For lav til å kjøre mc?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
KN25
Posts: 1
Joined: 31 Dec 2018 03:24

For lav til å kjøre mc?

Post by KN25 »

Hei!
Etter å ha googlet i timesvis, har jeg fortsatt ikke funnet noe svar, så jeg håper noen her kan hjelpe en kvinne i nød. Skal ta lappen (forhåpentligvis) i 2019. Startet opplæring på kl A tidlig i 2018, men det har ikke gått rette veien. Har hatt 25+ kjøretimer, men drømmen om førerkortet ser ut til å være mer og mer uoppnåelig for hver time. Bakgrunnshistorie; jeg er rett over 150cm høy, så jeg sliter med å få bena i bakken når jeg skal stoppe. Fikk skrekken første time pga stillestående velt, klarte ikke/rakk ikke å ta imot når jeg bremste. Har selvfølgelig veltet x antall ganger etter det, alltid under brems. Har veldig tålmodig kjørelærer, hun foreslo å bytte til A1 sykkel for at jeg kan bli litt tryggere. Kjøringen går selvsagt mye bedre siden sykkelen er lettere. Alle veltene har hemmet meg så ufattelig mye i opplæringen, og jeg klarer ikke å overvinne frykten. Det skal sier at jeg har kommet på ett nivå der jeg håndterer sykkelen kjempebra på vei, både A, A2 og A1, jeg kjører plettfritt iflg kjørelærer, men kjenner angsten for hver gang jeg skal stoppe, og det ender ofte i veldig vinglete stans. Baneøvelsene går ikke så bra de heller. Dette skjer ikke når jeg lærekjører på egen sykkel (har en liten racingsykkel jeg unnte meg når jeg enda hadde tro på at førerkortet kom i boks). Har fått anbefalt av kjørelærer å ta A1, for å så oppgradere hvert andre år, men da kan jeg ikke kjøre sykkelen jeg har kjøpt. Blir kjempefortvilet av hele situasjonen, klarer ikke å slutte å tenke på det. Hva er galt med meg, og hva kan jeg gjøre? Er det mulig at jeg ikke er egnet til å førerkort? Noen tips, erfaringer?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: For lav til å kjøre mc?

Post by ojda »

Hei, og velkommen på forumet :-)
Det er 2 ting som slår meg i 1. rekke.
Finne en skolesykkel som er lavest mulig, og mc-støvler med oppbygde såler.
Bare sålene skal greit kunne gi deg 4-5 cm extra høyde.
Ikke gi deg, det meste ordner seg bare du er sta nok :thumleft
Kjører du forresten alene på skolesykkel, med kjørelærer på egen sykkel bak?
Da er det i såfall sikkert mulig å "stjele seg" litt høyde ved å justere ned forspenningen på støtdemperne (fjærene)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: For lav til å kjøre mc?

Post by Palma »

Hei KN25 og velkommen hit.
Du beskriver en følelse jeg er ganske sikker på de fleste av oss har hatt fra tid til annen, velte fordi vi ikke klarer å nå bakken, eller at bakkn er rett og slett borte der du setter ned benet.

Noen tips som jeg tror på.
1. Bruk av blikk, du har sikkert hørt det før, se langt frem. Både under kjøring og stans.
2. Trene på balanse med stillestående sykkel. De fleste som har vært på gruskurs med Touratech eller andre har prøvd øvelser med å holde i sykkelen mens du står ved siden av, går rundt og ha fingertuppkontroll på sykkelen uten å ha støtta nedi. Krypkjøring med blikket langt frem, stå på ene fothviler, bytte over til andre. Dette er ting man ikke gjør ved vanlig kjøring, men vil være med å opparbeide følelsen av hvordan sykkelen er. Bli ett med.
Det finnes masse videoer på YouTube om dette og. eks: [youtube][/youtube]
3. Mengdetrening.

Du skriver jo at det fungerer bra ellers, det er altså håp for deg vil jeg si. I fart så hjelper gyrokreftene bra til og de flste klarer etterhvert å kjøre i fart. Det er MYE mer krevende med lav hastighet. Da MÅ vi ha balansen, kjenne tyngdepunkt osv. Hvis sykkelen er for høy så må man prøve å evt lære teknikker. Se på han her:
[youtube][/youtube]
Jeg tror han kjenner balansepunktet på den svære tanksen sin. Og han har trent med bakketrening.
Vil ikke anbefale deg en diger GS, men lykke til med treninga, det kommer til å gå bra.
Og til slutt, hvis du ser i FINN-annonser så beskrives alle små riper og skader som skade etter stillestående velt. (Også gjerne fra støtta i garasjen mens jeg ikke var der :lol: )
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: For lav til å kjøre mc?

Post by Borg »

Hei,
Min datter er 154. For å få henne igang kjøpte jeg en chopper (virago 535). Dette er sykkeler hvor selv de lave får plantet bena godt i bakken og dermed får bedre kontroll. Kan det være en ide å finne en skole som har denne type sykkel?

Ut fra hva du skriver høres det ut som balansen er til stede og at det kun er litt «mellom ørene» som må overtales. Se deg litt rundt, alle som vil klarer å ta sertifikat, så om dette er drømmen skal du ikke gi deg. Før du vet ordet har du knekt koden. Og siden du har egen sykkel hR du muligheten til å finne en parkeringsplass, sammen med en god venn, og øve, øve, øve, så kommer dette til å gå kjempefint.

Lykke til!
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: For lav til å kjøre mc?

Post by mekkern »

Nå skal jeg komme med noe som muligens blir litt rart/feil sett fra min side som har lange bein... 8-[

Sånn i praksis er det ikke noe problem med litt korte ben.. men dette forutsetter at man har vent seg til bare et ben av gangen i bakken... :shock:

hvis alt annet enn "brems/stans" går bra så ville jeg hatt som rutine å geare ned til 1 mens du ennå har fart og stanset med støtte fra venstre ben..Høyre ben på brems. så når en skal kjøre i gang så er det bare å "starte som normalt".
På flatmark og ved god kontroll på gass/brems så kan man ha høyre ben nedi mens venstre er fritt til å geare.

Ja dette vet du sikkert fra før. :redface
Men det er dette med å ha "ro" og ikke bli stresset slik at man "går i surr"..

Men noen skoler har også spesielle sykler for "kortbeinede"

Hvis du får kjørt en del privat slik at du får mengdetrening vil ting falle litt mer på plass av seg selv.
Har du ikke noen du kan kjøre sammen med som kan veilede deg privat?. :-k
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: For lav til å kjøre mc?

Post by JK95 »

Om du er nær Trondheim kan jeg anbefale Lade Trafikkskole :thumleft De hadde en Virago 535, alt for lav for meg på 183, men perfekt for de som er litt kortere :thumleft
Post Reply