasjen å det ene side rommet er. :lol:
Økonomisk jovisst så lenge du varmer opp over 300 kvm for min del YES er svaret \:D/
Allikevel kan jeg gå ned der på vinteren i T skjorte å kort bukse å klappe på knallerten :thumleft
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by mekkern »

Her er/var oppvarmingen basert på parafinovner.
siden "klorofyll-mafiaen" har kuppet hele greia så må en bruke elektrisitet som grunnoppvarming og fyre litt med ved ved behov.
da inntaksikringer ikke er så svære og en ikke har 3fas så må en se på topplaster så det ikke blir mørkt..og at en har resteffekt til mat/varmtvann og andre ting.
Her kommer VP inn i bildet.. dessuten vil det ha en økonomisk effekt når nettleia blir basert på toppbelastninger fra 2020... :-k
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by hakhap »

Litt gøy på dagen.Image

Sent from my SM-G975F using Tapatalk
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ashland »

mekkern wrote: Her kommer VP inn i bildet.. dessuten vil det ha en økonomisk effekt når nettleia blir basert på toppbelastninger fra 2020... :-k
Det er ikke bra i hele tatt!
Er det noe som har blitt vedtatt på landsbasis eller antagelser?
fun is not a straight line
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by mekkern »

dette er det nye etter de fikk lurt på folk AMS måler... beklager -det er 2021...

https://www.tu.no/artikler/slik-blir-de ... -br/432271

https://www.f-b.no/debatt/strom/teknolo ... 59-1353987
Post Reply