BMW K1100 stopper under kjøring og like etter oppstart

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Brumle
Posts: 4
Joined: 15 Nov 2016 20:46
MC: BMW R1150RT, K1100, F650, osv

BMW K1100 stopper under kjøring og like etter oppstart

Post by Brumle »

Hei

Har kjørt min BMW K1100 i 15 år, nesten uten problemer. Kjøpte den da den hadde gått 37.000 km. Nå står telleren på 127.000 km. Er såpass teknisk av meg at alt av servicer og oppfølging har blitt gjort av meg selv, derfor har den da aldri vært på verksted.

I fjor stoppet den men startet like etterpå, og til slutt fant jeg ut at det var et synlig ledningsbrudd ved tenningsbryteren. Ledningen ble loddet, og sykkelen gikk fint resten av året.

I år kom problemet tilbake. Sykkelen stoppet noen ganger på motorveien, kuttet helt ut så jeg måtte rulle til siden. Når den stopper lyser alle lys på dachbordet, mens jeg ruller på motorbrems. Etter nedkjøling og kinning starer den som oftes opp igjen men merker at den har blitt sur av all kinningen. Etter oppstart kan den gå bra en stund, men så vender det samme problemet tilbake. Noen ganger ved oppstart i garasjen kan den gå noen sekunder før den stopper. Så er den umulig å få igang igjen før det har gått en god stund.

Jeg kjøpte brukt tenningsbryter på Ebay som hadde stått på en sykkel som hadde gått 50.000 km. Jeg skiftet alle plugger, og en pluggkabel som hadde dårlig kontakt på pluggen. I tillegg skiftet jeg bensinpumpe og bensinfilter. Kjørte 6 mil i går uten problemer, men nå er feilen tilbake. Når sykkelen går, kjører den kjempefint, ingen fusking og den trekker godt.

Bensinpumpen høres når sidestøtten vippes opp, alle lys på panelet oppfører seg normalt.

Jeg bytter nå deler etter eliminasjonsmetoden, og håper å få noen råd. Kan det være en sensor? Startreleet? Dårlig kontakt ett eller annet sted?
Siden alle lys oppfører seg normalt tror jeg kanskje at det er bensintilførselen som kutter, men med ny bensinpumpe virker det rart.

Et mildt sagt usikker på hvordan jeg kan feilsøke. Har ikke feilkodeleser, og vet heller ikke om den kan se slike problemer som kommer og går. Jeg bor på Langhus noen mil sør for Oslo og er svært takknemmelig for råd og tips.

Vh Kjell
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: BMW K1100 stopper under kjøring og like etter oppstart

Post by knutk »

Brumle wrote:Hei

Har kjørt min BMW K1100 i 15 år, nesten uten problemer. Kjøpte den da den hadde gått 37.000 km. Nå står telleren på 127.000 km. Er såpass teknisk av meg at alt av servicer og oppfølging har blitt gjort av meg selv, derfor har den da aldri vært på verksted.

I fjor stoppet den men startet like etterpå, og til slutt fant jeg ut at det var et synlig ledningsbrudd ved tenningsbryteren. Ledningen ble loddet, og sykkelen gikk fint resten av året.

I år kom problemet tilbake. Sykkelen stoppet noen ganger på motorveien, kuttet helt ut så jeg måtte rulle til siden. Når den stopper lyser alle lys på dachbordet, mens jeg ruller på motorbrems. Etter nedkjøling og kinning starer den som oftes opp igjen men merker at den har blitt sur av all kinningen. Etter oppstart kan den gå bra en stund, men så vender det samme problemet tilbake. Noen ganger ved oppstart i garasjen kan den gå noen sekunder før den stopper. Så er den umulig å få igang igjen før det har gått en god stund.

Jeg kjøpte brukt tenningsbryter på Ebay som hadde stått på en sykkel som hadde gått 50.000 km. Jeg skiftet alle plugger, og en pluggkabel som hadde dårlig kontakt på pluggen. I tillegg skiftet jeg bensinpumpe og bensinfilter. Kjørte 6 mil i går uten problemer, men nå er feilen tilbake. Når sykkelen går, kjører den kjempefint, ingen fusking og den trekker godt.

Bensinpumpen høres når sidestøtten vippes opp, alle lys på panelet oppfører seg normalt.

Jeg bytter nå deler etter eliminasjonsmetoden, og håper å få noen råd. Kan det være en sensor? Startreleet? Dårlig kontakt ett eller annet sted?
Siden alle lys oppfører seg normalt tror jeg kanskje at det er bensintilførselen som kutter, men med ny bensinpumpe virker det rart.

Et mildt sagt usikker på hvordan jeg kan feilsøke. Har ikke feilkodeleser, og vet heller ikke om den kan se slike problemer som kommer og går. Jeg bor på Langhus noen mil sør for Oslo og er svært takknemmelig for råd og tips.

Vh Kjell
Nå er det en stund siden jeg holdt på med K-"brick" motor, men synes å erindre at den hadde en Hall-giver i tenningsystemet.
Symptomene som beskrives kan minne om symptomene til en Hall-giver som er på vei ut døra.

Men før man eventuelt gyver på å handler deler (den er ganske dyr som ny del, men MotorWorks selger brukte til en rimelig penge) anbefaler jeg å provosere fram feilen og sjekke om hallgiveren gir tenningsignal eller ikke.
Brumle
Posts: 4
Joined: 15 Nov 2016 20:46
MC: BMW R1150RT, K1100, F650, osv

Re: BMW K1100 stopper under kjøring og like etter oppstart

Post by Brumle »

Takk for tips Knutk.

Jeg har tenkt den samme tanken vedrørende hallgiveren, men har forstått det slik at den er omtrent skuddsikker og skjelden svikter. Om den svikter så er det som oftes ved varmkjørt motor, og min K svikter like gjerne ved kald motor. Et råd jeg har fått er å bruke en føner og varme opp hallgiveren mens sykkelen går. Blir det fuskung da vil feilen ligge der. Men hvorfor svikter den når den er kald? hmmmm...

Jeg fikk et råd fra en BMW mekaniker at jeg skulle sjekke Coilene, noe jeg er usikker på om kan være en god ledetråd. Det er jo to coiler på sykkelen, en som tar cylinder 1 og 4 og den andre 2 og 3. Svikter en coil skulle vel sykkelen fuske fælt, ikke kutte helt! Tipper at det er jording på coilene med samme jordfeste, tanken slo meg at det kunne være noe der.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: BMW K1100 stopper under kjøring og like etter oppstart

Post by knutk »

Web-diagnoser er bestandig en ganske løsaktig form for diagnostikk :D

For å finne feilen må man jobbe strukturert og systematisk.
Motor trenger 3 ting for å gå.
- Bensin i riktig blanding
- Kompresjon
-Tenning

I dette tilfellet ville jeg utelukke kompresjon.

Etter at feilen er provosert fram må man så sjekke om motor får bensin og tenning. En av delene mangler siden den har stoppet.
Bytting av deler i blinde kan fort utvikle seg til en dyr sport, så bruk heller tiden på systematisk jobbing.
Bensintrykk kan måles i returslangen fra bensinmanifoilden som mater alle dysene og går videre til regulator.
Sjekk at der er trykk. Om der er trykk må man sjekke at dysene får signal og åpner.

Nå ble det vel nevnt at motor surner ved vedvarende kinning, og våte tennplugger er en indikasjon på at den får bensin.

Tenningen skal ha puls fra Hallgiver, og Motronic (tror det er det som står i K1100) styrer coilene. Motor har ikke fordeler, så coilene fyrer også på eksos-slaget.
Atter må man sjekke:

Vilken ende man begynner i beror litt på hva som er enklest å gjennomføre. Kanskje begynne med en løs tennplugg og sjekke den gir gnist. Bare husk å jorde den sikkert slik at coilene ikke fyrer ubelastet. I teorien kan ubelastet tenningspuls gi en motinduksjon tilbake til tenningsmodulen som kan slå ut modulen pga høy spenning i retur. Trolig ikke et stort problem, men verdt å sikre seg...
Om der ikke er gnist blir det å jobbe seg bakover i systemet.

Lykke til.
Brumle
Posts: 4
Joined: 15 Nov 2016 20:46
MC: BMW R1150RT, K1100, F650, osv

Re: BMW K1100 stopper under kjøring og like etter oppstart

Post by Brumle »

Takk for råd. Skulle ønske at feilen vedvarte, det er vanskelig når feilen kommer og går og en ikke vet hvor lenge den er i "feilmodus". Demonterer jeg mye kan det godt være at en sjekk av bensintrykk og gnist er Ok når den testes. Remonteres alt kan den starte, jeg kjører noen kilometer og så kjører svikter det igjen.

Men lurt å jobbe systematisk. Det er helt usannsynlig at det har noe med kompressjon å gjøre. Alt tyder på en elektrisk svikt ett eller annet sted, enten med bensininnsprøyting eller med tenning. Dette fordi den "dør helt" når feilen inntreffer. Ved kinning tar den etter starten med et lite smell dann og vann, med vil ikke komme helt før den endelig fyrer. Da er batteriert i ferd med å tømmes. Etter litt kinning, ca 10 sekunder, med påfølgende pause, 4-5 ganger, tar jeg en lengre pause for å kjøle startmotoren ned. Slik holder jeg på og etter en stund kommer slagene tettere og tettere, og så er den igang igjen.

Tror jeg må følge strømmen fra hallgiver til Motronic, til de to coilene og deretter til pluggene. Motrinic enheten må jeg friskmelde, ikke ofte de ryker har jeg hørt. Og svikter den er den død, den kommer ikke igjen slik jeg erfarer.
Likedan må jeg følge strømmen fra besninpumpe til innsprøyting og retur. Dette kan ta litt tid men er verdt det. I mellomtiden får jeg kjøre R1150RT, den går iallefall.
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: BMW K1100 stopper under kjøring og like etter oppstart

Post by Jonta »

Jeg hadde et lignende problem på min gamle Moto Guzzi California 850 (1977) Det var tenninga som kutta plutselig, selv med ny tenningslås. Jeg fandt aldri feilen siden allt var i orden hver gang jeg ville feilsøke. jeg endte med å ta en ledning fra pluss på batteriet, innom en bryter på styret og rett til pluss på tenninga. så kunne jeg gi teknikken fingeren og dra opp denne hver gang den kutta.
1977 og 2003 er jo to forskjellige virkeligheter men, er det mulig å bruke min metode på elektronisk tenning, så er du i allefall sikker på at tenninga får strøm...
Brumle
Posts: 4
Joined: 15 Nov 2016 20:46
MC: BMW R1150RT, K1100, F650, osv

Re: BMW K1100 stopper under kjøring og like etter oppstart

Post by Brumle »

Hurra! Fant feilen! De to ledningene fra hallgiver var feilmontert fra fabrikken og har over tid gnisset mot dekslet til tenningsanlegget. Konsekvensen ble tynnslitt isolasjon og jordet hallgiverer nå og da.. Etter isolering ble sykkelen som ny. Har kjørt 50 mil og alt fungerer topp. Takk for råd og tips. Fortsatt god sommer!
Post Reply