Så du ikke absolutt HELE videoen altså??hakhap wrote:Kult, hvor mye tid brukte dere på å filme dette?
Vi brukte over 7 timer på å filme alt dette. Men da var det jo ikke bare filming, men en god del prat også.
Så du ikke absolutt HELE videoen altså??hakhap wrote:Kult, hvor mye tid brukte dere på å filme dette?
[emoji23][emoji23][emoji106]ojda wrote:Liker bedre og bedre
Men så så jeg hele filmen også jeg da
Nei såg bare 3/4 sen måtte jeg leke med barnenSnikkeren wrote:Så du ikke absolutt HELE videoen altså??hakhap wrote:Kult, hvor mye tid brukte dere på å filme dette?
Vi brukte over 7 timer på å filme alt dette. Men da var det jo ikke bare filming, men en god del prat også.
[emoji106][emoji106] Jeg bare måtte, siden vi snakker om deg mot slutten. [emoji23]hakhap wrote:Nei såg bare 3/4 sen måtte jeg leke med barnen
misspelling with autocorrect
Prøv å kjør ned en lang bratt bakke med sand/gjørme/mye løsgrus. Da skjønner du fort hvorfor det kan være greit å ha muligheten til å låse bakhjulet. [emoji106]tshansen wrote:Ble en anlese kleint på slutten, men en veldig bra film... grei underholding og masse gode momenter.
Men, jeg må jo spørre? Hva kommer det av at folket velger å ta vekk ABS på bakbremsen? Jeg har prøvd begge deler og har hatt langt større nesten ulykker når ABS er koblet ut på bakhjulet, enn når den er innkoblet. Ved tråkk på bakbremsen slir jo hekken ut ved den minste bevegelse eller hjulspor? Jeg har "nødbremset" for dyr i veien på grus med ABS og stoppet langt kjappere enn jeg gjør når jeg kobler den ut?
Kan noen av dere hobby proffer forklare meg hvorfor?
Konklusjon: Begge har rett. Men nå er det visst litt macho å kjøre uten da, slenge bakhjulet rundt hindringer og ta "brekksladd"Snikkeren wrote:Prøv å kjør ned en lang bratt bakke med sand/gjørme/mye løsgrus. Da skjønner du fort hvorfor det kan være greit å ha muligheten til å låse bakhjulet. [emoji106]tshansen wrote:Ble en anlese kleint på slutten, men en veldig bra film... grei underholding og masse gode momenter.
Men, jeg må jo spørre? Hva kommer det av at folket velger å ta vekk ABS på bakbremsen? Jeg har prøvd begge deler og har hatt langt større nesten ulykker når ABS er koblet ut på bakhjulet, enn når den er innkoblet. Ved tråkk på bakbremsen slir jo hekken ut ved den minste bevegelse eller hjulspor? Jeg har "nødbremset" for dyr i veien på grus med ABS og stoppet langt kjappere enn jeg gjør når jeg kobler den ut?
Kan noen av dere hobby proffer forklare meg hvorfor?
Du må huske på, det er ikke alle som har Enduro-mode på sykkelen.tshansen wrote:Jeg ser bare at veldig mange veldig erfarne førere, fraråder det på filmene de legger ut på youtube... Elektronikken redder deg langt oftere enn behovet for å kunne låse bakhjulet. Men jeg har ikke peiling, derfor jeg spør.... Jeg merker veldig stor forskjell når jeg kjører med ABS innkoblet. Å jeg driver jo på å tørrtrener noe jævlig for tiden
Jeg driver å leker meg i Enduro og Enduro pro modus.... å jeg for min del, kjører langt bedre og hurtigere på grusen med Enduro enn Enduro Pro.... Men ja, jeg skal prøve å feile litt... Har endelig begynt å leke med sykkelen slik den skal lekes med nå. Mistet den nysykkel skrekken som alle prater omknutk wrote: Du må huske på, det er ikke alle som har Enduro-mode på sykkelen.
Så lenge man kjører på fast underlag funker ordinær ABS helt greit. Problemene oppstår når grusen begynner å bli løs, da trenger man litt låsing på hjulene for å grave seg ned til fastere underlag. Om du kommer dundrende ned en bakke og grusen er løs vil ordinær ABS gi bortimot null effekt.
På enkelte merker (skal ikke drive reklame) finnes en Enduro mode og det som skjer er at ABS tillater lenger tid med hjul-låsing før den slipper opp, og dette gjør at hjulet graver seg ned i løsmassen. Forøvrig er ikke hjullåsing så kritisk på grus i forhod til asfalt. Om du vil føle litt på effekten kan du skru av ABS (deaktiverer også integralbrems) og så kjører du på litt løs grus mens du låser fremhjulet. Du vil da oppdage at så lenge du ikke svinger vil sykkel gå bortimot rett fram. Fin trening for å bli mer dus med løst underlag. Likeledes med bakhjulet, det sklir mye mer kontrollert i grus enn på asfalt.
Må Kælve noe da så blir alt ting bedre etterpåtshansen wrote:Jeg driver å leker meg i Enduro og Enduro pro modus.... å jeg for min del, kjører langt bedre og hurtigere på grusen med Enduro enn Enduro Pro.... Men ja, jeg skal prøve å feile litt... Har endelig begynt å leke med sykkelen slik den skal lekes med nå. Mistet den nysykkel skrekken som alle prater omknutk wrote: Du må huske på, det er ikke alle som har Enduro-mode på sykkelen.
Så lenge man kjører på fast underlag funker ordinær ABS helt greit. Problemene oppstår når grusen begynner å bli løs, da trenger man litt låsing på hjulene for å grave seg ned til fastere underlag. Om du kommer dundrende ned en bakke og grusen er løs vil ordinær ABS gi bortimot null effekt.
På enkelte merker (skal ikke drive reklame) finnes en Enduro mode og det som skjer er at ABS tillater lenger tid med hjul-låsing før den slipper opp, og dette gjør at hjulet graver seg ned i løsmassen. Forøvrig er ikke hjullåsing så kritisk på grus i forhod til asfalt. Om du vil føle litt på effekten kan du skru av ABS (deaktiverer også integralbrems) og så kjører du på litt løs grus mens du låser fremhjulet. Du vil da oppdage at så lenge du ikke svinger vil sykkel gå bortimot rett fram. Fin trening for å bli mer dus med løst underlag. Likeledes med bakhjulet, det sklir mye mer kontrollert i grus enn på asfalt.
Men jeg ser jeg er nødt å finne meg tak i slike cylinder beskyttere helt nede på veltebøylen.
Har da ingen hensikt å investere i veltebøyler om man ikke bruker demkvase wrote: Må Kælve noe da så blir alt ting bedre etterpå
Nå er vel "gammeldags enduro pro ment for knastedekk (bedre grep)?tshansen wrote:Jeg driver å leker meg i Enduro og Enduro pro modus.... å jeg for min del, kjører langt bedre og hurtigere på grusen med Enduro enn Enduro Pro.... Men ja, jeg skal prøve å feile litt... Har endelig begynt å leke med sykkelen slik den skal lekes med nå. Mistet den nysykkel skrekken som alle prater omknutk wrote: Du må huske på, det er ikke alle som har Enduro-mode på sykkelen.
Så lenge man kjører på fast underlag funker ordinær ABS helt greit. Problemene oppstår når grusen begynner å bli løs, da trenger man litt låsing på hjulene for å grave seg ned til fastere underlag. Om du kommer dundrende ned en bakke og grusen er løs vil ordinær ABS gi bortimot null effekt.
På enkelte merker (skal ikke drive reklame) finnes en Enduro mode og det som skjer er at ABS tillater lenger tid med hjul-låsing før den slipper opp, og dette gjør at hjulet graver seg ned i løsmassen. Forøvrig er ikke hjullåsing så kritisk på grus i forhod til asfalt. Om du vil føle litt på effekten kan du skru av ABS (deaktiverer også integralbrems) og så kjører du på litt løs grus mens du låser fremhjulet. Du vil da oppdage at så lenge du ikke svinger vil sykkel gå bortimot rett fram. Fin trening for å bli mer dus med løst underlag. Likeledes med bakhjulet, det sklir mye mer kontrollert i grus enn på asfalt.
Men jeg ser jeg er nødt å finne meg tak i slike cylinder beskyttere helt nede på veltebøylen.