MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nÄ 17 feb 2019 03:43

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 19 mai 2018 19:47 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4508
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
I teorien skal vel dette gÄ greit, man kobler to batterier i parallell og fÄr dobbel sÄ stor kapasitet.

Hvordan funker det i praksis? Vil forskjellig kabellengde ha noe Ä si? Tenker Ä plassere det ene rett bak styrekrona og det andre under setet. Regner med man i tilfellet mÄ ha solide kabler i mellom slik at ikke motstanden i kablene vil ha noe Ä si. Vil de bli ladet likt?

Helt konkret leker jeg litt med tanken pÄ Ä bytte ut dette:

Bilde

YT12B-BS, 10 Ah og 3,4 kg

med to slike:

Bilde

2 Ah og 0,5 kg per stykk.

Da fÄr jeg ryddet plass i hekken pÄ Streetfighteren slik at det blir mulig Ä fÄ med seg noe.

Et annet alternativ hadde vÊrt Ä bygge et batteri selv, om det finnes celler man kan gjÞre det med? Plassen under setet er egentlig beregnet pÄ eksosventilservoen, men nÄ er den borte og da hadde det vÊrt fint Ä fÄ lurt inn et batteri der pÄ et vis.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 mai 2018 13:36 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 30 okt 2015 21:50
Innlegg: 371
MC: Suzuki Hayabusa K3
Du er klar over at du bytter ut et 10ah batteri med 2 pÄ tilsammen 4. Dvs en)60% redusert kapasitet....

Hvis du absolutt skal spare vekt sÄ kan du koste pÄ et skikkelig Lithium batteri som fx Shorai...


Forskjellen mellom idioti og genialitet er at genialitet har sine begrensninger


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 mai 2018 18:30 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3317
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
jeg byttet ut et stort batteri pÄ FZR`n (1000ccm) med ett 2Ah litiumbatteri og den starter som pÄ steroider...
fra:https://www.ebay.com/itm/Genuine-Yuasa-YTX14-BS-Motorbike-Motorcycle-Battery-Inc-Filling-Kit/301475597875?epid=784092476&hash=item4631588e33:g:el0AAOxy~dNTHvgd&vxp=mtr

til:https://www.elitemotorcycleservices.co.uk/ltm7l-jmt-premium-ltm-lithium-ion-battery-413-p.asp

Eneste en mÄ vÊre pÄ vakt pÄ er at ladesystemet/ledningsnettet er stabilt og at det takler at batteriet sluker all ladestrÞm og er fulladet pÄ ca 40sek-2min avhengig av hvor lenge en har kjÞrt starter.Jeg smeltet en bryter av ladestrÞmmen etter Ä ha kinnet en del for start i vinter.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 mai 2018 09:39 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1311
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Selv om det kan virke som en god ide Ă„ paralellkoble to identiske batteri er det en grunn til at man aldri ser det i bruk.

Problemet ved Ă„ la to batteri forbli sammenkoblet parallelt er at batteriene vil aldri vĂŠre helt identiske elektrisk. Det ene vil bestandig ha en spenning litt forskjellig fra det andre. Det som da skjer er at batteriet med hĂžyest spenning prĂžver Ă„ fylle opp det andre. Man finner installasjoner hvor der er flere batteri, men batteriene er aldri koblet direkte til hverandre, de er bestandig adskilt via en reguleringskrets.

Om man laget elektronikk som styrte batteriene slik at de holdes hver for seg under lading og kobles sammen i det man drar starteren vil det vÊre det samme man gjÞr som nÄr man benytter startkabler. Man kan koble batteriene til generator via en diode for hvert batteri, og man kan Þke spenningen fra generator ved Ä koble jordingen via en diode. Et rele kan koble batteriene sammen nÄr starter aktiveres.
SÄ det lar seg gjÞre. Men det kreves sÄ mye ekstra dilldall at spinningen gÄr opp i vinningen.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 mai 2018 22:17 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 19 mar 2011 22:13
Innlegg: 205
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross
Bimota DB3 Mantra har to batterier koblet i parallell :D

" The electrical system ran off a pair of 12 volt batteries wired in parallel, mounted above the front cylinder behind the oil cooler with the intake runner passing between them, as Bimota felt that a single battery was inadequate for the application and two smaller units would be easier to package into the design. On historical models it was a curious Bimota signature to run two 6 volt batteries in series to power a 12 volt system, so the Mantra seemed to update the odd practice."

Bilde


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 mai 2018 22:28 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2927
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: SĂžr-TrĂžndelag
SĂŠrt :?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 mai 2018 22:33 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 19 mar 2011 22:13
Innlegg: 205
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross
Bimota er oppskriften pÄ sÊrt :lol:


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 mai 2018 00:04 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8649
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
Andreas skrev:
Bimota er oppskriften pÄ sÊrt :lol:

NB! OT; Bimota sÊrt? SÊrdeles vakkert maskineringsarbeid pÄ aludeler og hinsides fine sveiser pÄ alt. Er det pÄ den KB2 Laser'en Jon A. Lystad har.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 mai 2018 16:47 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1311
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Skrev litt lenger oppe at man aldri ser paralellkoblede batteri i bruk.
Har Googla litt, og fÄr vel moderere meg til "sÄ godt som aldri".

Det blir tydligvis gjort i blant. Og greia er Ä benytte identiske batteri fra samme produsent og lik alder pÄ batteriene.
Batteriene kobles sammen hvor jord ledning og pluss ledning har samme lengde og dimensjon, og sÄ tar man ut + pÄ det ene batteriet og - pol pÄ det andre.

Videre antydes det forventet litt kortere levetid pÄ batteriene, og ved bytte skiftes uansett begge ut.

I prakksis betyr det: GÄr det sÄ gÄr det. PrÞv, og se hva som skjer, og ta problemene derifra...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 jun 2018 09:39 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4508
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
voodoodoo skrev:
Du er klar over at du bytter ut et 10ah batteri med 2 pÄ tilsammen 4. Dvs en)60% redusert kapasitet....

Hvis du absolutt skal spare vekt sÄ kan du koste pÄ et skikkelig Lithium batteri som fx Shorai...


Forskjellen mellom idioti og genialitet er at genialitet har sine begrensninger


Er klar over forskjellen i kapasitet. Slik jeg har forstÄtt det er det startstrÞmmen som er dimensjonerende, ikke kapasiteten. De to litiumbatteriene fra Biltema skal omtrent tilsvare et YT12B-BS i startstrÞm.

mekkern skrev:
jeg byttet ut et stort batteri pÄ FZR`n (1000ccm) med ett 2Ah litiumbatteri og den starter som pÄ steroider...
fra:https://www.ebay.com/itm/Genuine-Yuasa-YTX14-BS-Motorbike-Motorcycle-Battery-Inc-Filling-Kit/301475597875?epid=784092476&hash=item4631588e33:g:el0AAOxy~dNTHvgd&vxp=mtr

til:https://www.elitemotorcycleservices.co.uk/ltm7l-jmt-premium-ltm-lithium-ion-battery-413-p.asp

Eneste en mÄ vÊre pÄ vakt pÄ er at ladesystemet/ledningsnettet er stabilt og at det takler at batteriet sluker all ladestrÞm og er fulladet pÄ ca 40sek-2min avhengig av hvor lenge en har kjÞrt starter.Jeg smeltet en bryter av ladestrÞmmen etter Ä ha kinnet en del for start i vinter.


Veldig interessant, det batteriet du kjÞpte ligner veldig pÄ de de har pÄ Biltema. Tviler pÄ at Biltema lager de selv, sÄ mulig det er samme?

knutk skrev:
Skrev litt lenger oppe at man aldri ser paralellkoblede batteri i bruk.
Har Googla litt, og fÄr vel moderere meg til "sÄ godt som aldri".

Det blir tydligvis gjort i blant. Og greia er Ä benytte identiske batteri fra samme produsent og lik alder pÄ batteriene.
Batteriene kobles sammen hvor jord ledning og pluss ledning har samme lengde og dimensjon, og sÄ tar man ut + pÄ det ene batteriet og - pol pÄ det andre.

Videre antydes det forventet litt kortere levetid pÄ batteriene, og ved bytte skiftes uansett begge ut.

I prakksis betyr det: GÄr det sÄ gÄr det. PrÞv, og se hva som skjer, og ta problemene derifra...


Det som du skrev lenger oppe var omtrent det jeg sÄ for meg skulle vÊre problemene. Det var mest et tankespinn om det i det hele tatt var mulig. Etter det du skriver her sÄ virker det jo faktisk som at det er realistisk Ä gjennomfÞre. (Litt) kortere levetid og bytte begge batteriene samtidig er ingen dealbreaker.

Hvis man kobler sammen batteriene som du beskriver her, og henter ut + pÄ det ene og - pÄ det andre, vil man kunne ha mye kortere kabel mellom pol og ledningsnett pÄ den ene polen (siden det ene batteriet er montert bak styrehodet og den andre under salen). Har det ogsÄ betydning, bÞr man benytte like lange kabler for Ä fÄ lik motstand her ogsÄ?

NĂ„ er ikke dette et prosjekt jeg har tenkt Ă„ gjennomfĂžre med det fĂžrste, men hadde vĂŠrt artig Ă„ gjort et forsĂžk i lĂžpet av vinteren om det skulle vise seg Ă„ vĂŠre gjennomfĂžrbart. Tusen takk for innspill til dere som har svart! :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 jun 2018 22:45 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1311
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
inunf skrev:

Hvis man kobler sammen batteriene som du beskriver her, og henter ut + pÄ det ene og - pÄ det andre, vil man kunne ha mye kortere kabel mellom pol og ledningsnett pÄ den ene polen (siden det ene batteriet er montert bak styrehodet og den andre under salen). Har det ogsÄ betydning, bÞr man benytte like lange kabler for Ä fÄ lik motstand her ogsÄ?

NĂ„ er ikke dette et prosjekt jeg har tenkt Ă„ gjennomfĂžre med det fĂžrste, men hadde vĂŠrt artig Ă„ gjort et forsĂžk i lĂžpet av vinteren om det skulle vise seg Ă„ vĂŠre gjennomfĂžrbart. Tusen takk for innspill til dere som har svart! :thumleft


Cluet er at sÄ lenge man ikke har ideelle kabler, helt uten motstand, vil der bestandig bli et spenningsfall over en kabel.

Om man kobler batteri A til bÄde + og - og kobler batteri B til A vil der ved bÄde belastning og lading bli ulikt for A og B siden B fÄr en ekstra lengde kabel som utgjÞr en spenningsforskjell i forhold til A.

Ved Ä koble + til A og - til B vil begge batterien fÄ lik belastning da spenningsfallet over respektive parallell-kabler utligner hverandre.
Det er med andre ord lengden pÄ kablene som kobles mellom A og B som trenger identisk lengde.

Men pÄ en MC snakker vi om moderate strÞmmer, og spenningsfallet kan trolig mÄles i mV.

Atter en gang: Selv om teorien stĂžtter opp om lik lengde ville jeg tilpasse og gjĂžre det som er mest praktisk og ta det derifra.

Husk, det er en MC, ikke et Apotek.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar pĂ„ emne  [ 11 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare pÄ emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

SĂžk etter:
GĂ„ til:  
cron
KjĂžrer pĂ„ phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmĂ„l) Language Pack © Lars Christian Schreiner