MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nÄ 22 feb 2019 02:09

Alle klokkeslett er UTC+01:00

Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 06 jul 2018 10:37 

MC: BMW R1150RT, K1100, F650, osv
Hei

Har kjÞrt min BMW K1100 i 15 Är, nesten uten problemer. KjÞpte den da den hadde gÄtt 37.000 km. NÄ stÄr telleren pÄ 127.000 km. Er sÄpass teknisk av meg at alt av servicer og oppfÞlging har blitt gjort av meg selv, derfor har den da aldri vÊrt pÄ verksted.

I fjor stoppet den men startet like etterpÄ, og til slutt fant jeg ut at det var et synlig ledningsbrudd ved tenningsbryteren. Ledningen ble loddet, og sykkelen gikk fint resten av Äret.

I Är kom problemet tilbake. Sykkelen stoppet noen ganger pÄ motorveien, kuttet helt ut sÄ jeg mÄtte rulle til siden. NÄr den stopper lyser alle lys pÄ dachbordet, mens jeg ruller pÄ motorbrems. Etter nedkjÞling og kinning starer den som oftes opp igjen men merker at den har blitt sur av all kinningen. Etter oppstart kan den gÄ bra en stund, men sÄ vender det samme problemet tilbake. Noen ganger ved oppstart i garasjen kan den gÄ noen sekunder fÞr den stopper. SÄ er den umulig Ä fÄ igang igjen fÞr det har gÄtt en god stund.

Jeg kjÞpte brukt tenningsbryter pÄ Ebay som hadde stÄtt pÄ en sykkel som hadde gÄtt 50.000 km. Jeg skiftet alle plugger, og en pluggkabel som hadde dÄrlig kontakt pÄ pluggen. I tillegg skiftet jeg bensinpumpe og bensinfilter. KjÞrte 6 mil i gÄr uten problemer, men nÄ er feilen tilbake. NÄr sykkelen gÄr, kjÞrer den kjempefint, ingen fusking og den trekker godt.

Bensinpumpen hÞres nÄr sidestÞtten vippes opp, alle lys pÄ panelet oppfÞrer seg normalt.

Jeg bytter nÄ deler etter eliminasjonsmetoden, og hÄper Ä fÄ noen rÄd. Kan det vÊre en sensor? Startreleet? DÄrlig kontakt ett eller annet sted?
Siden alle lys oppfĂžrer seg normalt tror jeg kanskje at det er bensintilfĂžrselen som kutter, men med ny bensinpumpe virker det rart.

Et mildt sagt usikker pÄ hvordan jeg kan feilsÞke. Har ikke feilkodeleser, og vet heller ikke om den kan se slike problemer som kommer og gÄr. Jeg bor pÄ Langhus noen mil sÞr for Oslo og er svÊrt takknemmelig for rÄd og tips.

Vh Kjell

Toppen

Legg innLagt inn: 07 jul 2018 21:41 

MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Brumle skrev:
Hei

Har kjÞrt min BMW K1100 i 15 Är, nesten uten problemer. KjÞpte den da den hadde gÄtt 37.000 km. NÄ stÄr telleren pÄ 127.000 km. Er sÄpass teknisk av meg at alt av servicer og oppfÞlging har blitt gjort av meg selv, derfor har den da aldri vÊrt pÄ verksted.

I fjor stoppet den men startet like etterpÄ, og til slutt fant jeg ut at det var et synlig ledningsbrudd ved tenningsbryteren. Ledningen ble loddet, og sykkelen gikk fint resten av Äret.

I Är kom problemet tilbake. Sykkelen stoppet noen ganger pÄ motorveien, kuttet helt ut sÄ jeg mÄtte rulle til siden. NÄr den stopper lyser alle lys pÄ dachbordet, mens jeg ruller pÄ motorbrems. Etter nedkjÞling og kinning starer den som oftes opp igjen men merker at den har blitt sur av all kinningen. Etter oppstart kan den gÄ bra en stund, men sÄ vender det samme problemet tilbake. Noen ganger ved oppstart i garasjen kan den gÄ noen sekunder fÞr den stopper. SÄ er den umulig Ä fÄ igang igjen fÞr det har gÄtt en god stund.

Jeg kjÞpte brukt tenningsbryter pÄ Ebay som hadde stÄtt pÄ en sykkel som hadde gÄtt 50.000 km. Jeg skiftet alle plugger, og en pluggkabel som hadde dÄrlig kontakt pÄ pluggen. I tillegg skiftet jeg bensinpumpe og bensinfilter. KjÞrte 6 mil i gÄr uten problemer, men nÄ er feilen tilbake. NÄr sykkelen gÄr, kjÞrer den kjempefint, ingen fusking og den trekker godt.

Bensinpumpen hÞres nÄr sidestÞtten vippes opp, alle lys pÄ panelet oppfÞrer seg normalt.

Jeg bytter nÄ deler etter eliminasjonsmetoden, og hÄper Ä fÄ noen rÄd. Kan det vÊre en sensor? Startreleet? DÄrlig kontakt ett eller annet sted?
Siden alle lys oppfĂžrer seg normalt tror jeg kanskje at det er bensintilfĂžrselen som kutter, men med ny bensinpumpe virker det rart.

Et mildt sagt usikker pÄ hvordan jeg kan feilsÞke. Har ikke feilkodeleser, og vet heller ikke om den kan se slike problemer som kommer og gÄr. Jeg bor pÄ Langhus noen mil sÞr for Oslo og er svÊrt takknemmelig for rÄd og tips.

Vh Kjell

NÄ er det en stund siden jeg holdt pÄ med K-"brick" motor, men synes Ä erindre at den hadde en Hall-giver i tenningsystemet.
Symptomene som beskrives kan minne om symptomene til en Hall-giver som er pÄ vei ut dÞra.

Men fÞr man eventuelt gyver pÄ Ä handler deler (den er ganske dyr som ny del, men MotorWorks selger brukte til en rimelig penge) anbefaler jeg Ä provosere fram feilen og sjekke om hallgiveren gir tenningsignal eller ikke.

Toppen

Legg innLagt inn: 08 jul 2018 00:18 

Takk for tips Knutk.

Jeg har tenkt den samme tanken vedrÞrende hallgiveren, men har forstÄtt det slik at den er omtrent skuddsikker og skjelden svikter. Om den svikter sÄ er det som oftes ved varmkjÞrt motor, og min K svikter like gjerne ved kald motor. Et rÄd jeg har fÄtt er Ä bruke en fÞner og varme opp hallgiveren mens sykkelen gÄr. Blir det fuskung da vil feilen ligge der. Men hvorfor svikter den nÄr den er kald? hmmmm...

Jeg fikk et rÄd fra en BMW mekaniker at jeg skulle sjekke Coilene, noe jeg er usikker pÄ om kan vÊre en god ledetrÄd. Det er jo to coiler pÄ sykkelen, en som tar cylinder 1 og 4 og den andre 2 og 3. Svikter en coil skulle vel sykkelen fuske fÊlt, ikke kutte helt! Tipper at det er jording pÄ coilene med samme jordfeste, tanken slo meg at det kunne vÊre noe der.

Toppen

Legg innLagt inn: 08 jul 2018 07:30 

MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Web-diagnoser er bestandig en ganske lĂžsaktig form for diagnostikk :D

For Ä finne feilen mÄ man jobbe strukturert og systematisk.
Motor trenger 3 ting for Ä gÄ.
- Bensin i riktig blanding
- Kompresjon
-Tenning

I dette tilfellet ville jeg utelukke kompresjon.

Etter at feilen er provosert fram mÄ man sÄ sjekke om motor fÄr bensin og tenning. En av delene mangler siden den har stoppet.
Bytting av deler i blinde kan fort utvikle seg til en dyr sport, sÄ bruk heller tiden pÄ systematisk jobbing.
Bensintrykk kan mÄles i returslangen fra bensinmanifoilden som mater alle dysene og gÄr videre til regulator.
Sjekk at der er trykk. Om der er trykk mÄ man sjekke at dysene fÄr signal og Äpner.

NÄ ble det vel nevnt at motor surner ved vedvarende kinning, og vÄte tennplugger er en indikasjon pÄ at den fÄr bensin.

Tenningen skal ha puls fra Hallgiver, og Motronic (tror det er det som stÄr i K1100) styrer coilene. Motor har ikke fordeler, sÄ coilene fyrer ogsÄ pÄ eksos-slaget.
Atter mÄ man sjekke:

Vilken ende man begynner i beror litt pÄ hva som er enklest Ä gjennomfÞre. Kanskje begynne med en lÞs tennplugg og sjekke den gir gnist. Bare husk Ä jorde den sikkert slik at coilene ikke fyrer ubelastet. I teorien kan ubelastet tenningspuls gi en motinduksjon tilbake til tenningsmodulen som kan slÄ ut modulen pga hÞy spenning i retur. Trolig ikke et stort problem, men verdt Ä sikre seg...
Om der ikke er gnist blir det Ă„ jobbe seg bakover i systemet.

Lykke til.

Toppen

Legg innLagt inn: 08 jul 2018 08:55 

Takk for rÄd. Skulle Þnske at feilen vedvarte, det er vanskelig nÄr feilen kommer og gÄr og en ikke vet hvor lenge den er i "feilmodus". Demonterer jeg mye kan det godt vÊre at en sjekk av bensintrykk og gnist er Ok nÄr den testes. Remonteres alt kan den starte, jeg kjÞrer noen kilometer og sÄ kjÞrer svikter det igjen.

Men lurt Ä jobbe systematisk. Det er helt usannsynlig at det har noe med kompressjon Ä gjÞre. Alt tyder pÄ en elektrisk svikt ett eller annet sted, enten med bensininnsprÞyting eller med tenning. Dette fordi den "dÞr helt" nÄr feilen inntreffer. Ved kinning tar den etter starten med et lite smell dann og vann, med vil ikke komme helt fÞr den endelig fyrer. Da er batteriert i ferd med Ä tÞmmes. Etter litt kinning, ca 10 sekunder, med pÄfÞlgende pause, 4-5 ganger, tar jeg en lengre pause for Ä kjÞle startmotoren ned. Slik holder jeg pÄ og etter en stund kommer slagene tettere og tettere, og sÄ er den igang igjen.

Tror jeg mÄ fÞlge strÞmmen fra hallgiver til Motronic, til de to coilene og deretter til pluggene. Motrinic enheten mÄ jeg friskmelde, ikke ofte de ryker har jeg hÞrt. Og svikter den er den dÞd, den kommer ikke igjen slik jeg erfarer.
Likedan mÄ jeg fÞlge strÞmmen fra besninpumpe til innsprÞyting og retur. Dette kan ta litt tid men er verdt det. I mellomtiden fÄr jeg kjÞre R1150RT, den gÄr iallefall.

Toppen

Legg innLagt inn: 09 aug 2018 23:54 

MC: 96 Cagiva Elefant 750
73 Tempo corvette
Linhai scooter
Jeg hadde et lignende problem pÄ min gamle Moto Guzzi California 850 (1977) Det var tenninga som kutta plutselig, selv med ny tenningslÄs. Jeg fandt aldri feilen siden allt var i orden hver gang jeg ville feilsÞke. jeg endte med Ä ta en ledning fra pluss pÄ batteriet, innom en bryter pÄ styret og rett til pluss pÄ tenninga. sÄ kunne jeg gi teknikken fingeren og dra opp denne hver gang den kutta.
1977 og 2003 er jo to forskjellige virkeligheter men, er det mulig Ä bruke min metode pÄ elektronisk tenning, sÄ er du i allefall sikker pÄ at tenninga fÄr strÞm...

Toppen

Legg innLagt inn: 10 aug 2018 12:27 

Hurra! Fant feilen! De to ledningene fra hallgiver var feilmontert fra fabrikken og har over tid gnisset mot dekslet til tenningsanlegget. Konsekvensen ble tynnslitt isolasjon og jordet hallgiverer nÄ og da.. Etter isolering ble sykkelen som ny. Har kjÞrt 50 mil og alt fungerer topp. Takk for rÄd og tips. Fortsatt god sommer!

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 7 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00