Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Dill-dall" til GS,n og klar for tur)

Post by intruder »

Hmmm...gleder meg at du har en annen innfallsvinkel på Kinahandel enn Trumpèn...
Selv harjeg begrensninger på min utenrikshandel...Eda marknad rett over svenskegrenda... [-(
Har bestilt service på Hyundaien på et verksted i Charlottenberg....håper det var en god "investering"... \:D/
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Helg i Telemark)

Post by biker7 »

Hadde en fin Telemarks-tur på Tracern forrige helg. :D

Her en stopp i Sylling, før vi fortsatte sørsiden av Tyrifjorden til Vikersund:
Image20190531_143532 by biker7, on Flickr


Fortsatte til Kongsberg, Bolkesjø etc, før vi endte opp på Norsjø Ferieland, Akkerhaugen.
Fin campingplass, og vi fikk både øl og mat :thumleft

Image20190601_182714 by biker7, on Flickr


Litt grått og regn fra morran på lørdag, men litt utpå dagen så tørket det opp og vi fikk til en dagstur på svingete Telemarks-veier. \:D/

Langs Fjågesundvegen/Kviteseidvatnet:
Image20190601_135616 by biker7, on Flickr


Viste seg plutselig at vi hadde rotet oss borti traktene til Tour of Norway denne lørdagen :shock: , så møtte brått stengte veier og måtte derfor omdirigere oss litt på lørdagens dagstur ;-)

Her er "sirkuset" i Bø:
Image20190601_153627 by biker7, on Flickr


Planen på søndag var egentlig å kjøre om Hønefoss hjemover, men fikk høre at "sirkuset" skulle avsluttes i dette området denne dagen.. :roll:
Regnet derfor med litt trafikk-kaos, så valgte straka vegen gjennom Oslo på ferden hjem.

Alt i alt en fin helgetur på snaue 90mil i Tracer-salen 8)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Helg i Telemark)

Post by intruder »

Er du sikker på at det ikke var vanlige sykkeltrimmere :?: ,bruker jo hele veien de å 8) 8)

unnskyld,fin reportasje,gutt :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Fagprøve" for GS,n)

Post by biker7 »

I vinter da jeg begynte å tenke på å kjøpe meg litt større grus-sykkel (altså før GS-kjøpet), snekret jeg sammen en dagstur-rute som kunne være en grei «ild-dåp» hvis det evt. skulle bli kjøp av slik sykkel. Ruta var på ca 46 mil hovedsaklig grus, og egentlig litt i lengste laget på slik undelag i mine øyne. Men det kunne jo være en grei test. 8)

I går var tiden inne for å prøve ut denne ruta med GS,n. :D
Kjørte først litt asfalt oppover til Jømna, før det ble litt grus, og så innom Cirkle-K på Trysilvegen litt ovenfor Elverum. Fant ut at det var greit å toppe opp med bensin, da det er forholdsvis langt mellom stasjonene videre på ruta. Så ble det litt kjedelig asfalt oppover Trysilvegen til Osensjøen, men så bar det ut på grusen igjen. \:D/ Svingte oppom Vestby da jeg aldri hadde vært oppi der før, og kom ned igjen omtrent midt på Osensjøens østside.

Artig vei og flott utsikt litt oppi bergesiden øst for sjøen:
Image20190615_114549 by biker7, on Flickr

Image20190615_114703 by biker7, on Flickr

Nordre Osen ble passert, og ferden gikk videre nordover langs Osdalsveien. Veien her starter som ganske bred grusvei, men blir smalere og trangere når man kommer litt oppover. Dette er også en del av TET-ruta, og jeg skulle følge denne en stund nå.

Ble en kaffestopp omtrent halvveis langs Osdalsveien:
Image20190615_123821 by biker7, on Flickr


..og en liten bilde-stopp når jeg nærmet meg slutten av denne strekningen. Sølen-fjella i bakgrunn:
Image20190615_131109 by biker7, on Flickr


En liten asfalt-stubb til Elvbrua, og så videre på grus nedover Elvdalen langs Trysilelva. Fint nedover her. :) Tok igjen og kjørte forbi en Ducati Multistrada (tror jeg..), som forøvrig var den første sykkelen jeg hadde sett langs grusen. Nesten litt rart når jeg nå befant meg langs TET-ruta på en slik flott dag værmessig. :-k Men når jeg nærmet meg Engerneset møtte jeg en hel haug med hovedsaklig GS,er. :D

Fra Engerneset hadde jeg lagt inn en liten vri på TET-ruta opp mot Bittermarka. 2 km oppover Engeren og opp Gløtsjøvegen var planen, og noe jeg også prøvde. Men etter noen hundre meter oppover her meldte jeg pass, for her snakker vi bløt, gjørmete traktorvei og jæævli bratt ! :shock:
En liten stopp ved Engerneset igjen for en matbit og en titt på kartet, og så ble det «hoved-grusveien» oppover mot Bitter-marka. Meget støvete oppver her, så egentlig glad jeg ikke lå i ræva på noen annen «grus-racer». :roll: Flott oppå fjellet her, og litt dumt det ikke ble noen bilde-stopp.
Kjørte Flendalsvegen til Granåsen, hvor jeg forlot TET-ruta for denne gang og fortsatte mot Trysil.

En liten bensinstopp i Trysil, så vidt innom Trysilvegen, og så ut på grusen igjen. Denne grus-strekningen startet forøvrig med en meget trang bom-passering. For å si det slik, med sidevesker hadde det ikke gått, for jeg var borti med veskeholderne som sitter på sykkelen..
Når man passerer en stengt bom i ene enden på en slik vei, er det også store sjanser for at det befinner en stengt bom i andre enden. Så det var med litt spenning jeg alene bega meg ut på denne 22km lange øde strekningen. :-k Og når underlaget etter en stund forandret seg til veldig grov grus lagt i temmelig tykt lag, ble ikke saken noe bedre.. Jævli slitsomt å kjøre på, og saken ble vel ikke noe bedre med nesten utslitt 50/50-dekk foran og en gradestokk som nå viste «temmelig varmt».. [-( Men etter å ha kjørt på «velte-punktet» i noen kilometer, ble endelig undelaget bedre. Og plutselig befant jeg meg i andre enden ved en bom som selvfølgelig også var låst. God plass rundt bommen på ene siden, men var ganske blaut myr nedi der.. :-k Hadde nok så vidt i tankene om det sikreste var å snu og kjøre samme vei tilbake, men faen heller ! Det ville jo være et nederlag ;-) , og noe skikkelig dritt med over 2 mil retur og det tidligere nevnte undelaget..
Etter litt avkledning (bynte nå å bli VARMT), en matbit, og litt nærmere undersøkelser av underlaget nedi grøfta, tok jeg sjansen. Og det gikk bedre enn forventet. :thumleft Men litt rart med det, når jeg ikke er helt vant enda med såpass tung sykkel til slike utfordringer.
Egentlig greit å være flere i følge når man roter seg borti slikt på ukjente veier.

Her har GS,n endelig kommet seg forbi bommen.
Bildet lyver nok en del, for var ganske myk og blaut den grønne myra nedi grøfta :
Image20190615_161038 by biker7, on Flickr


Så ble det litt asfalt 16 km vestover langs vei 208 (Lutnes-Trysilvegen) , før jeg svingte av på en ny grusvei som skulle ta meg mot Gravberget. Men etter 5km møtte jeg en låst bom som var litt værre.. Sto midt på ei bru uten noen muligheter til å komme rundt. [-(

Image20190615_164200 by biker7, on Flickr

Måtte bite i det sure eplet og snu denne gangen. Og litt svett og sliten, og med kvelden som nå nærmet seg, fant jeg ut at det kunne være greit å avbryte gruskjøringa og ta litt raskere veier enn planlagt hjemover. Og etter å ha fjernet foret i jakke og åpnet alle lufte-muligheter, var det egentlig litt godt å få avkjølt seg med fartsvinden langs Trysilvegen. 8)

Når jeg kom hjem i halv sju-tia, sto telleverket på ganske nøyaktig 50mil etter dagens tur.
Ble et par små returer og noen små utfordringer, men det hører jo med på slike turer. Noen flere asfalt-mil enn planen helt på slutten, men også noen mil lengre enn planlagt rute.

GS,n besto denne «fagprøva» med glans. :thumleft Så tror nok jeg har truffet greit i forhold til hva jeg var ute etter i forhold til slik «Allrounder». Og den nye salen er faktisk en del bedre enn orginal-salen. :) Klart tresmaken kommer litt etter 30-40mil, men går fort over med en liten pause. I tillegg prøvde jeg på denne turen å stå og kjøre litt mere enn jeg er vant til. Men den derre stående kjøringa er ikke noe jeg blir helt forlikt med altså. :-k Joa, går greit noen minutter innimellom, men får liksom ikke til noen komfortabel stilling synes jeg. Mulig det hadde hjulpet litt med styreforhøyere, men tror kanskje jeg er mest en «sittende sjåfør». ;-)
Hvis man feks. ser på filmene av Palma, tsHansen og co ,så virker det jo som at dem står på syklene mere eller mindre hele tia :?
(sikkert noe «hardcore-image»-greie ;-) ), og DA er det jo selvfølgelig ikke noe rart at de ikke klager over vonde ræver/seter heller ! :lol: :D
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Fagprøve" for GS,n)

Post by Palma »

Du detta var artig lesning Biker7. Du har blitt en Gs'er :thumleft Og fine bilder og god skildring. Osedalsvegen er jo knallfin da. Men hvis du drar rett inn på TET-ruta innpå her så har du jo grus nesten hele veien oppover da. :thumleft

Men jeg får bare gjenta meg, trenger du litt support osv rundt/under/over (eventuelt sjekke "låste" :erte ) bommer så får du bare si ifra, kan plutselig bli med på tur jeg.
Men det var nok en knallfin tur det der. Har du ruta på GPX-fil så bare si ifra :)

Ja du sitter å kjører fortsatt. Det er ikke rart du vingler avgårde på grovgrusen da. Tror du må bli med på et kurs hos han med slik "hardcore-image" oppå Åsen jeg hahaha. Når du står å kjører så får du tyngdepunktet en god halvmeter lavere på sykkelen, du får all vekta på fotpinnene og du har mye lettere for å flytte vekta di for å kompensere for ujevnheter osv osv mens du kjører. Men har du nå styret ditt ganske lavt og hendlene passer for sittende kjøring er det ikke noe rart du ikke finner det behagelig. Hvis du vrir opp styret ditt så hjelper det nok noe, mulig et par risere vil være tingen. Du er jo ikke veldig kortvokst så det bør prøves. Du vil få en helt annen feeling etterhvert når du står.
Vi får ta en tur en dag :thumleft :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Fagprøve" for GS,n)

Post by intruder »

Du skrev at du kom på grus igjen oppe ved Osensjøen....
Den grusveien tror jeg at jeg kjørte med Intruder en gang...herregud noe så inni hampen jævlig...
men mest grunnet mine vonde håndledd tror jeg...ikkeartig da vettu :cry:
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Fagprøve" for GS,n)

Post by biker7 »

intruder wrote:Du skrev at du kom på grus igjen oppe ved Osensjøen....
Den grusveien tror jeg at jeg kjørte med Intruder en gang...herregud noe så inni hampen jævlig...
men mest grunnet mine vonde håndledd tror jeg...ikkeartig da vettu :cry:
Er grus det aller meste på østsiden av sjøen (det meste av vestsiden også mener jeg), men i tillegg gjorde jeg en svipp oppom Vestby :)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Fagprøve" for GS,n)

Post by biker7 »

Palma wrote:Du detta var artig lesning Biker7. Du har blitt en Gs'er :thumleft Og fine bilder og god skildring. Osedalsvegen er jo knallfin da. Men hvis du drar rett inn på TET-ruta innpå her så har du jo grus nesten hele veien oppover da. :thumleft

Men jeg får bare gjenta meg, trenger du litt support osv rundt/under/over (eventuelt sjekke "låste" :erte ) bommer så får du bare si ifra, kan plutselig bli med på tur jeg.
Men det var nok en knallfin tur det der. Har du ruta på GPX-fil så bare si ifra :)

Ja du sitter å kjører fortsatt. Det er ikke rart du vingler avgårde på grovgrusen da. Tror du må bli med på et kurs hos han med slik "hardcore-image" oppå Åsen jeg hahaha. Når du står å kjører så får du tyngdepunktet en god halvmeter lavere på sykkelen, du får all vekta på fotpinnene og du har mye lettere for å flytte vekta di for å kompensere for ujevnheter osv osv mens du kjører. Men har du nå styret ditt ganske lavt og hendlene passer for sittende kjøring er det ikke noe rart du ikke finner det behagelig. Hvis du vrir opp styret ditt så hjelper det nok noe, mulig et par risere vil være tingen. Du er jo ikke veldig kortvokst så det bør prøves. Du vil få en helt annen feeling etterhvert når du står.
Vi får ta en tur en dag :thumleft :thumleft
Joa, men med såpass lang dagsetappe med mye grus, så må man nesten legge inn litt asfalt skal man rekke over på en dag.
Kjører ikke 50mil TET om dagen lissom :roll:

Vel.. skulle vel likt å se deg på den nevnte veistubben, stående i mere enn 50-60km/t, med dårlig framdekk :roll: SÅ bra har jeg ikke trua på at den ståinga er altså. ;-) Og ofte så går det jo bedre med litt mere fart, men ikke når grov-grusen er lagt i såpass tykke lag som her :)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Fagprøve" for GS,n)

Post by Palma »

biker7 wrote:

Vel.. skulle vel likt å se deg på den nevnte veistubben, stående i mere enn 50-60km/t, med dårlig framdekk :roll: SÅ bra har jeg ikke trua på at den ståinga er altså. ;-) Og ofte så går det jo bedre med litt mere fart, men ikke når grov-grusen er lagt i såpass tykke lag som her :)
Ja helt klart, noen hvileskjær på finere vei/asfalt er ikke dumt. 50 mil er en meget lang tur.
biker7 wrote:Vel.. skulle vel likt å se deg på den nevnte veistubben, stående i mere enn 50-60km/t, med dårlig framdekk :roll: SÅ bra har jeg ikke trua på at den ståinga er altså. ;-) Og ofte så går det jo bedre med litt mere fart, men ikke når grov-grusen er lagt i såpass tykke lag som her :)
Hehe, jeg skal ikke skryte på meg for gode kjøreferdigheter, men at det går bedre å stå og få vekta litt mer bakover og ned er det nok ingen tvil om. Og utslitt fremdekk er ikke ok det heller. Du får komme opp og få lagt om det dekket en dag. kanskje det vanker en kaffe nedi Tjura-tekk bua og \:D/
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Fagprøve" for GS,n)

Post by biker7 »

Palma wrote:
biker7 wrote:

Vel.. skulle vel likt å se deg på den nevnte veistubben, stående i mere enn 50-60km/t, med dårlig framdekk :roll: SÅ bra har jeg ikke trua på at den ståinga er altså. ;-) Og ofte så går det jo bedre med litt mere fart, men ikke når grov-grusen er lagt i såpass tykke lag som her :)
Ja helt klart, noen hvileskjær på finere vei/asfalt er ikke dumt. 50 mil er en meget lang tur.
biker7 wrote:Vel.. skulle vel likt å se deg på den nevnte veistubben, stående i mere enn 50-60km/t, med dårlig framdekk :roll: SÅ bra har jeg ikke trua på at den ståinga er altså. ;-) Og ofte så går det jo bedre med litt mere fart, men ikke når grov-grusen er lagt i såpass tykke lag som her :)
Hehe, jeg skal ikke skryte på meg for gode kjøreferdigheter, men at det går bedre å stå og få vekta litt mer bakover og ned er det nok ingen tvil om. Og utslitt fremdekk er ikke ok det heller. Du får komme opp og få lagt om det dekket en dag. kanskje det vanker en kaffe nedi Tjura-tekk bua og \:D/

Blir ihvertfall langt nok med 40-50 mil om dagen hvis hovedbestanden er grus i varierende tilstand ja :)

Angående dekkskift skal du ikke se bort ifra at tilbudet kan være av interesse :thumleft Tar kontakt :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Fagprøve" for GS,n)

Post by tshansen »

biker7 wrote:
Vel.. skulle vel likt å se deg på den nevnte veistubben, stående i mere enn 50-60km/t, med dårlig framdekk :roll: SÅ bra har jeg ikke trua på at den ståinga er altså. ;-) Og ofte så går det jo bedre med litt mere fart, men ikke når grov-grusen er lagt i såpass tykke lag som her :)
Vel, så feil har jeg også tatt en gang eller to :plystre heldigvis tok jeg til fornuft å lyttet til fagfolk! Stående vs sittende kan ikke sammenlignes, spesielt på de større syklene! Heldigvis tok Willy og Pål tak i unotene å viste meg den smale sti inn i herligheten av hva grus og sykkel kan bli i skjønn forening!

Men når du har inntrykk av at stående kjøring er slik hardcore greier, så har du mye gøy å glede deg til! For du kan vel ikke ta mer feil :erte
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Fagprøve" for GS,n)

Post by biker7 »

tshansen wrote:
biker7 wrote:
Vel.. skulle vel likt å se deg på den nevnte veistubben, stående i mere enn 50-60km/t, med dårlig framdekk :roll: SÅ bra har jeg ikke trua på at den ståinga er altså. ;-) Og ofte så går det jo bedre med litt mere fart, men ikke når grov-grusen er lagt i såpass tykke lag som her :)
Vel, så feil har jeg også tatt en gang eller to :plystre heldigvis tok jeg til fornuft å lyttet til fagfolk! Stående vs sittende kan ikke sammenlignes, spesielt på de større syklene! Heldigvis tok Willy og Pål tak i unotene å viste meg den smale sti inn i herligheten av hva grus og sykkel kan bli i skjønn forening!

Men når du har inntrykk av at stående kjøring er slik hardcore greier, så har du mye gøy å glede deg til! For du kan vel ikke ta mer feil :erte
At stående kjøring helt sikkert har store fordeler i en del tilfeller og underlag, DET skal jeg nok ikke nekte for. :thumleft
( Ikke minst at man slipper å klage på setet og syte om sår ræv som noen gjør rett som det er vettu :lol: ) Og ganske sikkert vil jeg få en aha-opplevelse hvis jeg skulle bli forlikt med mere av dette. MEN hva slags fordel dette skulle ha i akkurat det nevnte tilfellet med TJUKT lag diger rullegrus, det skulle jeg like å høre en teknisk forklaring på. For her snakker vi om at sykkelen synker godt nedi mellom steinene altså. Og det ville ikke stående kjøring gjort noe med her. Og er vel ikke akkurat lett å brått sette ned beina for støtte når man står, hvis det er på håret nærme velt :-k ;-)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Fagprøve" for GS,n)

Post by Palma »

Joda, stor fordel, da skyver du ræva bakover, får mer tyngde på bakhjulet, løst grep om styret og jevn gass, juster med bakbrems for å holde fremhjulet oppe og sykkelen i "plan". Fremhjulet vil vingle litt, men la det gjøre det, pga gaffelens forsprang vil det hele tiden prøve å rette seg opp fordi det henger etter. Akkurat som hjula på handlevogna på coop'n på Kirkenær.

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Fagprøve" for GS,n)

Post by tshansen »

What he said

Kan også anbefale en kanal på YouTube!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt ("Fagprøve" for GS,n)

Post by ArcticTiger »

Fine bilder! De vekker gode minner fra da jeg gikk på skogskolen i Osen på -70tallet, og kjørte de fleste av de veia du skriver om på den -67 Triumph Bonneville 650 jeg hadde da. Det var en god all-round sykkel, fin også på grus. Vi kjørte på helt vanlige Dunlop K70 dekk på den tida :D
Post Reply