The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Stakkars naboen på 92..... Nå får han ikke klippe plen i fred lenger heller. Det gikk ikke lenge etter dette ble tatt;
Image
Da kom nabojyplingen på 55 med denne og tok nesten all plen så fort som bare fy!
Image
Etter at vi i fellesskap hadde tømt Stiga-klipperen hans for sur olje og bensin, samt fylt på ny olje, takket han og så fornøyd ut. Er slik med oss alle at den dagen vi blir så gamle at vi ikke trenger hjelp lenger er det noen som blir lei seg.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Hvis du ser på hva the Undertaker gjorde i 4 år så er det pussig at han så bare 14 fiendtlige fly på 4 år hvorav han skjøt ned 7. Må vel indikere at USAF kunne hatt mere nytte av ham i reine kamp oppdrag kanskje ? Er også litt rart at det bombeflyet han skjøt ned var et relativt lett bytte selv med masse eskorte så spørs om ikke de japanske flyverene hadde minimal trening og erfaring. Men det interessante er hva som gjorde at bombeflyet hadde så sterk eskorte ? Det sier ikke historien noe om.
:-k
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by mekkern »

pollti wrote:Hvis du ser på hva the Undertaker gjorde i 4 år så er det pussig at han så bare 14 fiendtlige fly på 4 år hvorav han skjøt ned 7. Må vel indikere at USAF kunne hatt mere nytte av ham i reine kamp oppdrag kanskje ? Er også litt rart at det bombeflyet han skjøt ned var et relativt lett bytte selv med masse eskorte så spørs om ikke de japanske flyverene hadde minimal trening og erfaring. Men det interessante er hva som gjorde at bombeflyet hadde så sterk eskorte ? Det sier ikke historien noe om.
:-k
han derre Yamamoto-fyren ble vel skutt ned i et godt eskortert bombefly tror jeg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Isoroku_Yamamoto

så det var nok en eller annen messingfyr som var om bord tenker jeg.. :-k
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

mekkern wrote:
pollti wrote:Hvis du ser på hva the Undertaker gjorde i 4 år så er det pussig at han så bare 14 fiendtlige fly på 4 år hvorav han skjøt ned 7. Må vel indikere at USAF kunne hatt mere nytte av ham i reine kamp oppdrag kanskje ? Er også litt rart at det bombeflyet han skjøt ned var et relativt lett bytte selv med masse eskorte så spørs om ikke de japanske flyverene hadde minimal trening og erfaring. Men det interessante er hva som gjorde at bombeflyet hadde så sterk eskorte ? Det sier ikke historien noe om.
:-k
han derre Yamamoto-fyren ble vel skutt ned i et godt eskortert bombefly tror jeg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Isoroku_Yamamoto

så det var nok en eller annen messingfyr som var om bord tenker jeg.. :-k
Admiral Yamamoto møtte sin skjebne i form av Lockheed P-38 Lightning. Ikke North American P-51 Mustang. Her en artikkel om det spesielle oppdraget; http://acepilots.com/usaaf_mitchell.html

Ikke helt likt som den versjonen som ble brukt i nedskytningen av Admiral Yamamoto, med det beste jeg kunne finne i arkivene mine. Fhv."White Lightning" fra Commemorative Air Force i USA nå eid av Red Bull og som flyr på flystevner her i Europa. Disse bildene er fra Flydagen 2012 på Kjeller. Mine egne selvfølgelig.
Image
Image
Bevæpningen var 4 X 12,7 millimeter Browning maskingevær og en 20 millimeter maskinkanon. Alt sammen pakket i nesa foran cockpiten. Det var flere flygeress som fløy P-38 som skjøt ned et større antall fly enn essene som fløy P-51. Grunnen; Enklere å sikte inn hele flyet mot fienden enn bare en lysflekk i reflektorsiktet over instrumentpanelet. Tyskerne kalte P-38 for "Der Gabelschwanz Teufel" eller på engelsk; "The Fork-tailed Devil":
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

P 38 Ligthning, også kalt the twin tailed devil, har litt av en historie :

http://www.aviation-history.com/lockheed/p38.html
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by mekkern »

Er klar over at dette ikke er samme hendelse men at det sannsynligvis var en høyere offiser ombord grunnet mye eskorte..

P 38 er et fint fly men det er mange `rare` fly bygget i perioden..
https://en.m.wikipedia.org/wiki/North_A ... in_Mustang

Eller en tysk variant litt tidligere. Som nok er litt ko-ko.

https://youtu.be/V9GqxOAofio
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

mekkern wrote:Er klar over at dette ikke er samme hendelse men at det sannsynligvis var en høyere offiser ombord grunnet mye eskorte..

P 38 er et fint fly men det er mange `rare` fly bygget i perioden..
https://en.m.wikipedia.org/wiki/North_A ... in_Mustang

Eller en tysk variant litt tidligere. Som nok er litt ko-ko.

https://youtu.be/V9GqxOAofio
Mekker, Mekker, Mekker..... Aner du hvilken "can of Worms" size 4XL du har åpnet? Jeg har et flyvåpen som teller 590 stk. i skala 1/72 til 1/24 i et eget rom...… Forsvarets Flysamling, Gardermoen reklamerer med en stor samling av modeller i 1/72...… Jeg "kællflirer" hver eneste gang jeg leser lappen på montren i museumshallen; 430 stk...… Så, som en lett garvet modellbygger med forkjærlighet for Luft46, som er Luftwaffe prosjekter som aldri kom av tegnebrettet eller bare på prototypestadiet. Eller "What-if's" elsker med bittelitt fingernemhet og å ha en forkjærlighet for forbilder med en eller annen norsk tilknytning. Skal jeg vise deg "rare fly" i modellutførelse? :lol: :lol: :lol: :-k
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Hva tenkte de på da de bygget Blohm Voss flyet tro ? Veldig sårbar for angrep fra venstre side og de sloss jo fælt med venstre siden på den og dette må jo ha vært å legge seg åpen å spise steppegrass ? :roll: Ånkli særriøst, morsomt eksperiment men en haug med bortkastede Reichsmark.
:(
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:Hva tenkte de på da de bygget Blohm Voss flyet tro ? Veldig sårbar for angrep fra venstre side og de sloss jo fælt med venstre siden på den og dette må jo ha vært å legge seg åpen å spise steppegrass ? :roll: Ånkli særriøst, morsomt eksperiment men en haug med bortkastede Reichsmark.
:(
1) Blohm & Voss ,eller Hamburger Flugzeugbau var en divisjon av Blohm & Voss, som bygde Admiral Hipper (Tung krysser) og Bismarck...…. blandt annet. 2) De var ikke redd for å eksperimentere med rare fasonger og tekniske løsninger. 3) En av få flyprodusenter som har brukt to-takts dieselmotorer med motstempler i fly. Med Bv141 var målet å lage OP-fly med veldig god sikt for mannskapet. Og for å bevise at fly ikke renger å være symmetriske for å kunne fly. Bv 141 kom bare til eksperimentstadiet men fikk veldig god kritikk av piloter for flyegenskapene til tross for den rare fasongen. Focke-Wulf Fw 189 brukte en tilnærmet identisk "crew-pod" og to motorer med halebommer a la P-38 Lightning. Focke-Wulf fikk kontrakten med å bygge OP-fly siden deres design kunne komme raskere i produksjon enn Blohm & Voss'.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by mekkern »

Det er artig med slike "rare" kreasjoner- spesielt fordi dette er det som har drevet oss fremover til det vi har i dag, Prøv og feil var jo det som gjaldt den gangen vi ikke hadde simulatorer på data.

Samme med Horten`s design..
[youtube][/youtube]

som gikk via northrops Flying wing:
[youtube][/youtube]
frem til vi fikk fly by wire sim kontrollerer dette designet slik det flyr bra:
[youtube][/youtube]

Og JA jeg ser gjerne bilder av samlingen av "rare" modeller-spesielt siden du har en bra detaljnivå på modellene du bygger. =D>
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

Ett lite utvalg av Luft46 og andre rariteter følger...…..

Image
Heinkel He 111Z laget for å taue en gedigen lasteglider (Lasterommet hadde plass til en lett tanks) til værs. Messerschmitt Bf 109Z tungtbevepnet jagerfly. Z betyr Zwilling ellet Tvilling pånorsk.

Image
Focke-Wulf Fw 190D. Selve flyet er ikke uvanlig, men bruken var. Eskorte for Messerschmitt Me 262 jetjageren. Verdens første operative jagerfly med jetmotor var så sårbart for angrep under start og landing fordi jetmotorene ikke taklet raske gassbevegelser og var trege til å få opp turtall. Rødfargen var for at eget anti-luftskyts ikke skulle skyte på dem når de patruljerte rund baser med jetfly...….

Image
Messerschmitt Me 309 og Me 609. Påtenkte etterfølgere til Messerschmitt Bf 109.

Image
Messerschmitt Bf 109T-2. T betyr Träger (FlugzeugTräger) eller hangarskip på norsk. Vanlig Bf 109E med større vingespenn og diverse ting som bremsekrok og katapult-bobbins (på samme måten som MC-depotstøtter). Disse kom til Norge fordi i den tidlige fasen av 2.VK brukte tyskerne de norske flyplassene med relativt korte rullebaner eller små gresssletter. Lengre vinger gir mer løft og derfor var hangarskipsutgaven godt egnet til bruk i Norge.

Image
Lippisch P13a deltavinge med en spesiell ramjet-motor. Ramjet er jo en jetmotor uten bevegelige deler og som bare virker når den beveger seg med x antall km/t. Derfor har denne er hjelpe rakettmotor for å få opp farten før den kullfyrte ramjeten tar over. Ja, kullfyrt. En kurv med kullstøv som ble antent og brant nesten kontrollert til kullet var oppbrukt.

Image
Blohm & Voss P 203 med BMW stjernemotor og Jumo 004 jetmotor under cockpit-nasellen. Tungt jager-, jagerbombe-fly og nattjager. Assymetrisk design.


Image
Focke-Wulf Triebflügel. Eller "Drifts-vinge" som jeg tror det vil bli på norsk. Vingene har en ramjet hver på enden og hele stasen roterer på et gigantisk nålelager rundt hele flykroppen. Så vingene fungerer som en kombinasjon av flypropell og helikopter-rotor. Starter og lander sittende verikalt på halen slik som på bildet.

Har flere, men dette får klare seg i denne posten.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Er dette modeller du har i samlingen din ?
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Amerikanerene kom over en Horten i Tyskland. Flyet bestod av veldig mye balsa. Det er bygd en kopi i USA som ble utstyrt med jet motor-om de fløy med den husker jeg ikke- men de brukte 40 talls radar for å finne den. Og det gjorde de ikke så den er vel modell for dagens moderne Stealth fly kanskje.
Nautilus som er verdens første ubåt under Nordpolen er basert på en tysk ubåt som ble bygget helt på slutten av krigen. XXII er en betegnelse som svever i hodet ? I hvert fall, den var gummibelagt for ikke å bli oppdaget av sonar. Bare få kom i tjeneste. 1 ble senket utenfor Franrike og en annen hadde alle muligheter for å senke et større britisk krigsskip. Kapteinen hadde sabla lyst til å gjøre det men hadde nettopp fått beskjed om at krigen var over og tuslet til Tyskland i stedet.
Tyskerene sprengte det de hadde på beddingen av disse og bare en av de overlevde og er i dag museum.

Det norske ubåtvåpenet etter krigen ble også basert på tyske ubåter. Engelske marinen kom for å senke de men KNM Laffen Lines ville ha de og senket de i inntakt tilstand. Etter at engelsmennene dro hjem med uforrettet sak ble de hevet og ble ryggraden i etterkrigs tidens ubåt våpen.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:Er dette modeller du har i samlingen din ?
Her er størstedelen av samlingen, så, ja det er bygd, malt, sparklet, slipt og airbrushet av meg fra jeg var 18-19 år gammel. Nå er jeg 55....
Image
Image
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:Amerikanerene kom over en Horten i Tyskland. Flyet bestod av veldig mye balsa. Det er bygd en kopi i USA som ble utstyrt med jet motor-om de fløy med den husker jeg ikke- men de brukte 40 talls radar for å finne den. Og det gjorde de ikke så den er vel modell for dagens moderne Stealth fly kanskje.
Nautilus som er verdens første ubåt under Nordpolen er basert på en tysk ubåt som ble bygget helt på slutten av krigen. XXII er en betegnelse som svever i hodet ? I hvert fall, den var gummibelagt for ikke å bli oppdaget av sonar. Bare få kom i tjeneste. 1 ble senket utenfor Franrike og en annen hadde alle muligheter for å senke et større britisk krigsskip. Kapteinen hadde sabla lyst til å gjøre det men hadde nettopp fått beskjed om at krigen var over og tuslet til Tyskland i stedet.
Tyskerene sprengte det de hadde på beddingen av disse og bare en av de overlevde og er i dag museum.

Det norske ubåtvåpenet etter krigen ble også basert på tyske ubåter. Engelske marinen kom for å senke de men KNM Laffen Lines ville ha de og senket de i inntakt tilstand. Etter at engelsmennene dro hjem med uforrettet sak ble de hevet og ble ryggraden i etterkrigs tidens ubåt våpen.
Inspirasjonen til Horten Ho IX eller Gotha Go 229 kom vel fra brødrene Walter og Reimar Horten sine eksperimenter med glidefly i flygende vinge design. Grunnen til det var mindre overflate og lavere luftmotstand siden flykroppen var fjernet. At en slik design er vanskelig å "se" for 40-tallsradar var bare en bieffekt og ikke hovedmålet. Det var ønsket om fart som drev Gebrüder Horten til å eksperimentere med flygende vinge prinsippet. "Fete-Herrmann" ønsket et fly som kunne bære 1000 kg bomber 1000 km i 1000 km/t og Horten svarte med den designen. Men at designen er lettere å "gjemme" for radar er sikkert. Stealth er militærets største bløff i dette århundret. Ingenting er usynlig for radar. At F-35 Lightning II er vanskelig å se for amerikansk radar med nyeste teknologi er tilfelle. Men stealth virker bare i ett bestemt frekvensområde av radarbølger, Lengre eller kortere bølger og ; Presto! Vi ser deg!
Utenfor Kiel i Laboe ligger ex-U-995 som etter krigen ble KNM "Kaura". I 1971 ble ubåten gitt i gave til Vest-Tyskland og har ligget på standa i badebyen.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply