Bikeridr - om alt og ingenting

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by jhn »

DrGreve wrote:
jhn wrote:
DrGreve wrote: 1500,- for en busstur, da svømmer jeg heller til Nordkapp :)
EDIT: Siden vi skal først av (i Kjøllefjord) så er vel syklene plassert ganske høvelig for å lande de i H-V?
Jeg har en mistanke om at å ta syklene på land og om bord igjen kan bli litt plunder ... litt avhengig av hvilken båt.
Hver gang jeg skal besøke bikeridr må jeg kjempe meg motstrøms opp gangveien .... mot 2-3-400 turister som skal gå i samla flokk, mitt i gata, 2-300 meter for å ta bussen til nordkapp .... kanskje jeg hadde blitt med om jeg fikk 1500 kr
Men jeg har jo en bil her
Vi har jo, hvis vi velger min foreslåtte rute, muligheten til å kjøre fra Havøysund til Honningsvåg og entre skuta der. Det kreves jo bare en litt tidlig start.
18 mil gjør vi unna i et hattfokk, såpass radig at man får tid til en tur opp på platået også for de som ønsker :)
Ja, det er fullt mulig. Det er ikke mange hindringer på den strekka, for å si det sånn
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Ja, er nok som jhn sier. Stabelvis med folk alle veier, så syklene blir nok ombord under hele seansen.

Nuvel, glad det ikke er i dag vi er på tur. Vi ligger innclutchet med begge motorene igang ved kai i Hammerfest. Én time forsinket inn grunnet "stiv syklon". Og verre skal det bli nedover kysten, sier dem..
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by jhn »

Bikeridr wrote:Ja, er nok som jhn sier. Stabelvis med folk alle veier, så syklene blir nok ombord under hele seansen.

Nuvel, glad det ikke er i dag vi er på tur. Vi ligger innclutchet med begge motorene igang ved kai i Hammerfest. Én time forsinket inn grunnet "stiv syklon". Og verre skal det bli nedover kysten, sier dem..
Det er vel under sånne forhold det er litt spennende å stå til rors ... dårlig sikt, trange farvann og mye vind.

Apropos .. HR er vel ikke lengere for oss som bor langs leia. Det er så godt som umulig å forhåndsbestille litt kortere strekninger med lugar, om du ikke gjør det månedsvis i forveien. Tidligere var det et krav i anbudet fra staten at en del av kapasiteten skulle forbeholdes oss som til en viss grad er avhengig av HR ... sånn er det ikke lengere, det er blitt rene cruisebåter.
Skulle gjort det samme på Bergensbanen og Nordlandsbanen, f.eks ... forbeholdt de for utenlandske turister

På sånne dager som i dag f.eks er HR eneste mulighet.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

jhn wrote:
Bikeridr wrote:Ja, er nok som jhn sier. Stabelvis med folk alle veier, så syklene blir nok ombord under hele seansen.

Nuvel, glad det ikke er i dag vi er på tur. Vi ligger innclutchet med begge motorene igang ved kai i Hammerfest. Én time forsinket inn grunnet "stiv syklon". Og verre skal det bli nedover kysten, sier dem..
Det er vel under sånne forhold det er litt spennende å stå til rors ... dårlig sikt, trange farvann og mye vind.

Apropos .. HR er vel ikke lengere for oss som bor langs leia. Det er så godt som umulig å forhåndsbestille litt kortere strekninger med lugar, om du ikke gjør det månedsvis i forveien. Tidligere var det et krav i anbudet fra staten at en del av kapasiteten skulle forbeholdes oss som til en viss grad er avhengig av HR ... sånn er det ikke lengere, det er blitt rene cruisebåter.
Skulle gjort det samme på Bergensbanen og Nordlandsbanen, f.eks ... forbeholdt de for utenlandske turister

På sånne dager som i dag f.eks er HR eneste mulighet.
Kunne nok kommet med inside information her, men bør kanskje ikke..
Hva vi alle vet, er, som du påpeker, HR blitt et cruiserederi og er ikke lenger et lokalbefolkningsivaretakelsesrederi.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by tshansen »

Det er vel mer enn en grunn til at HR holdt på å gå på ræv for et par år siden? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by jhn »

HR er jo på en måte en tjeneste som utføres på vegne av myndighetene. De betaler selskapene 7-8oo mill. Kanskje mer, for å sikre en nogenlunde stabil samferdsel langs kysten ... for oss som bor der. Skulle vi være så uheldig å plutselig måtte ta en tur blir man henvist en trendy pinnestol.

https://www.itromso.no/meninger/2016/02 ... 209047.ece
Image
Tenk å sitte der i nordvestlig storm med 8-10-12 meters bølger ... det er vel en passende straff for en skrøpelig gammel tysker som mimrer om gamle dager :-#
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by DrGreve »

He, he. Husker en Finnmarking som var så full når vi kom til Honningsvåg at vi måtte plassere han i arresten som var i dekkshuset på Håkon Jarl. Vi fikk et helvetes motvær på Østhavet med så mye stamping og spytørking at vi glemte hele mannen. Når ting endelig roet seg inn Båtsfjorden gikk jeg inn til han for å sjekke ståa og stakkaren var helt forslått av all stampingen :)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by jhn »

DrGreve wrote:He, he. Husker en Finnmarking som var så full når vi kom til Honningsvåg at vi måtte plassere han i arresten som var i dekkshuset på Håkon Jarl. Vi fikk et helvetes motvær på Østhavet med så mye stamping og spytørking at vi glemte hele mannen. Når ting endelig roet seg inn Båtsfjorden gikk jeg inn til han for å sjekke ståa og stakkaren var helt forslått av all stampingen :)
Kan ikke huske å ha reist med Håkon Jarl, så det var neppe meg ... heldigvis
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Faen, nå er det lenge siden jeg har lygd på siden min her. Så bare for å holde bloggen min i live, så skal jeg her legge ut en liten "tutorial" på hvordan man lager detaljerte "basekart" på (Garmin) GPSr som det "ikke går an" å legge inn kart på.

Siden jeg også har laget meg en "utenomblogg" for formålet (bruke på fjåttboka), så legger jeg heller bare linken ut her og så får dere trykke selv om dere gidder 8)

https://norgenordfordovre.blogspot.com/ ... ex-10.html
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by DrGreve »

2 funderinger vedrørende Finnmark til santhans... når er det siste frist for deg med tanke på bestilling av ferge fra Tallin?
Jeg tenker at hvis det blir meldt drittvær i gokk så burde vi kanskje ha en alternativ rute?
Yr bruker å treffe forholdsvis bra 5 dager i forkant.
Og da leder det til neste fundering, hvor skulle vi legge en alternativ rute hvis Finnmark utgår?
Mitt alternative forslag er at vi møtes en plass i nærheten av Kiruna eller aksen Karasuando-Skibotn og kjører Senja og sørover..
Og blir det vær bra nok til Finnmarksrunde så er mitt forslag at jeg starter hjemmefra tidlig den 17 juni og at vi møtes en plass i Sverige-Finland dagen etter. Vi må nesten møtes denne dagen skal vi sikre oss at du rekker ned til Brekstad innen den 30 juni ;)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

Tallinn-Helsinki-ferga kan jeg bestille ca dagen i forveien. Eller jeg kan bare troppe opp sålenge jeg har bare sykkel og ikke bil.
Hvor vi ev. møtes og hvor en alternativ rute skal gå, må vi vel klare å bli enige om. Jeg regnet med at jeg skulle starte hjemmefra ca 17. eller 18. Men det kan jo forandres på. Tar jeg f.eks ferga den 16. så er jeg fint oppe ved Kiruna, Kaaresuvanto eller Hetta på ettermiddagen den 17.

Snakket med Stein-Ivar "Bikkjemannen" nå sist vi var i Tromsø, og han hørtes ut til å kunne ha lyst å være med også. Dog uten hund da hun gikk bort senere den høsten og han har ikke skaffet seg noen ny hund.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

En liten oppdatering her - og det er en kjedelig en..

Jeg ser at jeg må ta meg av noen andre prioriteringer i sommer, og kan derfor følgelig ikke delta på noen MC-turer av særlig lenger varighet enn kanskje en ukestur. Det betyr at for mitt vedkommende er Finnmarkstur til St.Hans og den følgende vestlandsturen i slutten av juli avlyst.. :(

Nuvel, det blir tur, men meget kort(e) og i nærområdet hjemme. Får trøste meg med at jeg har gode muligheter til å få med meg Jõgeva-treffet 25.07. - 28.07.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by DrGreve »

Det var jo trist, men sånn er livet, spesielt når man er gift. Kanskje ikke tilfeldig at denne kom i dag? :)
Jhn og jeg skal vel finne på noe lell, regner jeg med.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:Det var jo trist, men sånn er livet, spesielt når man er gift. Kanskje ikke tilfeldig at denne kom i dag? :)
Jhn og jeg skal vel finne på noe lell, regner jeg med.
Heh, ja man glemmer ikke kvinnedagen når man er gift russisk :lol:
Nuvel, litt prioriteringer i heimen nå, gavner fremtidige lengere MC-turer :thumleft
User avatar
Gielas
Posts: 1178
Joined: 15 Oct 2015 09:32
MC: BMW R 1250 RS
- R 1250 GSA
- R 1200 GSA
- R 1200 GS
- F 800 GS
Location: Sandefjord

Re: Bikeridr - om alt og ingenting

Post by Gielas »

Har ikke fulgt noe spesielt med på reiseplanene deres, men kjipt at bikerdr ikke kan være med. :(
Har selv en plan om å besøke Hamningberg i juli eln... (til info om dere skulle være i området på den tiden...) \:D/
Gielas
Post Reply