Ulyd/vibrasjon - kardang R 1150 RT

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Vendel10
Posts: 3
Joined: 14 May 2019 15:46
MC: BMW R1150RT

Ulyd/vibrasjon - kardang R 1150 RT

Post by Vendel10 »

har en 2001 modell som er gått 42 000 km - nettopp hatt storservice på 40 000km - sist søndag på tur opplevde jeg en periodisk vibrasjon og ulyd fra kardang - stoppet kjørte sykkelen i 1. gir på støtta - markert 'kakle' lyd og slag i kardang huset. turte ikke kjøre hjem - henta sykkelen på henger. Noen innspill på hva som er galt - noen mulighet for hjelp? 1,5 mnd ventetid på BMW verksted....!!
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Ulyd/vibrasjon - kardang R 1150 RT

Post by DrGreve »

I kardangklokka du merket lyden?
Akkurat denne modellen hadde en svakhet ved opplagringen til hjulet/klokka, men dette vet @knutk mer om enn meg.
Vendel10
Posts: 3
Joined: 14 May 2019 15:46
MC: BMW R1150RT

Re: Ulyd/vibrasjon - kardang R 1150 RT

Post by Vendel10 »

Takk for svar - vanskelig å si - vi merka bare en markert 'kakle lyd' og uregelmessige slag i kardang tunnellen - før jeg stoppa virka det som en regelmessig/syklisk 'skurelyd/vibrasjon. Hvis det er det du sier - er det en komplisert operasjon - som må på BMW verksted - eller kan andre kyndige personer utføre sjekk/utbedring?
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Ulyd/vibrasjon - kardang R 1150 RT

Post by Palma »

Det kan være det store kulelagret bak i kardangklokka som har gått (det skjedde på min 1150gs).Det kan og være andre lager. Jeg hørte en hvinelyd, og merket godt vibrasjoner da jeg satte hælen på kardangen da jeg kjørte. Kaklelyd når du kjører på dobbeltstøtta kan være slarken mellom alle drev frem til girkassa som alle disse har.
Skru av oljepåfyllinga på kardangklokka og stikk en pinne nedi oljen. Da vil du se om oljen er veldig forurenset. På min så det ut som jeg hadde puttet nedi en tube kobberpasta i oljen.
Er litt jobb å skifte de lagrene baki der, så spørs hvor mye mekaniker du er selv.
Men få riktig diagnose før du skrur :) Lykke til.
Vendel10
Posts: 3
Joined: 14 May 2019 15:46
MC: BMW R1150RT

Re: Ulyd/vibrasjon - kardang R 1150 RT

Post by Vendel10 »

takk for mer utfyllende svar - har noen bilmekanikere på jobb- og et godt maskin verksted - som sikkert kan bidra - skru av de store deler kan jeg nok klare men å trekke av og presse inn nye lager er jobb for fagfolk. skal sjekke oljen i første omgang.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ulyd/vibrasjon - kardang R 1150 RT

Post by knutk »

Å stille en sikker diagnose via internett er sjelden treffsikkert.

Lyd fra drevene på en kardangsykkel (som allerede antydet i andre innlegg) kan være fra enten akslingen eller kardangklokka. Statistisk sett er det størst sjanse for problem i kardangklokka, men man kan ikke utelukke noe før man har sjekket begge deler.

Jobben er egentlig ikke så komplisert, men siden der er mye aluminiums -komponenter kan hardhent uvitenhet koste dyrt, så hva man enn gjør, ikke nys på uten å ha manual. For å illustrere kan nevnes at mange av de største skruene er Locktight behandlet, og bryter man dem løs uten forvarming risikerer man å ta gjengene. Likeså, før man får løs kardangaksling må man tre av svingarm for å komme til fremre innfesting i girkassa. Det høres kanskje fælt, men er det egentlig ikke om man bare har riktig dokumentasjon...

Og hvor i Hæ...te får man tak i slikt?
Send meg en PM om så kan jeg sende en kopi som PDF fil....
Post Reply