Ny kjøredress

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Ny kjøredress

Post by Epylypzon »

Rukka eller Klim?

Fra før har jeg Rukka Athos. Har hele tiden trodd at dette var den billigste av toppserien den gang jeg kjøpte den. Hadde utrolig nok modellbladet fra da den ble kjøpt, og slik jeg ser det var den hakket under det. Kan sammenlignes med dagens Simot dress kan det se ut som. Hva får jeg hvis jeg går for en av dressene i toppserien som jeg ikke har hatt fra før? Ser jo at de har 3 lags laminat som ligger helt ytterst, men kan ikke huske at gamledressen har blitt noe særlig våt / tung av regn.

ImageImageImage

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny kjøredress

Post by tshansen »

Lufting? ikke lufting? Du kan vel strengt talt ikke velge feil når det kommer til vanntetthet på verken rukka eller Klim. Det er veldig gode produkt begge deler, men jeg har hørt og opplevd alt for mange reklamasjoner på glidelåsene til Rukka siste årene, ikke bare her inne men folk jeg kjenner i Bergen miljøet.

Klim er overlegen på Lufting, litt dårligere passform på jakkene, viker som de er bygget for fete amerikanere :-# Prisen er vel også omtrent helt lik? :-k
Jeg er selv veldig fornøyd med Klim dressen min. Det eneste som man kan si negativt om den er kragen. Den er dårligere løsning på enn RUKKA.

Men, unngår du kjøre med hals som suger vann, er det ikke noe problem. Jeg kjørte i tidenes syndeflod på vei til grustur i øst 2018, å det var ikke antydning til vann på brystet eller innsiden av dressen. Det finnes også løsninger der du har halsen på utsiden av jakken og kan feste den til jakken med knapper (eldre modellen) eller i de hempene på nyere modeller.

Neste gang jeg kjøper meg dress, kjøper jeg meg en ny klim dress. Det er vel også trangere plass nederst i bena på rukka buksene? vanskeligere å få de utenpå store sko? :-k Akkurat det er jeg litt usikker på. Men vet det er en case på noen modeller
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Ny kjøredress

Post by Gulars »

Stort sett enig med tshansen. Begge deler er veldig bra, i hvert fall hvis du velger fra toppseriene. Jeg har hatt Athos jakke og Focus bukse. Har nå Rukka Armaxis, som er veldig bra, men etter at Klim Badlands Pro jakke kom i hus så er den førstevalget. (Gikk på en smell i fjor da jeg dro til alpene med bare skinnklær og regndress. Ble lei og kjøpte Klim jakke). Badlands Pro er bare suveren. Tung jakke, men når man fester magebelte så «forsvinner» vekten. Luftemulighetene er veldig bra. Den kommer uten innerfor, men det har jeg funnet ut er unødvendig. Jeg tar på under etter behov, ull og dun. Tynn dunjakke er suverent som innerjakke. Som tshansen sier, krageløsningen på Rukka er bedre, men jeg bruker Rukka sin halsvarmer i Klimjakken.

Det koker ned til – vil du ha beste luftemuligheter, kjøp Klim. Jeg ville også valgt en modell med trelags laminert gore-tex. De andre vil suge vann og ta tid å tørke.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ny kjøredress

Post by RuneMC »

I budsjettklassen under Rukka og Klim vil jeg anbefale Dainese.

Kjøpte D-Blizzard jakke (3,5K) som har laminert Dainese's goretex-etterligning "D-Dry". Den holdt meg helt tørr og varm i regnværet som var ganske friskt hjem fra messa. Senere har det bare vært tørt og kaldt, men den er mer vindtett enn min gamle Dainese jakke så holder meg varmere. Mindre luftemuligheter enn tidligere jakke, men uten innerforet tror jeg vil passe greit til vanlig norsk sommer.

Krage og innerfor har vært gull i kjøring ned til -1C

Havnet på str 58 for min kropp og synes snitt og passform er fin.

Jeg var på nippet til å kjøpe Klim Carlsbad på messa (7,5K) men er ikke lei meg for valget av Dainese jakka :roll:
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Ny kjøredress

Post by kvase »

Jeg har bare 3 forskjellige jakker -Lindstad-Oxford-Klim av disse så holder jeg en god knapp på Klim.
Har kjørt i drittvær gjennom en hel dag med alle 3 Klim skårer best i en anen klasse en de 2 andre
Den stopper kald vind-regn og fluer :shock: før det når inn i de underliggende plagga å derpå er det lettere å kle seg fra innsiden av den og ut på en behagelig måte.
Klart jeg tror ikke Klim jakka hadde blitt med på tur nedover i sentral Europa på tur kjekkere da med en regn dress i mini forpakning for der gjelder vel luftige dresser for det meste ( Klim Inducstjon + Rukka 4air) jakker etc
Holder en stødig anbefaling på Klim pro/Kodiak da regnet kan være mere lengre en liten dagstur
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ny kjøredress

Post by knutk »

Jakkene er vel noenlunde dekket, så jeg vil si et par ord om buksene.

Rukkas bukse synes jeg har bedre passform enn Klim, på godt og vondt.

Skal man kjøre på grusveier (dritt og støv), stå på sykkelen eller generelt bruke type cross-støvler (med spenner i fronten) er Klim førstevalget.

Klim har skinn på innsiden av leggen opp til knærne. Dette gir en glatt og slitesterk flate som sliter mindre på sykkelen og hindrer buksen i å bli skadet av eventuelle litt skarpe kanter på sykkel.
Klim benytter trykknapper for å snerpe buksa nederst i stedet for borrelås/glidelås (= mye mer holdbart i støv og dritt), og buksebena er så brede nederst at man får enkelt tredd buksa på utsiden av cross-støvler. Der er også god lufting på buksa, men om man kjører stående med alle åpninger åpne vil vinden ta tak i buksa...(greit med bukseseler :redface ).
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: RE: Re: Ny kjøredress

Post by Epylypzon »

Gulars wrote:Stort sett enig med tshansen. Begge deler er veldig bra, i hvert fall hvis du velger fra toppseriene. Jeg har hatt Athos jakke og Focus bukse. Har nå Rukka Armaxis, som er veldig bra, men etter at Klim Badlands Pro jakke kom i hus så er den førstevalget. (Gikk på en smell i fjor da jeg dro til alpene med bare skinnklær og regndress. Ble lei og kjøpte Klim jakke). Badlands Pro er bare suveren. Tung jakke, men når man fester magebelte så «forsvinner» vekten. Luftemulighetene er veldig bra. Den kommer uten innerfor, men det har jeg funnet ut er unødvendig. Jeg tar på under etter behov, ull og dun. Tynn dunjakke er suverent som innerjakke. Som tshansen sier, krageløsningen på Rukka er bedre, men jeg bruker Rukka sin halsvarmer i Klimjakken.

Det koker ned til – vil du ha beste luftemuligheter, kjøp Klim. Jeg ville også valgt en modell med trelags laminert gore-tex. De andre vil suge vann og ta tid å tørke.
Min 7 år gamle Rukka Athos trekker da ikke spesielt mye vann syns jeg?

Sent fra min LYA-L29 via Tapatalk
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ny kjøredress

Post by intruder »

hmmm.har kjørt med Jofama hele tida jeg,siste settet arva jeg etter bror min i fjor.
Har kjørt litt i regnvær,og holdt meg ikke tørr i lange tider ihvertfall..
Og på gruskjøring er den nok helt sikkert lite egnet...
...og Epylypson , om det blir noen kaffesamling på Ådalsbruk motorsenter er du hjertelig vælkømmin...!! :thumleft :o
Last edited by intruder on 12 Apr 2019 19:03, edited 1 time in total.
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: RE: Re: Ny kjøredress

Post by Gulars »

Epylypzon wrote:
Gulars wrote:Stort sett enig med tshansen. Begge deler er veldig bra, i hvert fall hvis du velger fra toppseriene. Jeg har hatt Athos jakke og Focus bukse. Har nå Rukka Armaxis, som er veldig bra, men etter at Klim Badlands Pro jakke kom i hus så er den førstevalget. (Gikk på en smell i fjor da jeg dro til alpene med bare skinnklær og regndress. Ble lei og kjøpte Klim jakke). Badlands Pro er bare suveren. Tung jakke, men når man fester magebelte så «forsvinner» vekten. Luftemulighetene er veldig bra. Den kommer uten innerfor, men det har jeg funnet ut er unødvendig. Jeg tar på under etter behov, ull og dun. Tynn dunjakke er suverent som innerjakke. Som tshansen sier, krageløsningen på Rukka er bedre, men jeg bruker Rukka sin halsvarmer i Klimjakken.

Det koker ned til – vil du ha beste luftemuligheter, kjøp Klim. Jeg ville også valgt en modell med trelags laminert gore-tex. De andre vil suge vann og ta tid å tørke.
Min 7 år gamle Rukka Athos trekker da ikke spesielt mye vann syns jeg? [/quote]

Nei, men noe, og trelags laminert gore-tex er mye bedre. :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ny kjøredress

Post by knutk »

Epylypzon wrote:Min 7 år gamle Rukka Athos trekker da ikke spesielt mye vann syns jeg?
Har ikke personlig erfaring med den typer membran, men har kunnet observere jakker tilhørende andre.

Når man henger opp jakkene til tørk er jakkene med laminert membran (Gortex PRO) tørre på under timen, mens de andre jakkene trenger hele natta for å tørke, og de legger igjen en grei vanndam på gulvet.
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Ny kjøredress

Post by JRO »

knutk wrote:
Epylypzon wrote:Min 7 år gamle Rukka Athos trekker da ikke spesielt mye vann syns jeg?
Har ikke personlig erfaring med den typer membran, men har kunnet observere jakker tilhørende andre.

Når man henger opp jakkene til tørk er jakkene med laminert membran (Gortex PRO) tørre på under timen, mens de andre jakkene trenger hele natta for å tørke, og de legger igjen en grei vanndam på gulvet.
Husker du sist Prehøst knutk når 4 store godt voksne ramlet inn på den minste hytta etter et helvetes regnvær. Vi fikk det tørt og var klare på morran, nesten utrolig. Og der var det mye Klim utstyr. :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ny kjøredress

Post by knutk »

JRO wrote:
knutk wrote:
Epylypzon wrote:Min 7 år gamle Rukka Athos trekker da ikke spesielt mye vann syns jeg?
Har ikke personlig erfaring med den typer membran, men har kunnet observere jakker tilhørende andre.

Når man henger opp jakkene til tørk er jakkene med laminert membran (Gortex PRO) tørre på under timen, mens de andre jakkene trenger hele natta for å tørke, og de legger igjen en grei vanndam på gulvet.
Husker du sist Prehøst knutk når 4 store godt voksne ramlet inn på den minste hytta etter et helvetes regnvær. Vi fikk det tørt og var klare på morran, nesten utrolig. Og der var det mye Klim utstyr. :thumleft
He he.
Ja, det ble litt heftig der på ettermiddagen. Morro å se at utstyret funker :thumleft

Nå var jo det en god hjelp at hyttene var så store. \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny kjøredress

Post by tshansen »

Man kan like eller mislike det så mye mann vil, men det er en grunn til at en så stor andel adv kjørere benytter seg av klim! Så kan man diskutere i det vide og brede hvordan den membranen fungerer i forhold til andre membraner!

Når det kommer til å holde seg tørr, er ikke penger et tema, når man i tillegg for et produkt som holder deg så hodt ventilert på de varmeste dagene i tillegg! Solgt
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Ny kjøredress

Post by Epylypzon »

Dere med Badlands Pro har ikke hatt problemer med at vann kommer inn gjennom ventilasjonsglidelåsene forran?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ny kjøredress

Post by knutk »

Epylypzon wrote:Dere med Badlands Pro har ikke hatt problemer med at vann kommer inn gjennom ventilasjonsglidelåsene forran?
Har aldri opplevd lekasje fra noen av glidlåsene, verken på jakke eller bukse. Klims svakhet er, som nevnt i andre poster, tettingen i halsen. I lett regn er det ikke problem, men i kraftig regn er den for dårlig. Men det handteres greit ved hjelp av vanntette krager. Løsningene er allerede beskrevet i andre tråder.
Post Reply