MC-nyheter

Prat om tung MC.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: MC-nyheter

Post by mekkern »

Tjaaa... når det gjelder hardhet på betjening så er dette en delt sannhet... har/har hatt sykler med begge deler og det er ikke der problemet ligger men hvordan mekanisme/clutch er konstruert.

Den softeste clutch jeg har kjent er faktisk med wire.. :-k
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: MC-nyheter

Post by voodoodoo »

Mulig det bare er meg men synes da mc modellene så både lettere og bedre ut før i tia :-k :-k Image
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: MC-nyheter

Post by JK95 »

mekkern wrote:Tjaaa... når det gjelder hardhet på betjening så er dette en delt sannhet... har/har hatt sykler med begge deler og det er ikke der problemet ligger men hvordan mekanisme/clutch er konstruert.

Den softeste clutch jeg har kjent er faktisk med wire.. :-k
Maries GSR 600 har wire, og er MYE lettere på clutchen enn Ducatien min som har hydraulisk og en forbedret clutchsylinder som skal være mye lettere å operere enn orginal :-k
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: MC-nyheter

Post by voodoodoo »

JK95 wrote:
mekkern wrote:Tjaaa... når det gjelder hardhet på betjening så er dette en delt sannhet... har/har hatt sykler med begge deler og det er ikke der problemet ligger men hvordan mekanisme/clutch er konstruert.

Den softeste clutch jeg har kjent er faktisk med wire.. :-k
Maries GSR 600 har wire, og er MYE lettere på clutchen enn Ducatien min som har hydraulisk og en forbedret clutchsylinder som skal være mye lettere å operere enn orginal :-k
Kommer jo veldig an på fjærene i den clutchen som skal komprimeres også da....
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: MC-nyheter

Post by JK95 »

voodoodoo wrote:
JK95 wrote:
mekkern wrote:Tjaaa... når det gjelder hardhet på betjening så er dette en delt sannhet... har/har hatt sykler med begge deler og det er ikke der problemet ligger men hvordan mekanisme/clutch er konstruert.

Den softeste clutch jeg har kjent er faktisk med wire.. :-k
Maries GSR 600 har wire, og er MYE lettere på clutchen enn Ducatien min som har hydraulisk og en forbedret clutchsylinder som skal være mye lettere å operere enn orginal :-k
Kommer jo veldig an på fjærene i den clutchen som skal komprimeres også da....
Sant det, men da bør vel det også være et tema på lik linje med wire vs hydro?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: MC-nyheter

Post by tshansen »

Ja er det noen som kan komme med et godt argument for hvorfor de velger å kjøre wire clutch på en slik sykkel? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: RE: Re: MC-nyheter

Post by Spiritofwinter »

tshansen wrote:Ja er det noen som kan komme med et godt argument for hvorfor de velger å kjøre wire clutch på en slik sykkel? :-k
Samme spørsmål kom opp på fjaseboka tidligere i dag, en av kommentarene var at om det først skulle bli problemer med en clutch og man stod midt i ingenmannsland så var det enklere å reparere eller finne midlertidig løsning på wireclutch enn hydraulisk.

Om dette stemmer eller om det faktisk er derfor det er wireclutch på sykkelen eller om de har en annen god grunn gjenstår å se om man får svar på senere, jeg har dessverre ikke nok erfaringer på området selv.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: MC-nyheter

Post by biker7 »

Snikkeren wrote:
Det er 189 kg inkl. olje, kjøleveske osv. Eneste som mangler er bensin. Så med en tank på 20 liter kan man legge til ca 15 kg, og ender på 205 kg fulltanket. :thumleft
Ok, hvis den oppgitte vekta på 189kg på 790 kun mangler bensin, så er det jo litt bedre enn først antatt ihvertfall, og nærmer seg brukandes :) :thumleft

(Men fortsatt litt for tung å få opp av gjørme-hølet, hvis alene på tur ;-) )
Last edited by biker7 on 07 Nov 2018 18:31, edited 1 time in total.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: MC-nyheter

Post by ashland »

tshansen wrote:Ja er det noen som kan komme med et godt argument for hvorfor de velger å kjøre wire clutch på en slik sykkel? :-k
Muligens det er ett skudd i blinde, men noen av fordelene vil jo være en hydraulikkvæske du slipper å bytte på interval,
ingen oljer er evighetsvarende, samt tillhørende lufting av systemet
Lekkasjer ved velt eller tettninger i sylindere, slanger etc
Noe sier meg en wire bør være billigere å produsere i forhold til hydraulikk systemet
Muligens noe lavere vekt
Færre bevegelige deler som kan skape trøbbel på sikt
fun is not a straight line
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: MC-nyheter

Post by knutk »

Når man ikke skjønner hvorfor en løsning er valgt er det bare å føle pengene....

Samtidig ser man jo at wire-clutch blir benyttet på sykler som absolutt ikke er budsjett modeller, og omvendt.

Man kan si at wireclutch er enklere å reparere enn en hydraulisk clutch, men hva er det som ryker på en wire clutch? Jo, det er oftest wiren :redface

Hydrauliske clutcher kan man si er mer sårbare ved velt, men hva med bremse-beholderen på det andre handtaket? Noen her som har hatt slike problem ved velt? Eneste forskjellen ligger i at clutch hendel er plassert på venstre handtak. Med hensyn til clutch væske bruker de fleste en organisk væske, og den skal ikke byttes. Den er ikke hydroskopisk og varer normalt i mange år. Slavesylinderen kan begynne å lekke, men det er en større sjanse for at wire fliser seg enn at slavesylinder lekker. Samtidig har jeg hatt sykler hvor wiren har holdt seg i åresvis (BMW kjører wire i en teflonstrømpe så det ikke sliter på wire, og det skal ikke smøres).

Dette var mye snakk uten konklusjon. "Story of my life" 8)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: MC-nyheter

Post by mekkern »

Jeg TROR og jeg legger trykk på tror..at noe av dette også bunner i motorkonstruksjonen.
En hydraulisk må ha en slavesylinder og denne tar jo noe plass, ikke alle konstruksjoner jeg ser har uten videre plass til denne eller at det ikke hadde vært praktsk/estetisk.

Lage en lett opperert clutch er ikke prob men det blir en avveining av effekt kontra antall lameller diametere og fjærtrykk.clutch er jo noe som opptar plass i motoren og ikke bygges større enn nødvendig.tror nok en liten clutch er hardere enn en større når de skal tåle en viss effekt.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: MC-nyheter

Post by Trondgv »

Skal teste clutchen for dere i dag jeg, så kan dere diskutere videre imens [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: MC-nyheter

Post by Trondgv »

Clutchen var fin den. Tror jeg tar en sånn [emoji39] Fikk ikke noe bilder da det var helt fullt og racing teamet til KTM skrev autografer [emoji16]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: MC-nyheter

Post by Tommas »

Trondgv wrote:Clutchen var fin den. Tror jeg tar en sånn [emoji39]
Slå til på resten av sykkelen også da, så blir det sikkert mer moro 8)
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: MC-nyheter

Post by Trondgv »

Tommas wrote:
Trondgv wrote:Clutchen var fin den. Tror jeg tar en sånn [emoji39]
Slå til på resten av sykkelen også da, så blir det sikkert mer moro 8)
Må kanskje det ja [emoji38]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Post Reply