MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 18 okt 2018 04:06

Alle klokkeslett er UTC+02:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 19 mai 2018 19:47 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4482
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
I teorien skal vel dette gå greit, man kobler to batterier i parallell og får dobbel så stor kapasitet.

Hvordan funker det i praksis? Vil forskjellig kabellengde ha noe å si? Tenker å plassere det ene rett bak styrekrona og det andre under setet. Regner med man i tilfellet må ha solide kabler i mellom slik at ikke motstanden i kablene vil ha noe å si. Vil de bli ladet likt?

Helt konkret leker jeg litt med tanken på å bytte ut dette:

Bilde

YT12B-BS, 10 Ah og 3,4 kg

med to slike:

Bilde

2 Ah og 0,5 kg per stykk.

Da får jeg ryddet plass i hekken på Streetfighteren slik at det blir mulig å få med seg noe.

Et annet alternativ hadde vært å bygge et batteri selv, om det finnes celler man kan gjøre det med? Plassen under setet er egentlig beregnet på eksosventilservoen, men nå er den borte og da hadde det vært fint å få lurt inn et batteri der på et vis.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 mai 2018 13:36 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 30 okt 2015 21:50
Innlegg: 326
MC: Suzuki Hayabusa K3
Du er klar over at du bytter ut et 10ah batteri med 2 på tilsammen 4. Dvs en)60% redusert kapasitet....

Hvis du absolutt skal spare vekt så kan du koste på et skikkelig Lithium batteri som fx Shorai...


Forskjellen mellom idioti og genialitet er at genialitet har sine begrensninger


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 mai 2018 18:30 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3117
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
jeg byttet ut et stort batteri på FZR`n (1000ccm) med ett 2Ah litiumbatteri og den starter som på steroider...
fra:https://www.ebay.com/itm/Genuine-Yuasa-YTX14-BS-Motorbike-Motorcycle-Battery-Inc-Filling-Kit/301475597875?epid=784092476&hash=item4631588e33:g:el0AAOxy~dNTHvgd&vxp=mtr

til:https://www.elitemotorcycleservices.co.uk/ltm7l-jmt-premium-ltm-lithium-ion-battery-413-p.asp

Eneste en må være på vakt på er at ladesystemet/ledningsnettet er stabilt og at det takler at batteriet sluker all ladestrøm og er fulladet på ca 40sek-2min avhengig av hvor lenge en har kjørt starter.Jeg smeltet en bryter av ladestrømmen etter å ha kinnet en del for start i vinter.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 23 mai 2018 09:39 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1190
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Selv om det kan virke som en god ide å paralellkoble to identiske batteri er det en grunn til at man aldri ser det i bruk.

Problemet ved å la to batteri forbli sammenkoblet parallelt er at batteriene vil aldri være helt identiske elektrisk. Det ene vil bestandig ha en spenning litt forskjellig fra det andre. Det som da skjer er at batteriet med høyest spenning prøver å fylle opp det andre. Man finner installasjoner hvor der er flere batteri, men batteriene er aldri koblet direkte til hverandre, de er bestandig adskilt via en reguleringskrets.

Om man laget elektronikk som styrte batteriene slik at de holdes hver for seg under lading og kobles sammen i det man drar starteren vil det være det samme man gjør som når man benytter startkabler. Man kan koble batteriene til generator via en diode for hvert batteri, og man kan øke spenningen fra generator ved å koble jordingen via en diode. Et rele kan koble batteriene sammen når starter aktiveres.
Så det lar seg gjøre. Men det kreves så mye ekstra dilldall at spinningen går opp i vinningen.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 mai 2018 22:17 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 19 mar 2011 22:13
Innlegg: 198
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross
Bimota DB3 Mantra har to batterier koblet i parallell :D

" The electrical system ran off a pair of 12 volt batteries wired in parallel, mounted above the front cylinder behind the oil cooler with the intake runner passing between them, as Bimota felt that a single battery was inadequate for the application and two smaller units would be easier to package into the design. On historical models it was a curious Bimota signature to run two 6 volt batteries in series to power a 12 volt system, so the Mantra seemed to update the odd practice."

Bilde


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 mai 2018 22:28 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2855
MC: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Sør-Trøndelag
Sært :?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 25 mai 2018 22:33 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 19 mar 2011 22:13
Innlegg: 198
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross
Bimota er oppskriften på sært :lol:


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 mai 2018 00:04 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 mai 2005 08:52
Innlegg: 8557
MC: Ducati Monster S4R Solgt
Triumph Scrambler 900 Solgt
Sted: Lena
Andreas skrev:
Bimota er oppskriften på sært :lol:

NB! OT; Bimota sært? Særdeles vakkert maskineringsarbeid på aludeler og hinsides fine sveiser på alt. Er det på den KB2 Laser'en Jon A. Lystad har.

_________________
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 26 mai 2018 16:47 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1190
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Skrev litt lenger oppe at man aldri ser paralellkoblede batteri i bruk.
Har Googla litt, og får vel moderere meg til "så godt som aldri".

Det blir tydligvis gjort i blant. Og greia er å benytte identiske batteri fra samme produsent og lik alder på batteriene.
Batteriene kobles sammen hvor jord ledning og pluss ledning har samme lengde og dimensjon, og så tar man ut + på det ene batteriet og - pol på det andre.

Videre antydes det forventet litt kortere levetid på batteriene, og ved bytte skiftes uansett begge ut.

I prakksis betyr det: Går det så går det. Prøv, og se hva som skjer, og ta problemene derifra...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 jun 2018 09:39 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4482
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
voodoodoo skrev:
Du er klar over at du bytter ut et 10ah batteri med 2 på tilsammen 4. Dvs en)60% redusert kapasitet....

Hvis du absolutt skal spare vekt så kan du koste på et skikkelig Lithium batteri som fx Shorai...


Forskjellen mellom idioti og genialitet er at genialitet har sine begrensninger


Er klar over forskjellen i kapasitet. Slik jeg har forstått det er det startstrømmen som er dimensjonerende, ikke kapasiteten. De to litiumbatteriene fra Biltema skal omtrent tilsvare et YT12B-BS i startstrøm.

mekkern skrev:
jeg byttet ut et stort batteri på FZR`n (1000ccm) med ett 2Ah litiumbatteri og den starter som på steroider...
fra:https://www.ebay.com/itm/Genuine-Yuasa-YTX14-BS-Motorbike-Motorcycle-Battery-Inc-Filling-Kit/301475597875?epid=784092476&hash=item4631588e33:g:el0AAOxy~dNTHvgd&vxp=mtr

til:https://www.elitemotorcycleservices.co.uk/ltm7l-jmt-premium-ltm-lithium-ion-battery-413-p.asp

Eneste en må være på vakt på er at ladesystemet/ledningsnettet er stabilt og at det takler at batteriet sluker all ladestrøm og er fulladet på ca 40sek-2min avhengig av hvor lenge en har kjørt starter.Jeg smeltet en bryter av ladestrømmen etter å ha kinnet en del for start i vinter.


Veldig interessant, det batteriet du kjøpte ligner veldig på de de har på Biltema. Tviler på at Biltema lager de selv, så mulig det er samme?

knutk skrev:
Skrev litt lenger oppe at man aldri ser paralellkoblede batteri i bruk.
Har Googla litt, og får vel moderere meg til "så godt som aldri".

Det blir tydligvis gjort i blant. Og greia er å benytte identiske batteri fra samme produsent og lik alder på batteriene.
Batteriene kobles sammen hvor jord ledning og pluss ledning har samme lengde og dimensjon, og så tar man ut + på det ene batteriet og - pol på det andre.

Videre antydes det forventet litt kortere levetid på batteriene, og ved bytte skiftes uansett begge ut.

I prakksis betyr det: Går det så går det. Prøv, og se hva som skjer, og ta problemene derifra...


Det som du skrev lenger oppe var omtrent det jeg så for meg skulle være problemene. Det var mest et tankespinn om det i det hele tatt var mulig. Etter det du skriver her så virker det jo faktisk som at det er realistisk å gjennomføre. (Litt) kortere levetid og bytte begge batteriene samtidig er ingen dealbreaker.

Hvis man kobler sammen batteriene som du beskriver her, og henter ut + på det ene og - på det andre, vil man kunne ha mye kortere kabel mellom pol og ledningsnett på den ene polen (siden det ene batteriet er montert bak styrehodet og den andre under salen). Har det også betydning, bør man benytte like lange kabler for å få lik motstand her også?

Nå er ikke dette et prosjekt jeg har tenkt å gjennomføre med det første, men hadde vært artig å gjort et forsøk i løpet av vinteren om det skulle vise seg å være gjennomførbart. Tusen takk for innspill til dere som har svart! :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 jun 2018 22:45 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 1190
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
inunf skrev:

Hvis man kobler sammen batteriene som du beskriver her, og henter ut + på det ene og - på det andre, vil man kunne ha mye kortere kabel mellom pol og ledningsnett på den ene polen (siden det ene batteriet er montert bak styrehodet og den andre under salen). Har det også betydning, bør man benytte like lange kabler for å få lik motstand her også?

Nå er ikke dette et prosjekt jeg har tenkt å gjennomføre med det første, men hadde vært artig å gjort et forsøk i løpet av vinteren om det skulle vise seg å være gjennomførbart. Tusen takk for innspill til dere som har svart! :thumleft


Cluet er at så lenge man ikke har ideelle kabler, helt uten motstand, vil der bestandig bli et spenningsfall over en kabel.

Om man kobler batteri A til både + og - og kobler batteri B til A vil der ved både belastning og lading bli ulikt for A og B siden B får en ekstra lengde kabel som utgjør en spenningsforskjell i forhold til A.

Ved å koble + til A og - til B vil begge batterien få lik belastning da spenningsfallet over respektive parallell-kabler utligner hverandre.
Det er med andre ord lengden på kablene som kobles mellom A og B som trenger identisk lengde.

Men på en MC snakker vi om moderate strømmer, og spenningsfallet kan trolig måles i mV.

Atter en gang: Selv om teorien støtter opp om lik lengde ville jeg tilpasse og gjøre det som er mest praktisk og ta det derifra.

Husk, det er en MC, ikke et Apotek.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 11 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+02:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
cron
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner