Jeg tror du har helt rett med hensyn til nyansering.DrGreve wrote:Jeg tror at vi etter hvert vil få vite at saken er en smule mer komplekst enn det vi har inntrykk av i dag, hvor det åpenbart kan virke som en total feilvurdering av H-I. At skylden i all hovedsak ligger på H-I vil neppe endre seg etter gransking men at det vil bli mye mer nyansert etterhvert.
Husk at dette skjedde i vaktbytte og at H-I drev med navigasjonstrening og det betyr at alle nymotens hjelpemidler er slått av og navigeringen foregår på samme måte som på Richard With`s tid med kompass, kronometer og fart korrigert for lokal deviasjon samt visuell observasjon.
Hvis feil informasjon ble gitt ved overtakelse av kommando ved vaktbytte så kan det hende at påtroppende trodde de var lengre vest i Hjeltefjorden enn de faktisk var, noe lydloggen også indikerer når broen på H-I var redd for å gå i blokkene, hva nå det enn er.
Og ble informasjonen om at Sola TS avgikk Stureterminalen gitt av VTS Fedje? Det kan virke som om at H-I ikke ante at Sola TS var i farvannet.
Og fulgte Sola TS normal prosedyre i henhold til hvordan skip som avgår Stureterminalen skal opptre? Jeg vil anta at disse skal fortest mulig komme seg lengst mulig øst i fjorden før de endrer kurs nordover men her har Sola TS tatt en nordlig kurs med en gang de forlot terminalen og dermed gitt mindre plass for sørgående trafikk til å passere til babord i henhold til sjøvettreglene.
Såvidt jeg vet så er det ikke seperasjonssoner i Hjeltefjorden, det vet sikkert Bikeridr, han seiler jo der noen ganger årlig?
Så konklusjonen min er at H-I trodde de var lengre vest enn det de var og dermed brøt gjeldende regel og valgte å skjære babord foran Sola TS i stedet for å gå til babord for sistnevnte.
Og google gjerne ulykken om Sanct Svitun for å se hvor galt det kan gå hvis feil informasjon blir gitt, enten ved vaktbytte eller internt mellom navigatør og rormann.
Men der finnes en fin oppfinnelse som heter vindu. Det er ganske grunnleggende ved navigering at man VET hvor man er, man skal ikke tro hvor man er. Og vi snakker ikke om en sjark man skulle unngå, vi snakker om en båt som er 250m x 40m, mao nesten så brei og mer enn dobbel så lang som en fotballbane.