Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Trondgv »

Tenkte denne paste inn her mtp Fjord Motorpark diskusjonen. :thumleft
Håper at det blir realitet av denne til slutt, 10-15min hjemmefra, inkludert å ta på seg kjøreklær :lol:


Karmøy kommune vant frem - fullt gjennomslag for Fjord Motorpark.

Nå kan idretts-Norge og regionen forøvrig glede seg over en viktig milepæl for idrettsanlegget Fjord Motorpark.

Fylkesmannen i Rogaland har nå behandlet grunneiernes klage på vedtak for ekspropriasjon av grunn og rettigheter for gjennomføring av reguleringsplan for Fjord Motorpark.

Vedtak fra Fylkesmannen:
Fylkesmannen stadfester kommunens vedtak av 23.10.2017.
Klagen tas ikke til følge.
Vedtaket er endelig og kan ikke påklages til overordnet forvaltningsorgan, jf. fvl. § 28.

Klage ble sendt over til Fylkesmannen i begynnelsen av Februar 2018. Behandlingen har tatt lang tid, men det er gjennomført en grundig behandling. Fylkesmannen har behandlet alle deler av klagen i detalj, og dette danner et godt grunnlag for videre arbeid med Fjord Motorpark.

Veien har vært lang og tidkrevende. Dette er en svært viktig beslutning til fordel for Fjord Motorpark. Nå kan arbeidet med å realisere flerbruksanlegget startes opp igjen.


Vennlig hilsen

André Kidess
Fjord Motorpark AS

Arvid Grimstvedt
Fjord Motorpark Eiendom AS
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Ekspropriasjon er gjerne litt ugreit for mange, og siden fylkesmannens ord ikke er juridisk endelig, ser jeg for meg at saken fortsetter
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

jhn wrote:Ekspropriasjon er gjerne litt ugreit for mange, og siden fylkesmannens ord ikke er juridisk endelig, ser jeg for meg at saken fortsetter
Det har vært mine tanker siden denne saken dukket opp i media også. Beslaglegge annen manns eiendom for å drive med egen hobby virker som en veldig tung start på et prosjekt.

Håper jo så klart at det blir noe av, men mistenker at grunneiere fortsatt kan slåss tilbake juridisk?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

Det nytter å protestere....ikke finne seg i alt...

https://www.dagsavisen.no/verden/frankr ... -1.1243493
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by ole m. »

Tommas wrote:
jhn wrote:Ekspropriasjon er gjerne litt ugreit for mange, og siden fylkesmannens ord ikke er juridisk endelig, ser jeg for meg at saken fortsetter
Det har vært mine tanker siden denne saken dukket opp i media også. Beslaglegge annen manns eiendom for å drive med egen hobby virker som en veldig tung start på et prosjekt.

Håper jo så klart at det blir noe av, men mistenker at grunneiere fortsatt kan slåss tilbake juridisk?

Man beslaglegger ikke, men tvangskjøper eiendom i fellesskapets interesse.

Baneanlegget er et sports- og idrettsanlegg, på samme måte som fotballbaner og idrettshaller. Kaller du det også anlegg for egen hobby?
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by JRO »

tshansen wrote:Ja, der er mye som kan være interessant å bruke en slik bane til, jo flere aktører jo mindre ting for våre interesser ;-) Ikke bare det, private aktører vet ofte å skru opp takster på leie av bane som gjør det umulig for klubber, foreninger å låne banen å drive kjøretrening for medlemmene sine.

Men det blir veldig spennende å se. Norge trenger mer baner! Spesielt på Vestlandet, men dessverre vanskelig å få til
Veldig å negativ du var her da tshansen, har du stått opp på feil ben. [-X :thumleft \:D/
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

ole m. wrote:
Tommas wrote:
jhn wrote:Ekspropriasjon er gjerne litt ugreit for mange, og siden fylkesmannens ord ikke er juridisk endelig, ser jeg for meg at saken fortsetter
Det har vært mine tanker siden denne saken dukket opp i media også. Beslaglegge annen manns eiendom for å drive med egen hobby virker som en veldig tung start på et prosjekt.

Håper jo så klart at det blir noe av, men mistenker at grunneiere fortsatt kan slåss tilbake juridisk?

Man beslaglegger ikke, men tvangskjøper eiendom i fellesskapets interesse.

Baneanlegget er et sports- og idrettsanlegg, på samme måte som fotballbaner og idrettshaller. Kaller du det også anlegg for egen hobby?
Forskjellen er minimal, de legger beslag på eiendommen din mot din vilje.
Tradisjonelt har ekspropriasjon blitt brukt for langt mere samfunnsnyttige formål... motorsport blir litt for sært og marginalt til å kunne forsvare dette .... har nesten lyst til å kalle det "overgrep"
Om ikke idrett og sport er hobby, hva er da? ... se bort i fra de få profesjonelle.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by tshansen »

JRO wrote:
tshansen wrote:Ja, der er mye som kan være interessant å bruke en slik bane til, jo flere aktører jo mindre ting for våre interesser ;-) Ikke bare det, private aktører vet ofte å skru opp takster på leie av bane som gjør det umulig for klubber, foreninger å låne banen å drive kjøretrening for medlemmene sine.

Men det blir veldig spennende å se. Norge trenger mer baner! Spesielt på Vestlandet, men dessverre vanskelig å få til
Veldig å negativ du var her da tshansen, har du stått opp på feil ben. [-X :thumleft \:D/
Neida, ikke negativ... bare realistisk og litt pessimist i forhold til glansbildet som ofte blir tegnet i forkant av slike planer :-D

Ingen ting jeg ønsker mer enn at det blir tilrette lagt mer for min lidenskap i dette landet
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

jhn wrote: Forskjellen er minimal, de legger beslag på eiendommen din mot din vilje.
Tradisjonelt har ekspropriasjon blitt brukt for langt mere samfunnsnyttige formål... motorsport blir litt for sært og marginalt til å kunne forsvare dette .... har nesten lyst til å kalle det "overgrep"
Om ikke idrett og sport er hobby, hva er da? ... se bort i fra de få profesjonelle.
Hva skal være "samfunnsnyttigt" nok i dine øyne?

Og "nyttig" kan jo være så mangt sett fra forskjellige menneskers synspunkt..

Hvis flere tusen mennesker finner en ting interessant og er villig til å bla opp penger for dette så skal en enkelt person kunne stanse dette fordi han/hun ikke liker dette-selv om en blir kompensert økonomisk og ikke lider noen overlast?

Stat og kommune tar aldri hensyn til enkeltpersoner heller...Prøv å bo der de vil legge en eller annen institusjon-samme om det er til nytte for få eller mange... eller at de finner ut at de vil tillate å bygge flere hus inni gata di-da eksproprierer de glatt deler av tomta di for g/s vei.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

mekkern wrote:
jhn wrote: Forskjellen er minimal, de legger beslag på eiendommen din mot din vilje.
Tradisjonelt har ekspropriasjon blitt brukt for langt mere samfunnsnyttige formål... motorsport blir litt for sært og marginalt til å kunne forsvare dette .... har nesten lyst til å kalle det "overgrep"
Om ikke idrett og sport er hobby, hva er da? ... se bort i fra de få profesjonelle.
Hva skal være "samfunnsnyttigt" nok i dine øyne?

Og "nyttig" kan jo være så mangt sett fra forskjellige menneskers synspunkt..

Hvis flere tusen mennesker finner en ting interessant og er villig til å bla opp penger for dette så skal en enkelt person kunne stanse dette fordi han/hun ikke liker dette-selv om en blir kompensert økonomisk og ikke lider noen overlast?

Stat og kommune tar aldri hensyn til enkeltpersoner heller...Prøv å bo der de vil legge en eller annen institusjon-samme om det er til nytte for få eller mange... eller at de finner ut at de vil tillate å bygge flere hus inni gata di-da eksproprierer de glatt deler av tomta di for g/s vei.
I mine øyne? De eksemplene jeg kommer på har stort sett dreid seg om å utbedre/bygge ut/bygge nye veier og lignende offentlige greier som utvilsomt kommer hele befolkningen til nytte ... og (meget viktig) at det ikke finnes andre alternativer.
Da er det greit.
Å ekspropriere en manns eiendom for å bruke til fritidssysler for stort sett velbeslåtte voksne menn, er overhode ikke akseptabelt .. i mine øyne
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by mekkern »

Samme kan jo sies om flyplasser. Nødvendigheten for fritidsreiser med fly er slik sett unyttig og bare for rekreasjon.lek morro og alkohol. ;-)
De få næringsmessige reisene kan løses på andre måter også.

Hvor grensa går er litt ullent ut i fra hva man ønsker og hva er "nødvendig"
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by jhn »

Jeg synes ikke det er veldig ullent, og så synes jeg flyplass var en dårlig sammenligning.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Tommas »

Kommuner er ekstremt flinke til å regulere tomter slik at prisen blir lavest mulig ved ekspropriasjon, samt trenere alt som heter omregulering og annen bruk i mange år i forkant. Det er uhyre få som er happy med prisen de får ved slikt tvangsgrunnlag, noe man kan se på antallet saker som ender i klageinstanser og i retten. Det synes jeg i seg selv er grunn nok til å være veldig restriktiv med slik bruk, og begrense det til saker som har ubestridt samfunnsnytte og hvor det ikke finnes andre alternative arealer (som feks ved bygging av jernbane etc).

Selv om jeg er fan av alt som har motor, så klarer jeg ikke å se at det skal være så samfunnsnyttig at man må bruke tvang og true folk til å selge eiendom for å la folk bygge motorsenter, som fortsatt er for de fleste ren hobby i Norge.

At også andre ting i samfunnet er, eller ikke burde, være løst med ekspropriasjon er jo bare "whataboutism", og duger dårlig som argument her 8)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by hakhap »

Tungtvannsaksjoner på Vemork ble iverksatt mot bedre vitende

Det var allerede kjent at tyskerne hadde oppgitt sitt atomvåpenprosjekt.
https://www.aftenposten.no/meninger/deb ... r-Borresen

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Post Reply