Mine Biker-skriblerier, og litt annet pjatt (Kjekk sak for tung GS)

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Påsketur på påske-gul GS)

Post by knutk »

biker7 wrote:
knutk wrote:Takk for at du deler.
Hyggelig lesing på morrakvisten, fra et distrikt som er litt ukjent for undertegnede, (til tross for iherdige forsøk fra en hyggelig 'sambygding').
Angående sittekomfort på GS har jeg selv tenkt de samme tankene. Men enn så lenge har jeg beholdt original salen, ikke fordi den er myk og bred, men fordi den er så flat at jeg kan bevege meg frem og tilbake og skifte sittestilling. Av samme grunn foretrekker jeg Rally-salen på bokser-GS, til tross for Rally-salens sparsommelige polstring.
Ingen årsak :D

Joa, orginal-salen er jo ganske flat, men merker at jeg irriterer meg litt over at jeg blir sittende litt i nedoverbakke liksom :roll:
For vil ikke sitte helt neri "gropa", med ballene presset mot tanken lissom :lol: :roll:

Kunne kanskje tenkt meg og testet en slik:
Image

Evt. "sport"-versjon :
Image

Begge disse gjør sittehøyden 2cm høyere, men det skal gå greit trur jeg. Men ikke akkurat gratis fra denne leverandøren, og hvis evt. en haug med avgifter etc oppå oppgitt pris, så synes jeg det blir i dyreste laget kanskje.. :-k :)
Profilen på salen på min sykkel minner mye om profilen i det øverste bildet. Om der er en grop på salen din, kan det kanskje tenkes at forrige eier har kjøpt den senkede salen ?
Uansett, av en eller annen grunn er TTs produkter priset en del høyere i det skandinaviske markedet i forhold til verden for øvrig. Har prøvd å bestille direkte fra Tyskland, men ble da henvist til Skandinavisk distributør. Og for å gni det hele inn oppgir de prisene uten moms...

Kan være verdt å sjekke BMWs saler også, de er faktisk relativt moderat priset (i fall der er en lav sal på sykkelen). Man kan(/kunne?) velge flere sal varianter i BMWs utvalg.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Påsketur på påske-gul GS)

Post by intruder »

biker7 wrote:Fikk også testet litt bensinforbruk på BMW,n i går.
Fylte opp tanken med 12,2 liter etter 26,3mil. Dette gir da et snittforbruk på ca 0,46l/mil på gårdagens tur, noe som er ganske likt med Tracern på litt lengre turer. Kjørecomputeren var ganske enig i dette forbruket :)
Men dette er da med MIN kjørestil, og andre kunne nok sikkert fått litt mindre forbruk. (og noen høyere ;-) )
Er jo høyrehånda som bestemmer dette på de fleste sykler. :roll: :)
Selv om det ikke er mere enn 16liters tank på GS,n ,så skal det gå greit å kjøre 30mil+ og er derfor godkjent. :thumleft
Bensinforbruk ja,min første "storsykkel",en 1959 Jawa 350,brukte ofte bare 0,0 liter på mila... :thumleft
...Mens jeg svettet 0,75 liter... [-X
...måtte bare jeg...jævla rævhø....je ama... :mrgreen:
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Påsketur på påske-gul GS)

Post by biker7 »

knutk wrote: Profilen på salen på min sykkel minner mye om profilen i det øverste bildet. Om der er en grop på salen din, kan det kanskje tenkes at forrige eier har kjøpt den senkede salen ?
Uansett, av en eller annen grunn er TTs produkter priset en del høyere i det skandinaviske markedet i forhold til verden for øvrig. Har prøvd å bestille direkte fra Tyskland, men ble da henvist til Skandinavisk distributør. Og for å gni det hele inn oppgir de prisene uten moms...

Kan være verdt å sjekke BMWs saler også, de er faktisk relativt moderat priset (i fall der er en lav sal på sykkelen). Man kan(/kunne?) velge flere sal varianter i BMWs utvalg.

Nja.. har da skjønt det slik at det er orginal-sal med standard høyde på min men.. :-k


Min sykkel:
Image20190323_141514. by biker7, on Flickr

Her et bilde jeg fant på nett fra ei BMW-side :
Image

Og det er jo ikke som "Low"-versjonen på dette bildet. Ser jo lik ut som "High" (standard).. Og er jo ikke direkte ei grop på min, men blir jo liksom litt nedoverbakke.. BMW har jo en "Rallye"-versjon, men denne trur jeg kanskje blir i hardeste laget for normal kjøring.. :roll: :)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Påsketur på påske-gul GS)

Post by intruder »

intruder wrote:
biker7 wrote:Fikk også testet litt bensinforbruk på BMW,n i går.
Fylte opp tanken med 12,2 liter etter 26,3mil. Dette gir da et snittforbruk på ca 0,46l/mil på gårdagens tur, noe som er ganske likt med Tracern på litt lengre turer. Kjørecomputeren var ganske enig i dette forbruket :)
Men dette er da med MIN kjørestil, og andre kunne nok sikkert fått litt mindre forbruk. (og noen høyere ;-) )
Er jo høyrehånda som bestemmer dette på de fleste sykler. :roll: :)
Selv om det ikke er mere enn 16liters tank på GS,n ,så skal det gå greit å kjøre 30mil+ og er derfor godkjent. :thumleft
Bensinforbruk ja,min første "storsykkel",en 1959 Jawa 350,brukte ofte bare 0,0 liter på mila... :thumleft
...Mens jeg svettet 0,75 liter... [-X
...måtte bare jeg...jævla rævhø....je ama... :mrgreen:
ikke misforstå.....rasshø..............var rettet til meg selv unnskyld iallfall :-D :smt109
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Påsketur på påske-gul GS)

Post by biker7 »

intruder wrote:ikke misforstå.....rasshø..............var rettet til meg selv unnskyld iallfall :-D :smt109
Ittno problem :D Leser alltid dine innlegg med et glimt i øyet ;-)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Påsketur på påske-gul GS)

Post by biker7 »

...men byner jo å lure på om jeg HAR et "jævla (hardt og vankelig) rasshøl",
for setene på syklene mine er noe som jeg har vanskelig for å bli helt fornøyd med ser det ut som :lol: ;-)
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Påsketur på påske-gul GS)

Post by biker7 »

Tracern var nok litt sjalu i påsken, da GS,n fikk mest kjøretid ;-)
MEN i dag fikk den (og eier) kost seg litt \:D/

Først til Vestmarka, og Setskog, og derfra inn på en artig, liten sving-vei som kommer igjen ikke langt fra Hemnes. "Kjersundveien".
Greit å være lit obs angående grus på asfalten på slike småveier, og kjente rævva logre et par ganger :shock: ;-)


Bilde tatt langs denne asfalterte "krøtterstien", ved sjøen Mjermen :

Image20190422_143913. by biker7, on Flickr

Litt etter Hemnes svingte jeg av på en liten veistubb som kalles "Grorudfjellet".
Ikke mere enn ei snau mil, men noen artige kilometre :twisted: Anbefales begge disse "stubbene" :thumleft

Ut på vei 22 opp langs Øyeren, og diverse småveier til Årnes.
Stoppet på Cirkle K der, og kom i snakk med en uheldig biker på en bmw K1300S.
Han hadde visst dyttet feil nøkkel (fra toppboksen) nedi tenninga etter bensinfylling, med resultat feilkoder og død sykkel.. :roll:
Han hadde fått veihjelp-assistanse som prøvde så godt han kunne, men endte med at bmw,n forsvant derfra bakpå bilen hans..

Mens jeg sto der, så jeg at jeg hadde et ubesvart anrop fra en bekjent på Kongsvinger. Karen driver med mc-lappen, og lurte på om jeg hadde lyst å bli med på litt øvelseskjøring. Så da kastet jeg meg på Tracern, og plutselig var jeg på Kongvinger. :)
Etter en liten matbit, var det på med gule vester og ut på tur med karen og hans VFR800 :D Ble en fin liten runde om Austmarka.

Etter å ha geleidet VFR og eier tilbake til Kongsvinger, var det på tide å vende nesa hjemover til Kirkenær.
Var bortimot mørkt da jeg var hjemme etter en fin dag og 34mil på Tracern. :D En helt ålreit avslutning på påsken :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( G(ubbe)-S(ykkel),n )

Post by biker7 »

Ble en tur til Mc-Huset Nydal i dag på sånn derre "Åpen dag"-greie :)
Litt pølsespising, titting og skravling, men ikke noe prøvekjøring eller shopping. Og fikk jo også en mc-tur i dag da :thumleft

Men hørte for morro skyld på priser på et par sal-alternativer til GS,n. Og ikke så altfor gæli priser syns jeg,
med 3850,- for Comfort-sal og 3350,- for Rally-sal.

Image

Liker fassongen på "Rally", men hørt rykter om at den er ganske hard.. Den blir også 4 cm høyere og sittehøyde blir da hele 92cm (!)
Men har bortimot begge føtter plantet i bakken nå, så det skulle gått greit trur jeg. Men skeptisk til hardheten :-k

"Comfort" har jeg lest noen gode omtaler om ang. sittekomforten, men trur kanskje det kan bli litt låst sittestilling..
Og ihvertfall på bilde kan det se ut som det er litt "nedoverbakke" på denne også, og da er vi jo kanskje like langt. :roll:

Noe av problemet er at jeg har Adventure Spec veltebøyler, og hvis jeg sitter helt fremst på salen nå, så kommer knærne mine borti veltebøylene.
Dessuten blir det litt "balla i klem-feeling" liksom :lol: Så er derfor best å sitte en liten tanke lengre bak.
Kunne ikke BMW hatt en "Rally-Comfort"-versjon a, DET hadde nok vært tingen for meg ! Nei, skakke værra lett ;-)

Har litt trua på et par versjoner fra Touratech, men PRISEN a gitt !! Vil nok komme på mellom 6 og 7 tusen med moms og div,
og DET er for dyrt mener jeg [-( Nei, får vel kanskje prøve å venne rævva til det man har :lol:



Ellers kan jeg melde om at jeg blir mer og mer fornøyd med BMW,n både på asfalt og grus.
Litt rart å tenke på at jeg nå på noen år har over halvert effekten fra ZX12R jeg hadde, og fortsatt koser meg :o
Byner jeg å bli gammal eller ?? :lol: Ja det stemmer vel kanskje det, for kjører jo nå G(ubbe)-S(ykkel) :redface
Byner nesten å tenke litt på hvor mye Tracern kommer til å bli brukt framover :roll: Liksom litt ille hvis den bare blir brukt noen få turer
innimellom også, og det er jo tross alt ca 100K (+) i bundet kapital. Men får bruke sommeren til å vurdere litt. 8)
Last edited by biker7 on 26 Apr 2019 20:14, edited 1 time in total.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( G(ubbe)-S(ykkel),n )

Post by Palma »

Gubbe du liksom, jeg kjører jo GS og jeg er jo en ungfole \:D/
Men artig å se at du liker deg på GS'n. Må ta en tur å kikke en dag
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( G(ubbe)-S(ykkel),n )

Post by biker7 »

Palma wrote:Gubbe du liksom, jeg kjører jo GS og jeg er jo en ungfole \:D/
Men artig å se at du liker deg på GS'n. Må ta en tur å kikke en dag
:lol: Du ungfole, je bare barnet da ;-)
Ellers så er det jaggu bare 1 uke til Hukusjøen Rundt og nå :D og da er det faktisk ikke helt umulig at GS,n viser sin tilstedeværelse der også.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( G(ubbe)-S(ykkel),n )

Post by intruder »

...alltid kan gå i tu,selv en BMW må kanskje plukkas i tusen delar,
synes du jeg er en kverulant så er jeg kanskje det...
Fritt etter :love Bjørn Afzelius =D>
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( G(ubbe)-S(ykkel),n )

Post by biker7 »

intruder wrote:...alltid kan gå i tu,selv en BMW må kanskje plukkas i tusen delar,
synes du jeg er en kverulant så er jeg kanskje det...
Fritt etter :love Bjørn Afzelius =D>
:love ;-)

og neste lørdag får du dra deg nerover til Kirkenær du også, Intruder. DET klarer du jaggu ! :D

Gjelder alle dere andre også ! :thumleft

Image20190306_211017 by biker7, on Flickr
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt ( G(ubbe)-S(ykkel),n )

Post by intruder »

Fristende...mer fristende enn Mjoesen Rundt.Tar eventuelt med flere...MChuset Nydalfolk kanskje...skal spørre noen....
Stikker kanskje nedom "Ronketorpet". [-X [-X
1 mai kan jeg tenke meg å være med Tempoklubben Helgøya rundt...om jeg får lov..
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Med Hondan til skogs)

Post by biker7 »

Ble luftetur på Dominatorn i dag, for å bla. sjekke litt om det byner å tørke opp på skau-veiene i distriktet. :D
Først opp mot Frysjøberget, og jammen var det bommet ikke langt i fra Frysjøen..
Det var ganske ulendt og bratt på hver side av denne bommen, og jeg vurderte faktisk å snu et lite øyeblikk. :-k
Men dristet meg på høyre sia av bommen (der det var brattest :shock: ). Satt på sykkelen, og da det bynte å gå oppover igjen,så begynte bakdekket å spinne.. :shock: Litt skummelt, men hoppet av i skråningen og geleidet sykkelen i drift ved siden av meg. Gikk bra dette og, MEN hadde nok ikke prøvd dette med GS,n. ;-) Greit med liten og lett sykkel innimellom.

Veien innover her var forholdvis grei, men ganske sporete og litt myk/bløt noen plasser.
Passerte etterhvert en plass som sikkert er kjent for en del her inne på forumet. Morttjernsberget :D :

Image20190428_134908 by biker7, on Flickr


Ble en liten bom-passering litt etterpå også, men denne var lettere å forsere enn den første.
Så ble det noen få kilometer på asfalt, før det ble grus oppom Græsberget. Litt klinete oppi der, men morosamt lell. :twisted: Valgte videre østre Ormbergsvegen, og befant meg litt senere på Rotnemo midt på svenskegrensen. Gradestokken viste nå 22 grader, og det var mere enn varmt nok etter litt aktiv kjøring. Tok en liten drikkepause midt på grensa:

Image20190428_141859 by biker7, on Flickr


Herfra ble det litt svingete asfalt til etter Øyermoen, og bestemte meg så for å prøve vestre Varaldskogvegen. Denne var faktisk overraskende tørr og fin, og skikkelig idyllisk langs Øyersjøen. :thumleft

Varaldvegen mot Sverige var egentlig stengt, men bare på skiltet og ikke fysisk. ;-) Litt sporete, men ikke alt for gæli Dominator-vei. Og så var det tid for å besøke «søta bror» igjen. Her på grensen:

Image20190428_145452 by biker7, on Flickr


Litt grov rullegrus etter grensen en stubb , men ittno problem bare man kjører fort nok. \:D/
Stoppet ved Petter Solbergs herregård ved Mitanderfors :) :

Image20190428_150039 by biker7, on Flickr



Rett etterpå var jeg tilbake i Norge på Mitanderforsvegen på vei mot Austmarka.
Fra Austmarka på asfalt til Åbogen, men denne veistubben er faktisk såppass svingete at den er artig allikevel. :thumleft
Fra Åbogen en artig liten grus-stubb som kommer igjen ved RV2 rett nord for Matrand. Så på grusen rundt vestsiden av Sigernes-sjøen, før jeg stakk innom en kar på Kongsvinger. Han hadde lyst til å øvelseskjøre litt i dag også, og denne gangen var det Dominatorn som var
lærer-sykkel. :) Dette var faktisk ANDRE gang jeg har hatt på meg gul vest ! :shock: Og neste gang får det vel bli «Gubbe-Sykkeln» med gul vest på, for DA har jeg ihvertfall blitt gubbe ! :lol: [-(

Undertegnede på lærer-sykkelen bak elevens VFR:

Image20190428_164351 by biker7, on Flickr



Litt trening i «garasjen» :

Image20190428_164921 by biker7, on Flickr



Eleven tester SKIKKELIG sykkel også ;-) , og DA gikk «garasjen» uten problem faktisk :thumleft :

Image20190428_165746 by biker7, on Flickr



Ble en liten runde på 3-4mil med øvelseskjøring, før jeg vendte nesa hjemover igjen.
Hadde vært en trivlig gjensyns-dag med Dominatorn, og ca 20mil på diverse underlag. :D

Hva grusveiene på skauen angår, så kan man vel si at det går ann å kose seg alt nå, men litt tidlig fortsatt i mine øyne.
Men om 2-3 uker så tipper jeg vi er der :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Mine Tracer-skriblerier, og litt annet pjatt (Med Hondan til skogs)

Post by Palma »

biker7 wrote:Ble luftetur på Dominatorn i dag, for å bla. sjekke litt om det byner å tørke opp på skau-veiene i distriktet. :D
Først opp mot Frysjøberget, og jammen var det bommet ikke langt i fra Frysjøen..
Det var ganske ulendt og bratt på hver side av denne bommen, og jeg vurderte faktisk å snu et lite øyeblikk. :-k
Men dristet meg på høyre sia av bommen (der det var brattest :shock: ). Satt på sykkelen, og da det bynte å gå oppover igjen,så begynte bakdekket å spinne.. :shock: Litt skummelt, men hoppet av i skråningen og geleidet sykkelen i drift ved siden av meg. Gikk bra dette og, MEN hadde nok ikke prøvd dette med GS,n. ;-) Greit med liten og lett sykkel innimellom.

Veien innover her var forholdvis grei, men ganske sporete og litt myk/bløt noen plasser.
Passerte etterhvert en plass som sikkert er kjent for en del her inne på forumet. Morttjernsberget :D :
Jeg kjørte jo der et par timer før deg. Ja det var litt ekkelt ved den første bommen der Biker7, jeg og vurderte også å snu Kikka på grøftene og så ikke det som noe godt alternativ. Så jeg tok tak i bommen ca 50 cm fra stolpen på høyre side og løftet den opp og kjørte under. Etterpå lukket jeg bommen og kjørte videre. Den var ikke låst!!!!!! Nå lo jeg veldig godt her.
Jeg lærte det trikset på grustur i fjor, kjenn om bommen er låst først \:D/ :erte
Post Reply