MC-nyheter
- mekkern
- Posts: 5141
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: MC-nyheter
Tjaaa... når det gjelder hardhet på betjening så er dette en delt sannhet... har/har hatt sykler med begge deler og det er ikke der problemet ligger men hvordan mekanisme/clutch er konstruert.
Den softeste clutch jeg har kjent er faktisk med wire..
Den softeste clutch jeg har kjent er faktisk med wire..
Re: MC-nyheter
Mulig det bare er meg men synes da mc modellene så både lettere og bedre ut før i tia
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Re: MC-nyheter
Maries GSR 600 har wire, og er MYE lettere på clutchen enn Ducatien min som har hydraulisk og en forbedret clutchsylinder som skal være mye lettere å operere enn orginalmekkern wrote:Tjaaa... når det gjelder hardhet på betjening så er dette en delt sannhet... har/har hatt sykler med begge deler og det er ikke der problemet ligger men hvordan mekanisme/clutch er konstruert.
Den softeste clutch jeg har kjent er faktisk med wire..
Re: MC-nyheter
Kommer jo veldig an på fjærene i den clutchen som skal komprimeres også da....JK95 wrote:Maries GSR 600 har wire, og er MYE lettere på clutchen enn Ducatien min som har hydraulisk og en forbedret clutchsylinder som skal være mye lettere å operere enn orginalmekkern wrote:Tjaaa... når det gjelder hardhet på betjening så er dette en delt sannhet... har/har hatt sykler med begge deler og det er ikke der problemet ligger men hvordan mekanisme/clutch er konstruert.
Den softeste clutch jeg har kjent er faktisk med wire..
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
Re: MC-nyheter
Sant det, men da bør vel det også være et tema på lik linje med wire vs hydro?voodoodoo wrote:Kommer jo veldig an på fjærene i den clutchen som skal komprimeres også da....JK95 wrote:Maries GSR 600 har wire, og er MYE lettere på clutchen enn Ducatien min som har hydraulisk og en forbedret clutchsylinder som skal være mye lettere å operere enn orginalmekkern wrote:Tjaaa... når det gjelder hardhet på betjening så er dette en delt sannhet... har/har hatt sykler med begge deler og det er ikke der problemet ligger men hvordan mekanisme/clutch er konstruert.
Den softeste clutch jeg har kjent er faktisk med wire..
Re: MC-nyheter
Ja er det noen som kan komme med et godt argument for hvorfor de velger å kjøre wire clutch på en slik sykkel?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Spiritofwinter
- Posts: 1644
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: RE: Re: MC-nyheter
Samme spørsmål kom opp på fjaseboka tidligere i dag, en av kommentarene var at om det først skulle bli problemer med en clutch og man stod midt i ingenmannsland så var det enklere å reparere eller finne midlertidig løsning på wireclutch enn hydraulisk.tshansen wrote:Ja er det noen som kan komme med et godt argument for hvorfor de velger å kjøre wire clutch på en slik sykkel?
Om dette stemmer eller om det faktisk er derfor det er wireclutch på sykkelen eller om de har en annen god grunn gjenstår å se om man får svar på senere, jeg har dessverre ikke nok erfaringer på området selv.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
- biker7
- Posts: 1325
- Joined: 27 Mar 2011 23:30
- MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod
Re: MC-nyheter
Ok, hvis den oppgitte vekta på 189kg på 790 kun mangler bensin, så er det jo litt bedre enn først antatt ihvertfall, og nærmer seg brukandesSnikkeren wrote:
Det er 189 kg inkl. olje, kjøleveske osv. Eneste som mangler er bensin. Så med en tank på 20 liter kan man legge til ca 15 kg, og ender på 205 kg fulltanket.
(Men fortsatt litt for tung å få opp av gjørme-hølet, hvis alene på tur )
Last edited by biker7 on 07 Nov 2018 18:31, edited 1 time in total.
- ashland
- U-Svingen
- Posts: 2658
- Joined: 11 Oct 2015 20:11
- MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20 - Location: Halden
Re: MC-nyheter
Muligens det er ett skudd i blinde, men noen av fordelene vil jo være en hydraulikkvæske du slipper å bytte på interval,tshansen wrote:Ja er det noen som kan komme med et godt argument for hvorfor de velger å kjøre wire clutch på en slik sykkel?
ingen oljer er evighetsvarende, samt tillhørende lufting av systemet
Lekkasjer ved velt eller tettninger i sylindere, slanger etc
Noe sier meg en wire bør være billigere å produsere i forhold til hydraulikk systemet
Muligens noe lavere vekt
Færre bevegelige deler som kan skape trøbbel på sikt
fun is not a straight line
Re: MC-nyheter
Når man ikke skjønner hvorfor en løsning er valgt er det bare å føle pengene....
Samtidig ser man jo at wire-clutch blir benyttet på sykler som absolutt ikke er budsjett modeller, og omvendt.
Man kan si at wireclutch er enklere å reparere enn en hydraulisk clutch, men hva er det som ryker på en wire clutch? Jo, det er oftest wiren
Hydrauliske clutcher kan man si er mer sårbare ved velt, men hva med bremse-beholderen på det andre handtaket? Noen her som har hatt slike problem ved velt? Eneste forskjellen ligger i at clutch hendel er plassert på venstre handtak. Med hensyn til clutch væske bruker de fleste en organisk væske, og den skal ikke byttes. Den er ikke hydroskopisk og varer normalt i mange år. Slavesylinderen kan begynne å lekke, men det er en større sjanse for at wire fliser seg enn at slavesylinder lekker. Samtidig har jeg hatt sykler hvor wiren har holdt seg i åresvis (BMW kjører wire i en teflonstrømpe så det ikke sliter på wire, og det skal ikke smøres).
Dette var mye snakk uten konklusjon. "Story of my life"
Samtidig ser man jo at wire-clutch blir benyttet på sykler som absolutt ikke er budsjett modeller, og omvendt.
Man kan si at wireclutch er enklere å reparere enn en hydraulisk clutch, men hva er det som ryker på en wire clutch? Jo, det er oftest wiren
Hydrauliske clutcher kan man si er mer sårbare ved velt, men hva med bremse-beholderen på det andre handtaket? Noen her som har hatt slike problem ved velt? Eneste forskjellen ligger i at clutch hendel er plassert på venstre handtak. Med hensyn til clutch væske bruker de fleste en organisk væske, og den skal ikke byttes. Den er ikke hydroskopisk og varer normalt i mange år. Slavesylinderen kan begynne å lekke, men det er en større sjanse for at wire fliser seg enn at slavesylinder lekker. Samtidig har jeg hatt sykler hvor wiren har holdt seg i åresvis (BMW kjører wire i en teflonstrømpe så det ikke sliter på wire, og det skal ikke smøres).
Dette var mye snakk uten konklusjon. "Story of my life"
- mekkern
- Posts: 5141
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: MC-nyheter
Jeg TROR og jeg legger trykk på tror..at noe av dette også bunner i motorkonstruksjonen.
En hydraulisk må ha en slavesylinder og denne tar jo noe plass, ikke alle konstruksjoner jeg ser har uten videre plass til denne eller at det ikke hadde vært praktsk/estetisk.
Lage en lett opperert clutch er ikke prob men det blir en avveining av effekt kontra antall lameller diametere og fjærtrykk.clutch er jo noe som opptar plass i motoren og ikke bygges større enn nødvendig.tror nok en liten clutch er hardere enn en større når de skal tåle en viss effekt.
En hydraulisk må ha en slavesylinder og denne tar jo noe plass, ikke alle konstruksjoner jeg ser har uten videre plass til denne eller at det ikke hadde vært praktsk/estetisk.
Lage en lett opperert clutch er ikke prob men det blir en avveining av effekt kontra antall lameller diametere og fjærtrykk.clutch er jo noe som opptar plass i motoren og ikke bygges større enn nødvendig.tror nok en liten clutch er hardere enn en større når de skal tåle en viss effekt.
Re: MC-nyheter
Skal teste clutchen for dere i dag jeg, så kan dere diskutere videre imens [emoji38]
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Re: MC-nyheter
Clutchen var fin den. Tror jeg tar en sånn [emoji39] Fikk ikke noe bilder da det var helt fullt og racing teamet til KTM skrev autografer [emoji16]
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Re: MC-nyheter
Slå til på resten av sykkelen også da, så blir det sikkert mer moroTrondgv wrote:Clutchen var fin den. Tror jeg tar en sånn [emoji39]
Re: RE: Re: MC-nyheter
Må kanskje det ja [emoji38]Tommas wrote:Slå til på resten av sykkelen også da, så blir det sikkert mer moroTrondgv wrote:Clutchen var fin den. Tror jeg tar en sånn [emoji39]
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk