Web-diagnoser er bestandig en ganske lĂžsaktig form for diagnostikk
For Ä finne feilen mÄ man jobbe strukturert og systematisk.
Motor trenger 3 ting for Ä gÄ.
- Bensin i riktig blanding
- Kompresjon
-Tenning
I dette tilfellet ville jeg utelukke kompresjon.
Etter at feilen er provosert fram mÄ man sÄ sjekke om motor fÄr bensin og tenning. En av delene mangler siden den har stoppet.
Bytting av deler i blinde kan fort utvikle seg til en dyr sport, sÄ bruk heller tiden pÄ systematisk jobbing.
Bensintrykk kan mÄles i returslangen fra bensinmanifoilden som mater alle dysene og gÄr videre til regulator.
Sjekk at der er trykk. Om der er trykk mÄ man sjekke at dysene fÄr signal og Äpner.
NÄ ble det vel nevnt at motor surner ved vedvarende kinning, og vÄte tennplugger er en indikasjon pÄ at den fÄr bensin.
Tenningen skal ha puls fra Hallgiver, og Motronic (tror det er det som stÄr i K1100) styrer coilene. Motor har ikke fordeler, sÄ coilene fyrer ogsÄ pÄ eksos-slaget.
Atter mÄ man sjekke:
Vilken ende man begynner i beror litt pÄ hva som er enklest Ä gjennomfÞre. Kanskje begynne med en lÞs tennplugg og sjekke den gir gnist. Bare husk Ä jorde den sikkert slik at coilene ikke fyrer ubelastet. I teorien kan ubelastet tenningspuls gi en motinduksjon tilbake til tenningsmodulen som kan slÄ ut modulen pga hÞy spenning i retur. Trolig ikke et stort problem, men verdt Ä sikre seg...
Om der ikke er gnist blir det Ă„ jobbe seg bakover i systemet.
Lykke til.