The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by Desmo »

tshansen wrote:Vel, sensorstørrelse avgjør vel det meste i racet når det kommer til kvalitet i bilde (pixel pr pixel) å da spesielt i dårlig lys, slik som astro bilder :thumleft Men så kommer man til det punktet at hva og hvor mye kamera er nødvendig til 80% av befolkningen. De som bare vil forevige feriebilder, barnabarn, unger osv osv? Der må man bare berømme mobilkamera for å ha kommet et alvorlig steg i riktig retning når det kommer til kvalitet. ;-)
Veldig godt formulert, og jeg er enig. Det er oss særinger som har fusket i fotograf-faget som er grunnen til DSLR og de som er virkelig proffe.
Sony lommekameraet er nå en saga blott, for Huaweien overgår det. Men for meg er det enklere å justere D200 til litt mer Fotografering, enda. :-k
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by tshansen »

Ja, jeg har selv et sony lomme kamera, men det blir sjeldent brukt lengre. Det er rett og slett helt uinteressant å bruke, samt at mobilen tar nesten like greie bilder når det kommer til point and shoot (mitt bruk) Joda, sensoren i en RX100 er mange ganger bedre enn i et mobilkamera. Men trenger man å skyte spurv med kanon? :-k

Et større kamera, med godt objektiv er så utrolig mye bedre å bruke, for ikke å snakke om gir rom for å være kreativ.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by Tommas »

Desmo wrote:Nesten 7.5 kilometer gåing og litt privat hinderløype og vektløfting. Helt topp! \:D/ \:D/ \:D/
Enten er jeg klin gæærn siden jeg driver med dette. Eller så er jeg på vei til å bli et sunnere og bedre menneske. :-k
Det er så langt fra gæærn som man kan komme. Det er en lang og verifisert kobling mellom fysisk aktivitet og (psykisk)helse. Virker absolutt som alt går meget bedre :thumleft
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by Desmo »

tshansen wrote:Ja, jeg har selv et sony lomme kamera, men det blir sjeldent brukt lengre. Det er rett og slett helt uinteressant å bruke, samt at mobilen tar nesten like greie bilder når det kommer til point and shoot (mitt bruk) Joda, sensoren i en RX100 er mange ganger bedre enn i et mobilkamera. Men trenger man å skyte spurv med kanon? :-k

Et større kamera, med godt objektiv er så utrolig mye bedre å bruke, for ikke å snakke om gir rom for å være kreativ.
Skyte spurv med kani...non! Er min favoritt. Husker en amerikansk sammenligningstest på 80-tallet for ekstra bremselys på MC. Enten i Cycle eller Cycle World. Det ene lyset var "electronic modulated" og blinket raskere og mer intenst etter økende bremsetrykk. Fikset det med en rekke kvikksølvfylte brytere i forskjellige vinkler. Det andre var bare noen 21W pærer i paralellkobling med originalt bremselys på sykkelen. Grunnen til at jeg husker det er fly-relatert; "One is like adding a pair of Sidewinders. The other like adding another bank of 50-cals!"
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by Desmo »

Tommas wrote:
Desmo wrote:Nesten 7.5 kilometer gåing og litt privat hinderløype og vektløfting. Helt topp! \:D/ \:D/ \:D/
Enten er jeg klin gæærn siden jeg driver med dette. Eller så er jeg på vei til å bli et sunnere og bedre menneske. :-k
Det er så langt fra gæærn som man kan komme. Det er en lang og verifisert kobling mellom fysisk aktivitet og (psykisk)helse. Virker absolutt som alt går meget bedre :thumleft
Takk!
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by Desmo »

Har hatt (stråhatt?) en "tre-dagers" denne uka. Dvs. jeg utnyttet finværet de tre foregående dagene og gav busker og hage en liten smak av "forhenværende vaktmestervikar"-ånden. Nå er det litt annerledes rundt husen min;
Image
Image
Image

Har funnet igjen et nabohus også.
Image
Image
Image
Image

Har klippet og lastet etter hvert, og kjørt på miljøstasjon med lass etter lass. Jobbe effektivt og med musikk til er det utrolig hva jeg får unna meg uten helseplager. Og tre mindre "hekker" har også fått høstpynten. Nyperosene (Rosa Rugosa) er noe værre svineri, men de fikk sitt de også.

I dag har jeg vært "innegutt" og slappet av med litt husvask..... Og kaffe.
Image
Image
Hadde "Røykepause"
Image
Image
Image
Image
Image
Nå sitter en nydusjet og nokså pen i tøyet ungkar med kaffikoppen og har tatt Hæljeæftan. :-k \:D/ \:D/
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by ArcticTiger »

:-k Hadde de derre hvit-frakkene oppå DPS sett deg i akksjon, så hadde du vel fått diagnosen "Hyper-aktiv" kanskje :-#
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by Desmo »

ArcticTiger wrote::-k Hadde de derre hvit-frakkene oppå DPS sett deg i akksjon, så hadde du vel fått diagnosen "Hyper-aktiv" kanskje :-#
:thumleft Skulle ha besøkt dem for kaffe&vaffel i går. Men jeg var så godt i siget. Eneste utskrevne pasienten fra DPS som er velkommen der etterpå er jeg blitt fortalt. Det er slik fredagsquiz med alle ansatte og de pasientene som orker i dagligstua. Denne;
Image

Hyper-aktiv? Lat og koser meg med musikk og andre ting som lager lyd, heter det. :-k
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by tshansen »

Det er en grunn til at belastende yrker stiller ofte strenge krav til fysisk form og helse. Da dette går hånd i hånd med mental helse. Så jo mer aktiv og bedre for du er, jo bedre vil helsen din mentalt ha igjen for det :-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by Desmo »

tshansen wrote:Det er en grunn til at belastende yrker stiller ofte strenge krav til fysisk form og helse. Da dette går hånd i hånd med mental helse. Så jo mer aktiv og bedre for du er, jo bedre vil helsen din mentalt ha igjen for det :-)
Skriver under på det! Men, jeg forventer ikke at alle dager blir like bra. Dersom en dag blir litt tung og motskapt vil jeg prøve å bevege meg i stedet for å sette meg ned. Og knaske frukt eller grønt.
Gikk på handletur ned i sentrum nå. Lite penger, men jeg fant rimelige kjøp med gode og sunne varer. Og Freia Premium sjokolade med 86% kakao til formiddagskaffen.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by Desmo »

NÅ! Nå tar jeg helg. I dag har jeg puss... polert Messingen, kjørt Husqvana, gitt "Nye Fille-bilen" en shine innvendig, reparert "Luft-søppelet" (En liten Airboss kompressor der pressostaten ikke slo ut i går på 8 Bar), dusjet og handlet litt til helgen.
Ja, doping-mistanker er på sin plass. :shock:
Kan jeg ikke reparere en pressostat på kompressoren min? :twisted: Dette offentlige dokumentet sier at jeg kan. :-k
Image
Image

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Polere Messing er mannejobb og utearbeid. Pusse "gult nille-metall" kan damer og andre "kjærringer" ta seg av ellers. Det jeg har polert er "industrial-grade" messing og av den tunge, gedigne sorten. Ulempen er at de blir stygge så fort noen tar på dem uten hansker. Hud-syra setter fingeravtrykk med en gang.
Go'helg til Folket! \:D/
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by pollti »

Fullskala bilder jo.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by Desmo »

pollti wrote:Fullskala bilder jo.
Legg merke til en detalj omtrent midt i bildet.
Image
Ja, jeg tenker på føflekkenes mønster. Og som ikke det er nok så fikk adoptivforeldrene mine meg døpt i Hoff Kirke ved Lena den 24.12.1963.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by Desmo »

Å, takk og farvel til et stille og fredelig nabolag...…….. Naboens 6 år gamle sønn har ENDELIG fått 4hjuling med 050 "ært-kanon", 50 kubikk to-takter. Har vært hos dem i et par timer nå. Ute, og sett på en meget forsiktig ung herre guide fordonet rundt i hagen. Han har en slik elektrisk bil som han har vokst ut av så nå ble det ekte zweitakter på naboen. Han er litt sær og beskjeden, men veldig lærenem. Pekte på sylinder og eksos og forklarte at de ble varme når han kjørte. Gutten nikket og fulgte med, så det ble lagret i minnet. Likedan tipset om å ha beina på fotbrettene før han begynte å kjøre. Jeg sa at det kunne bli veldig vondt om han kjørte et bakhjul over egen fot. Det ble også notert, for han var nøye med det etterpå. Pappa'n foreslo at gutten kunne komme på lørdags morgener med skyssen slik at jeg kunne ta litt service. Var ikke tvert nei fra min unge nabo. Gutta fikk hjelp til å smøre kjedet, gasswire og tommelgass-mekanisme. Den unge kjøretøy-eier sa at gassen var litt hard. Nabokløna fisket en stjernetrekker og åpnet gassmekanismen, smurte en bevegelig del og wiren så langt jeg fikk det til uten wiresmører. Da juniornaboen prøvde etter at jeg hadde smurt var gassen "litt bedre". Ikke en storkjefta larv, nei. Men du verden så koselig det var å høre mottordur fra naboeiendommen igjen. Trur nesten jeg var mer gira enn foreldrene, for jeg har ventet på noe slik i nesten 6 år. =D> =D> =D> Og det sa jeg til dem. :redface
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Nu gaar alt saa meget bedre!

Post by mekkern »

Det er morro når unga får sunne interesser og god veiledning. =D>
Post Reply