Kom til Onkel - Mitt liv med GSA- HeldigGreece'n .
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3201
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
Eventyr i østerled 2018 del 2
Neste morran var jeg våken i 6 tida. Tror jeg.
Himmelen utenfor vinduet er ikke lengre høy og blå, tydelig at lavtrykket som Stian og Thomas skal kose seg med, også er på besøk her i Vågådistriktet. Men her regner det ikke… det er bare grått og litt kjøligere.
Jeg pakker sakene mine, rusler ned og hiver i sideveskene, før jeg inntar frokostsalen som førstemann, litt før klokka 07. Eneste selskapet jeg får er noen arbeidsfolk i knallgule arbeidsklær, som forsyner seg grovt i bacongryta, men jeg får det jeg trenger. Og vel så det.
Snart etter er alle glidelåser dratt opp, knapper lukket, og jeg sitter glad og fornøyd overskrevs på bajken, på vei nedover Ottadalen. Blir ikke Slådalsvegen til Lesja i dag, snareste veien til Sel og videre mot Dovre.
På vei gjennom Rustdalen, nedover mot Sel, blir jeg oppmerksom på tre store elger utpå et jorde. Vipper fram mobilen for å få et bilde, men den tar seg en luftetur på egenhånd, og før den var i henda mine igjen, hadde elgene trukket rolig (men bestemt) opp i småskogen oppenfor jordet.
Irriterende.
Jaja, det er bare å rulle videre. Enn så lenge er det tørt, men skyene over hodet mitt gir ingen garantier.
Etter noe tid har jeg tatt en pause utenfor samvirkelaget på Dovre, om ikke annet for litt smågodt og litt salt snacks, i tilfelle jeg skulle kjenne suget.
Neste grusetappe er igjen en kopi av forrige tur med BusaTrond, nemlig Grimsdalen.
Fortsatt overskyet, men veien oppover til Grimsdalsvegen er like fin, og på toppen venter bommen som er klar for å lette meg for 100 kroner.
Dessverre er ikke denne bommen spesielt samarbeidsvillig i dag. En bilist står og prøver å få betale, uten hell. Heller ikke mitt bankkort ser ut til å gjøre lykke.
Men til forskjell fra bilisten, har jeg litt andre muligheter, så etter en liten tur «på skogen» er jeg på vei over fjellet, og koser meg nedover mot selve Grimsdalen. Passerer veien som tar av til høyre mot Haverdalseter, og tar meg to minutter. Skal jeg svinge inn dit og sjekke åssen veien er…
Nei, ikke i dag. Jeg har en slags plan.
Haverdalsvegen sparer jeg til seinere.
Nedover Grimsdalen tetner skyene enda mer til, og jeg er sikker på at det vil begynne å regne når som helst. Men pytt, jeg er godt kledd og allerede på tur. Litt regn skal ikke plage veldig.
Passerer en fin plass å campe ved en senere anledning, og etter en stund passerer jeg Grimsdalshytta.
Litt tidlig for den berømte, og (for meg) foreløpig uprøvde rømmegrøten der, jeg kruser videre nedover.
Er andre gangen jeg kjører denne dalen, begge ganger har det vært grått og tungt.
Men det er kun været… er ikke mye som tynger tilværelsen når man kan kose seg på to hjul… og det slår meg, at selv om jeg kjører kansje det ypperste som er produsert på to hjul, ville jeg vært like happy på den gamle XTZen min.
Trur eg!
Kyr som rusler midt i vegen, sauer som er på rømmen, og turister som er på sykkeltur, er alle mer eller mindre trivelige obstruksjoner en tidlig formiddag. Passerer flere fine setrer nedover dalen her,
Jeg har hørt rykte (dvs lest om det på ei facebookgruppe) om en «dual track» på oppsida av vegen, i nærheten av Geitsetra. Dette skal være så godt som lovlig å følge
Jeg kjører sakte, og finner etterhvert noen hjulspor som virker lovende, innover en reinlavsdekket skogsbunn.
Hjulsporet forsvinner etterhvert, og det er kun en sti igjen.
Det er i alle fall ikke på den rette siden av lovverket å fortsette innover her, så jeg tar en snuoperasjon og returnerer til grusveien.
Skal jeg straffes for noe, vil jeg ha partners in crime.
Ned igjen fra Geitsetra, og videre nedover til Fv27, Atndalsvegen
Snart etter er det asfalt igjen, som jeg følger en liten stund. I et veikryss blir det mot vest, til jeg kommer til ei lita bygd som heter Dalholen, her gjør jeg igjen som, bibelen predikerer.
Bort fra den brede vei og inn på den smale sti.
Einunddalen.
Her får jeg endelig til å betale i en bom. 90 kroner, for norges lengste seterdal. Nikker til noen tyskere med (hold dere fast) hver sin GS, de står og trekker på seg hver sin regndress.
Bedre føre var enn etter osv osv.
Jeg stopper og tar noen bilder hist og her, og snart etter er de tre gutta på Hitlermaskin oppi ryggen på meg.
Jeg tenker… nå skal de få se åssen vi kjører her im Norwegen.
Tempoet må økes ganske betydelig, før de forsvant i bakspeilet, men brått var jeg aleine igjen, og jeg følte meg litt king kong der jeg kjørte i ensom majestet. «Forsprung im der Technic» lissom.
Forspranget ligger i gassrulla - - så det så.
Etter litt stoppa jeg…. Kan ikke kjøre hele Einunddalen uten å ta noen bilder.
Jeg må dessuten bli flinkere til å ta bilder i overskyet vær-
Tilbakeblikk fra der jeg kom
Litt kjølig er det også blitt, så jeg kaster kjørejakka og tar på et ekstra lag.
Og der kommer jaggu tyskerne også.. de var da veldig langt etter.
Og du dææven.. ikke bare kan de kjøre rett fram… de kan kjøre bredt også.. sladdesporene er beint fram imponerende der de kommer rundt siste sving og rett mot meg….
De stopper, og slår av en prat.
Trivelige fyrer viser det seg, de er på vei mot Nordkapp. Og vil ha med seg mest mulig av grusveier og småplasser på veien.
De klager litt på ustabilt vær, og forklarer at de tok på regndresser der ved bommen, for å holde regnet unna.
Rein karma--- alle veit jo det
Jeg forklarer (lett belærende) at det er helt kurant å kjøre im Norwegen, om man bare velger skikkelig kjøreutstyr…. Som f.eks Rukka.
Topp kvalitet hele veien, og jeg holder meg knusktørr i alle forhold.
De takker for tipset, og gjør seg klar for avgang, og vipps så er jeg aleine.
Jeg hiver på meg jakka, og drar opp glidelåsen.
POFF!! (det sa ikke «poff» men det føltes sånn)
Der stod jeg brått, med høykvalitetsjakken min i nær sagt to deler.
Glidelåsen har tatt kvelden. Igjen. Godnatt og farvell
Nøyaktig det samme skjedde i påsken.
Da var jeg en halv time hjemmefra, nå er jeg i midtNorge, på høyfjellet, med regnbyger i fjellene rundt meg.
Er det her jeg skal fryse i hjel liksom??
Jeg finner en slags måte å lukke jakka på, noen pakkestropper, resten av funksjonen til glidelåsen og så er man kledd… på en måte.
Veien er såpass bra at jeg kan kjøre sittende bak vindskjermen. Lengre borte, der veien deler seg i to, og ta av nordover mot noen støler, treffer jeg tyskerne igjen. De nyter utsikten og hver sin kaffekopp, og vinker til meg. Jeg vinker tilbake og drar en ørliten sladd forbi.
Jeg har ikke noe spesielt behov for å konversere med min glitrende tysk som jeg har lært på RTL+, en gang på 90tallet.
Hvordan skal jeg forklare min noget ukonvensjonelle måte å kle meg på, etter den lett belærende tonen jeg hadde for 25-30 minutter siden.
Nei, jeg kjører på, og stopper bare kjapt for ett og annet bilde, bla ved Fundindammen.
Og foreløpig holder det seg tørt, selv om det er ganske så svarte skyer litt lengre nord. Og jeg skal mot nord…rett nok nordøst, men likevel….
Det var dette med karma…
Etter Fundindammen kommer veikrysset der jeg kan ta av nordover mot Oppdal. Men den får vente inntil videre, det er så mye grusveier oppå fjellet her, at det må bli flere turer hit.
Jeg glemmer at jakka mi er ødelagt for en liten stund, for det er en nydelig tur over her. Har du ikke kjørt over her sier du?
Shame on you… det bør du gjøre før du dør.
Og om du ikke har «åffroader» så kan du kjøre med hvilken sykkel som helst, i alle fall i godvær. Grusveien er knallhard, og ganske jevn.
Til slutt blir det asfalt igjen.. etter 5-6 mil med grusdekke.
Og her har det definitivt regnet..helt nylig. Asfalten er plaskvåt, men heldig for meg.. lufta er tørr.
Retning Alvdal, og så nordover mot Tynset. Tenker at på Tynset kan de ha noe som kan hjelpe på med «the jacket-situation»
Er innom noen butikker, men ingen har regnjakker som er store nok til å gå utenpå Rukkajakken.
Men kanskje på Røros?
Videre nordover, retning Røros. Parkerer samme plass som sist, like utenfor turistkontoret.
Er innom noen sportsbutikker, og finner en goretexjakke i XXXL, til den nette sum av 3700 kroner.
På tilbud.
Jeg tar en liten vaffelpause og tenker over situasjonen. Sjekker værmeldingen, og morgendagen ser jo STRÅLENDE ut.
Telefonerer til MC-Huset på Nydal ved Hamar, og snakker med en hyggelig dame.
Hun kan ikke hjelpe på annet vis enn å sende inn den jakken jeg har, og evt selge meg en annen.
De har for ordens skyld 30% rabatt på MCklær denne uka. Jeg kan jo alltids kjøpe en rimelig kjørejakke. Jeg har jo nesten ingen sånne fra før
Hmmmm, det danner seg en plan.
Leiter opp Femundshytta på Facebook, og sender en melding og spør om de har ledig hytte.
Svar kommer lynraskt, de har ledige hytter, og ønsker meg velkommen.
Han som driver Femundshytten er en fjern slektning, en åttendemenning eller no sånt, og pappa har vært innom her ettpar ganger.
Jeg prøvde å kjøre dit sist jeg var i området med XTZen, men møtte en stengt bom ved Jonasvollen.
Jaja, da er planen klar.
I dag til Femundshytten, i morgen til Hamar, og så til Palmaland (eller Finnskogen, Mortjernsberget som det også er kjent som)
Planen om å utforske mer av østsida av Femundsmarka, og kjøre grusveier sørover til Palmaland utgår altså.
Jeg rusler rundt på Røros, besøker kirka, og slagghaugene, og smeltehytta.
I verste fall har jeg lett yr, selv om det ser ut som det kan hølje ned, når som helst.
Her er kirka
Kirkevergen
Og litt bilder fra Smeltehytten og området rundt
Så finner jeg fram til sykkelen, fyller tanken og kjører videre.
Gråfjellsvegen:
Jeg tar samme vei som sist, sørøstover på Femundsvegen.
Denne vegen går til nordenden av Femundssjøen og er ca 35 kilometer lang.
Jeg skal ikke helt dit, drøyt halvveis tar en grusveg av til høyre, nemlig Gråfjellsvegen-
Bomveg til kroner 80. Oppå her er det igjen ørlite yr, så noen bildestopp blir det lite av. Grått og trist, og grusen er også fuktig.
Kjenner meg litt stressa, for det skal ikke mye regn til her, før jeg er våt til skinnet.
Men jeg kommer meg helskinnet (dvs tørr) til Tufsingdalen. Tar et bilde fra Broen, der slekta vår bor.
Det er bare pappa som kjenner de folka, men jeg knipser et par bilder for han, og fortsetter nedover, forbi Tufsingdalen bensin, og så tar jeg av til venstre på veien som går Femundshytten.
Noe sier meg at Tufsingdalen Bensin og Diesel har opplevd sine beste år. DE blir neppe noen gasellebedrift i år. Heller-
15 kilometer grus innover til den UNESCOvernede Femundshytta. Her får jeg Femunden i sikte for første gang på turen
Femundshytten blei bygget under gruvetiden på Røros, da de hadde hugget all skog rundt Røros, og det var et uoverkommelig arbeid å frakte tilstrekkelig brennbart materiale INN til Røros.
Da bygget de smeltehytter ute i «periferien» og fraktet heller malmen dit. Derav navnet «Femundshytten.
På slutten av 1700 tallet var 80-90 mennesker fast bosatt her inne, med 11 gårdsbruk, egen skole ( men skolebarna var ifølge skolemesterens notater «dumme») og andre samfunnsfunksjoner som måtte ivaretaes.
Nok historie..
I dag har jeg fått lov å kjøre forbi bommen, og den er låst av på kreativt vis.. karabinkrok og greier.
Det lysner litt de siste kilometerne inn mot målet for dagen, og så er jeg der.
Stopper sykkelen, tar av hjelm og ørepropper, og stillheten slår imot meg. Den er rett og slett øredøvende… sjelden man er på et SÅ stille sted.
Snart etter kommer det som jeg antar er innhaveren Tommy imot meg, med en ivrig svart elghund i bånd.
Tommy er rolig som skjæra på tunet, man blir neppe stressa av å bo her inne.
Bikkja derimot kunne nok hatt behov for litt medisinering
Hilser pent, slår av en prat, han undrer på om jeg, med mitt etternavn, har noen forbindelse med folka på Broen?
Joda vi kunne nok prata i lengre tid, men han har noe å gjøre, og jeg vil inn i hytta og lage mat.
Så jeg bærer inn det jeg trenger for en overnatting, vrenger av meg kjøreutstyret og sklir inn i noe mer komfortabelt.
Setter vann på koking, og ordner setter meg til å lese i hytteboka….
Og til å sjekke litt på mobilen. Tydelig at jakkehavariet mitt har vært diskutert rundt om allerede:…
Når jeg ser dette bilde (som jeg fikk på Snap) går det opp for meg at Stian og Thomas har kjørt «Høgspenten» i Hallingdal… den vegbiten jeg trakk meg fra i går.
Hmmmm, issje braaa,
dette VET jeg at jeg skal få høre. Det er egentlig mer irriterende enn jakka med ødelagt glidelås.
Plutselig suser det veldig… er det vannet som koker allerede? Det kan da ikke være den eldgamle hyttekomfyren som koker vann så fort!?
Neida, det er VårHerre som har åpnet krana på fullt. Det bøtter ned ute, når jeg kikker ut av vinduet renner det over i takrenna og det er allerede små vannpytter på tunet.
Karma? I så fall må jeg ha gjort noe riktig oppi dette her.
Så mens vannet koker opp inne, øser det ned over Femunden der ute.
Jeg nyter litt velsmakende Real-mat, og nyter kvelden med fyr i ovnen, hyttebok, litt internett (joa, jeg hadde dratt med meg ICE routeren min)
Og siden eget selskap er godt selskap, går kvelden greit, og i en liten bedring i været springer jeg bort og tar en dusj.
Husker ikke når jeg slo av lyset, men jeg husker jeg våknet i grålysninga.
Det regna ikke lengre, og når jeg var ute og lettet trykket så ser jeg det er en tydelig lysning i været.
Etter en liten stund til i soveposen, blir jeg rastløs, og hiver på meg klær og tar en runde og ser meg rundt.
Ned på kaien der skyssbåten Femunden II legger til kai i sesongen, den skal vel ha siste turen for i år denne helga….
Denne skuta her derimot, skal neppe trafikkere Femunden i år heller
Bestemmer meg for at jeg skal hit igjen, og ha tid til å besøke noen av hyttene uti marka, som innehaveren styrer med.
Idet jeg setter meg ut på trappa for å spise frokost, bryter sola igjennom for fullt!
Ahh, dette skal bli en grei dag…
Fortsettelse følger…
Neste morran var jeg våken i 6 tida. Tror jeg.
Himmelen utenfor vinduet er ikke lengre høy og blå, tydelig at lavtrykket som Stian og Thomas skal kose seg med, også er på besøk her i Vågådistriktet. Men her regner det ikke… det er bare grått og litt kjøligere.
Jeg pakker sakene mine, rusler ned og hiver i sideveskene, før jeg inntar frokostsalen som førstemann, litt før klokka 07. Eneste selskapet jeg får er noen arbeidsfolk i knallgule arbeidsklær, som forsyner seg grovt i bacongryta, men jeg får det jeg trenger. Og vel så det.
Snart etter er alle glidelåser dratt opp, knapper lukket, og jeg sitter glad og fornøyd overskrevs på bajken, på vei nedover Ottadalen. Blir ikke Slådalsvegen til Lesja i dag, snareste veien til Sel og videre mot Dovre.
På vei gjennom Rustdalen, nedover mot Sel, blir jeg oppmerksom på tre store elger utpå et jorde. Vipper fram mobilen for å få et bilde, men den tar seg en luftetur på egenhånd, og før den var i henda mine igjen, hadde elgene trukket rolig (men bestemt) opp i småskogen oppenfor jordet.
Irriterende.
Jaja, det er bare å rulle videre. Enn så lenge er det tørt, men skyene over hodet mitt gir ingen garantier.
Etter noe tid har jeg tatt en pause utenfor samvirkelaget på Dovre, om ikke annet for litt smågodt og litt salt snacks, i tilfelle jeg skulle kjenne suget.
Neste grusetappe er igjen en kopi av forrige tur med BusaTrond, nemlig Grimsdalen.
Fortsatt overskyet, men veien oppover til Grimsdalsvegen er like fin, og på toppen venter bommen som er klar for å lette meg for 100 kroner.
Dessverre er ikke denne bommen spesielt samarbeidsvillig i dag. En bilist står og prøver å få betale, uten hell. Heller ikke mitt bankkort ser ut til å gjøre lykke.
Men til forskjell fra bilisten, har jeg litt andre muligheter, så etter en liten tur «på skogen» er jeg på vei over fjellet, og koser meg nedover mot selve Grimsdalen. Passerer veien som tar av til høyre mot Haverdalseter, og tar meg to minutter. Skal jeg svinge inn dit og sjekke åssen veien er…
Nei, ikke i dag. Jeg har en slags plan.
Haverdalsvegen sparer jeg til seinere.
Nedover Grimsdalen tetner skyene enda mer til, og jeg er sikker på at det vil begynne å regne når som helst. Men pytt, jeg er godt kledd og allerede på tur. Litt regn skal ikke plage veldig.
Passerer en fin plass å campe ved en senere anledning, og etter en stund passerer jeg Grimsdalshytta.
Litt tidlig for den berømte, og (for meg) foreløpig uprøvde rømmegrøten der, jeg kruser videre nedover.
Er andre gangen jeg kjører denne dalen, begge ganger har det vært grått og tungt.
Men det er kun været… er ikke mye som tynger tilværelsen når man kan kose seg på to hjul… og det slår meg, at selv om jeg kjører kansje det ypperste som er produsert på to hjul, ville jeg vært like happy på den gamle XTZen min.
Trur eg!
Kyr som rusler midt i vegen, sauer som er på rømmen, og turister som er på sykkeltur, er alle mer eller mindre trivelige obstruksjoner en tidlig formiddag. Passerer flere fine setrer nedover dalen her,
Jeg har hørt rykte (dvs lest om det på ei facebookgruppe) om en «dual track» på oppsida av vegen, i nærheten av Geitsetra. Dette skal være så godt som lovlig å følge
Jeg kjører sakte, og finner etterhvert noen hjulspor som virker lovende, innover en reinlavsdekket skogsbunn.
Hjulsporet forsvinner etterhvert, og det er kun en sti igjen.
Det er i alle fall ikke på den rette siden av lovverket å fortsette innover her, så jeg tar en snuoperasjon og returnerer til grusveien.
Skal jeg straffes for noe, vil jeg ha partners in crime.
Ned igjen fra Geitsetra, og videre nedover til Fv27, Atndalsvegen
Snart etter er det asfalt igjen, som jeg følger en liten stund. I et veikryss blir det mot vest, til jeg kommer til ei lita bygd som heter Dalholen, her gjør jeg igjen som, bibelen predikerer.
Bort fra den brede vei og inn på den smale sti.
Einunddalen.
Her får jeg endelig til å betale i en bom. 90 kroner, for norges lengste seterdal. Nikker til noen tyskere med (hold dere fast) hver sin GS, de står og trekker på seg hver sin regndress.
Bedre føre var enn etter osv osv.
Jeg stopper og tar noen bilder hist og her, og snart etter er de tre gutta på Hitlermaskin oppi ryggen på meg.
Jeg tenker… nå skal de få se åssen vi kjører her im Norwegen.
Tempoet må økes ganske betydelig, før de forsvant i bakspeilet, men brått var jeg aleine igjen, og jeg følte meg litt king kong der jeg kjørte i ensom majestet. «Forsprung im der Technic» lissom.
Forspranget ligger i gassrulla - - så det så.
Etter litt stoppa jeg…. Kan ikke kjøre hele Einunddalen uten å ta noen bilder.
Jeg må dessuten bli flinkere til å ta bilder i overskyet vær-
Tilbakeblikk fra der jeg kom
Litt kjølig er det også blitt, så jeg kaster kjørejakka og tar på et ekstra lag.
Og der kommer jaggu tyskerne også.. de var da veldig langt etter.
Og du dææven.. ikke bare kan de kjøre rett fram… de kan kjøre bredt også.. sladdesporene er beint fram imponerende der de kommer rundt siste sving og rett mot meg….
De stopper, og slår av en prat.
Trivelige fyrer viser det seg, de er på vei mot Nordkapp. Og vil ha med seg mest mulig av grusveier og småplasser på veien.
De klager litt på ustabilt vær, og forklarer at de tok på regndresser der ved bommen, for å holde regnet unna.
Rein karma--- alle veit jo det
Jeg forklarer (lett belærende) at det er helt kurant å kjøre im Norwegen, om man bare velger skikkelig kjøreutstyr…. Som f.eks Rukka.
Topp kvalitet hele veien, og jeg holder meg knusktørr i alle forhold.
De takker for tipset, og gjør seg klar for avgang, og vipps så er jeg aleine.
Jeg hiver på meg jakka, og drar opp glidelåsen.
POFF!! (det sa ikke «poff» men det føltes sånn)
Der stod jeg brått, med høykvalitetsjakken min i nær sagt to deler.
Glidelåsen har tatt kvelden. Igjen. Godnatt og farvell
Nøyaktig det samme skjedde i påsken.
Da var jeg en halv time hjemmefra, nå er jeg i midtNorge, på høyfjellet, med regnbyger i fjellene rundt meg.
Er det her jeg skal fryse i hjel liksom??
Jeg finner en slags måte å lukke jakka på, noen pakkestropper, resten av funksjonen til glidelåsen og så er man kledd… på en måte.
Veien er såpass bra at jeg kan kjøre sittende bak vindskjermen. Lengre borte, der veien deler seg i to, og ta av nordover mot noen støler, treffer jeg tyskerne igjen. De nyter utsikten og hver sin kaffekopp, og vinker til meg. Jeg vinker tilbake og drar en ørliten sladd forbi.
Jeg har ikke noe spesielt behov for å konversere med min glitrende tysk som jeg har lært på RTL+, en gang på 90tallet.
Hvordan skal jeg forklare min noget ukonvensjonelle måte å kle meg på, etter den lett belærende tonen jeg hadde for 25-30 minutter siden.
Nei, jeg kjører på, og stopper bare kjapt for ett og annet bilde, bla ved Fundindammen.
Og foreløpig holder det seg tørt, selv om det er ganske så svarte skyer litt lengre nord. Og jeg skal mot nord…rett nok nordøst, men likevel….
Det var dette med karma…
Etter Fundindammen kommer veikrysset der jeg kan ta av nordover mot Oppdal. Men den får vente inntil videre, det er så mye grusveier oppå fjellet her, at det må bli flere turer hit.
Jeg glemmer at jakka mi er ødelagt for en liten stund, for det er en nydelig tur over her. Har du ikke kjørt over her sier du?
Shame on you… det bør du gjøre før du dør.
Og om du ikke har «åffroader» så kan du kjøre med hvilken sykkel som helst, i alle fall i godvær. Grusveien er knallhard, og ganske jevn.
Til slutt blir det asfalt igjen.. etter 5-6 mil med grusdekke.
Og her har det definitivt regnet..helt nylig. Asfalten er plaskvåt, men heldig for meg.. lufta er tørr.
Retning Alvdal, og så nordover mot Tynset. Tenker at på Tynset kan de ha noe som kan hjelpe på med «the jacket-situation»
Er innom noen butikker, men ingen har regnjakker som er store nok til å gå utenpå Rukkajakken.
Men kanskje på Røros?
Videre nordover, retning Røros. Parkerer samme plass som sist, like utenfor turistkontoret.
Er innom noen sportsbutikker, og finner en goretexjakke i XXXL, til den nette sum av 3700 kroner.
På tilbud.
Jeg tar en liten vaffelpause og tenker over situasjonen. Sjekker værmeldingen, og morgendagen ser jo STRÅLENDE ut.
Telefonerer til MC-Huset på Nydal ved Hamar, og snakker med en hyggelig dame.
Hun kan ikke hjelpe på annet vis enn å sende inn den jakken jeg har, og evt selge meg en annen.
De har for ordens skyld 30% rabatt på MCklær denne uka. Jeg kan jo alltids kjøpe en rimelig kjørejakke. Jeg har jo nesten ingen sånne fra før
Hmmmm, det danner seg en plan.
Leiter opp Femundshytta på Facebook, og sender en melding og spør om de har ledig hytte.
Svar kommer lynraskt, de har ledige hytter, og ønsker meg velkommen.
Han som driver Femundshytten er en fjern slektning, en åttendemenning eller no sånt, og pappa har vært innom her ettpar ganger.
Jeg prøvde å kjøre dit sist jeg var i området med XTZen, men møtte en stengt bom ved Jonasvollen.
Jaja, da er planen klar.
I dag til Femundshytten, i morgen til Hamar, og så til Palmaland (eller Finnskogen, Mortjernsberget som det også er kjent som)
Planen om å utforske mer av østsida av Femundsmarka, og kjøre grusveier sørover til Palmaland utgår altså.
Jeg rusler rundt på Røros, besøker kirka, og slagghaugene, og smeltehytta.
I verste fall har jeg lett yr, selv om det ser ut som det kan hølje ned, når som helst.
Her er kirka
Kirkevergen
Og litt bilder fra Smeltehytten og området rundt
Så finner jeg fram til sykkelen, fyller tanken og kjører videre.
Gråfjellsvegen:
Jeg tar samme vei som sist, sørøstover på Femundsvegen.
Denne vegen går til nordenden av Femundssjøen og er ca 35 kilometer lang.
Jeg skal ikke helt dit, drøyt halvveis tar en grusveg av til høyre, nemlig Gråfjellsvegen-
Bomveg til kroner 80. Oppå her er det igjen ørlite yr, så noen bildestopp blir det lite av. Grått og trist, og grusen er også fuktig.
Kjenner meg litt stressa, for det skal ikke mye regn til her, før jeg er våt til skinnet.
Men jeg kommer meg helskinnet (dvs tørr) til Tufsingdalen. Tar et bilde fra Broen, der slekta vår bor.
Det er bare pappa som kjenner de folka, men jeg knipser et par bilder for han, og fortsetter nedover, forbi Tufsingdalen bensin, og så tar jeg av til venstre på veien som går Femundshytten.
Noe sier meg at Tufsingdalen Bensin og Diesel har opplevd sine beste år. DE blir neppe noen gasellebedrift i år. Heller-
15 kilometer grus innover til den UNESCOvernede Femundshytta. Her får jeg Femunden i sikte for første gang på turen
Femundshytten blei bygget under gruvetiden på Røros, da de hadde hugget all skog rundt Røros, og det var et uoverkommelig arbeid å frakte tilstrekkelig brennbart materiale INN til Røros.
Da bygget de smeltehytter ute i «periferien» og fraktet heller malmen dit. Derav navnet «Femundshytten.
På slutten av 1700 tallet var 80-90 mennesker fast bosatt her inne, med 11 gårdsbruk, egen skole ( men skolebarna var ifølge skolemesterens notater «dumme») og andre samfunnsfunksjoner som måtte ivaretaes.
Nok historie..
I dag har jeg fått lov å kjøre forbi bommen, og den er låst av på kreativt vis.. karabinkrok og greier.
Det lysner litt de siste kilometerne inn mot målet for dagen, og så er jeg der.
Stopper sykkelen, tar av hjelm og ørepropper, og stillheten slår imot meg. Den er rett og slett øredøvende… sjelden man er på et SÅ stille sted.
Snart etter kommer det som jeg antar er innhaveren Tommy imot meg, med en ivrig svart elghund i bånd.
Tommy er rolig som skjæra på tunet, man blir neppe stressa av å bo her inne.
Bikkja derimot kunne nok hatt behov for litt medisinering
Hilser pent, slår av en prat, han undrer på om jeg, med mitt etternavn, har noen forbindelse med folka på Broen?
Joda vi kunne nok prata i lengre tid, men han har noe å gjøre, og jeg vil inn i hytta og lage mat.
Så jeg bærer inn det jeg trenger for en overnatting, vrenger av meg kjøreutstyret og sklir inn i noe mer komfortabelt.
Setter vann på koking, og ordner setter meg til å lese i hytteboka….
Og til å sjekke litt på mobilen. Tydelig at jakkehavariet mitt har vært diskutert rundt om allerede:…
Når jeg ser dette bilde (som jeg fikk på Snap) går det opp for meg at Stian og Thomas har kjørt «Høgspenten» i Hallingdal… den vegbiten jeg trakk meg fra i går.
Hmmmm, issje braaa,
dette VET jeg at jeg skal få høre. Det er egentlig mer irriterende enn jakka med ødelagt glidelås.
Plutselig suser det veldig… er det vannet som koker allerede? Det kan da ikke være den eldgamle hyttekomfyren som koker vann så fort!?
Neida, det er VårHerre som har åpnet krana på fullt. Det bøtter ned ute, når jeg kikker ut av vinduet renner det over i takrenna og det er allerede små vannpytter på tunet.
Karma? I så fall må jeg ha gjort noe riktig oppi dette her.
Så mens vannet koker opp inne, øser det ned over Femunden der ute.
Jeg nyter litt velsmakende Real-mat, og nyter kvelden med fyr i ovnen, hyttebok, litt internett (joa, jeg hadde dratt med meg ICE routeren min)
Og siden eget selskap er godt selskap, går kvelden greit, og i en liten bedring i været springer jeg bort og tar en dusj.
Husker ikke når jeg slo av lyset, men jeg husker jeg våknet i grålysninga.
Det regna ikke lengre, og når jeg var ute og lettet trykket så ser jeg det er en tydelig lysning i været.
Etter en liten stund til i soveposen, blir jeg rastløs, og hiver på meg klær og tar en runde og ser meg rundt.
Ned på kaien der skyssbåten Femunden II legger til kai i sesongen, den skal vel ha siste turen for i år denne helga….
Denne skuta her derimot, skal neppe trafikkere Femunden i år heller
Bestemmer meg for at jeg skal hit igjen, og ha tid til å besøke noen av hyttene uti marka, som innehaveren styrer med.
Idet jeg setter meg ut på trappa for å spise frokost, bryter sola igjennom for fullt!
Ahh, dette skal bli en grei dag…
Fortsettelse følger…
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- kvase
- Posts: 4043
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
Ser den med å stikke inn til femundshytta da det er mere ro der kontra på Elgåa som pleier å være vepsebol https://www.google.no/maps/place/Femund ... 11.9150599
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9148
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
Kjempelur dag å legge ut del to på
Værtfall for de som sniktitter kjapt på etpar bilder, og gjemmer resten til Lørdags morgen-kaffe
Jeg gjør ett forsøk
Værtfall for de som sniktitter kjapt på etpar bilder, og gjemmer resten til Lørdags morgen-kaffe
Jeg gjør ett forsøk
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
-
- Quizmaster
- Posts: 1323
- Joined: 07 Oct 2015 17:23
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
Moro å lese referatene dine Olav. Området du overnattet på i del 2 ligger høyt på trivsels skalaen min.
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
Dæven Olav, dette er flott lesing, toppet med flotte bilder.
Dog må jeg innrømme at det bidrar lite til å dempe kjøresuget.
Dog må jeg innrømme at det bidrar lite til å dempe kjøresuget.
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
Flotte saker som vanlig!
Grimsdalen og Einundalen har jeg hatt gleden av å kjøre selv, utrolig flotte områder
Grimsdalen og Einundalen har jeg hatt gleden av å kjøre selv, utrolig flotte områder
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3201
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
Kjøresug ja.... åssen tror du det er for meg, som skriver dette her...knutk wrote:Dæven Olav, dette er flott lesing, toppet med flotte bilder.
Dog må jeg innrømme at det bidrar lite til å dempe kjøresuget.
Å dempe evt kjøresug er uansett ikke en oppgave jeg har tatt på meg
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
Hahaha... den jakken og grunnen til at glidelåsen røk var diskutert flere ganger. Konklusjonen ble den samme hver gang
Nå skal det vel sies at den kraftlinja hadde ikke blitt kjørt om vi var alene vi heller. Men når du kjører med en som ikke rekker å tenke konsekvenser, blir det forholdvis enkelt. Da er det bare å gi gass å satse på det beste.
Grimsdalen og Einunndalen er vel noe av det fineste man kan kjøre i Norge. Herregud for et stykke vei (en del av TET Norge)
Strålende fortsettelse dette Olav Takk for nok en herlig tur. Kan nesten kjenne "lukten" av området.
Nå skal det vel sies at den kraftlinja hadde ikke blitt kjørt om vi var alene vi heller. Men når du kjører med en som ikke rekker å tenke konsekvenser, blir det forholdvis enkelt. Da er det bare å gi gass å satse på det beste.
Grimsdalen og Einunndalen er vel noe av det fineste man kan kjøre i Norge. Herregud for et stykke vei (en del av TET Norge)
Strålende fortsettelse dette Olav Takk for nok en herlig tur. Kan nesten kjenne "lukten" av området.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
Jada, fikk kost meg gjennom med litt peanøtter og en hemlaga IPA. Nå trengte ikke dette noe tilskudd for at det skulle være kos . Jeg ser jo at det er mye oppover som er upløyd mark for meg og Betty..
Veldig bra
Veldig bra
- kvase
- Posts: 4043
- Joined: 04 Oct 2016 10:43
- MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/ - Contact:
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
Einunndalen kjører vel hele stykke fra Oppdal til Folldal eller omvendt vel ?
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
-
- Posts: 2526
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
Morosam lesnad og gilde bilete Kantarn
Last edited by ArcticTiger on 10 Feb 2019 04:13, edited 1 time in total.
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 4560
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
Turreferater gjør godt når man sitter her stuck i isødet..
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2644
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
Hærlig tur referat en søndags morgen
For min del helt upløyde områder av Norge
For min del helt upløyde områder av Norge
fun is not a straight line
- ojda
- Bamsefar
- Posts: 9148
- Joined: 09 Apr 2008 20:45
- MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣 - Location: Kristiania
Re: Kom til Onkel - Grustur i Øst 2018, del 2
D blei som Søndagslektyre på meg å gitt
Men smakte ikke dårligere av den grunn
Uhyggelig mye nebbete bilder her, men vi får stå han av siden de er fra du
Jeg kjenner at slike skriverier som her trigger nedtelling mot sessongpremiere,
Å det bør vel heldigvis ikke være stort mer enn en 6 ukers tid før det kan bli orden på sakene igen
Takk for at du deler i en slunken tid, og ikke minst at du lager kvalitet over det
Men smakte ikke dårligere av den grunn
Uhyggelig mye nebbete bilder her, men vi får stå han av siden de er fra du
Jeg kjenner at slike skriverier som her trigger nedtelling mot sessongpremiere,
Å det bør vel heldigvis ikke være stort mer enn en 6 ukers tid før det kan bli orden på sakene igen
Takk for at du deler i en slunken tid, og ikke minst at du lager kvalitet over det
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.