The world according to Desmo. "Hær går d i rykkj å romme drag!"

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Hepp! Da rundet jeg 400 sider i bloggen. Massevis av ekte vås og villblogging her, gitt. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Flattop
Posts: 228
Joined: 22 May 2007 00:16
MC: BMW K 1200 LT 2003
Location: Vegsund, Ã…lesund

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Flattop »

Hadde en 1700 selv.

Kjøremaskin av de sjeldne. Noe svampete dempere så den gynga som en pram i høy sjø.
Gikk som et uvær, var turtallsvillig som bare gamle italienere var i stand til å fremdrive.

Rusten tok den til slutt. Var så ille at når høsten kom så måtte jeg teipe igjen takluka. Dreneringen hadde så tynne rør at dei tetta seg av rustflaka. Så første oppbremsing medførte en flom av regnvann i bakhaudet og lettere irritert sjåfør.

Men bortsett fra slike irtiterende ting var det en djevelsk festlig maskin.

5 gir og greier...
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Flattop wrote:Hadde en 1700 selv.

Kjøremaskin av de sjeldne. Noe svampete dempere så den gynga som en pram i høy sjø.
Gikk som et uvær, var turtallsvillig som bare gamle italienere var i stand til å fremdrive.

Rusten tok den til slutt. Var så ille at når høsten kom så måtte jeg teipe igjen takluka. Dreneringen hadde så tynne rør at dei tetta seg av rustflaka. Så første oppbremsing medførte en flom av regnvann i bakhaudet og lettere irritert sjåfør.

Men bortsett fra slike irtiterende ting var det en djevelsk festlig maskin.

5 gir og greier...
Det der med demperne kunne nok O! Store! ha skrevet under på. Med oss tre og bagasje for en ukes ferie subbet skvettlappene bak i den minste dump. Var en grunn til at Beta'en hadde små hydrauliske sylindre som justerte ned hovedlysene når den ble lastet...... Ja, specs var litt annerledes enn andre familiebiler fra midten av 70-tallet. 1800 twincam motor, dobbel Weber og 5-trinns kasse. Og 5. gir var brukbart når det gikk i 70 eller mer. Har du lest hvordan O! Store! "kvistet" enn fullsize Amcar på Vestlandet som hadde lusekjørt?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Litt syd for deg er det 2 italienere som du helt sikkert kler Desmo. Fiat 130 hadde vel vært noe å ha i garasjen. I hvert fall en av de har Ferrari V6 motor og automat så den går sikkert greit selv om det ikke er noen rakett. Begge er til salgs og i bra bruksstand selv om de ikke er strøkne.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Litt syd for deg er det 2 italienere som du helt sikkert kler Desmo. Fiat 130 hadde vel vært noe å ha i garasjen. I hvert fall en av de har Ferrari V6 motor og automat så den går sikkert greit selv om det ikke er noen rakett. Begge er til salgs og i bra bruksstand selv om de ikke er strøkne.
Nei, ikke 130. Legg på et ett-tall og vi snakker. Enten i Supermirafiori eller aller best Abarth utgave som denne;
Image

124 Spider er også en Fiat-favoritt. Spesielt den som heter 124 Spider Volumex. Den har kompressor.
Image

Men dette er biler fra 1976 hhv. 1984-86 så da vet en hvilken kvalitet en kan vente seg. Noen som nevnte italiensk el-anlegg? :shock:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Bikeridr »

Desmo wrote:Noen som nevnte italiensk el-anlegg? :shock:
Er ikke det omtrent i samme gate som "The Lord of Darkness" - Også kjent som Lucas Electronics :-k ;-)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Bikeridr wrote:
Desmo wrote:Noen som nevnte italiensk el-anlegg? :shock:
Er ikke det omtrent i samme gate som "The Lord of Darkness" - Også kjent som Lucas Electronics :-k ;-)
En vandrehistorie om to svenske H-D karer som hadde kjørt til Isle of Man for å se på TT. På vei tilbake måtte den ene besøke en liten landsby i England. De kom dit og han spurte den første lokale etter kirkegården. Vel fremme fikk kameraten beskjed om å vente utenfor siden ærendet ikke tok lang tid. Karen sa ingenting da han satte seg på H-D'en og de kjørte til båten. Etter en stund til sjøss spurte han som hadde ventet om hva som foregikk på den kirkegården. "Jag pinkade på Joe Lucas' gräv!" var svaret. Sikkert en som hadde hatt gammel engelsk MC tidligere.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

En ting jeg opplevde selv med Lucas og strøm var i den tiden jeg gjorde veiene på Toten utrygge med den første bilen min. Det var en ordentlig spååårtslig japaner som jeg "arvet" etter Min Gamle Mor i 83 eller 84. En -76 Datsun 100A. Oi for ett råskinn av en bil......
Image

Jeg hadde vel begynt som læregutt i RA da den sluttet å lade. Er ikke helt sikker på om det ikke hjalp å skifte regulator eller om den var mulig å skifte. Er jo noen år siden..... Okkesom så hadde jeg vært hos Gjøvik Elektro Diesel og skaffet en overhalt dynamo. Var litt skeptisk da jeg fikk den i butikken. Den var nemlig overhalt av Lucas. Men jeg tenkte som så at det kan da ikke være så ille siden vi hadde kommet midt på 80-tallet. Tok jo vare på kvitteringen i tilfelle. Det var lurt, for den overhalte dynamoen sviktet før det hadde gått en uke. Så jeg var ikke i stjernehumør da jeg reiste tilbake til Gjøvik med den. Da jeg ble ekspedert tok jeg dynamoen ut av esken og ristet den over disken. Det raslet i den og ut kom biter av børster og andre innvortes komponenter. Viste fram kvitteringen og sa; "Itte en Lucas-åverhalt tæl!" Fikk en som hadde vært hos Bosch i stedet og den holdt da til jeg kvittet meg med Datsunen to år senere.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

Min første bil var en Ford Escort 1300 GT 1971 modell FS13031 ..tru je..Rød med hvite striper.Var sjølsagt ingen rallybil,men vakte da litt oppmerksomhet.Byttet den inn i en Mazda 616 FS21243 på Hamar,hvit..
Husker jeg hadde parkert i Brumunddal og skulle låse meg inn igjen...der satt ei kjærring med store auer i en annen hvit Mazdz 616...og min bil sto ved siden av...
:redface
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by pollti »

Magneti Marelli har sikkert skylda for mange gravide damer, noe måtte en jo finne på når det totale mørket innhentet bilen i ødemarka :shock: Marelli og Lucas, verre kunne det nesten ikke bli. Men så har tiden gått og Marelli har skjerpet seg og er i dag et kvalitetsprodukt på linje med Bosch og nå finner en Marelli i tyske premium biler også :shock: Gleden ved å se varsel lamper blinke som fyrverkeri er ødelagt og det jo både trist men leit [-( Selv unngår jeg Marelli reservedeler siden prisen er helt hinsides sammenlignet med fransk jalla.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

pollti wrote:Magneti Marelli har sikkert skylda for mange gravide damer, noe måtte en jo finne på når det totale mørket innhentet bilen i ødemarka :shock: Marelli og Lucas, verre kunne det nesten ikke bli. Men så har tiden gått og Marelli har skjerpet seg og er i dag et kvalitetsprodukt på linje med Bosch og nå finner en Marelli i tyske premium biler også :shock: Gleden ved å se varsel lamper blinke som fyrverkeri er ødelagt og det jo både trist men leit [-( Selv unngår jeg Marelli reservedeler siden prisen er helt hinsides sammenlignet med fransk jalla.
Nevnte noen Ducellier? Og når jeg først er inne på stygge ord på fransk; Simca, Talbot, Chrysler (det hadde nå opprinnelsen i USA, men den franske delen av konsernet laget mange Pollti-biler), Panhard........... O! Store! sin olivengrønne Lancia er jo nevnt. Etter den kom ett mørkt kapittel i hans bilhistorie. En Citroën GS Pallas.
Image
Derfra kunne det jo bare gå en vei. Oppover, og den vek etter hvert plassen for en Peugeot 305 S. S modellen var en påkostet utgave med 90 hk motor, alufelger, el. sidevinduer foran og jeg er litt usikker på om soltaket på den han hadde var ekstra eller ikke. Den var også hvit som den på bildet. Og den lærte meg å kjøre bil.
Image
Men fri for franske løsninger var den ikke. Plugger som bare kunne nås med den pluggnøkkelen som var sendt med bilen. Virket jo som de satt langt nede i sylindrene. Verst var nå løsningen på hvordan de fikk vifta på en tverrstilt motor til å gå rundt. Den satt på framsiden av motorblokka og var ikke elektrisk, men drevet av ei lang viftereim. For å få til det hadde disse franske "ingeniørene" plassert to trinser på hjørnet av blokka for å få det til. Skulle reima skiftes eller strammes måtte man under bilen. Selvsagt var det den undre trinsa som var justerbar og skruen som måtte løsnes satt da på undersiden av den.......
Image
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by mekkern »

i det herrens år 1984 overtok jeg min fars -76 modell 1,3 L og etter et år så ble den "justert" litt..

Image
jeg monterte justerbare gule Koni dempere og en bakaksel med lavere utveksling slik at toppfarten ikke stoppet på væl 140...

Men for å oppnå noe mer fart må man vel ha litt mer enn 57HK 1,3?
så jeg fant en 1,6 Cortinamotor hos en hugger,den hadde stått så lenge at jeg måtte bruke treklosser og slegge for å få ut stemplene.. Motoren var ellers som ny inni og godt værdt 500kr..Jeg honet og overhalte hele innmaten og bygget om til GT, hjemmepotet topp og GT kamaksel og fjærer ,dreiet av svinghjulet 7kg og fikke veiv svinghjul og clutchpakka dynamisk avbalansert.
Men planene var jo litt mer fart og kompisen til bror min Trygve Karlsen er jo kjent som "turbokarlsen" -så han bygget et aggregat som passet til ønsket..IHI med intern wastegate.
stemplene på "kentmotoren" har jo forbrenningsrommene i stemplene og en runde i dreiebenken senket kompen til 6,5:1.
Forgasseren til Renault 18 Turbo passet sammen med Weber høytrykkspumpe og trykkstyrt regulator som hånd i hanske til denne motoren-sammen med en seriøs oljekjøler..

Sveiset om eksosmanifolden så den passet snurra og laget nytt bakover..

Når jeg skulle prøve denne førstegangen så fant jeg ut at Trygve kjente familien for det var ikke mulig å stille ladetrykket under 0.7 bar...
Så jeg endte opp på 1,5 bar og 250hk (223på drivhjula)
dette flyttet seg brukbart på underkant av 800kg...
Men etter 2 år så sprakk alle takstolpene og dørplata inni bilen begynte å sprekke også-rattet måtte vris ca 30 grader når ladetrykket kom og man så døråpningen åpnet seg..
Mulig det skulle vært bur for avstivning?
så jeg droppet neste effekttrinn på motoren(lystgass og vanninnsprøytning)i den bilen...

Image
Last edited by mekkern on 21 May 2018 09:56, edited 1 time in total.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

Min interesse for gamle fly er jo kjent. Det er en YouTube video som viser hvordan en low-pass skal utføres. Piloten som gjør det kan virke skjødesløs og det kan se ut som han tar en stor sjanse. Vel, det med å ta en sjanse stemmer til en viss grad med all flyging. Men å kalle Ray Hanna skjødesløs er helt feil hvis en vet litt om ham. Hanna var pilot i RAF og ble tidlig valgt til å være med i oppvisningsteamet Red Arrows. Etter ett år fikk han stillingen som leder og var det i fire år. Etter militærkarriæren startet han ett selskap som driver og viser fram fly fra 2. Verdenskrig og andre gamle fly på flystevner. De tar også på seg oppdrag for film og tv. Selskapet heter Old Flying Machine Company og holder til på Duxford i England. Duxford er et mekka for slike som meg. Det er flere selskaper der lignende OFMC og Imperial War Museum har de fleste flyene sine utstilt i en diger hall på den tidligere flybasen. OFMC har stått for flygingen i Empire of the sun, Saving private Ryan, Piece of cake og andre film- og tvproduksjoner. Var så heldig å få snakke litt med Ray og sønnen Mark som også var RAF-pilot på Gardermoen før det store flystevnet i 1990. Jeg hadde fått tatt ett bilde av Mark i Spitfiren til OMFC da han fløy den på Luftforsvarets 45 års jubileumsstevne som ble holdt på Klanten oppe på Golsfjellet. Luftforsvarets Feriesenter, Vesle Skaugum, ligger like ved den flystripa. Mark kom ganske lavt langs flystripa da jeg tok bildet. Og da må en følge flyet med kamera og knipse det i bevegelse for å få flyet skarpt. Når en tar bilde med speilrefleks det blir det mørkt i søkeren. Og den gangen måtte jo bildene fremkalles så en ser ikke resultatet med en gang som i dag. Når jeg fikk se bildet var Spitfiren delvis skjult bak krona på et lavt furutre. Syns det var litt tøft, så jeg fikk forstørret det opp. Da OFMC kom til Gardermoen i -90 tok jeg en tur dit på fredag ettermiddag. Stevnet var lørdag og søndag men jeg ville se om jeg fikk fotografert flyene før stevnet. Jeg reiste inn på Flysamlingen som var i gamle hangar C den gangen. Porten i gjerdet inn til Flysamlingen var åpen og jeg kjørte inn. Det stod også åpent slik at jeg kunne gå ut på plassen foran hangaren. Og lykken smilte ekstra bildt til meg den dagen. Traff nemlig Ingvald Hansen som jeg kjenner godt nok til å spørre om jeg kunne gå videre bortover taxebanen mot flystripa. Ingvald var en av staben ved Flysamlingen den gangen. Fikk grønt lys og labbet i vei. Det var helt fritt fram for å gå rundt flyene som stod oppstilt før stevnet å ta bilder uten å måtte holde meg bak sperringer og brøyte meg fram i en folkemasse. Folkene fra OFMC drev og shinet flyene før stevnet og Hanna-karene var på plass. Visste jo hvem Ray var fra bilder og hva jeg hadde lest om ham, så jeg spurte forsiktig om jeg kunne forstyrre ham litt. Ray Hanna var en kjernekar og helt telsnakkandes for en totning med flydilla. Viste fram bildet av Mark i Spitfiren og fikk autografen på bildet. Ray sa bare; " I hope he got reported for low flying for that" da han så bildet. Akkurat som han skulle si noe om lavflyging....... Se bare på videoen. Dessverre er ikke far og sønn Hanna i live lenger. Mark døde av eksosforgiftning etter å ha landet ett av flyene deres som hadde store motorproblemer. Ray døde av sykdom i en alder av 77. Vel, her er videoen;
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by Desmo »

mekkern wrote:i det herrens år 1984 overtok jeg min fars -76 modell 1,3 L og etter et år så ble den "justert" litt..

jeg monterte justerbare gule Koni dempere og en bakaksel med lavere utveksling slik at toppfarten ikke stoppet på væl 140...

Men for å oppnå noe mer fart må man vel ha litt mer enn 57HK 1,3?
så jeg fant en 1,6 Cortinamotor hos en hugger,den hadde stått så lenge at jeg måtte bruke treklosser og slegge for å få ut stemplene.. Motoren var ellers som ny inni og godt værdt 500kr..Jeg honet og overhalte hele innmaten og bygget om til GT, hjemmepotet topp og GT kamaksel og fjærer ,dreiet av svinghjulet 7kg og fikke veiv svinghjul og clutchpakka dynamisk avbalansert.
Men planene var jo litt mer fart og kompisen til bror min Trygve Karlsen er jo kjent som "turbokarlsen" -så han bygget et aggregat som passet til ønsket..IHI med intern wastegate.
stemplene på "kentmotoren" har jo forbrenningsrommene i stemplene og en runde i dreiebenken senket kompen til 6,5:1.
Forgasseren til Renault 18 Turbo passet sammen med Weber høytrykkspumpe og trykkstyrt regulator som hånd i hanske til denne motoren-sammen med en seriøs oljekjøler..

Sveiset om eksosmanifolden så den passet snurra og laget nytt bakover..

Når jeg skulle prøve denne førstegangen så fant jeg ut at Trygve kjente familien for det var ikke mulig å stille ladetrykket under 0.7 bar...
Så jeg endte opp på 1,5 bar og 250hk (223på drivhjula)
dette flyttet seg brukbart på underkant av 800kg...
Men etter 2 år så sprakk alle takstolpene og dørplata inni bilen begynte å sprekke også-rattet måtte vris ca 30 grader når ladetrykket kom og man så døråpningen åpnet seg..
Mulig det skulle vært bur for avstivning?
så jeg droppet neste effekttrinn på motoren(lystgass og vanninnsprøytning)i den bilen...
Frisert Eskrot, jo! Jeg har ikke drevet så mye med trimming. Mopeden fikk annen motor enn originalt. Det "datt inn" en A 100 motor i AC 50'en min. Den gikk helt greit etterpå. Åjo, Monsteren var lett trimmet. Fulgte med en ECU som gav noen hester mer med karbonpottene. Og så forsvant katalysatoren til fordel for rør da Ducati hadde det i Ducati Performance delene sine. Originalt var det 113 hk i -04 S4R og hvor mye det ble i min har jeg ingen anelse om. En av mek'ene på GMS sa at det nok var over 120 med de modifikasjonene jeg hadde gjort. Gjorde det først og fremst for å få bedre lyd i L-twinnen. Og det virket! Ble sagt at de som satt ute foran Grillen nede i Lena hørte om jeg dro på over Kapphøgda eller utover Kolbu. :lol: :lol: :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
intruder
Posts: 4270
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: The world according to Desmo. Tomt for sykler.

Post by intruder »

:-k Ja,det var jo noen musikere som for noen år sia raste rundt i de områdene,med traktor f.eks. etter å ha sittet på trappa ,ventet på a Marta...
Men det vet han Desmo mer om enn meg... :smt119
Post Reply