Den store Dekktråden

Prat om tung MC.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store Dekktråden

Post by inunf »

Ser jeg må bytte dekk på Streetfighteren til sesongstart. Må ha bra grep på tørr og våt asfalt. Tror det er bedre med noe som er billig og ikke varer så lenge, jeg får ikke kjørt så mye uansett. Er desverre fare for at de må byttes pga alder snarere enn kjørelengde neste gang så lite som jeg kjører nå. Selvfølgelig fordel om det er dekk som tåler litt ekstra i senter av bakdekket.

Hva anbefaler dere?
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Den store Dekktråden

Post by Trondgv »

inunf wrote:Ser jeg må bytte dekk på Streetfighteren til sesongstart. Må ha bra grep på tørr og våt asfalt. Tror det er bedre med noe som er billig og ikke varer så lenge, jeg får ikke kjørt så mye uansett. Er desverre fare for at de må byttes pga alder snarere enn kjørelengde neste gang så lite som jeg kjører nå. Selvfølgelig fordel om det er dekk som tåler litt ekstra i senter av bakdekket.

Hva anbefaler dere?
Metzeler M7RR. De henger som faen både på vått og tørt, men slites litt fort i mine øyne.

Jeg bytta til Michelin Pilot Road 3 og var storfornøyd med de på KTMen. Bytta helst pga av litt lengre levetid. Det er et sport touring dekk så kanskje du merker litt forskjell når du legger ned sykkelen.

Vet at JK95 sverger til M7RR og går utifra at de dekkene sitter på hans 1098 også.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: RE: Re: Den store Dekktråden

Post by JK95 »

Trondgv wrote:
inunf wrote:Ser jeg må bytte dekk på Streetfighteren til sesongstart. Må ha bra grep på tørr og våt asfalt. Tror det er bedre med noe som er billig og ikke varer så lenge, jeg får ikke kjørt så mye uansett. Er desverre fare for at de må byttes pga alder snarere enn kjørelengde neste gang så lite som jeg kjører nå. Selvfølgelig fordel om det er dekk som tåler litt ekstra i senter av bakdekket.

Hva anbefaler dere?
Metzeler M7RR. De henger som faen både på vått og tørt, men slites litt fort i mine øyne.

Jeg bytta til Michelin Pilot Road 3 og var storfornøyd med de på KTMen. Bytta helst pga av litt lengre levetid. Det er et sport touring dekk så kanskje du merker litt forskjell når du legger ned sykkelen.

Vet at JK95 sverger til M7RR og går utifra at de dekkene sitter på hans 1098 også.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
M7RR var knall på 600RR, men har ikke prøvd de på SF1098 :-# M7RR satt på alt føre jeg utsatte det for, sol regn og slaps var null problem med kjøringen til en fartskåt 18åring :thumleft

I fjor kjørte jeg Roadtec01 på SF1098, de står på enda. Egentlig ganske så imponert over de, men da er de ikke testet på bane eller tilsvarende kjøring på vei :-k Må ha nye dekk snart selv, da vurderes jo Angel GT. Angel GT har også imponert meg mektig på alt føre, og nå har jo Angel GT 2 kommet, det gleder jeg meg til å lese testene om :D M7RR frister for å ha prøvd på en sykkel med mye moment, like så med Continental Sportattack 3, de er begge sportsdekk beregnet for bruk på vei i både regn og sol. Grunne til å ikke velge de vil være Roadtec01 eller Angel GT(1 eller 2) for kjørelengdens skyld :-k
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Dekktråden

Post by Tommas »

Jeg doblet i alle fall kjørelengde på Super Duke når jeg gikk over til mer touring-pregede dekk, og kan ikke si jeg merket noe til redusert grep.
Tror de også trenger mindre temperatur for å yte optimalt, noe som jeg følte var lurt i Norge.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Den store Dekktråden

Post by JK95 »

Tommas wrote:Jeg doblet i alle fall kjørelengde på Super Duke når jeg gikk over til mer touring-pregede dekk, og kan ikke si jeg merket noe til redusert grep.
Tror de også trenger mindre temperatur for å yte optimalt, noe som jeg følte var lurt i Norge.
Er nokså enig der, kjørte relativt inspirert over Saudavegen under forrige HPR i knallsol, og hadde ikke problemer med mangel på grep der :twisted: \:D/
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Den store Dekktråden

Post by Trondgv »

JK95 wrote:
Tommas wrote:Jeg doblet i alle fall kjørelengde på Super Duke når jeg gikk over til mer touring-pregede dekk, og kan ikke si jeg merket noe til redusert grep.
Tror de også trenger mindre temperatur for å yte optimalt, noe som jeg følte var lurt i Norge.
Er nokså enig der, kjørte relativt inspirert over Saudavegen under forrige HPR i knallsol, og hadde ikke problemer med mangel på grep der :twisted: \:D/
Jeg har kvalitetstesta både pilot road og m7rr på Saudavegen x antall ganger selv, funker bra. Fin ettermiddagstur det [emoji57]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Den store Dekktråden

Post by mekkern »

gleder meg til å sjekke grusegenskapene til Dunlop dekkene på Indianeren...

http://www.bits4motorbikes.co.uk/Tyres/ ... TryeID=996

Image
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store Dekktråden

Post by inunf »

Tommas wrote:Jeg doblet i alle fall kjørelengde på Super Duke når jeg gikk over til mer touring-pregede dekk, og kan ikke si jeg merket noe til redusert grep.
Tror de også trenger mindre temperatur for å yte optimalt, noe som jeg følte var lurt i Norge.
Hva slags dekk var det du hadde på den, og hvor mye kjørelengde fikk du ut av de? Er forøvrig enig i vurderingen at touringdekk passer bra til norske forhold. Banekjøring med denne sykkelen er uansett helt utelukket.
JK95 wrote:
Trondgv wrote:
inunf wrote:Ser jeg må bytte dekk på Streetfighteren til sesongstart. Må ha bra grep på tørr og våt asfalt. Tror det er bedre med noe som er billig og ikke varer så lenge, jeg får ikke kjørt så mye uansett. Er desverre fare for at de må byttes pga alder snarere enn kjørelengde neste gang så lite som jeg kjører nå. Selvfølgelig fordel om det er dekk som tåler litt ekstra i senter av bakdekket.

Hva anbefaler dere?
Metzeler M7RR. De henger som faen både på vått og tørt, men slites litt fort i mine øyne.

Jeg bytta til Michelin Pilot Road 3 og var storfornøyd med de på KTMen. Bytta helst pga av litt lengre levetid. Det er et sport touring dekk så kanskje du merker litt forskjell når du legger ned sykkelen.

Vet at JK95 sverger til M7RR og går utifra at de dekkene sitter på hans 1098 også.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
M7RR var knall på 600RR, men har ikke prøvd de på SF1098 :-# M7RR satt på alt føre jeg utsatte det for, sol regn og slaps var null problem med kjøringen til en fartskåt 18åring :thumleft

I fjor kjørte jeg Roadtec01 på SF1098, de står på enda. Egentlig ganske så imponert over de, men da er de ikke testet på bane eller tilsvarende kjøring på vei :-k Må ha nye dekk snart selv, da vurderes jo Angel GT. Angel GT har også imponert meg mektig på alt føre, og nå har jo Angel GT 2 kommet, det gleder jeg meg til å lese testene om :D M7RR frister for å ha prøvd på en sykkel med mye moment, like så med Continental Sportattack 3, de er begge sportsdekk beregnet for bruk på vei i både regn og sol. Grunne til å ikke velge de vil være Roadtec01 eller Angel GT(1 eller 2) for kjørelengdens skyld :-k
Takk for innspill! Hva slags type dekk er Roadtec01?

Har sjekket opp litt priser, kommer frem til følgende:
Bridgestone BT016 929 kr foran, 1194 kr bak, totalt 2123 kr. Gammelt dekk, har hatt disse før og vært fornøyd med de. Prisen er også ganske bra.
Pirrelli Angel GT 1197 kr foran, 1520 kr bak, totalt 2717 kr. Ser dere skriver mye bra om de, og jeg har hørt mye fint om de andre steder også. Blir neppe feil, men usikkert om jeg klarer å slite de ut før de blir gamle.
Pirelli Angel GT 2 foran 1353 kr, bak 1804 kr, totalt 3157 kr.
Metzeler M7RR 1326 kr foran, 1738 kr bak, totalt 3064 kr. Litt skeptisk hvis de slites fort på en 690, i alle fall siden prisen er såpass høy.
Metzeler Roadtech 01 1324 kr foran, 1712 kr bak, totalt 3036 kr. Angel GT virker som et bedre alternativ siden de er 300 kr billigere.
Michelin Pilot Power 2CT 1067 kr foran, 1367 kr bak, totalt 2434 kr. Har slitt ut noen sett av disse i gamle dager, men nå står prisen seg ikke helt mot BT016 som jeg synes var like bra.
Michelin Pilot Road 4 1233 kr foran, 1643 kr bak, totalt 2876 kr. Sikkert bra dekk, men igjen, dyrere enn Angel GT.

Ser ut som at det står mellom BT016 (billig) og Angel GT (bra).

Er det noen andre jeg burde se på også?

Dimensjonene jeg har sjekket er 120/70-17 og 190/55-17.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Den store Dekktråden

Post by Tommas »

inunf wrote:Hva slags dekk var det du hadde på den, og hvor mye kjørelengde fikk du ut av de? Er forøvrig enig i vurderingen at touringdekk passer bra til norske forhold. Banekjøring med denne sykkelen er uansett helt utelukket.
Roadtec 01 holdt vel omtrent 8k, Tourance Next ( :shock: ) holdt 10k'ish

Roadtec var nok en anelse mer svingvillig, men tror jeg hadde lagt på Tourance Next igjen om jeg hadde samme sykkel. Synes det svelget dårlig vei mye bedre, grusvei gikk helt greit og veldig behagelig holdbarhet.

Kjørestilen var inspirert 8)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Den store Dekktråden

Post by JK95 »

Mener jeg har kjørt 7k km på Roadtec01 nå, og tror de skal holde 3k til, men vurderer sterkt nye før HPR åkkesom :-k
Roadtec01 er vel et sporttouring dekk med mer trykk på touring å vått føre? Mens Angel GT var designet som et sportsdekk men med nok mønster og endret gummiblanding slik at det ble en killer på våt føre og mulighet for mange km?
Synes uansett at Roadtec01 helt klart innfrir, så det er ikke umulig at jeg velger de igjen :thumleft Samtidige ligger nyskjerrigheten og lurer i bakgrunn, skal jeg prøve noe nytt :-s
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Den store Dekktråden

Post by hakhap »

Har Battlax T30 Evo på Tuono og ha 10k på de og de er klare for utbytte om litt. Veldig fornøyd med de. Så går nok for T31 som er etter følgeren

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Den store Dekktråden

Post by inunf »

Takk for innspill! Bestilte dekk i dag, det ble Pirelli Angel GT. Har hørt mye bra om de, og prisen var lavere enn alternativene. Blir spennende å prøve!
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Den store Dekktråden

Post by JK95 »

inunf wrote:Takk for innspill! Bestilte dekk i dag, det ble Pirelli Angel GT. Har hørt mye bra om de, og prisen var lavere enn alternativene. Blir spennende å prøve!
Intet dumt valg, vurderer sterkt å prøve de på min også :thumleft
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Den store Dekktråden

Post by Toven »

I tillegg så ser de best ut av alle dekk :D
Det er jo klart det viktigste!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Den store Dekktråden

Post by tshansen »

Toven wrote:I tillegg så ser de best ut av alle dekk :D
Det er jo klart det viktigste!
Helt klart... rart at ikke flere tørr å innrømme dette 8) :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply