Skal bytte "Clutch hus" samt noen av delene rundt det og det er et par tiår siden sist jeg tok av et slikt lokk. Den gang var det tørt men har sett noen bilder på nett hvor innmaten ser noe "oljete" ut. Er det noe olje her eller er det båre å skru opp? Noen forhåndsregler som må tas?
BMW Xmoto - G650 1 sylinder Rotax motor.
Bytte "clutch hus" Xmoto
Re: Bytte "clutch hus" Xmoto
Borg wrote:Skal bytte "Clutch hus" samt noen av delene rundt det og det er et par tiår siden sist jeg tok av et slikt lokk. Den gang var det tørt men har sett noen bilder på nett hvor innmaten ser noe "oljete" ut. Er det noe olje her eller er det båre å skru opp? Noen forhåndsregler som må tas?
BMW Xmoto - G650 1 sylinder Rotax motor.
En våt clutch plasker i olje, den bader ikke. Så der ligger olje nederst i huset. Manual sier oftest at man skal tappe ut olja. Om det ikke passer kan man tippe sykkelen over på siden. Skal ikke så mye til før det hjelper. Man oppnår da også å komme bedre til.
Om du skal bytte clutchlameller må du huske på å bade dem i olje før de monteres. Har bare gjort dette en gang på egen sykkel. Da la jeg lamellene i en plaspose og fyllte med motorolje og lot det stå over natta.
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Bytte "clutch hus" Xmoto
Jeg er ganske sikker på at denne motoren har tørrsump, det er da minimalt med olje liggende i clutchen. Men det er våtclutch, så den smøres av olje.
Kjøp gjerne verkstedhåndboka til modellen du har, der står alt du noen gang trenger å vite.
Kjøp gjerne verkstedhåndboka til modellen du har, der står alt du noen gang trenger å vite.
Re: Bytte "clutch hus" Xmoto
Lamellene skal ikke byttes.knutk wrote:Borg wrote:Skal bytte "Clutch hus" samt noen av delene rundt det og det er et par tiår siden sist jeg tok av et slikt lokk. Den gang var det tørt men har sett noen bilder på nett hvor innmaten ser noe "oljete" ut. Er det noe olje her eller er det båre å skru opp? Noen forhåndsregler som må tas?
BMW Xmoto - G650 1 sylinder Rotax motor.
En våt clutch plasker i olje, den bader ikke. Så der ligger olje nederst i huset. Manual sier oftest at man skal tappe ut olja. Om det ikke passer kan man tippe sykkelen over på siden. Skal ikke så mye til før det hjelper. Man oppnår da også å komme bedre til.
Om du skal bytte clutchlameller må du huske på å bade dem i olje før de monteres. Har bare gjort dette en gang på egen sykkel. Da la jeg lamellene i en plaspose og fyllte med motorolje og lot det stå over natta.
Så elever ca 45 grader. Om ingenting renner ut er d jo greit, men fyller man på noe etterpå eller kommer denne smøringa via motoren??
Re: Bytte "clutch hus" Xmoto
Normalt blir clutchen smurt av motorolje. Derav de spesifikke JASO krav for motorer med våt clutch.Borg wrote:Lamellene skal ikke byttes.knutk wrote:Borg wrote:Skal bytte "Clutch hus" samt noen av delene rundt det og det er et par tiår siden sist jeg tok av et slikt lokk. Den gang var det tørt men har sett noen bilder på nett hvor innmaten ser noe "oljete" ut. Er det noe olje her eller er det båre å skru opp? Noen forhåndsregler som må tas?
BMW Xmoto - G650 1 sylinder Rotax motor.
En våt clutch plasker i olje, den bader ikke. Så der ligger olje nederst i huset. Manual sier oftest at man skal tappe ut olja. Om det ikke passer kan man tippe sykkelen over på siden. Skal ikke så mye til før det hjelper. Man oppnår da også å komme bedre til.
Om du skal bytte clutchlameller må du huske på å bade dem i olje før de monteres. Har bare gjort dette en gang på egen sykkel. Da la jeg lamellene i en plaspose og fyllte med motorolje og lot det stå over natta.
Så elever ca 45 grader. Om ingenting renner ut er d jo greit, men fyller man på noe etterpå eller kommer denne smøringa via motoren??
Bruk et kar eller lignende til å samle opp oljedråper når dekselet blir fjernet. Med mindre der renner ut en dramatisk mengde olje kan du bare fyre opp motor etter at jobben er gjort. Deretter peiler du motorolja og etterfyller etter behov.
Har du manual?
Re: Bytte "clutch hus" Xmoto
Nei, men etter hva jeg har lest skal der være en grei operasjon. Kun del no 17 på bildet som skal byttes, samt dekselet og «bolten» opp til wirefeste som ikke er med på bildet.knutk wrote:Normalt blir clutchen smurt av motorolje. Derav de spesifikke JASO krav for motorer med våt clutch.Borg wrote:Lamellene skal ikke byttes.knutk wrote:
En våt clutch plasker i olje, den bader ikke. Så der ligger olje nederst i huset. Manual sier oftest at man skal tappe ut olja. Om det ikke passer kan man tippe sykkelen over på siden. Skal ikke så mye til før det hjelper. Man oppnår da også å komme bedre til.
Om du skal bytte clutchlameller må du huske på å bade dem i olje før de monteres. Har bare gjort dette en gang på egen sykkel. Da la jeg lamellene i en plaspose og fyllte med motorolje og lot det stå over natta.
Så elever ca 45 grader. Om ingenting renner ut er d jo greit, men fyller man på noe etterpå eller kommer denne smøringa via motoren??
Bruk et kar eller lignende til å samle opp oljedråper når dekselet blir fjernet. Med mindre der renner ut en dramatisk mengde olje kan du bare fyre opp motor etter at jobben er gjort. Deretter peiler du motorolja og etterfyller etter behov.
Har du manual?
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Bytte "clutch hus" Xmoto
Som sagt, det er tørrsump på denne, og minimalt med olje som flyter der clutchen er. Bikk sykkelen litt over på siden, så vil det ikke renne ut olje.
Men finn ut hvordan du skal trekke til boltene som presser inn fjærene. Jeg antar det også skal være låsevæske på disse. Lykke til, det er en enkel jobb så snart du har manual eller riktig info.
Men finn ut hvordan du skal trekke til boltene som presser inn fjærene. Jeg antar det også skal være låsevæske på disse. Lykke til, det er en enkel jobb så snart du har manual eller riktig info.