Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dagstur til "søta bror")

Post by ashland »

Pris er ett temmelig avgjørende punkt når det kommer til innbytte ja og når den nærmer seg 300k begynner lommeboka å protestere litt!
Alt blir jo målt opp mot til hva og hvor mye sykkelen brukes gjennom sesongen :thumleft Byttet mitt opp til XR for 3 år siden var med hjertet og litt fornuft. Ville ha noe som var mer egnet for langtur og komfort

I mine øyne er GS litt "gubbe", Rallye versjonen er dog sprekere. Utrolig hva farger har å si på en sykkel :roll: :thumleft

Under årets tur skulle jeg gjerne hatt noe bedre dempere for ujevnt underlag og grus.. Demperene på XR´en er flotte de, men ikke helt beregnet for dårlig og ujavn søreuropeisk landevei :-k
Ved neste korsvei skal helt klart boxer prøves ut og overveies nøye :-#
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dagstur til "søta bror")

Post by ojda »

ashland wrote:Pris er ett temmelig avgjørende punkt når det kommer til innbytte ja og når den nærmer seg 300k begynner lommeboka å protestere litt!
Alt blir jo målt opp mot til hva og hvor mye sykkelen brukes gjennom sesongen :thumleft Byttet mitt opp til XR for 3 år siden var med hjertet og litt fornuft. Ville ha noe som var mer egnet for langtur og komfort

I mine øyne er GS litt "gubbe", Rallye versjonen er dog sprekere. Utrolig hva farger har å si på en sykkel :roll: :thumleft

Under årets tur skulle jeg gjerne hatt noe bedre dempere for ujevnt underlag og grus.. Demperene på XR´en er flotte de, men ikke helt beregnet for dårlig og ujavn søreuropeisk landevei :-k
Ved neste korsvei skal helt klart boxer prøves ut og overveies nøye :-#

Her forexempel :lol:


2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dagstur til "søta bror")

Post by ashland »

Helt klart :thumleft
Det meste går, selv om det ikke er ideelt 8)
fun is not a straight line
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1323
Joined: 07 Oct 2015 17:23

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dagstur til "søta bror")

Post by Busa Trond »

1250HP er en deilig sak :D
Kjenner ikke så mye forskjell på den fra min 2016, litt mer spark på topp da. Dette er sykkel for dem som liker store ADV sykler. Dem trenger at fører kjører litt mer teknisk en lette sykler ( muskel kjøring kan alle greie ), det er litt av "sjarmen" :thumleft

Vestlandsfanden har en tolkning på fornuft :twisted:

[youtube][/youtube]
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Dagstur til "søta bror")

Post by ojda »

Flere poster på samme dag Busa’n :-k
Betyr det at det snart er vinter :redface
Uansett hyggelig å se deg på igen =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nytt kjede/drev)

Post by biker7 »

Med brukbart vær i dag, måtte det jo bli en liten GS-tur for å teste nytt Kjede & drev :D
Og med nytt DID/JT i forhold til temmelig punkt-strekt Snell-kjede og slitte drev, merket man forskjell ja :o
Ble ganske mye "smoothere" drivlinje :thumleft

"BMW-Bjørn" var også med for å teste ut nye dekk på RS,n så det ble mest asfalt.
Men på slutten skilte vi lag, for GS,n ville plutselig ut på grusen ;-)



Bildet tatt ved sjøen Bureien, på den 4-5mils lange "grus-finalen" på slutten av dagens tur :

Image20190929_161749 by biker7, on Flickr
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nytt kjede/drev)

Post by tshansen »

Kjede og drev bør egentlig byttes oftere. Man merker sinnsyk forskjell når man får byttet ut et slitt sett til helt nytt \:D/ \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nytt kjede/drev)

Post by biker7 »

tshansen wrote:Kjede og drev bør egentlig byttes oftere. Man merker sinnsyk forskjell når man får byttet ut et slitt sett til helt nytt \:D/ \:D/
Kan helt klart være ganske store forskjeller ja :)
Og ikke bare i "smoothness", men også i avleverte krefter på bakhjulet \:D/
Ikke at jeg merket så store forskjellene på GS,n altså, men er ganske sikker på at forskjellen mellom nytt og utslitt drevsett
fort kan være en hest eller 2 ihvertfall.
Dette testet faktisk en mekaniker jeg har brukt i mange år, på Dynobenken for en del år siden. Usikker på type sykkel, men forskjellen før og etter bytte var visst faktisk opptil flere hester på bakhjulet :o :)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Punktum, finale..?)

Post by biker7 »

Vi må vel dessverre bare innse at sesongen går mot slutten for de fleste av oss.. [-(
Men må jo bare tyne det så lenge det går greit, og ble derfor en liten runde på Tracern etter jobb i dag. \:D/

Gradestokken viste stort sett bare 5 grader (så 4-tallet også..) , og det var alt fra litt sol til regn- , hagl, og faktisk litt sludd-byger :shock:
Men godt kledd med bla. varme-jakka fra Biltema( :shock: ) , "tofinger-handsker" , varmehåndtakene på fullt og hjelm-hette, gikk det faktisk overraskende greit :D Og et stort pluss var at jeg ikke fikk et eneste knust insekt på visiret \:D/

Det kan nok allikevel hende at dagens tur var Tracern siste 10 mil i 2019.
Kan være at den i nær framtid får litt "lagrings-stell" og blir stuet vekk under et laken i en krok i garasjen. Men man vet jo aldri da ;-)
OG det står jo to sykler til inni der, så vi satser vel på noen fine høstdager til, før kuldegrader og snø setter det endelige
punktum for denne sesongen 8)



Bilder fra dagens tur, tatt ved Gjesåssjøen i Åsnes kommune :

Image20191004_162704 by biker7, on Flickr


Image20191004_162301 by biker7, on Flickr
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Nytt kjede/drev)

Post by tshansen »

Ja, det er nok dessverre rekord tidlig i begge ender i år. Ser selv at gradstokken holder seg under 10, selv med full sommer på himmelen. Satse på at jeg får meg en tur i morgen og søndag, før jeg parkerer sykkelen (langtur) blir nok litt til og fra jobb/trening fram til saltet begynner
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Punktum, finale..?)

Post by biker7 »

Kommet meg inn i varmen igjen etter en tur på GS,n.
Lysten på en liten tur ble såpass stor i dag at når gradestokken passerte 5 grader sånn i halv fire-tia,
var det bare å kle godt på seg og komme seg på hjul :D
Men bare litt etter jeg kom utpå grusen langs Odalsvegen, sank gradestokken på BMW,n og den begynte å blinke (frostvarsel under 3,5 grader :shock: ).
Ble en kaffe og bolle på Esson,n i Sand (Nord-Odal) før jeg kjørte Solør-Odalsvegen hjemover. Og det ble ikke akkurat noe varmere over der, for plutselig viste gradestokken jaggu -1 ! :o Dette er jammen det nærmeste jeg har vært vinter-kjøring siden jeg hadde piggdekk på Dominatorn :lol:
Ble litt varmere igjen når jeg kom ned på asfalten igjen (2-4 grader), men skal det fortsette slik spøker det virkelig
for at det blir parkering snart :-k Hvor ble det av denne globale oppvarmingen a ?? ;-) :)


Rakk ikke å knipse -1 , men nesten :smt107 :

Image20191006_172604 by biker7, on Flickr
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Punktum,finale for skinnende Tracer)

Post by biker7 »

Da trur jeg at jeg totalt i løpet av gårdagen og i dag har ofret minst en full arbeidsdag på "detailing" av Tracern :shock:
Altså sikkert ikke Detailing i ekspertenes øyne, men ihvertfall såpass langt jeg noen gang kommer til å dra det.

Image20191012_144151 by biker7, on Flickr

Polering og voks på alle lakkerte flater (Autoglym), Scholl Neo på metall og ulakkert plast etc. , skikkelig rengjøring og smøring av kjede, rens av felger, +,+. Fjernet også Bagster tanktrekket som faktisk har sittet der siden 2016 ( :-# ) og polerte/vokset bensintanken. Var selvfølgelig noe støv/skitt under der, men overraskende lite. Var også et par ørsmå merker/riper, men ikke værre enn at det gikk bort med litt gnuing. Så i mine øyne er Bagster ikke noe problem, og er derfor nå på plass igjen.

Nyvokset tank :

Image20191011_201620 by biker7, on Flickr

Og jammen ble det blankt ja ! :thumleft
Her speiler GS,n seg :D

Image20191011_230840 by biker7, on Flickr


Fornøyd "detailer" i Tracern front ;-) :

Image20191011_231740 by biker7, on Flickr


Kjede/drev :

Image20191012_144633 by biker7, on Flickr



Så nå er Tracern klargjort for vintelagring, og det blir ikke flere mil på den i 2019. Den fikk tilbakelagt snaue 500mil denne sesongen.
Man vet jo aldri hva som skjer i framtiden, men spøker nok for at det blir noen mil på den i 2020 også tipper jeg 8)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Punktum,finale for skinnende Tracer)

Post by tshansen »

En velholdt sykkel er en fornøyd sykkel. Man skal pleie det litt (innenfor rimelighetens grenser :plystre )

Ser ut som jeg blir nødt å ta en liten shining på egen i løpet av uken. Ser ikke lovende ut med vær, og det begynner å bli trist å kjøre sykkel bare om morgenen til og fra jobb. Vi får vel bare prise oss lykkelig over at vi har hatt nok en jævlig fin sesong med masse eventyr. La oss sette oss tilbake, nyte det for så å begynne å planlegge neste år når lysten igjen river i skroget =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Punktum,finale for skinnende Tracer)

Post by ashland »

Den store kosen på veien er nok over for i år ja. Men en flott sesong har det vært :thumleft

Vask og "detailing" er ikke det morsomste som finnes, selv om det er mer trivelig med en ren og blank sykkel :roll: Ikke minst å ta frem en ren og klar sykkel når varmegradene kommer til våren igjen

Skremmende hvor mye møkk som kommer inn i kriker og kroker, spesielt når enn begynner med vask av kjede, drev og alt rundt dette :-#
fun is not a straight line
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Punktum,finale for skinnende Tracer)

Post by biker7 »

tshansen wrote:En velholdt sykkel er en fornøyd sykkel. Man skal pleie det litt (innenfor rimelighetens grenser :plystre )
Ålreit med en velholdt sykkel ja :D Og når man tar en slik "shining" så får man en god oversikt over skader, riper etc.
Og jeg må vel si at jeg er ganske fornøyd med håssen Tracern har holdt seg etter 4 sesonger og ca 43000km på veien. Noen bittesmå bruksmerker klarer man jo å finne, men det er neimen ikke mye altså ! \:D/
ashland wrote:Den store kosen på veien er nok over for i år ja. Men en flott sesong har det vært :thumleft
Hadde noen mil på GS,n i går også, men med 3-4 grader og skikkelig gråkaldt vær så ble det bare 6-7mil, og turen ble en del
kortere enn først tenkt.. Var såpass godt kledd at det gikk tålelig greit, men blir liksom ikke det samme i slik temperatur og vær :-k
Så "dvale-sesongen" er nok rett rundt hjørnet ja.
Post Reply