tshansen - *Shoot & Ride*

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by jhn »

knutk wrote:Klim/Rukka: bortkastede penger?
Det er fire ting som skiller de dyre dressene fra de billige:
-- Komfort
-- Komfort
-- Komfort
-- Komfort.

Med komfort mener jeg:

Passform: Om man ser måten de dyre klærne er sydd på ser man at de består av mange flere komponenter, hvor man enkelte steder benytter stretch materialer. Dressen passer bedre, den sitter uten å flagre i vinden samtidig som den ikke henger som en sekk.

Sikkerhet: Ta Badlandsjakken (siden den er nevnt Rukka benytter det samme). På utsatte steder er stoffet dekket med små teflon dråper, halvkule-formet. Om man sklir bortover vil man de mest belastede stedene, dekket med teflondråpene, slite på teflonen, og det betyr at man skal skli mye lenger før det slites gjennom.

Gortex-Pro: Membran laminert til ytterstoffet. Dressen er tørr etter få minutter. Om man kommer inn på en kafe fra kjøring i pissregn ( det fjollet regnet man finner i Finnmark er å betegne som yr...) slipper man at det blir vanndammer etter dressen. Når man henger opp en våt jakke om kvelden er den tørr etter kort tid, den har ikke sjøsatt halve rommet.

Temperatur-regulering: Dressen er kledd med stoff som sprer temperaturen i tøyet (utviklet til rom-drakter, men jeg husker ikke hva det heter i farta). Poenget er at om man kjører med sola i ryggen og har kjølig vind i front vil jakka spre varmen fra rykken og fordele den til hele plagget. Ikke mega-dramatisk, men det gjør at man stort sett benytter samme mengde tøy under dressen i temperaturer fra +10 til 20+.

Alle moment nevnt er greier man kan klare seg foruten. Men om man kjører lenger enn til nærmeste pølsebu vil man verdsette de små finessene som gjør MC-livet mer bekvemt.
Hva som er komfortabelt er vel en smakssak ... ganske avhengig av kroppsform osv.
Og hvor komfortabelt er det mulig å ha det? ... eller, hvor mye/lite skal til før man ikke har det komfortabelt? Det er vel det som er spørsmålet
Det har regnet på meg ... opp til flere steder i verden ... og våt, det kan man bli uansett.
At det er kun et par merker man kan kjøre lenger enn til pølsekiosken med ... litt skeptisk [-(

Og jeg ser jo ikke annet enn at også de med nevnte dresser bruker både varmevest og regndress.
Vet de ikke hva de har kjøpt?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by knutk »

jhn wrote:
knutk wrote:Klim/Rukka: bortkastede penger?
Det er fire ting som skiller de dyre dressene fra de billige:
-- Komfort
-- Komfort
-- Komfort
-- Komfort.

Med komfort mener jeg:

Passform: Om man ser måten de dyre klærne er sydd på ser man at de består av mange flere komponenter, hvor man enkelte steder benytter stretch materialer. Dressen passer bedre, den sitter uten å flagre i vinden samtidig som den ikke henger som en sekk.

Sikkerhet: Ta Badlandsjakken (siden den er nevnt Rukka benytter det samme). På utsatte steder er stoffet dekket med små teflon dråper, halvkule-formet. Om man sklir bortover vil man de mest belastede stedene, dekket med teflondråpene, slite på teflonen, og det betyr at man skal skli mye lenger før det slites gjennom.

Gortex-Pro: Membran laminert til ytterstoffet. Dressen er tørr etter få minutter. Om man kommer inn på en kafe fra kjøring i pissregn ( det fjollet regnet man finner i Finnmark er å betegne som yr...) slipper man at det blir vanndammer etter dressen. Når man henger opp en våt jakke om kvelden er den tørr etter kort tid, den har ikke sjøsatt halve rommet.

Temperatur-regulering: Dressen er kledd med stoff som sprer temperaturen i tøyet (utviklet til rom-drakter, men jeg husker ikke hva det heter i farta). Poenget er at om man kjører med sola i ryggen og har kjølig vind i front vil jakka spre varmen fra rykken og fordele den til hele plagget. Ikke mega-dramatisk, men det gjør at man stort sett benytter samme mengde tøy under dressen i temperaturer fra +10 til 20+.

Alle moment nevnt er greier man kan klare seg foruten. Men om man kjører lenger enn til nærmeste pølsebu vil man verdsette de små finessene som gjør MC-livet mer bekvemt.
Hva som er komfortabelt er vel en smakssak ... ganske avhengig av kroppsform osv.
Og hvor komfortabelt er det mulig å ha det? ... eller, hvor mye/lite skal til før man ikke har det komfortabelt? Det er vel det som er spørsmålet
Det har regnet på meg ... opp til flere steder i verden ... og våt, det kan man bli uansett.
At det er kun et par merker man kan kjøre lenger enn til pølsekiosken med ... litt skeptisk [-(

Og jeg ser jo ikke annet enn at også de med nevnte dresser bruker både varmevest og regndress.
Vet de ikke hva de har kjøpt?
Ok.
Da sier vi at det er sånn det er....
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by jhn »

knutk wrote:
jhn wrote:
knutk wrote:Klim/Rukka: bortkastede penger?
Det er fire ting som skiller de dyre dressene fra de billige:
-- Komfort
-- Komfort
-- Komfort
-- Komfort.

Med komfort mener jeg:

Passform: Om man ser måten de dyre klærne er sydd på ser man at de består av mange flere komponenter, hvor man enkelte steder benytter stretch materialer. Dressen passer bedre, den sitter uten å flagre i vinden samtidig som den ikke henger som en sekk.

Sikkerhet: Ta Badlandsjakken (siden den er nevnt Rukka benytter det samme). På utsatte steder er stoffet dekket med små teflon dråper, halvkule-formet. Om man sklir bortover vil man de mest belastede stedene, dekket med teflondråpene, slite på teflonen, og det betyr at man skal skli mye lenger før det slites gjennom.

Gortex-Pro: Membran laminert til ytterstoffet. Dressen er tørr etter få minutter. Om man kommer inn på en kafe fra kjøring i pissregn ( det fjollet regnet man finner i Finnmark er å betegne som yr...) slipper man at det blir vanndammer etter dressen. Når man henger opp en våt jakke om kvelden er den tørr etter kort tid, den har ikke sjøsatt halve rommet.

Temperatur-regulering: Dressen er kledd med stoff som sprer temperaturen i tøyet (utviklet til rom-drakter, men jeg husker ikke hva det heter i farta). Poenget er at om man kjører med sola i ryggen og har kjølig vind i front vil jakka spre varmen fra rykken og fordele den til hele plagget. Ikke mega-dramatisk, men det gjør at man stort sett benytter samme mengde tøy under dressen i temperaturer fra +10 til 20+.

Alle moment nevnt er greier man kan klare seg foruten. Men om man kjører lenger enn til nærmeste pølsebu vil man verdsette de små finessene som gjør MC-livet mer bekvemt.
Hva som er komfortabelt er vel en smakssak ... ganske avhengig av kroppsform osv.
Og hvor komfortabelt er det mulig å ha det? ... eller, hvor mye/lite skal til før man ikke har det komfortabelt? Det er vel det som er spørsmålet
Det har regnet på meg ... opp til flere steder i verden ... og våt, det kan man bli uansett.
At det er kun et par merker man kan kjøre lenger enn til pølsekiosken med ... litt skeptisk [-(

Og jeg ser jo ikke annet enn at også de med nevnte dresser bruker både varmevest og regndress.
Vet de ikke hva de har kjøpt?
Ok.
Da sier vi at det er sånn det er....
Hvordan?
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Trondgv »

Jeg har varmejakke, men regndress er for de som ikke har skikkeligge kjøreklær.. :lol: Varmejakka er hovedsaklig tenkt for vinterturer. Det kan tross alt bli kaldt over Haukeli og Hardangervidda på motorsykkel. :thumleft Og så er det deilig å kjøre med kjørejakke uten fòr, T-skjorte og varmejakken når temperaturen nærmer seg 0. :thumleft Det at noen er fast bestemt på alt som er dyrt er idiotisk, alt som øker komfort er idiotisk, men de får bare ha det så godt i den bobla de lever i. :thumleft Alt var bedre i gamle dager.. I min ungdom osv..

Tenker at dette har sporet litt av i tråden til Lorden. Jeg kunne tenkt meg mer 790 prat. :-k
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by kvase »

Enig med deg Trond - æ lurer på hva de dekka som fulgte med presterte ute i grus løypa på 790 din Lorden
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by jhn »

Trondgv wrote: Det at noen er fast bestemt på alt som er dyrt er idiotisk, alt som øker komfort er idiotisk, men de får bare ha det så godt i den bobla de lever i. :thumleft Alt var bedre i gamle dager.. I min ungdom osv..

Tenker at dette har sporet litt av i tråden til Lorden. Jeg kunne tenkt meg mer 790 prat. :-k
Du virker en smule syrlig?
Jaja, du om det ... jeg liker å forholde meg til det som faktisk er sagt, ikke det noen tror man mener og sier.
Alt som er dyrt er ikke idiotisk. Alt søm øker komfort er heller ikke idiotisk. Alt var ikke bedre før, heller ikke mc-klær. Det mener jeg ... så er det avklart.
Men å f.eks kjøpe en TV, mc-dress eller en sprettball til x ant kr, mot å kjøpe en annen med samme spesifikasjoner til halve prisen ... betegnes ofte som lite lurt, av folk som er like smarte, og smartere, enn noen av oss.
Ang komfort ... hvor mye kan man øke komforten, om man i utgangspunktet har det helt fint ... tørr og passe varm, i en dress som passer, med og øke prisen?
Er det ingen øvre grense for hvor komfortabelt det går an å ha det i en mc-dress? ... er vel det jeg egentlig lurer på
:-k
Men nå skal jeg ikke komme med flere utidige spørsmål ... i dag
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by tshansen »

kvase wrote:Enig med deg Trond - æ lurer på hva de dekka som fulgte med presterte ute i grus løypa på 790 din Lorden
Dekkene kan du få billig av meg. Jeg er slett ikke fornøyd med Karoo3 dekket. Det er ålreit på grus og løst underlag av den harde typen, men med en gang det blir bløtt og grønt, så er det som å kjøre på slicks! Er utrolig ustabilt på våt asfalt også. :-k Nesten som jeg lurer på om det kan være noe gale med bakdekket jeg har fått.
jhn wrote: Men å f.eks kjøpe en TV, mc-dress eller en sprettball til x ant kr, mot å kjøpe en annen med samme spesifikasjoner til halve prisen ... betegnes ofte som lite lurt, av folk som er like smarte, og smartere, enn noen av oss.
Ang komfort ... hvor mye kan man øke komforten, om man i utgangspunktet har det helt fint ... tørr og passe varm, i en dress som passer, med og øke prisen?
Er det ingen øvre grense for hvor komfortabelt det går an å ha det i en mc-dress? ... er vel det jeg egentlig lurer på
:-k
Men nå skal jeg ikke komme med flere utidige spørsmål ... i dag
Å betale mere for noe enn man må, mener jeg også er ganske fjernt. Men kom gjerne med eksempel på hvilke dresser du mener som gjør samme jobben til halve prisen? :-k
Å da er ikke eneste kriterien at man skal være tørr... Det går på flere ting! Det MÅ være ytterlags membran. Det må være godt med lufting når temperaturene stiger over 20 grader, og det må ha fornuftige løsninger på beskyttere, lommer og surring nede med sko (ikke borrelås)

Jeg har funnet 3 stykk dresser som treffer på de fleste punkter.... Det er Klim, Rukka og Revit. Alle dressene er over gjennomsnittet dyr, men har også rykte på seg for å to til tre ganger levetid som billigere dresser fra konkurrerende merker :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by intruder »

Til lags åt alle kan ingen gjera...
heller ikkje eingong i MC-verda... :-k


og kænskje litt Jørgen Hattemaker og kong Salomo å... :roll:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by tshansen »

Da ble det shopping av ny telefon... Min høyt elskede iPhone 6s Plus tok kveld etter noen mil med risting på forrige tur. Så kamera og en del andre komponenter hadde ristet i stykker.
Så da flesket jeg til med en iPhone 7 Plus i stede. Siste modellen med Aluminium bakgrunn (noe som er helt avgjørende for min del) \:D/ så da er vi back on track!

Sykkelen min er også levert på 1.gang service i dag, forhåpentligvis er det kommet en del mods som jeg har bestilt til sykkelen og at det blir montert i samme slengen :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by jhn »

tshansen wrote:
Jeg har funnet 3 stykk dresser som treffer på de fleste punkter.... Det er Klim, Rukka og Revit. Alle dressene er over gjennomsnittet dyr, men har også rykte på seg for å to til tre ganger levetid som billigere dresser fra konkurrerende merker :-k
Se der du ... endelig en som har et gjennomtenkt og informativt svar. Om ingen andre produsenter har tenkt på å "vrenge" dressen, så forklarer jo det en hel del om både pris og popularitet. Om ikke du finner andre produsenter, så finnes de neppe.
Takk for et saklig svar :thumleft

Tenk om andre også kunne svart på denne måten, og ikke bli syrlig og småfornærmet ... det hadde vært komfortabelt
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by ojda »

jhn wrote:
Tenk om andre også kunne svart på denne måten, og ikke bli syrlig og småfornærmet ... det hadde vært komfortabelt

Det ville ikke forundre meg om fraværet av ordet "Idioti" lett lest som at den som handler utstyr i den klassen er "Idioter",
lett kunne gitt deg ett litt annet resultat på responsen :roll:
Du liker å provosere, å da blir jo ofte svarene derefter :D
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Tommas »

Jeg leste nok feil svar jeg da, for det var vel opptil flere forsøk på å forklare prisforskjellen uten at det virket som folk tok det ille opp (selv om spørsmålet vel egentlig var mer en konklusjon allerede)?

Mulig jhn trenger hjelp til noe av tshansen, for hans svar var vel ikke det første som var saklig 8)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by jhn »

ojda wrote:
jhn wrote:
Tenk om andre også kunne svart på denne måten, og ikke bli syrlig og småfornærmet ... det hadde vært komfortabelt

Det ville ikke forundre meg om fraværet av ordet "Idioti" lett lest som at den som handler utstyr i den klassen er "Idioter",
lett kunne gitt deg ett litt annet resultat på responsen :roll:
Du liker å provosere, å da blir jo ofte svarene derefter :D
Ville ikke forundre meg heller ... men ut fra hva jeg visste om div dresser på det tidspunktet, så fremstår det som ganske idiotisk å betale mer enn nødvendig .
Joda, jeg liker å provosere litt ... og det er ganske lett å provosere voksne sindige menn. Selv når man ikke prøver, blir folk provosert.

@ Tommas. Jeg har muligens også lest feil svar, for jeg har ikke sett noen fortelle at dette er de eneste dressene med denne løsningen... jeg trodde det var forholdsvis vanlig å ha regnfrakken ytterst i de fleste sammenhenger. Min feil :redface
Men å bare fortelle at de dressene er mye bedre og mer komfortable enn alle, er ikke en fullgod forklaring på prisforskjellen i mitt hode

I rettferdighetens navn så var det bare et menneske jeg syntes virket litt småsur og fornærmet
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by Trondgv »

jhn wrote: I rettferdighetens navn så var det bare et menneske jeg syntes virket litt småsur og fornærmet
Haha, du prøver og prøver [emoji23] Jeg syntes egentlig det er litt komisk å se en voksen oppføre seg slik som du gjør i alle diskusjoner vi to skal ende opp i. Det at du prøver å provosere meg tenker jeg ikke så mye på, men hva alle andre rundt tenker er nok en annen sak, spesielt nye medlemmer her på forumet [emoji106] Jeg svarer bare med samme tone tilbake [emoji16] Ellers får du ha en god sommer på 2 hjul.

Satser på at jeg får se 790en live en gang i sommer Lord, jeg kunne tenkt meg å prøvesittet en. Prøvde såvidt på EICMA, men der sto den fast i gulvet og det var såpass lang kø at jeg ikke tok meg tid til alt.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: tshansen - *TET - 790 Adv R*

Post by tshansen »

Da har jeg fått klippet sammen noe tjafs fra forrige tur :-) Skulle jo egentlig prøve å komme meg opp å møte Stian og Olav, men 8 grader og alt for dårlig kledd under skinndress satt en stopper for det. Tok meg heller tiden til å sondere området å filme litt ekstra. Knipset litt bilder også, se om det kommer et referat om ikke lenge.

[youtube][/youtube]

Sykkelen var på service i dag også, de har enda ikke fått inn alle delene til den, men det er pga bestillingen har hengt i systemet. Så håper jeg får delene i neste uke. Det viktigste var igrunn varmeholkene, å de hadde de inne, men de må jeg få montert en dag det er litt mindre stress på verksted. :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Locked