Forsikring

Prat om tung MC.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Forsikring

Post by Palma »

Med NAF MC medlemskap har gjensidige bra priser.
I tillegg til fordelen med NAF

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Forsikring

Post by Tommas »

Glemte å nevne det ja, nmcu medlemskap gir solid rabatt hos IF (vesentlig mer enn medlemskapet koster) :thumleft
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Forsikring

Post by poulet_cavalier »

Byttet til Tryg.

Pussig det der, hvert år blir sykkelen ett år eldre og mindre verd, men premien øker hele tiden likevel.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Forsikring

Post by Kant1 »

Jeg har enda tilgode å få et tilbud som matcher Gjensidige på hus, 2 biler, 3-4 mc'er, hytte og verdisakforsikring på klokkesamlingen.

Man får jo tilbake 10-12% i "kundeutbytte" hvert år, og sist jeg jeg fikk tilbud fra Frende (et MEGET godt tilbud ifølge sakshandsamaren) var de 8000 dyrere i året.
Da måtte jeg spørre hva som var bra med det tilbudet, som var såpass mye dyrere enn det jeg hadde??
Men noe godt svar fikk jeg ikke :lol:
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Forsikring

Post by Trondgv »

Jeg bruker også Gjensidige. Gjennom fagforbundet (YS) har jeg meget gode rabatter på hele forsikringen, samt en veldig god hus og innbo forsikring. Har 1 bil, 1 MC, reise, livsforsikring og hus med innbo. Får jo som Olav nevnte kundeutbytte hvert år, samt at nå som jeg blir 23 år om et par uker får jeg utbetalt 6000ish for skadefri kjøring fra jeg var 18.

Når jeg kjøpte huset i år kom banken med et "tilbud" fra Frende. Bare BMWen ble 7000,- dyrere enn jeg har hos Gjensidige nå, og det var med 16000km kontra fri km hos gjensidige.. De fleste andre forsikringene ble også dyrere. :lol:
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Forsikring

Post by poulet_cavalier »

poulet_cavalier wrote:Byttet til Tryg.

Pussig det der, hvert år blir sykkelen ett år eldre og mindre verd, men premien øker hele tiden likevel.
Byttet vekk fra Tryg - de ga brukbar pris på MC, men økte samtidig rett etterpå husforsikringen med mer enn differansen til konkurrentene. Skurkestreker.

Både MC og andre forsikringer er flyttet fra Tryg. Det kommer fortsatt regninger som allerede er betalt eller som de ikke har krav på.

Aldri mer Tryg!
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Forsikring

Post by Bikeridr »

poulet_cavalier wrote:
poulet_cavalier wrote:Byttet til Tryg.

Pussig det der, hvert år blir sykkelen ett år eldre og mindre verd, men premien øker hele tiden likevel.
Byttet vekk fra Tryg - de ga brukbar pris på MC, men økte samtidig rett etterpå husforsikringen med mer enn differansen til konkurrentene. Skurkestreker.

Både MC og andre forsikringer er flyttet fra Tryg. Det kommer fortsatt regninger som allerede er betalt eller som de ikke har krav på.

Aldri mer Tryg!
"Vote with your wallet". Det er eneste språk denne formen for legalisert svindel forstår. Var samme med meg i Norge. Sparebank1, hvor jeg har og har hatt konto hele livet driver jo også forsikring. Som lojal kunde brukte jeg de samme til forsikring. Så en dag, bestemte de seg for at motorsykkelen min plutselig var blitt farlig (etter over 10 års skadefri kjøring) og åket premien med over 250%. En kjapp telefon med spørsmål om hvorfor ble besvart med at "systemet" hadde "oppgradert" sykkelen min fra "gul" til "rød" kategori. "OK", sa jeg. "Dere mistet nettopp en kunde nå". "Nei, nei, det var en systemglipp, premien din fortsetter kun konsumprisindeksert opp". Nuvel, 5% påslag som jo vel er det dobbelte av konsumprisindeksen, samt 5% høyere "bonus". Alt i alt 11,1% reell økning der altså..
Året etter kjøpte jeg meg en "verstingbil", fikk jeg høre. (At det var ei dieselpurke spilte tydeligvis ikke noen rolle), og den ville de ikke forsikre i d et hele tatt. Nuvel; "Vi har vært igjennom dette før. Hvis dere nå ikke gir meg å forsikre og til en fornuftig pris, så forlater jeg dere helt og holdent. *Inkludert* alle banktjenester". Bilen ble forsikret den, til "Golf-diesel-pris".

Det er heller ikke noe bedre her i Latvia. Her er ikke "bonusordning" og man kan ikke "flytte" (en ikkeeksisterende) "bonus". Men det er likevel enkelt å få billigere forsikring hos konkurrenten. Man bare krever "alt eller ingenting". Da er de mye mer samarbeidsvillige og det er ikke måte på hvor verdifull kunde du er..
Pr tiden er alt i Swedbank. Til neste år? Tja, det vil vise seg 8)
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Forsikring

Post by Borg »

Bikeridr wrote: ... kun konsumprisindeksert opp". Nuvel, 5% påslag som jo vel er det dobbelte av konsumprisindeksen, samt 5% høyere "bonus". Alt i alt 11,1% reell økning der altså..
Lurer på hvem som lærer forsikringsselskapa at konsumprisen er 5-10 % i året :-k IF lever også i den vilfarelsen. Når jeg får ny sykkel nå, regner jeg med å flytte flere forsikringer derfra. Får NULL poeng for å være lojal.
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Forsikring

Post by Bikeridr »

Borg wrote:
Bikeridr wrote: ... kun konsumprisindeksert opp". Nuvel, 5% påslag som jo vel er det dobbelte av konsumprisindeksen, samt 5% høyere "bonus". Alt i alt 11,1% reell økning der altså..
Lurer på hvem som lærer forsikringsselskapa at konsumprisen er 5-10 % i året :-k IF lever også i den vilfarelsen. Når jeg får ny sykkel nå, regner jeg med å flytte flere forsikringer derfra. Får NULL poeng for å være lojal.
Er vel derfor jeg innledet med:
Bikeridr wrote:... denne formen for legalisert svindel ...
8) :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Forsikring

Post by tshansen »

IF ringe meg opp i dag... lurte på hva han kunne gjøre for at jeg skulle bli kunde hos de igjen? I nyskjerrighetens lys tok jeg å oppga mine to motorsykler, gi meg en pris på de så får vi se hvor langt unna dere er. Jeg har forbanne meg på at jeg aldri skal ha IF igjen. Aldri hatt så mye rot som jeg har hatt med de. Ikke fått regninger når jeg skulle, dobbelt trekking måneden etter, jævla surr med oppgjør når jeg skifta til nytt selskap osv.

Joda, han kunne komme med et tilbud som var LANGT over det jeg allerede har. Så sa jeg til han at det spiller egentlig ikke noe rolle hvor lav den premiene hadde blitt... for jeg hadde ikke valgt dere igjen om jeg fikk det gratis. Du kan sikkert se i papirene dine at jeg har hatt klagesak på dere og at det har vært mye surr for å få igjen pengene som jeg har betalt inn for mye.

Det måtte han naturligvis beklage, men det var ikke hans bord. =D>
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Forsikring

Post by JRO »

Jeg syns det er litt forunderlig at godt voksne mannfolk som har opplevd mye ikke forstår at det er enhver bedrifts leders jobb å tjene mest mulig penger. Det vil si å prise sine tjenester akkurat slik at de er konkurransedyktig og drive så kostnadseffektivt som mulig (les ikke utbetal penger hvis du ikke må). Du nevnte Sparebank1 Bikeridr, Sparebank1 Buskerud / Vestfold la akkurat fram regnskapet for 2018, de tjente 600 millioner. Dette er ikke svindel, men økonomisk godt drevet selskap. Det er ingen forsikringsselskap som taper penger, det vil si gir kundene lave premier og høye utbetalinger.

Den eneste forbrukermakten vi har, er å bytte selskaper så ofte som mulig. Dette gjelder banktjenester, forsikring, telefon abonnement, strøm avtaler, etc. Så ikke klag, bytt selskap. :thumleft [-X
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Forsikring

Post by Bikeridr »

JRO wrote:' Du nevnte Sparebank1 Bikeridr, Sparebank1 Buskerud / Vestfold la akkurat fram regnskapet for 2018, de tjente 600 millioner. Dette er ikke svindel, men økonomisk godt drevet selskap.
Det er nettopp dette som er problemet. Bank og forsikring skal være et nullprofittforetak til tjeneste for folket. Slik er det ikke og jeg har argumeter for hvorfor det nettopp ikke er slik. Det er dog langt ifra politisk korrekt i dagens samfunn, så jeg skal holde meg for god til å komme med argumentene her. Men hvis du oppsøker media utenfor "common mainstream" uten å finne alle konspirasjoner, vil du bli opplyst..
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Forsikring

Post by mekkern »

Bikeridr wrote:
JRO wrote:' Du nevnte Sparebank1 Bikeridr, Sparebank1 Buskerud / Vestfold la akkurat fram regnskapet for 2018, de tjente 600 millioner. Dette er ikke svindel, men økonomisk godt drevet selskap.
Det er nettopp dette som er problemet. Bank og forsikring skal være et nullprofittforetak til tjeneste for folket. Slik er det ikke og jeg har argumeter for hvorfor det nettopp ikke er slik. Det er dog langt ifra politisk korrekt i dagens samfunn, så jeg skal holde meg for god til å komme med argumentene her. Men hvis du oppsøker media utenfor "common mainstream" uten å finne alle konspirasjoner, vil du bli opplyst..
Bank og forsikring har vel aldri vært meningen å være 0-profitt??

Det eneste jeg kjenner til som drives slik er en del kommunale tjenester.og noen ideelle organisasjoner.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Forsikring

Post by knutk »

I grove trekk tror jeg de fleste forsikringselskap driver på samme måten. Man gir tilbud om en lav pris for å kapre kunde, for deretter å skru opp prisen sakte men sikkert.
Skal man holde prisen på et moderat nivå bør man skifte selskap ca hver annet år. Selskapene ordner selv overføring av forsikring og vilkår, så det er bare noen tastetrykk å fikse det.
User avatar
poulet_cavalier
Posts: 174
Joined: 08 Oct 2015 10:41
MC: 2015 BMW R1200GS
Contact:

Re: Forsikring

Post by poulet_cavalier »

JRO wrote:Jeg syns det er litt forunderlig at godt voksne mannfolk som har opplevd mye ikke forstår at det er enhver bedrifts leders jobb å tjene mest mulig penger. Det vil si å prise sine tjenester akkurat slik at de er konkurransedyktig og drive så kostnadseffektivt som mulig (les ikke utbetal penger hvis du ikke må). Du nevnte Sparebank1 Bikeridr, Sparebank1 Buskerud / Vestfold la akkurat fram regnskapet for 2018, de tjente 600 millioner. Dette er ikke svindel, men økonomisk godt drevet selskap. Det er ingen forsikringsselskap som taper penger, det vil si gir kundene lave premier og høye utbetalinger.

<snip> [-X
Som med alt annet er det forskjell på å barbere seg og skjære av seg hue.

Når selskapene kan oppføre seg som de gjør tyder det på et marked som ikke fungerer/ikke er fritt.

(ellers enig: bytt hvert år til de slutter med uvesenet)
Post Reply