DrGreve`s (b)logg Ny sesong 2021

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Ny video ute, den går fra Gamvik og nesten til Ifjord. Fantastisk vær, flott natur og fremragende kjørekompiser :thumleft
[youtube][/youtube]
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Nok en stemningsfull perle Doktor... Forbauser meg hver gang jeg ser bilder, film fra så langt nord, hvor store kontraster det er til mitt dagligliv. =D> Jeg skal opp igjen... :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ArcticTiger »

Fin film Dåkkter! Ja det blir nok en tur oppover igjen.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Bare en liten kuriositet, i dag er det 25 år siden at man begynte å legge den legendariske asfalten på ACR og fremdeles er den i perfekt stand. Den som har kjørt i kraftig regn på banen vet at ingen plass legger det seg pytter :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Tommas »

DrGreve wrote:Bare en liten kuriositet, i dag er det 25 år siden at man begynte å legge den legendariske asfalten på ACR og fremdeles er den i perfekt stand. Den som har kjørt i kraftig regn på banen vet at ingen plass legger det seg pytter :thumleft
Ingen anelse om det kan sammenliknes, men leste at om man ser bort fra piggdekk så har personbiler i Norge praktisk talt neglisjerbar slitasje på veier.
Først når man når 6-8 tonn og oppover begynner det å synes, da blir det også slitasje nedover i lagene.

Så sånn sett så er det kanskje ikke rart om en vei (bane...) som er laget bra og aldri benyttes av tunge kjøretøy eller piggdekk holder godt.

Selv om 25 år er seriøse saker :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: RE: Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Tommas wrote:
DrGreve wrote:Bare en liten kuriositet, i dag er det 25 år siden at man begynte å legge den legendariske asfalten på ACR og fremdeles er den i perfekt stand. Den som har kjørt i kraftig regn på banen vet at ingen plass legger det seg pytter :thumleft
Ingen anelse om det kan sammenliknes, men leste at om man ser bort fra piggdekk så har personbiler i Norge praktisk talt neglisjerbar slitasje på veier.
Først når man når 6-8 tonn og oppover begynner det å synes, da blir det også slitasje nedover i lagene.

Så sånn sett så er det kanskje ikke rart om en vei (bane...) som er laget bra og aldri benyttes av tunge kjøretøy eller piggdekk holder godt.

Selv om 25 år er seriøse saker :thumleft
Ingen ting ble overlatt til tilfeldighetene. Det ble lagt teststriper bak min gamle arbeidsplass og her ser du svv tester friksjonen med datidens moderne teknologi :)
Image

Med pinlig nøyaktighet ble asfalten lagt, kvadrat for kvadrat. Vann skal ikke samles noen steder og i overganger mellom doseringer, bakke opp, bakke ned, ikke noe sted skal vann renne i "render", men jevnt fordelt ut til kanten av asfalten. Mye, mye mere avansert enn noen i Norge noen gang hadde vært med på!
Image

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Finnmarkstur dag 1.

Jeg har lenge hatt planer om en tur til de nordligste deler av landet men yr.no hadde ikke vist interesse for å behage gokk med noe som lignet sommervarme.
Men i midten av juli ble det nevnt i landets aviser at tropevarmen var på tur. Yr ble sjekket ett par dager og endelig så det ut som om at det var mulig å kjøre nordover uten å fryse pungbrokk på seg.
17 juli startet jeg i ganske kaldt vær men med håp om at varmen skulle komme etter og etter hvert nå meg igjen en plass på veien.

Første stopp ble som vanlig på Krokstrand for en kaffe og røyk, pluss at jeg måtte kle på meg vind/regnjakken før jeg startet på oppstigningen til Saltfjellet.

Image


Oppe på polarsirkelsenteret var det strålende sol men litt i kaldeste laget så jeg ble bare lenge nok til at jeg fikk tatt ett bilde av den opprinnelige støtta.
Image


Neste stopp ble på Setsåstigningen mellom Rognan og Fauske. Her hadde Villmarksjentene tydeligvis også vært :)
Image
Image

Siden det passet seg slik med fergerutene så valgte jeg å kjøre over Drag-Kjøpsvik i stedet for Bognes-Skarberget. Fergerutene på førstnevnte er lett å huske. Kommer du sørfra så går ferga fra Drag hver odde time. typ 13-15-17 og så videre. Fra Kjøpsvik går den på like klokkeslett, 12-14-16 og så videre. Er du på Innhavet 15-20 minutter før avgang så er valget enkelt :thumleft
Kroa mi i Kjøpsvik :)

Image

Og når man først kjører Rv827 så må man selvfølgelig forevige norges nasjonalfjell, Stetind.

Image

Siste bilde for dagen er tatt på nordsiden av Efjorden, som etter min mening er en av fjordene i Norge med de vakreste omgivelser. Fjellene her er særegen.
Image

Overnatting på Ballangen Camping. Og i morgen skal jeg overhale grevinnens gafler, for ennte gang :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Finnmarkstur Dag 2

Dagen startet med overhaling og bytting av gaffel på grevinnens supermagna. Hun har vært plaget med med den venstre gaffelen helt siden NN-turen i 2016. Jeg har byttet 2 ganger før men tettingen ville ikke holde olja på plass.

Jeg skaffet nye brukte gafler til sykkelen på vinteren, noe som også var en historie verdt å fortelle :)
Jeg fant en kar i Kviteseid som hadde ett sett gafler til overs og etter litt prisforhandling så ble varene betalt og gaflene sendt til Narvik. Heidi bekreftet at pakken var mottatt noen dager senere og saken ble deretter glemt fra min side. En måned senere ringte Heidi til meg og var helt i fra seg for det var ikke gafler i pakken, men et geværhylster, eller noe i den duren. Min første reaksjon var, har du ikke sjekket innholdet før nå?!?
Etter en stund ringte jeg karen i Kviteseid og forklarte at dette vil jeg ikke finne meg i, å bli lurt på denne måten. Han, på sin side, mente at vi prøvde å lure han for å kreve pengene tilbake. Heidi sendte bildet av pakken, og innholdet, til selgeren og da viste det seg at dette ikke var pakken han sendte.
Etter noen telefoner til Posten, så fant jaggu posten gaflene, i Oslo, godt over en måned senere og alt endte godt :)

Venstre gaffel ble byttet ut med en nyrenovert og jeg har ikke hørt mer fra Heidi, annet at sykkelen funker og alt er bare velstand :thumleft
Image

Image

Image

Midt mellom Sætermoen og Andsli så kom varmen etter meg og plutselig steg tempen fra 14 til nærmere 20 og da er det godt å være motorsyklist, også i Nord-Norge :thumleft

Image

På Moen står dette særegne "monumentet". Hva det skal forestille aner jeg ikke :)

Image

Hver torsdag i løpet av sesongen møtes mc-folk i Midt-Troms på Heia mellom Olsborg og Nordkjosbotn men jeg var nok for tidlig ute, jeg var nesten alene, men jeg traff en kar med samme fornavn som meg, så jeg fikk da pratet litt skjit.
Image

Jeg prøvde å ringe @Jhn når jeg kom til Skibotn siden jeg var usikker på hva jeg skulle finne på.. Enten fortsette nordover eller skjære vestover via fergesambandet Olderdalen-Lyngseidet. Det var ikke svar å få der, så jeg valgte å stoppe for natten i Skibotn, på Strandu Camping, for å vurdere værmelding og fergeruter.
Image

Kvelden var nydelig og mest sannsynlig velger jeg å kjøre videre nordover og så se hva som skjer :)
Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by ojda »

Jeg har ikke ofret Nordre delen av landet så mange tankene i år, men dette så jammen godt ut :thumleft
Håper å få en bit inn til neste år 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by tshansen »

Hahaha, gevær hylster.... dæven jeg tok meg i å humre godt, kan tenke meg den telefonsamtalen var noe klein for begge :lol: :lol: Veldig bra doktor, herlig å se du er ute å koser deg i finværet. Gleder meg til å få ta turen oppover igjen jeg også :thumleft Takk for ord og bilder
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

tshansen wrote:Hahaha, gevær hylster.... dæven jeg tok meg i å humre godt, kan tenke meg den telefonsamtalen var noe klein for begge :lol: :lol: Veldig bra doktor, herlig å se du er ute å koser deg i finværet. Gleder meg til å få ta turen oppover igjen jeg også :thumleft Takk for ord og bilder
Ha, ha, ja, det gikk noen harde ord mellom selger og kjøper :)
Jeg tipper at en postansatt har funnet en løs lappe og bare klistret den på nærmeste pakke og sendt videre. Heldigvis løste det seg, etter hvert :thumleft
Skjønner ikke at madammen ventet i over en måned før hun åpnet pakken og sjekket innholdet..
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Finnmarkstur, Dag 3

Neste morgen var det strålende vær og behagelige temperatur så jeg var tidlig på hjulene. Værmelding var oppløftende og når jeg hadde dagens første kafferast i Birtavarre så bestemte jeg meg for å fortsette nordover og ta ting på sparket, om @Jhn var tilgjengelig eller ei.
Mens jeg satt på en benk i Birtavarre hørte jeg et helvetes rabalder nede i fjæresteinene. Det viste seg at en ørn hadde forsynt seg av en måseunge og slikt blir det bråk av :)

Neste stopp hadde jeg i Djupvik langs Lyngenfjorden. Været og utsikten var formidabel vakkert og jeg spurte innehaveren av plassen om jeg kunne få lov å sitte en stund på altanen og nyte utsikten, og det fikk jeg selvfølgelig lov til :)
Image

Image

Jeg måtte selvfølgelig filme den nydelige utsikten

[youtube][/youtube]

Mens jeg satt der så ringte jaggu @Jhn og jeg fikk beskjed om å forte meg opp til hytta hans på Kistrand for neste dag skulle han og en kompis på runde i Finnmark noen dager :thumleft
Jeg var ikke akkurat tungbedd :)

Neste bilde er tatt like etter Oksfjordhamn, ved foten av Kvænangsfjellet
Image

Og ett på selve fjellet med utsikt utover Kvænangen
Image

Jeg prøvde også ringe @Jompa for å høre om han hadde tid på en kaffepause men den fjompen var på bobilferie.. Hørt på maken?!?
Men Kåfjordbrua er flott :thumleft
Og når jeg passerte Alta fikk jaggu jeg lekkasje på høyre gaffel, men mer om det senere :)
Image

Jeg valgte å kjøre med lekk gaffel til Kistrand og @Jhn og jeg hadde en meget trivelig kveld før vi tørnet inn for å være klar for Finnmarkseventyret :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Finnmarkstur, Dag 4

Det var litt hustrig å sitte ute kvelden før men vi våknet til 25 grader og det er nok ikke alle som har våknet til slike temperaturer langs Porsangerfjorden, og bedre, eller verre, alt ettersom, skulle det bli :)

En rask runde med dette vidundermiddelet så var gaffelen nesten tørr, men for sikkerhets skyld så fikk jeg Tomm, kompisen til @Jhn, å ta med seg gaffelolje fra Alta. Han skulle starte derfra på morgenkvisten og ankomme Kistrand rundt 11 på formiddagen. Jeg drar aldri på langtur uten å ha med gaffeltettinger i bakhånd, men håpte å slippe å bytte langs veien.

Image

Jeg har også med meg driver siden jeg tok det med fordi jeg skulle hjelpe grevinnen i Narvik :thumleft
Image

Tomm ankommer og Porsangerfjorden ligger som et speil. La eventyret begynne :)
Image

Vi tenkte å ta kaffepause i Børselv men det er for galt å nevne det, det var for varmt så vi bestemte oss for å ta kaffen på Børselvfjellet. Der var det litt svalere :)
Image

En liten stopp ved brua over Adamselv men kleggen og fluene ble for hissig så det ble en kort stopp før vi fortsatte mot Ifjord og videre mot Mehamn og Gamvik.
Image

Men før det hadde vi en rask stopp i Ifjord og siste forsøk på å stoppe lekkasjen ble vellykket. Gaffelen ble tett uten at jeg måtte demontere skjiten :thumleft
Image

En liten stopp ved rasteplassen ved Reinoksevannet mellom Bekkarfjord og Hopseidet.. Hørt den før, fylkesvei 888 Bekkarfjord-Hopseidet stengt, eller kolonnekjøring? :)
Image

Det gjelder å velge sine kjørekompiser med omhu, Tomm har sommerhus i Gamvik og det måtte vi jo utnytte. Gratis overnatting og en bedre middag i nydelige omgivelser.
Image

Image
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by DrGreve »

Finnmarkstur, Dag 5

Dagen i Gamvik startet med en isnende kald havskodde men det skulle forandre seg fort.
Vi tok en sving innom Flinta (Flintodden eller Flintholmen) som er endepunktet av veien til Gamvik.

Image

Image

Deretter satte vi forhjulene mot fastlands-Norges nordligste punkt man kan kjøre til, snøscooter unntatt, nemlig Slettnes Fyr
Image

Image

Når vi startet fra Slettnes var tempen rundt 9 grader men etter bare noen kilometer forsvant havdisen og jeg opplevde den mest ekstreme temperaturendringen noen gang. Når sola kom frem så steg den til 17 grader og fortsatte økningen helt til Tana Bru, hvor det var 29 grader :)

Vi stoppet i krysset til Kjøllefjord for en rådslagning, skal vi ta omveien til Kjøllefjord, eller ikke? Konklusjonen ble at, skulle vi rekke frem til Båtsfjord i normal tid så måtte vi droppe det.
Image

En liten rast ved Stamneset Lykt mellom Bekkarfjord og Lebesby
Image

@Jhn nyter utsikten utover Vester-Tana
Image

Tanabreddens ungdom het vistnok en samisk gruppe en gang i tiden. Disse kan vel neppe kalles ungdom men bildet er tatt ved Tanaelvens bredder :)
Image

I Båtsfjord fikk vi en leilighet med 3 soverom og egen altan for 500kr per pers. I tillegg var det bare å gå gjennom 1 dør så var vi midt i en flott restaurant. Kan anbefales for alle :thumleft
https://baatsfjord.com/

Image

Jeg har også laget en videosnutt fra ferden mellom Gamvik og Ifjord.
[youtube][/youtube]
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: DrGreve`s (b)logg

Post by Bikeridr »

Helt fantastisk, Halvard :thumleft
Dette var virkelig god start på dagen - nydelig referat, og det gikk iallefall to kopper kaffe under lesinga :)

Jeg ser forøvrig at jeg nok må ha meg en ny tur nordover snart.
Post Reply