The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

intruder wrote::-k Ja,det var jo noen musikere som for noen år sia raste rundt i de områdene,med traktor f.eks. etter å ha sittet på trappa ,ventet på a Marta...
Men det vet han Desmo mer om enn meg... :smt119
De har litt bedre skyss nå, enn traktor. Har både tak og sitteplass til alle i Vazelina......

Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Her serr'u, Intruder. Her er Starfighteren fra Mariendal Bilverksted på Åshøgda. Nå nærmer det seg ny lakk og montering på sokkel foran Forsvarets Flysamling på Gardermoen.
Image
Den skal holde denne Northrop F-5B Freedom Fighter'en med selskap.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Fikk lurt meg til en liten prøvekjøring i dag. Det var selvsagt GMS som hadde sykkelen. En østerriker med svensk navn og svart i fargen. Husqvarna Svartpilen 401 som er deres tilbud til A2-folket. Ikke et dårlig tilbud heller, etter mitt syn. Nå er det jo lenge siden sist jeg slengte høyrebeinet over en MC-sal så jeg var redd for gravrustne kjøreferdigheter. Men Svartpilen innga tillit etter få kilometer så det ble litt inspirert kjøring. Så inspirert som en sykkel med noenogførti hester og kmstand så vidt over 2000 tålte. Ikke ille bunndrag i 400 kubikks endunkeren og så langt jeg lot turtelleren stige var det tilfredsstillende med krefter for en slik sykkel. Kjøreegenskapene var trygge, stabile og akkurat passe kvikkstyrt. Bremsene var godt dimensjonert og fin-fine å bruke. Sittestillingen er veldig lett framoverlent og hadde det ikke vært for salen som virket til å være laget av en østerriksk trelastprodusent i dimensjonen 48X148 med skaitrekk hadde den vært perfekt. Neste ankepunkt er ikke spesielt for Svartpilen, men generelt for ALLE sykler med grått LCD-display; Uleselig når sola treffer rett. Hva er "feil" med analoge instrumenter lurer jeg på. Fjæringen er akkurat passe stiv for meg som veier 120-130 kg :shock: Så stakkars den som veier mindre og kjøper en sånn MC, for den får ristet seg noe alldeles vederstyggelig på slik ujevn asfalt som jeg kjørte på. De ytterst få strekningene med slett og fin asfalt som finnes i kongeriket takles med akseptabel komfort. Nå er ikke Svartpilen en GullVinge eller lignende tohjuls sofa, men har en ferskt A2-kort er sannsynligvis MC-dilla så stor at en gjerne vil kjøre lenger enn en halvtime i strekk før sluttstykket ber om nåde. Og så var det det hersens LCD-displayet. Ellers er Svartpilen et tvers gjennom trivelig bekjentskap for alle MC-førere med noen få unntak (kneskrapligaen og de som ha armene i været og beina framover når de vibrerer fram med 45 graders steinalderteknikk). Noen vil nok "vokse fra" den med tanke på effekt fortere enn andre.
Image
Image
Image
Image
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by hakhap »

Synes den Svartpilen er tøff den :thumleft
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

hakhap wrote:Synes den Svartpilen er tøff den :thumleft
Er en sykkel man må venne seg til utseendet på. Da hender det at man ender opp med å like den godt. Og jeg er enig, den er tøff og ligner ikke andre sykler. Var slik da jeg så bilde av Ducati Monster 1. gang. Jeg tenkte; "Fy F***! Den var ikke pen!" Det var i -92 og da hadde "alle" sykler kåpe. Gradvis endret jeg oppfatning til; " Den er ikke pen, men den er tøff. En slik vil jeg ha en gang!" Og som du vet så skjedde det.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Jeg er god til å ha fokus på de store og viktige tingene i verden...….. :roll: Ett veldig godt eksempel på det er hvor godt jeg syns pærer med oransje glass "tar seg ut" i blinklys med klart glass. Kaller det "speilegg". Så da måtte jeg jo skaffe nye pærer til Tiguanen for å få bort "speileggene".....
Image
Image
Image
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Når du begynner å synke så lavt at du bekymrer deg for blinklys da... :roll: Ikke for det, jeg er ikke hakket bedre. Leide en Skruzuki 125 i Kristiansund, og den var helt på ånkli ikke så ille. Måtte jo syte litt :roll: Og da lovte de meg noe som er verre neste gang. Så på torsdag står jeg der igjen og gubben i utleiebua grøsser garantert på ryggen :evil: Nå vil jeg ha Honda 125 med tåppbåks. Den er sikkert verre enn hva Hyse fabrikken spyr ut :shock: 8)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Når du begynner å synke så lavt at du bekymrer deg for blinklys da... :roll: Ikke for det, jeg er ikke hakket bedre. Leide en Skruzuki 125 i Kristiansund, og den var helt på ånkli ikke så ille. Måtte jo syte litt :roll: Og da lovte de meg noe som er verre neste gang. Så på torsdag står jeg der igjen og gubben i utleiebua grøsser garantert på ryggen :evil: Nå vil jeg ha Honda 125 med tåppbåks. Den er sikkert verre enn hva Hyse fabrikken spyr ut :shock: 8)
:lol: :lol: :lol: Trodde du kjente meg så godt at du skjønte hvor særriøst ment innlegget om blinklys var. Har Pollti rota seg til Baillby'n? Hu og hu...….. Har ikke bare positive minner fra den plassen. Eller rettere sagt fra Tingvoll da jeg var på vei til Kr.sund. Var en nidkjær lensmannsbetjent og en litt for tung høyrefot innblandet i den affæren. Nok om det. Er litt småskeptisk i dag, for jeg skal gjøre ett forsøk på å arbeide igjen. Ikke for hva jeg skal gjøre, men for hvem jeg skal arbeide for. Arbeidskvalifiserings"bedriften" Hapro har ordnet med arbeidsutprøving hos en som har ett privat vaktmesterfirma i Gjøvik. Vel, det er jo ikke så ille. Men at han ikke står i NHO gjør ett gammelt Jern&Brutal-medlem betenkt. Nå er det ikke sikkert at armen holder så lenge at det blir noe problem.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

He he. Får meg til å huske da jeg ble stoppet utenfor Kristiansund da politiet mente jeg var litt for agressiv i forsøket på å komme forbi den sivile bilen deres. HG var skikkelig irritert både på meg og lusekjøreren foran og utbrøt til den sivile-hadde du sluppet forbi og ikke kjørt som en gammel nederlender med norske skilt så.... Politimannen så litt sjokkskadet ut :shock:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:He he. Får meg til å huske da jeg ble stoppet utenfor Kristiansund da politiet mente jeg var litt for agressiv i forsøket på å komme forbi den sivile bilen deres. HG var skikkelig irritert både på meg og lusekjøreren foran og utbrøt til den sivile-hadde du sluppet forbi og ikke kjørt som en gammel nederlender med norske skilt så.... Politimannen så litt sjokkskadet ut :shock:
Er jo 16 år siden jeg var på de kanter sist. Men da var det heller magert med strekninger der en kunne kjøre forbi sånn noenlunde sivilisert mellom Sunndalsøra og Kristiansund på den veien. Og via Molde og Romsdalen var det heller ikke så mange strekinger der blå-Boraen kunne bruke 6. gir under forbikjøring. Og den var anstendig kjapp fra 70 og oppover i det giret. Hadde følge av en MC fra litt før Hunderfossen nesten opp til Vinstra en gang jeg skulle til Kr.Sund. Kjøringa mi var passe kjapp for han bak meg med forbikjøringer og resten men den blå. Noen kilometer før Vinstra nådde vi igjen en av disse som ligger mellom 60 og 75 i 80-soner etter som hvor svingete det er. Så da vi kom til ei kort strekke vurderte jeg den for kort, selv med nedgiring og lot være å kjøre forbi. Men han på MC rakk det.
Hadde forresten ett gjensyn i går ettermiddag. Har blitt slik at når jeg er kaffetørst så triller jeg ned på Esso og kjøper en kopp. Kan jo lage en kopp eller to hjemme billigere. Er bare det at da blir det bare kaffe. På Esso kan det også bli en prat med kjensfolk og det har blitt viktig når jeg går hjemme og suller sykemeldt. Han ene eieren av Esso som kjøpte Neil har solgt den videre til en av medeierne. De er to brødre og en halvbror som eier stasjonen. Og det er halvbroren, ja jeg kaller slike det enda, som har overtatt den. Men avtalen mellom meg og opprinnelig kjøper er videreført. Gjenkjøp hvis jeg får råd og mulighet for å låne Neil. Nå er ikke jeg tilhenger av slik "kjøreutstyr" som postmannen bruker, men han om det. Jada, kjenner nåværende eier rimelig godt også. Skremte nesten livskiten av ham en gang da han kjørte post i nabolaget. Da var jeg også hjemme av en eller annen grunn. Var borte hos naboen og hjalp til med å klippe en hekk langs veien vår. Jeg stod på innsiden av den vel 2.5 meter høye og tette hekken da postbilen kom trillende. Der jeg stod er det en smal åpning i hekken slik at det går an å smette gjennom. Da postmann Odd var rett utenfor den stakk jeg selvsagt hodet ut og brølte det jeg var god for. Han holdt jo på å kjøre ut på jordet av sjokket, siden han hadde vinduet åpent. :twisted: "Fikk igjen" en liten stund senere da jeg hadde kjørt bilen ut av garasjen og lot den stå utenfor. Postkassa henger ved siden av garasjeporten og postkjørerne svinger opp foran garasjen til vanlig for da kan de legge i post uten å gå ut av bilen. Selvsagt var det Odd som kom den dagen, og da måtte han ut av bilen. Da kom det; "Si meg! Trur du at du eig detti hær, hæll?" Vi har glist mye av begge episoder i ettertid.
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Vakker Triumph det der ja..Synd at det er blitt borte mange Thriumphforhandlere,men det skyldes at importøren stilte helt uhørte krav til varelagere og butikkenes utseende..
:smt021 :smt027
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

intruder wrote:Vakker Triumph det der ja..Synd at det er blitt borte mange Thriumphforhandlere,men det skyldes at importøren stilte helt uhørte krav til varelagere og butikkenes utseende..
:smt021 :smt027
Er den jeg hadde, det der.
Og så forlangte importøren at forhandlerne bestilte 10 og 10 sykler om gangen sa unge Øyhus på GMS. Det hadde ikke dem økonomi til.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Kjørte til frisør i Moelv i går,og på hjemturen rundet Intruderen 100.000 km !!
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

intruder wrote:Kjørte til frisør i Moelv i går,og på hjemturen rundet Intruderen 100.000 km !!
Gratulerer med jubileum! Blir ikke så voldsom kjørelengde pr. år i snitt...…. snaut 3850 km i året. ;-)
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Jupp! Da var første dag av arbeidsutprøvinga unnagjort. Var heldigvis ikke helt byting han eieren av firmaet. Virket rimelig fornøyd med det jeg gjorde og hvordan jeg oppførte meg. Så da står det på den forbanna armen. Drev og plukket søppel med ei sånn lang klype rundt to av bygårdene han har og det kjentes. Og å kjøre gressklipper av den typen en går etter kjentes ett annet sted på kroppen når jeg drev på i solsteiken mellom noen leilighetsbygg. Da ble det råslag i pappen. :shock: Er bare 8-12 arbeid man., ons. og fredag i første omgang. Så får ting gå som det går.
Nå sitter jeg og venter på en elektriker som er innleid av Eidsiva. Jeg skal "endelig" få slik strømmåler med fjernavlesning. Da får jeg se om den gamle som jeg tror er fra 1958, da huset ble bygd, var av den snille typen eller om den var sånn ca. riktig. Uansett vil strømforbruket mitt øke siden oljefyren ble skiftet ut med en bereder og luft/vann varmepumpe. Men olja er jeg ferdig med, og den kostet da vel 11 kr. literen den også. Med ett årlig forbruk på 25-3000 liter var ikke det så billig fyring.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Post Reply