Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by poulet_cavalier »

Gielas wrote:
Tommas wrote:
poulet_cavalier wrote:
Smelle ut artikler uten å basere seg på annet en feks 1 person sine utsagn, "glemme" mulighet for at personer som er omtalt får svare for seg eller basere artikkelen på pressemelding fra de den handler om... Da virker det som om objektiviteten fort ryker rett på dynga.
A lá Trump? :roll:
Dette er ikke mitt sitat Gileas!

Når det gjelder objektivitet er den gjennkjennbar ved at den er basert på verifiserbare fakta.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Tommas »

poulet_cavalier wrote:Når det gjelder objektivitet er den gjennkjennbar ved at den er basert på verifiserbare fakta.
Naturligvis sant, men i disse dager er det ikke alltid så lett å grave fram verifiserbare fakta. I det minste ikke med tanke på spennet i temaer som blir diskutert, og overfloden av informasjon som finnes.

Så er det jo også det triste faktum at for noen så blir en ting til fakta bare de har hørt eller lest det ofte nok 8)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Tommas »

Aviser og nettsteder burde kanskje fått en slags merking ala spisesteder, med smilefjes og surt fjes etter hvordan de forholder seg til fakta 8)

For mye clickbait og deling av Russisk-laget propaganda så ryker man på et surt fjes, samme om man presenterer synsing og meninger som bastante fakta uten kilder eller referanser.

Om Japantimes har smilefjes eller ikke aner ikke jeg, men de synes å mene at det lekker ut godt med radioaktivitet enda. I motsetning til hva enkelte selvlærte eksperter hevder ;-)

https://www.japantimes.co.jp/news/2018/ ... ClTZlxKguU
More than seven years after the March 2011 Fukushima nuclear crisis, radioactive water is continuing to flow into the Pacific Ocean from the crippled No. 1 plant at a rate of around 2 billion becquerels a day, a study has found.

The amount of leaking cesium 137 has decreased from some 30 billion becquerels in 2013, Michio Aoyama, a professor at the Institute of Environmental Radioactivity at Fukushima University, said in his study, which was presented Wednesday at an academic conference in Osaka.
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by poulet_cavalier »

Tommas wrote:
poulet_cavalier wrote:Når det gjelder objektivitet er den gjennkjennbar ved at den er basert på verifiserbare fakta.
Naturligvis sant, men i disse dager er det ikke alltid så lett å grave fram verifiserbare fakta. I det minste ikke med tanke på spennet i temaer som blir diskutert, og overfloden av informasjon som finnes.

Så er det jo også det triste faktum at for noen så blir en ting til fakta bare de har hørt eller lest det ofte nok 8)
Absolutt. Men det er mye sprøyt som kan avsløres om man bare gidder sjekke.. og man må gidde ellers blir folk som Trump ledere.

Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Tommas »

poulet_cavalier wrote:Absolutt. Men det er mye sprøyt som kan avsløres om man bare gidder sjekke.. og man må gidde ellers blir folk som Trump ledere.
Jeg prøver så godt jeg kan 8)

Problemet er at det er for mange som tror "meninger > fakta" for tiden, så derfor ender vi opp med Trump & co :-s


Edit

En riktig innertier av en tabell du postet!
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by poulet_cavalier »

Tommas wrote:
poulet_cavalier wrote:Absolutt. Men det er mye sprøyt som kan avsløres om man bare gidder sjekke.. og man må gidde ellers blir folk som Trump ledere.
Jeg prøver så godt jeg kan 8)

<snip>!
Jeg også :)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by mekkern »

Hvis en kombinerer det værste fra de to kolonnene på høyre side i tabellen så inkluderer man ofte politiske uttalelser og vedtak... =D>
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Jeg er skikkelig bekymra - div fake news

Post by Tommas »

mekkern wrote:Hvis en kombinerer det værste fra de to kolonnene på høyre side i tabellen så inkluderer man ofte politiske uttalelser og vedtak... =D>
Det er fordi ingen vil stemme på deg om du kun fokuserer på venstre kolonne 8)
Post Reply