The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Har du bygd modeller fra Italeri ? Holder på med en 1926 modell Fiat 806 som er ur formel 1 bilen. Veldig detaljert modell og komplisert å bygge. Mesteparten av vinteren går nok med. Blir den bra så fyker jeg løs på storebroren dens og mestrer jeg den og så er planen å gå for en Alfa 158 fra 1938. Alfaen kommer nok på ikke under kr 6000 så Fiatene bygges bare for treningens skyld. Fiatene er dyre nok de og men ikke katastrofe hvis de ikke blir 100% vellykket.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

Broderen drev og puslet med dette i tenårene. En gang fant jeg og en kompis ut at her kan vi jo ha det litt gøy. Vi fant frem litt lighterbensin, et par luftpistoler og disse modellene. Vi tok alt med oss i garagen og lekte krig.
Men den "totale krig" brøt ikke ut før broderen kom igjen :shock:

Må innrømme at det var litt overaskende å se store gutter driver med dette fremdeles ... trodde også det var utdødd aktivitet.
Nå har det surret rundt i hodet noen timer, og helt ufrivillig har jeg kommet til at det mest sannsynlig er en fin avkobling.
Nå skal jeg se om jeg finner noe fint å bryne meg på ... ikke så voldsomt fasinert av disse krigsmodellene, så jeg får se hva jeg finner
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:Har du bygd modeller fra Italeri ? Holder på med en 1926 modell Fiat 806 som er ur formel 1 bilen. Veldig detaljert modell og komplisert å bygge. Mesteparten av vinteren går nok med. Blir den bra så fyker jeg løs på storebroren dens og mestrer jeg den og så er planen å gå for en Alfa 158 fra 1938. Alfaen kommer nok på ikke under kr 6000 så Fiatene bygges bare for treningens skyld. Fiatene er dyre nok de og men ikke katastrofe hvis de ikke blir 100% vellykket.
Har ikke bygd Italeri biler, bare fly, og de trenger litt jobb for å bli bra. Men de er rimelige i innkjøp, så det er akseptabelt. Har lest mye godt om den Fiaten i modellbygger grupper jeg var med i før sykehusoppholdet.
Et par Italeri fly;
Image
Image

Italeri har ofte mer uvanlige forbilder for modellene sine. Og etter hva jeg har skjønt så er lastebilene deres helt ypperlige.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

jhn wrote:Broderen drev og puslet med dette i tenårene. En gang fant jeg og en kompis ut at her kan vi jo ha det litt gøy. Vi fant frem litt lighterbensin, et par luftpistoler og disse modellene. Vi tok alt med oss i garagen og lekte krig.
Men den "totale krig" brøt ikke ut før broderen kom igjen :shock:

Må innrømme at det var litt overaskende å se store gutter driver med dette fremdeles ... trodde også det var utdødd aktivitet.
Nå har det surret rundt i hodet noen timer, og helt ufrivillig har jeg kommet til at det mest sannsynlig er en fin avkobling.
Nå skal jeg se om jeg finner noe fint å bryne meg på ... ikke så voldsomt fasinert av disse krigsmodellene, så jeg får se hva jeg finner
Vil du bygge MC-modeller må du sjekke ut Tamiya sine. Der finner du kremen av modeller.... Tamiya bygesett ER bare best, og en fryd å bygge. De har også biler. Og så vet jeg at Hasegawa har fine MC-modeller. Jeg handler fra HobbyLink Japan for de mer uvanlige settene. Hannants i Lowestoft er Europas, og kanskje, verdens beste på alle slags modeller. SmallSize Hobbyland er bare nettbasert og ligger fysisk i Oslo.

…..heh! Sjekk IPMS så ser du hvor utdødd det er....
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by jhn »

Desmo wrote:
jhn wrote:Broderen drev og puslet med dette i tenårene. En gang fant jeg og en kompis ut at her kan vi jo ha det litt gøy. Vi fant frem litt lighterbensin, et par luftpistoler og disse modellene. Vi tok alt med oss i garagen og lekte krig.
Men den "totale krig" brøt ikke ut før broderen kom igjen :shock:

Må innrømme at det var litt overaskende å se store gutter driver med dette fremdeles ... trodde også det var utdødd aktivitet.
Nå har det surret rundt i hodet noen timer, og helt ufrivillig har jeg kommet til at det mest sannsynlig er en fin avkobling.
Nå skal jeg se om jeg finner noe fint å bryne meg på ... ikke så voldsomt fasinert av disse krigsmodellene, så jeg får se hva jeg finner
Vil du bygge MC-modeller må du sjekke ut Tamiya sine. Der finner du kremen av modeller.... Tamiya bygesett ER bare best, og en fryd å bygge. De har også biler. Og så vet jeg at Hasegawa har fine MC-modeller. Jeg handler fra HobbyLink Japan for de mer uvanlige settene. Hannants i Lowestoft er Europas, og kanskje, verdens beste på alle slags modeller. SmallSize Hobbyland er bare nettbasert og ligger fysisk i Oslo.

…..heh! Sjekk IPMS så ser du hvor utdødd det er....
Skal sjekke. Takk for tips :thumleft
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Flyene fra Italeri vet jeg ikke noe om men i hvert fall de dyre bilbyggesettene er høy kvalitet.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:Flyene fra Italeri vet jeg ikke noe om men i hvert fall de dyre bilbyggesettene er høy kvalitet.

Ting som koster har lett for å være bra. Nå er det en sak når det gjelder plastbyggesett; Navnet på esken er ikke nødvendigvis navnet på dem som har støpt styren-plasten inne i plastposen(e). Italeri lager sett som Tamiya selger i sin 1/72 Warbirds Series uten andre forandringer enn andre merker. Og 1/48 Italeri North American P-51 D Mustang er Hasegawa sitt flere år gamle P-51 D/K-sett. Revell er spesialister på slik "reboxing" som vi limsniffere kaller det.
Dette er Hasegawa sitt sett med et stort ark med dekaler fra Cartograf (De antatt beste dekalene som lages). Måtte skjære løs flapsen for å lage en Mustang som har stått parkert litt. Minutter etter at den Packard-bygde R-R Merlinen blir stoppet siger nemlig flaps og de indre hjul-lukene ned. Er ikke annet enn oljetrykket i det hydrauliske systemet som holder dem oppe. Stopper motoren synker trykket.
Image

Piloten som fløy dette flyet hadde arbeidet i et begravelsesbyrå før angrepet på Pearl Harbor. Derfor heter det "The Flying Undertaker". Jeg har ventet i mange år på å bygge en modell av nettopp dette flyet.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

Nå selger og gir jeg bort en hel masse tullball på Finn. Helt utrolig hva folk trenger bare det er gratis eller billig :thumleft Veldig bra noen kan bruke det en ikke trenger selv. Jeg har byttet til meg urmaker skrutrekkere og urmaker fast nøkkeler og fått en fin samling skalpeller. Skalpeller kan være bra å ha til modellbygging. Også er jeg atter en gang på utkikk etter moped bil \:D/
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:Nå selger og gir jeg bort en hel masse tullball på Finn. Helt utrolig hva folk trenger bare det er gratis eller billig :thumleft Veldig bra noen kan bruke det en ikke trenger selv. Jeg har byttet til meg urmaker skrutrekkere og urmaker fast nøkkeler og fått en fin samling skalpeller. Skalpeller kan være bra å ha til modellbygging. Også er jeg atter en gang på utkikk etter moped bil \:D/
Han som har "adoptert" meg som onkel skal selge to radiostyrte bensinbiler, hvis de vil virke after all these years, for meg...…. Kommer vel inn litt brødpenger der....
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by pollti »

I dag var jeg og prøvde moped bil men HG var med og syntes jeg er en tosk. 37 års dressurkurs er bortkastet sier hun \:D/
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:I dag var jeg og prøvde moped bil men HG var med og syntes jeg er en tosk. 37 års dressurkurs er bortkastet sier hun \:D/
He-he-he……. Er inhabil i slike saker, da jeg har holdt ryggen rak og blikket fritt like lenge. Nå ser jeg på jentene, men blir mer og mer usikker på hvorfor...…. :redface :redface :redface
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by intruder »

Ser jeg fo mye på damer merker jeg det fort på ønskekvisten...åffer ?? hmmm :smt114

Kanskje de har vatten i knea..? =D>
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

intruder wrote:Ser jeg fo mye på damer merker jeg det fort på ønskekvisten...åffer ?? hmmm :smt114

Kanskje de har vatten i knea..? =D>
Er nok sjylda åt en sveiser frå Nes.... En spretten en, som itte har stelt dom gått nåkk…..
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Post by Desmo »

pollti wrote:The Flying Undertaker :


https://en.wikipedia.org/wiki/William_A._Shomo
Godt utført Polltiarbeid. Da skjønner du at settet er mer feil enn bare flapsen. F6D Mustanger har nemlig to rekognoseringskamera bak cockpiten ett på siden og ett under. Jeg fant det ut for sent til å rette tabben. Derfor ble min 'Undertaker' en feilaktig P-51D Mustang. Begge typer har 6 vingemonterte Browning 0.50" cal maskingevær.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply