Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Singel mann 50, får sin TrophyWife
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3213
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Snart på grustur mot øst
Jeg har en full tank med bensin, solbriller på, og morroa starter NÅH::
https://locatoweb.com/map/single/0752186623
https://locatoweb.com/map/single/0752186623
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- kvase
- Posts: 4064
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Snart på grustur mot øst
Kjør pent ikke harve opp alle grusveien på din tur til Grustur i Ø
Starter selv på Tirsdag er fremme på Torsdag som de fleste
Husk vinflaska som han Elving Solli tipsa om
Starter selv på Tirsdag er fremme på Torsdag som de fleste
Husk vinflaska som han Elving Solli tipsa om
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3213
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Snart på grustur mot øst
Vel innlosjert i hytte på Grimsbu.
Hadde en kveldstur med en kar jeg møtte på campingen her, trivelig med litt selskap.
Skulle sjekke ut en veibit jeg har sikla på, men et "privat vei" skilt stoppa meg i juli, når jeg var her sist.
Vi kjørte inn, stoppa ved bommen for å orientere oss, da en BMW X3 kom kjørende. Jeg såg at han der, var ikke på kosetur...
"Kjeft er gratis"
Men etter først en runde kjeft, fikk jeg ordet, og med den velsmurte kjeften, gode smilet og den utpregede ydmykheten min, skiltes vi som gode venner, og vi kunne få lov å passere igjen, ved en senere anledning.
Desverre kom mørket og tok oss, så runden blei noe amputert, men dog ... en fiiiin runde.
Så får jeg se hva jeg finner på imorra...
Enten blir jeg her, eller kjører grus til Røros og overnatter på Femundshytta.
Gøy på tur, er det iallefall
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Hadde en kveldstur med en kar jeg møtte på campingen her, trivelig med litt selskap.
Skulle sjekke ut en veibit jeg har sikla på, men et "privat vei" skilt stoppa meg i juli, når jeg var her sist.
Vi kjørte inn, stoppa ved bommen for å orientere oss, da en BMW X3 kom kjørende. Jeg såg at han der, var ikke på kosetur...
"Kjeft er gratis"
Men etter først en runde kjeft, fikk jeg ordet, og med den velsmurte kjeften, gode smilet og den utpregede ydmykheten min, skiltes vi som gode venner, og vi kunne få lov å passere igjen, ved en senere anledning.
Desverre kom mørket og tok oss, så runden blei noe amputert, men dog ... en fiiiin runde.
Så får jeg se hva jeg finner på imorra...
Enten blir jeg her, eller kjører grus til Røros og overnatter på Femundshytta.
Gøy på tur, er det iallefall
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Snart på grustur mot øst
Du kjørte inn setervegen ja! Der med den røde grinda og over den brua? Sinnsykt fin stykke vei
Kjekt å se du koser deg! Snakkes på tunet i morgen
Kjekt å se du koser deg! Snakkes på tunet i morgen
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3213
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Snart på grustur mot øst
Så var det helg igjen, og man pakker på sykkelen og gjør klar for tur.
Ut og teste de nye dekka igjen, har fått rundt 15 mil på tirsdag, og de kjentes meget lovende ut.
Og så har vi (Stian og meg) fått oss nye clutch og bremsehendler, levert fra Wild@heart i sørafrika.
Tofinger hendler i en nydelig finnish, blir første turen med disse [emoji3059] ser fram til å få erfaring med disse
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Ut og teste de nye dekka igjen, har fått rundt 15 mil på tirsdag, og de kjentes meget lovende ut.
Og så har vi (Stian og meg) fått oss nye clutch og bremsehendler, levert fra Wild@heart i sørafrika.
Tofinger hendler i en nydelig finnish, blir første turen med disse [emoji3059] ser fram til å få erfaring med disse
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9168
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- Snart på grustur mot øst
Har du handlet på «restesalg nå»?
Du ser vel at du har blitt rundlurt
Sent from my iPad using Tapatalk
Du ser vel at du har blitt rundlurt
Sent from my iPad using Tapatalk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3213
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- MotoZ Tractionator GPS dekk
Da har jeg fått mine første 1000km på Tractionator GPS dekka,
i all hovedsak på asfalt. Jeg har kjørt ca 200km på våt kald asfalt i forrige uke, og 800 "tørre" km i helga, også med passasjer.
Så hva syns man?
Til asfalt, er de MEGET bra til å være et påstått 50/50 dekk. Litt lyd fra framdekket i rundt 70km/t, men det er ingenting i forhold til f.eks Karoo 3. Grepet på vått og tørt er bestått meget godt.
Bevisst provosering på vått føre medbringer ikke nevneverdig discolys i dashbordet, og retningsstabilitet i høy fart er som mye mer asfaltorienterte dekk.
Tror dette dekket seiler opp som brennheit kandidat til "finhjulene" når Anakee Adventure dekka som står på orginalfelgene er historie.
Så fortsetter jeg med TKC 80 e.l på "grushjula"
Men nå... ut og prøve litt på løst underlag
i all hovedsak på asfalt. Jeg har kjørt ca 200km på våt kald asfalt i forrige uke, og 800 "tørre" km i helga, også med passasjer.
Så hva syns man?
Til asfalt, er de MEGET bra til å være et påstått 50/50 dekk. Litt lyd fra framdekket i rundt 70km/t, men det er ingenting i forhold til f.eks Karoo 3. Grepet på vått og tørt er bestått meget godt.
Bevisst provosering på vått føre medbringer ikke nevneverdig discolys i dashbordet, og retningsstabilitet i høy fart er som mye mer asfaltorienterte dekk.
Tror dette dekket seiler opp som brennheit kandidat til "finhjulene" når Anakee Adventure dekka som står på orginalfelgene er historie.
Så fortsetter jeg med TKC 80 e.l på "grushjula"
Men nå... ut og prøve litt på løst underlag
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3213
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- MotoZ Tractionator GPS dekk
En alle tiders mandag, og godværet er ikke helt over enda
Men Tractionator GPS på løsere underlag....
Helt greit og vel så det.
På reine grusveger er det som å kjøre alt annet grusorientert.
På gress, mose (duggvått sådann) er framdriften helt godkjent, men sideveis stabilitet noe dårligere enn f.eks TKC80.
Omtrent som jeg har lest meg fram til.
Løs grus...mye det samme.
Gjørme... ikke supert, det pakker seg i sporene i mønsteret.
Men all over:
Supert, nøytralt, "rett i handa" på asfalt.
Litt (men ikke mye) dårligere utenfor asfalt enn f.eks TKC80.
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Men Tractionator GPS på løsere underlag....
Helt greit og vel så det.
På reine grusveger er det som å kjøre alt annet grusorientert.
På gress, mose (duggvått sådann) er framdriften helt godkjent, men sideveis stabilitet noe dårligere enn f.eks TKC80.
Omtrent som jeg har lest meg fram til.
Løs grus...mye det samme.
Gjørme... ikke supert, det pakker seg i sporene i mønsteret.
Men all over:
Supert, nøytralt, "rett i handa" på asfalt.
Litt (men ikke mye) dårligere utenfor asfalt enn f.eks TKC80.
Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- kvase
- Posts: 4064
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- MotoZ Tractionator GPS dekk
I å med at du bruker å sammenligne de med TKC 80 så holder de en bra standard slik jeg ser det for jeg kan ikke sammenligne mine K60 dekk opp mot TKC 80 - så ut i fra det ordspillet som jeg leser så er de duga-nes som 50/50 dekk Tractionator GPS dekk
Kann heller ikke sammenligne Mitas adv 7+ heller
Kann heller ikke sammenligne Mitas adv 7+ heller
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3213
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet" del 3
Neste morgen starter som den skal gjøre i "ødemarken", en øredøvende stillhet, kun avbrutt av tassende ulvepoter, og fuglesang i furutrærne.
Sola ramler meget besluttsomt inn teltåpningen, og klokka er knapt nok 06.
Men soveposen er ikke et blivende sted kjenner jeg, en rask sjekk på GSAngela sin temperaturindikator, viser allerede 20 grader.
Holy shitt, dette kan bli en VARM dag.
For all del, det har vært en VARM natt også, og langt fra alle timene har vært like fylt av søvn.
Men nå, frokost, og siden jeg BÅDE har nye egg, bacon og ost i matboden, blir det reprise fra igår.
Så blir det rolig nedrigging av leiren, utrolig hvor lang tid man kan somle, når temperaturen er slik den er.
Klokka 0830ish setter vi fart, GSAngela og jeg, tilbake til Rendalen og Bergset, der butikken ligger.
Når jeg begynner å kjøre viser displayet 26 grader.
Deilig.... men jeg ser for meg dette blir mer enn "deilig" utover dagen.
Kjøreturen tilbake taes i rolig tempo, for det er faktisk mange biler på veien, med båthenger og småbåter hengende bakpå kroken.
Er vel årets fiske etter sik, som er under oppseiling.
På butikken er de tom for Sandwich is, så jeg tar til takke med en gullpinne istedet. Den smelter før jeg er ferdig med den, så jeg regner med det nærmer seg 30 grader...
Ganske riktig, når jeg kjører avgårde på vei mot Hanestad i Østerdalen viser den 30..... tidlig på formiddagen.
Begynner å bli varmt i Rukkauniformen gitt
På vei over høyden mot Østerdalen, ringer mobilen.
Det viser seg å være en tidligere kunde med hytte på fjellet, mellom Odda og Røldal, og der har han og hyttenaboene fått lagt kommunalt avløp inn til hyttene sine. Om jeg er interessert i litt jobb der?
Han snakker på vegne av 5 stk (av 18 hytteeiere)
Jaa joo, det kan jeg vel ta på meg, mens kalkulatoren allerede spinner i 5. gear i bakhodet.
"Jeg kan komme og se på det i neste uke" sier jeg.
Men de vil helst at jeg skal se på det snarest mulig, helst ila helga, for da er de der, hele gjengen.
"Da prøver vi søndag" sier jeg, og ser for meg en litt raskere avslutning på denne grusopplevelsen…
Har en stopp på toppen av svingene opp fra Rendalen, og kikker over dalen, her ser vi en bit av TET løypa borti skogen der
Over høydedraget får man litt utsikt vestover, og vel nede i Hanestad, er det på ingen måte kjøligere enn det var i Rendalen.
Jeg leiter meg nedover noen hundre meter før jeg krysser Glomma på ei bru, og entrer en seksjon av TET ruta, nordover i retning Alvdal.
Støvete grusvei, greit å være aleine på tur ja det blir en sleng oppover i skauen på litt mer underholdende underlag. Passerer bla denne «stolen», hva den skal være god for vet jeg ikke, ser litt lav ut mtp å være utkikkspunkt for jegere.
Men jeg storkoser meg, veien er ganske dårlig, så det går ikke så veldig fort.
Eneste er denne varmen, jeg har kjørt 5-6 mil sålangt i dag, og har allerede drukket 1,5 liter vann.
Den kommer til å bli varmere, men jeg har en plan for å kjøle meg litt ned.
Men enn så lenge, blir det en del kilometer oppover langs Glomma på litt for bra grusvei, etter hvert blir det hus, gårder, og næringsbygg.
Det sier seg selv at veien blir for fin da.
Men snart etter parkerer jeg i skyggen utenfor Sparbutikken på Alvdal, det blir is, øyedråper, solkrem…og en is til.
33 varme grader, fy f….n, jeg må komme meg avgårde, oppover…i høyden.
Heldigvis har Alvdal litt real høyde å by på, nemlig Tronfjell.
Synlig over det meste av det indre østlandet på en klar dag, ruver den 1666 moh, med to store antenner på toppen.
Avgårde skal jeg, finner vegen på andre sia av jernbanesporet, og straks begynner det å gå oppover. Treffer (eller kjører forbi) flere selvpinende machocister, slike som har kjempedyre strømpebukser og raske briller i fine farger.
Betaler mine bompenger med glede, mest fordi det er flere andre turister der også, så det ville neppe tatt seg ut å bare dure forbi.
15 minutters lønn seinere er jeg på vei igjen, og for den prisen jeg har betalt, vil jeg jammen flytte litt grus for penga.
Oppover oppover, mange hundre høydemetre seinere suser jeg over flatTron, og tar fatt på de 8 hårnålene til toppen.
Himmelhøyt over tregrensa slynger veien seg oppover mot toppen, lufta er endelig langt nedpå 20tallet, og når jeg kommer til veis ende, lover kjørecomputeren at det bare er 19 grader-
Hopper av jernhesten, og klatrer opp på den høyeste topp, for å nyte utsikt i den friske viden.
Guuuuuh kor herligt.
Utsynet er mildt sagt formidabelt i ALLE retninger. Kan bli andpusten av mindre
Sørøstover
Nord-nordøstover
Ved vegs ende
Har du ikke tatt turen opp hit, så gjør det ved første anledning, det er min anbefaling.
Surrer rundt her oppe og nyter kald/kjølig luft, utsikt, litt kald drikke, og slår av en prat med noen italienere som er på tur helt fra spagettilandet der i sør, med en gammel Fiat 500.
Jeg tipper at bilen deres, og en turpakket, fulltanket GSAngela veier omtrent det samme.
Det som imidlertid er litt spennende, er at de har lagt turen innom Alvdal og Tron for å besøke graven til den indiske filosofen Swami Sri Ananda Acharya (til daglig kallt «Baral») som bodde oppunder Tronfjell fra 1917 til 1945. (han døde faktisk på fredsdagen, 8.mai)
Jeg har i etterkant lest meg litt opp på denne figuren, som nok må ha vært litt av et syn, i Alvdal i 1920-30åra, med turban og ridende på en stor hvit helst.
En norsk ingeniør bodde sammen med denne inderen i mange år, og i 1978 blei det opprettet et minnefond til hans ære.
Han er gravlagt i 1400 meters høyde på Tronfjell.
På vei nedover til lavlandet stiger temperaturen raskt, jeg møter flere biler med hanglidere på taket på vei oppover.
Kjenner igjen den ene bilen, en gul gammel Merce 300, den kjerra må snart ha gått en million kilometer, for den var gått langt, allerede den gang på 90tallet når jeg var mye i Vågå og dreiv luftsport, og denne bilen var fast inventar fra mai måned.
Når Werner kom med guleMerca til bygda, sprang småguttene rett inn til ho mor. og forlangte kortbukse, for da var det vår på årntlig.
Vel nede i Alvdal er det drepende varmt, og jeg reagerer på ett eller annet pollen, så jeg nyser i ett sett, øya klør, nesa renner… jeg må ha medisin.
Heldigvis har de det jeg trenger på apotekutsalget, men jeg begynner å lure på om det er lurt å sette nesa vestover.
Allergi, drepende varme…. Det er ikke mye «kos» akkurat.
Og med dette jobbgreiene som de har ringt om….. faen, hater når hodet begynner å jobbe på egenhånd.
Hadde ikke akkurat tenkt meg hjem enda.
Men jeg kjenner meg selv.
Kort etter står jeg på Shellstasjonen der, topper tanken på sykkelen mens eieren av stasjonen står og gnir seg i henda.
En GSA med tom tank gir enhver bensinstasjonseier en god anledning til å en ekstra lørdag i uka.
Spotify--- velger spillelista «This is Rammstein» og mens låta «Deutschland» rocker øregangene legger jeg Alvdal bak meg for denne gang, og kjører slalom med bobiler på vei mot Venabygdsfjellet.
Oppstigningen mot Venabygdsfjellet begynner med noen herlige svinger, som jeg må kjøre en reprise på, til jeg kjenner de «sitter» skikkelig.
Det er en av fordelene med å være aleine på tur, slike repetisjoner bringer ingen sure miner.
Cruiser meg over Venabygdsfjellet, nyter turen i store drag, rett nok har jeg bestemt meg for å kjøre hjemover, men «jaget» i kroppen har ikke festet seg enda.
Fra Ringebu blir det EEEEEE sæks til Vinstra, der jeg bryter med turens prinsipp om å ikke kjøpe ferdiglaget mat på bensinstasjon eller kafe.
Jeg har en liten feilnavigering der, og ender opp utenfor en diger veikro, og kjøper meg varm mat i luftkondisjonerte omgivelser.
Det var deilig, begge deler, men usikker på hva som var deiligst
Turen fortsetter på rett spor, opp til Skåbu igjen, og over Jotunheimsvegen. Brukte ikke lange tida over heller, ingen trafikk å snakke om, og sauer og kyr holdt seg ute i periferien.
Jeg må lære meg en annen vei mellom øst/vest etter hvert, men akkurat i dag hadde jeg et spesifikt ønske, nemlig få kloa i en ny geitost fra Bitibua.
Den unge gutten som stod der sist, er bytta ut med motsatt kjønn. Hun lurer på:
«Kva kan eg friste deg med?»
Uklokt spørsmål av ei nydelig ung blond jente/dame….
Men…. jeg biter meg litt i tunga, og beordrer geitost, type brun, 1,5 kilo.
Og om hun kan dele den i to, og pakke de separat. Noe hun utfører til min store tilfredsstillelse.
Hun er tydeligvis flink med henda. Husmormateriale i den der…
Jeg betaler IGJEN en haug penger, før hjulene starter rullingen nedover mot Fagernes, Leira, Golsfjellet (ja, dette er faktisk første gang jeg kjører denne retningen med MC på Rv51) over til Gol.
Sjekker om BusaTrond er hjemme, men huset er tomt. Jeg tipper han er og klargjør det andre huset på Tyristrand for salg.
Og på Rema1000 er det heller ingen kjentfolk, kun en mengde unge pene frøkener som ordner med varer og ekspederer fortløpende.
Tydelig at kvalifikasjonskravene for å jobbe her, er mye de samme som hos værdamene til TV2.
Nuvel, en Gullpinne seinere sitter jeg igjen i salen, med nesa oppover Hallingdal, cruiser rolig oppover og kjører forbi biler når jeg må, dvs helkontinuerlig.
Dette medfører at jeg aldri kan stoppe for å ta bilder eller noe, for da vil jo de forbikjørte objektene komme forran meg igjen, Gud forby.
Så det rulles og det rulles jevnt, nonstop, over vidda, ned Måbødalen, ut av den siste tunnell møter jeg en vegg av varme, herlighet 35 varmegrader viser det i displayet….
Heldigvis så blir det kjøligere når Rv7 møter fjorden, så det er levelig utover Eidfjord, og innover Sørfjorden.
Vurderer å fylle i Odda, men ifølge rekkeviddekalkulatoren skal jeg NESTEN komme fram til Dimmelsvik. Jeg kjører på, har kjørt i «rain» modus en del mil nå, og det strekker rekkevidden litt…
Ute av tunellen skinner sola igjen
Og de siste 4 milene er en rein glede, med en øøøøøøøøreliten spenning om jeg har nok fuel.
Og det HAR jeg, 63 mil på en tank lar seg høre….
HausGestapo er på kaien hos naboen, så dagens endepunkt blir der….
Åpner en pils, dagen og turen er over.
Nå er det HELG
Sola ramler meget besluttsomt inn teltåpningen, og klokka er knapt nok 06.
Men soveposen er ikke et blivende sted kjenner jeg, en rask sjekk på GSAngela sin temperaturindikator, viser allerede 20 grader.
Holy shitt, dette kan bli en VARM dag.
For all del, det har vært en VARM natt også, og langt fra alle timene har vært like fylt av søvn.
Men nå, frokost, og siden jeg BÅDE har nye egg, bacon og ost i matboden, blir det reprise fra igår.
Så blir det rolig nedrigging av leiren, utrolig hvor lang tid man kan somle, når temperaturen er slik den er.
Klokka 0830ish setter vi fart, GSAngela og jeg, tilbake til Rendalen og Bergset, der butikken ligger.
Når jeg begynner å kjøre viser displayet 26 grader.
Deilig.... men jeg ser for meg dette blir mer enn "deilig" utover dagen.
Kjøreturen tilbake taes i rolig tempo, for det er faktisk mange biler på veien, med båthenger og småbåter hengende bakpå kroken.
Er vel årets fiske etter sik, som er under oppseiling.
På butikken er de tom for Sandwich is, så jeg tar til takke med en gullpinne istedet. Den smelter før jeg er ferdig med den, så jeg regner med det nærmer seg 30 grader...
Ganske riktig, når jeg kjører avgårde på vei mot Hanestad i Østerdalen viser den 30..... tidlig på formiddagen.
Begynner å bli varmt i Rukkauniformen gitt
På vei over høyden mot Østerdalen, ringer mobilen.
Det viser seg å være en tidligere kunde med hytte på fjellet, mellom Odda og Røldal, og der har han og hyttenaboene fått lagt kommunalt avløp inn til hyttene sine. Om jeg er interessert i litt jobb der?
Han snakker på vegne av 5 stk (av 18 hytteeiere)
Jaa joo, det kan jeg vel ta på meg, mens kalkulatoren allerede spinner i 5. gear i bakhodet.
"Jeg kan komme og se på det i neste uke" sier jeg.
Men de vil helst at jeg skal se på det snarest mulig, helst ila helga, for da er de der, hele gjengen.
"Da prøver vi søndag" sier jeg, og ser for meg en litt raskere avslutning på denne grusopplevelsen…
Har en stopp på toppen av svingene opp fra Rendalen, og kikker over dalen, her ser vi en bit av TET løypa borti skogen der
Over høydedraget får man litt utsikt vestover, og vel nede i Hanestad, er det på ingen måte kjøligere enn det var i Rendalen.
Jeg leiter meg nedover noen hundre meter før jeg krysser Glomma på ei bru, og entrer en seksjon av TET ruta, nordover i retning Alvdal.
Støvete grusvei, greit å være aleine på tur ja det blir en sleng oppover i skauen på litt mer underholdende underlag. Passerer bla denne «stolen», hva den skal være god for vet jeg ikke, ser litt lav ut mtp å være utkikkspunkt for jegere.
Men jeg storkoser meg, veien er ganske dårlig, så det går ikke så veldig fort.
Eneste er denne varmen, jeg har kjørt 5-6 mil sålangt i dag, og har allerede drukket 1,5 liter vann.
Den kommer til å bli varmere, men jeg har en plan for å kjøle meg litt ned.
Men enn så lenge, blir det en del kilometer oppover langs Glomma på litt for bra grusvei, etter hvert blir det hus, gårder, og næringsbygg.
Det sier seg selv at veien blir for fin da.
Men snart etter parkerer jeg i skyggen utenfor Sparbutikken på Alvdal, det blir is, øyedråper, solkrem…og en is til.
33 varme grader, fy f….n, jeg må komme meg avgårde, oppover…i høyden.
Heldigvis har Alvdal litt real høyde å by på, nemlig Tronfjell.
Synlig over det meste av det indre østlandet på en klar dag, ruver den 1666 moh, med to store antenner på toppen.
Avgårde skal jeg, finner vegen på andre sia av jernbanesporet, og straks begynner det å gå oppover. Treffer (eller kjører forbi) flere selvpinende machocister, slike som har kjempedyre strømpebukser og raske briller i fine farger.
Betaler mine bompenger med glede, mest fordi det er flere andre turister der også, så det ville neppe tatt seg ut å bare dure forbi.
15 minutters lønn seinere er jeg på vei igjen, og for den prisen jeg har betalt, vil jeg jammen flytte litt grus for penga.
Oppover oppover, mange hundre høydemetre seinere suser jeg over flatTron, og tar fatt på de 8 hårnålene til toppen.
Himmelhøyt over tregrensa slynger veien seg oppover mot toppen, lufta er endelig langt nedpå 20tallet, og når jeg kommer til veis ende, lover kjørecomputeren at det bare er 19 grader-
Hopper av jernhesten, og klatrer opp på den høyeste topp, for å nyte utsikt i den friske viden.
Guuuuuh kor herligt.
Utsynet er mildt sagt formidabelt i ALLE retninger. Kan bli andpusten av mindre
Sørøstover
Nord-nordøstover
Ved vegs ende
Har du ikke tatt turen opp hit, så gjør det ved første anledning, det er min anbefaling.
Surrer rundt her oppe og nyter kald/kjølig luft, utsikt, litt kald drikke, og slår av en prat med noen italienere som er på tur helt fra spagettilandet der i sør, med en gammel Fiat 500.
Jeg tipper at bilen deres, og en turpakket, fulltanket GSAngela veier omtrent det samme.
Det som imidlertid er litt spennende, er at de har lagt turen innom Alvdal og Tron for å besøke graven til den indiske filosofen Swami Sri Ananda Acharya (til daglig kallt «Baral») som bodde oppunder Tronfjell fra 1917 til 1945. (han døde faktisk på fredsdagen, 8.mai)
Jeg har i etterkant lest meg litt opp på denne figuren, som nok må ha vært litt av et syn, i Alvdal i 1920-30åra, med turban og ridende på en stor hvit helst.
En norsk ingeniør bodde sammen med denne inderen i mange år, og i 1978 blei det opprettet et minnefond til hans ære.
Han er gravlagt i 1400 meters høyde på Tronfjell.
På vei nedover til lavlandet stiger temperaturen raskt, jeg møter flere biler med hanglidere på taket på vei oppover.
Kjenner igjen den ene bilen, en gul gammel Merce 300, den kjerra må snart ha gått en million kilometer, for den var gått langt, allerede den gang på 90tallet når jeg var mye i Vågå og dreiv luftsport, og denne bilen var fast inventar fra mai måned.
Når Werner kom med guleMerca til bygda, sprang småguttene rett inn til ho mor. og forlangte kortbukse, for da var det vår på årntlig.
Vel nede i Alvdal er det drepende varmt, og jeg reagerer på ett eller annet pollen, så jeg nyser i ett sett, øya klør, nesa renner… jeg må ha medisin.
Heldigvis har de det jeg trenger på apotekutsalget, men jeg begynner å lure på om det er lurt å sette nesa vestover.
Allergi, drepende varme…. Det er ikke mye «kos» akkurat.
Og med dette jobbgreiene som de har ringt om….. faen, hater når hodet begynner å jobbe på egenhånd.
Hadde ikke akkurat tenkt meg hjem enda.
Men jeg kjenner meg selv.
Kort etter står jeg på Shellstasjonen der, topper tanken på sykkelen mens eieren av stasjonen står og gnir seg i henda.
En GSA med tom tank gir enhver bensinstasjonseier en god anledning til å en ekstra lørdag i uka.
Spotify--- velger spillelista «This is Rammstein» og mens låta «Deutschland» rocker øregangene legger jeg Alvdal bak meg for denne gang, og kjører slalom med bobiler på vei mot Venabygdsfjellet.
Oppstigningen mot Venabygdsfjellet begynner med noen herlige svinger, som jeg må kjøre en reprise på, til jeg kjenner de «sitter» skikkelig.
Det er en av fordelene med å være aleine på tur, slike repetisjoner bringer ingen sure miner.
Cruiser meg over Venabygdsfjellet, nyter turen i store drag, rett nok har jeg bestemt meg for å kjøre hjemover, men «jaget» i kroppen har ikke festet seg enda.
Fra Ringebu blir det EEEEEE sæks til Vinstra, der jeg bryter med turens prinsipp om å ikke kjøpe ferdiglaget mat på bensinstasjon eller kafe.
Jeg har en liten feilnavigering der, og ender opp utenfor en diger veikro, og kjøper meg varm mat i luftkondisjonerte omgivelser.
Det var deilig, begge deler, men usikker på hva som var deiligst
Turen fortsetter på rett spor, opp til Skåbu igjen, og over Jotunheimsvegen. Brukte ikke lange tida over heller, ingen trafikk å snakke om, og sauer og kyr holdt seg ute i periferien.
Jeg må lære meg en annen vei mellom øst/vest etter hvert, men akkurat i dag hadde jeg et spesifikt ønske, nemlig få kloa i en ny geitost fra Bitibua.
Den unge gutten som stod der sist, er bytta ut med motsatt kjønn. Hun lurer på:
«Kva kan eg friste deg med?»
Uklokt spørsmål av ei nydelig ung blond jente/dame….
Men…. jeg biter meg litt i tunga, og beordrer geitost, type brun, 1,5 kilo.
Og om hun kan dele den i to, og pakke de separat. Noe hun utfører til min store tilfredsstillelse.
Hun er tydeligvis flink med henda. Husmormateriale i den der…
Jeg betaler IGJEN en haug penger, før hjulene starter rullingen nedover mot Fagernes, Leira, Golsfjellet (ja, dette er faktisk første gang jeg kjører denne retningen med MC på Rv51) over til Gol.
Sjekker om BusaTrond er hjemme, men huset er tomt. Jeg tipper han er og klargjør det andre huset på Tyristrand for salg.
Og på Rema1000 er det heller ingen kjentfolk, kun en mengde unge pene frøkener som ordner med varer og ekspederer fortløpende.
Tydelig at kvalifikasjonskravene for å jobbe her, er mye de samme som hos værdamene til TV2.
Nuvel, en Gullpinne seinere sitter jeg igjen i salen, med nesa oppover Hallingdal, cruiser rolig oppover og kjører forbi biler når jeg må, dvs helkontinuerlig.
Dette medfører at jeg aldri kan stoppe for å ta bilder eller noe, for da vil jo de forbikjørte objektene komme forran meg igjen, Gud forby.
Så det rulles og det rulles jevnt, nonstop, over vidda, ned Måbødalen, ut av den siste tunnell møter jeg en vegg av varme, herlighet 35 varmegrader viser det i displayet….
Heldigvis så blir det kjøligere når Rv7 møter fjorden, så det er levelig utover Eidfjord, og innover Sørfjorden.
Vurderer å fylle i Odda, men ifølge rekkeviddekalkulatoren skal jeg NESTEN komme fram til Dimmelsvik. Jeg kjører på, har kjørt i «rain» modus en del mil nå, og det strekker rekkevidden litt…
Ute av tunellen skinner sola igjen
Og de siste 4 milene er en rein glede, med en øøøøøøøøreliten spenning om jeg har nok fuel.
Og det HAR jeg, 63 mil på en tank lar seg høre….
HausGestapo er på kaien hos naboen, så dagens endepunkt blir der….
Åpner en pils, dagen og turen er over.
Nå er det HELG
Last edited by Kant1 on 11 Oct 2019 08:46, edited 1 time in total.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4575
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet" del 3
Faen, du var på Trontopp?? Jeg kom meg bare til Flattop og veien videre var stengt. Men ja, full pott på pengene skulle de ha..
Nuvel, til neste år..
Ja, og forresten - Nydelig referat
Nuvel, til neste år..
Ja, og forresten - Nydelig referat
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9168
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet" del 3
Deilig Olav, den satt godt den der, sånn efter middagen mener jeg (Jadda, jeg vet hva klokka er )
Nydelig formidlet som alltid
Nydelig formidlet som alltid
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet" del 3
Dette var slett ikke vondt å lese nå i godstolen å en litens schnaps i hånden Var ikke klar over historia om inderen, så det var faktisk en artig greie jeg aldri har hørt før Ble noen mil denne turen her ser jeg
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3213
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet" del 3
Blei endel mindre enn planlagt likevel, men summen av diverse faktorer, blei til en raskere retur til heimlige trakter.tshansen wrote: Ble noen mil denne turen her ser jeg
En liten måned seinere var det jo ny langtur.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Re: Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- "Jeg er Veien, Sannheten og Livet" del 3
Flott skrevet, som alltid