Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by knutk »

Satt og tittet på nyhetene, og uhellet med Helge Ingstad ble omtalt.


Her har en tilsynelatende svært manøvrerbar båt (i forhold til sin størrelse) blitt påkjørt av en tankbåt. Godt vær, og begge parter har kontakt, visuelt, radarkontakt og via radio. Like fullt presterer Helge Ingstad å bli påkjørt av tankbåten. I mine øyner er dette amatørfakter på høyt nivå. Man kan forklare til krampa tar en, man kommer ikke utenom beskrivelsen.

Konfrontert med fakta svarer forsvaret. "Mannskapet på Helge Ingstad er de beste vi har".

Fri og bevare meg.

Det betyr at per i dag har vi et totalt udugelig sjøforsvar. Man kan enten legge det ned og spare pengene eller sette båtene på land og kjøre opplæring på manskapet og få dem opp til en standard som gjør at man kan bruke fartøyene til noe mer enn å brenne drivstoff og handle taxfree på utenlands tokt.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by ojda »

Krav om obligatorisk båtførerprøve?
Var dette oppfylt? :roll:
Jeg reserverer meg selvfølgelig om det mot formodning var mekaniske issues involvert.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by Tommas »

Det kan sies mye om saken, dele ut skyld og delvis skyld, men et spørsmål jeg lurer på er om andelen menige ombord er for stor i forhold til oppgavene som skal løses? Rent tankespinn, jeg aner ikke om andelen er høy eller lav i forhold til andre lands mariner, men kan jo tenke meg at menige er mye billigere enn erfarne folk (spesielt i disse budsjett-innsparingstider).

Legge ned kan vi så klart ikke, burde vel heller utvides :thumleft
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by Tommas »

Ellers ber jeg på forhånd om unnskyldning for en totalt politisk ukorrekt post, men synes denne var litt morsom :redface


Image
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by knutk »

Tommas wrote:Ellers ber jeg på forhånd om unnskyldning for en totalt politisk ukorrekt post, men synes denne var litt morsom :redface


Image

He he.
Selvsagt fristende å spinne videre på den.

Men uansett om man sitter eller står når man justerer sentertanken, man skulle tro at å ungå kollisjon er ganske basiskrav. De ser hverandre i god tid, og BEGGE parter har selvsagt et ansvar for å unngå kollisjon, selv om det er den minste parten sitt ansvar (tror jeg), Med dagens utstyr vil jeg forvente at man kan se på radar hvor forventet møtepunkt blir, så de trengte bare å justere farta litt tid i forveien.


Nå skal man av prinsipp ikke konkludere før alle fakta er samlet inn, men tipper at før vinteren er over vil der befinne seg offiserer i marinen som blir forfremmet til en kontorpost.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by Bikeridr »

Tommas wrote:Det kan sies mye om saken, dele ut skyld og delvis skyld, men et spørsmål jeg lurer på er om andelen menige ombord er for stor i forhold til oppgavene som skal løses? Rent tankespinn, jeg aner ikke om andelen er høy eller lav i forhold til andre lands mariner, men kan jo tenke meg at menige er mye billigere enn erfarne folk (spesielt i disse budsjett-innsparingstider).

Legge ned kan vi så klart ikke, burde vel heller utvides :thumleft
Ifølge det jeg har lest i saken er det "til enhver tid 5 navigatører på bro". Det er ca 2,5x mer enn vi har på Hurtigruta, og 5x så mange som ellers på skip i handelsflåten utenom passasjertrafikk.
Vanlig "standard" er én navigatør, da selvsagt med sertifikat og *minst* 3 års utdanning pluss fartstid/kadettid på 2 år, og én utkikk. Dette kan være "hvemsomhelst", men er somregel en matros eller kadett. Kravet til de er at de har "brovaktsertifikat", hvilket bl.a innebærer at de har kurs/utdanning i observasjons og varslingsteknikk. I tillegg kan ingen med brotjeneste være fargeblind.

Fra min tid i marinen (OK, det er 30 år siden, men ser ikke ut til at det er store forandringer) vet jeg at "kapteinen" på Forsvarets skip er Orlogskaptein av rang (som regel, kan være Kapteinløytnant på mindre båter) og har et 7 ukers navigatørkurs ved Karljohansvern og/eller Haakonsvern før de slipper løs på ethvert militært fartøy. Det er dårligere "utdanning" enn en sivil matros har, og denne skal egentlig være på dekk med en og annen utkikkstjeneste på bro.
Egentlig samme i maskinen. Jeg har, som innehaver av "Maskinoffiser kl 1" eller maskinsjef/"chief" 5 år på skole og tilsammen 6 års fartstid før oppnådd sertifikat; altså 11 års utdanning før man får høyeste sertifikat. Minimumskravet, for 2.maskinist er 3 år på skole og 18mnd fartstid.
Sjøkaptein, "Dekksoffiser kl 1" tar omtrent like lang tid som for maskinister.

Så har vi forsvaret da.. 7 ukers "kveldskurs" for å bli "kaptein" og for "maskinsjefene" er/var dette 6 uker..

Kanskje på tide at sjøforsvaret ser iallefall *bittelitt* på flygerutdanningen til jagerpilotene. Det er iallefall 2 år, om ikke annet.

Til slutt; etter lydloggen og radarbildene å dømme; jeg står fortsatt fast på at dette er 199% KNM "Helge Ingstad" sin totale mangel på sjømannskap sin feil.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by tshansen »

Vel, det er ikke helt i tråd med virkeligheten det du beskriver over her av kursing osv Bikeridr...

Det er forbanna enkelt å sitte i baksetet å fortelle hvordan sjåføren skal elle burde gjøre... Her er en del nyanser som ikke er kommet fram i media og ikke alt som blir gjengitt til pressen er den hele sannhet. Uansett så skal de få vanskeligheter med å motbevise klumsete navigering. Lykken er at det ikke gikk liv tapt.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:Vel, det er ikke helt i tråd med virkeligheten det du beskriver over her av kursing osv Bikeridr...
Som sagt; er 30 år siden jeg var i marinen. Da var det sånn.
tshansen wrote: Det er forbanna enkelt å sitte i baksetet å fortelle hvordan sjåføren skal elle burde gjøre...
Regner sterkt med det er min "baksetesynsing" du sikter til her. Nuvel, jeg har jo bare litt over 30 års erfaring som sjømann, og kan nok ett og annet om korrekt sjømannskap. Lydloggen og radarbildet viser ikke korrekt sjæmannskap.
tshansen wrote: Her er en del nyanser som ikke er kommet fram i media og ikke alt som blir gjengitt til pressen er den hele sannhet. Uansett så skal de få vanskeligheter med å motbevise klumsete navigering. Lykken er at det ikke gikk liv tapt.
*Det* har du helt rett i, og siden det er forsvaret og at de er selvassurandører, så kommer heller ikke hele sannheten frem offentlig. Garantert!
Men ja - meget bra at det ikke gikk liv.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by tshansen »

Neida, jeg tenker på bakseteekspertisen generelt i samfunnet... og diskusjonene rundt dette er det forferdelig enkelt å sitte i ettertid å si slik eller slik.... Lydloggen bekrefter ikke bare dårlig sjømannskunnskap, men det bekrefter vel også arrogansen militæret ofte har rundt slike ting. Men inntil fakta foreligger, og ikke synsing fra media og alle bakseteekspertene, skal man være forsiktig med å gå for hardt ut om hva, hvem og hvordan :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by knutk »

Kanskje litt ufint å legge denne ut nå?
[youtube-iframe]GQm5P2KypeE[/youtube-iframe]
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by Bikeridr »

tshansen wrote:... men det bekrefter vel også arrogansen militæret ofte har rundt slike ting. ...
He, he - ja, den tør jeg påstå at jeg har førstehåndskjennskap til.
Vi hadde svært mange tilfeller av dette i seismikken. Enkelte i marinen med litt for mange striper på skuldrene tror at det bare er å manøvrere om en robåt når man sleper 6x8km kabler med en spredning på 750m bredde, samt 30 tonn "airguns" i havet.
Samme går for den tankeren. Man kan ikke akkurat tvermanøvrere en 60.000-tonnstanker (som laster 60.000 tonn og veier rundt det tredobbelte tørr) på 250m lengde og 40m bredde.

Jeg har ikke lastebilsertifikat (annet enn C1), så har selvsagt ikke inngående kjennskap til manøverdyktigheten på slike biler, men selv lille jeg forstår at en motorsykkel både kan bremse ned og foreta en unnamanøver i fra mye høyere fart og mye nærmere enn et fullastet vogntog. Det var jo her, i denne liknelsen HI feilet, og ikke bare litt..

@knutk:
:lol: Ja, jeg tenkte på den samme.
En har jo også denne:
[youtube][/youtube] 8)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by mekkern »

Nå har jo noen påpekt at muligens tankeren gikk litt langt babord og det da ble noe trangt mot land.... men når du da ser dette på radaren og det i god tid- de hadde 17 knop,ikke 170..
Da kunne de faktisk ha slått bakk på "balja" eller lagt babord en god stund tidligere ... :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by tshansen »

mekkern wrote:Nå har jo noen påpekt at muligens tankeren gikk litt langt babord og det da ble noe trangt mot land.... men når du da ser dette på radaren og det i god tid- de hadde 17 knop,ikke 170..
Da kunne de faktisk ha slått bakk på "balja" eller lagt babord en god stund tidligere ... :-k
Det var 900 meter fra land og tankeren

Det sies også i media at båten er konstruert til å kunne stoppe fra 17 knop til 0 på 600 meter ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by Tommas »

900 meter eller ei, noen har nok følt at plassen var liten ellers ville de brekt over mot styrbord istedenfor å ta sjansen på motsatt og en gedigen tankbåt :-k
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Helge Ingstad ulykken. Bør vi legge ned sjøforsvaret?

Post by DrGreve »

Jeg tror at vi etter hvert vil få vite at saken er en smule mer komplekst enn det vi har inntrykk av i dag, hvor det åpenbart kan virke som en total feilvurdering av H-I. At skylden i all hovedsak ligger på H-I vil neppe endre seg etter gransking men at det vil bli mye mer nyansert etterhvert.
Husk at dette skjedde i vaktbytte og at H-I drev med navigasjonstrening og det betyr at alle nymotens hjelpemidler er slått av og navigeringen foregår på samme måte som på Richard With`s tid med kompass, kronometer og fart korrigert for lokal deviasjon samt visuell observasjon.
Hvis feil informasjon ble gitt ved overtakelse av kommando ved vaktbytte så kan det hende at påtroppende trodde de var lengre vest i Hjeltefjorden enn de faktisk var, noe lydloggen også indikerer når broen på H-I var redd for å gå i blokkene, hva nå det enn er.
Og ble informasjonen om at Sola TS avgikk Stureterminalen gitt av VTS Fedje? Det kan virke som om at H-I ikke ante at Sola TS var i farvannet.
Og fulgte Sola TS normal prosedyre i henhold til hvordan skip som avgår Stureterminalen skal opptre? Jeg vil anta at disse skal fortest mulig komme seg lengst mulig øst i fjorden før de endrer kurs nordover men her har Sola TS tatt en nordlig kurs med en gang de forlot terminalen og dermed gitt mindre plass for sørgående trafikk til å passere til babord i henhold til sjøvettreglene.
Såvidt jeg vet så er det ikke seperasjonssoner i Hjeltefjorden, det vet sikkert Bikeridr, han seiler jo der noen ganger årlig?
Så konklusjonen min er at H-I trodde de var lengre vest enn det de var og dermed brøt gjeldende regel og valgte å skjære babord foran Sola TS i stedet for å gå til babord for sistnevnte.
Og google gjerne ulykken om Sanct Svitun for å se hvor galt det kan gå hvis feil informasjon blir gitt, enten ved vaktbytte eller internt mellom navigatør og rormann.
Post Reply