Tovens Rorbu! - The dark side of the rising sun...

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Tovens Rorbu! -hjem til solkysten-

Post by JK95 »

Nesten så jeg bør ha et mål om å ha kjøpt ny sykkel innen du starter sesongen :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Tovens Rorbu! -hjem til solkysten-

Post by tshansen »

JK95 wrote:Nesten så jeg bør ha et mål om å ha kjøpt ny sykkel innen du starter sesongen :lol:
Da har du god tid. Skal vel godt gjøres at Toven tar ut sykkelen før st.hans :lol:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Tovens Rorbu! -hjem til solkysten-

Post by JK95 »

tshansen wrote:
JK95 wrote:Nesten så jeg bør ha et mål om å ha kjøpt ny sykkel innen du starter sesongen :lol:
Da har du god tid. Skal vel godt gjøres at Toven tar ut sykkelen før st.hans :lol:
Sant :lol: :lol:
Nå går jeg av jobbuka i morgen, så målet er vel strengt tatt ny sykkel før helga 8)
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu! -hjem til solkysten-

Post by Toven »

:lol: :lol:

Ja fort at du får til det ja... :lol:
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu! - sesongstart og sånt! s. 29

Post by Toven »

Da var det min tur til å få kjenne litt på sesongens glade liv på to hjul!
Fikk sykkelen ut av kjellerstova, og inn i garasjen hvor jeg skiftet eksos og byttet olje.
Den nye eksosen hadde eksosfjær som jeg ikke har vært borti før.. prøvde et par ganger med en tang men det endte begge gangene opp med en fjær som spratt til helvete inni garasjen. Gav opp og tenkte meg opp på biltema for å få tak i et verktøy for detta greine, men kom på at vi har trampolinefjærer i boden! Så vipps så klarte jeg å få strekt fjæra nok til å sette fast den nye potta :D

Syntes sykkelen kledde potta ganske bra! Lyden er også litt 'tøffere'' enn med den forrige, uten at jeg klarer å beskrive det annerledes. Jeg syntes også at sykkelen drar litt jevnere og er litt kvikkere, men helt sikkert bare noe jeg innbiller meg. Uansett er det moro å kjøre den igjen, og mer moro med ny eksos!

Hadde en rar opplevelse når jeg tok oljeskiften. Jeg hadde startet sykkelen flere ganger før jeg tok oljeskift, men når jeg startet den etter å ha tømt og fylt på ny olje så kom det en bensin lekkasje fra en eller annen plass. Jeg lå merke til det først etter den hadde gått noen minutter, og på venstre siden hadde det rent litt ned langs clutch-coveret. Jeg trodde det først var oljelekkasje fra bunnen av front-sylinderen, men det var helt tørt der etterpå. Papiret som jeg brukte til å tørke med luktet også sterkt bensin. Merkelig nok har det ikke skjedd etter denne ene gangen. Jeg startet sykkelen flere ganger og ruset den, samtidig som jeg lyste opp langs slanger osv. Etter søk på google er det en del som har opplevd det samme med en slange som går i mellom de to "forgasserne" (den er fuel injected), men de har vært helt tørre ved senere start og under kjøreturen i dag. Så litt merkelig detta... Håper bare det holder tett videre!

Fikk meg en fin ettermiddagsrunde i dag. Kjørte Lunde - Fjågesund - Kviteseid - Seljord - vest-siden av Seljordsvatn - Bø - Valebøveien - Skien - Hjem.

Image
Image
Image

Nydelig å se deler av Telemark i fine grønne farger!
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Tovens Rorbu! - sesongstart og sånt! s. 29

Post by freddy123 »

Hva er grunnen til potte bytte? Skal jeg være helt ærlig syntes jeg den gamle potta estetisk passet bedre til sykkelen[emoji28] visst det er lov å si da[emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu! - sesongstart og sånt! s. 29

Post by Toven »

freddy123 wrote:Hva er grunnen til potte bytte? Skal jeg være helt ærlig syntes jeg den gamle potta estetisk passet bedre til sykkelen[emoji28] visst det er lov å si da[emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Haha. Joa den krom potta så jo bra ut den også. Men den ble full av swirls som jeg mista nattesøvn over! Når sola stod på var det spindelvev ut av helvete! også begynte det å ruste litt fra popnaglene et par plasser.

Planen er egentlig å få sykkelen godkjent med nye potta. Det kunne jeg ikke med den forrige. Den nye har papirer sånn at det går an.
Den er fortsatt relativt støyende med db-killer da, men skal i teorien gå bra :P
Får bare se om jeg får tid og ork til å styre med akkurat det.
Og så syntes jeg den var litt kulere da! hehe :D
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Tovens Rorbu! - sesongstart og sånt! s. 29

Post by ojda »

Toven wrote:
freddy123 wrote:Hva er grunnen til potte bytte? Skal jeg være helt ærlig syntes jeg den gamle potta estetisk passet bedre til sykkelen[emoji28] visst det er lov å si da[emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Haha. Joa den krom potta så jo bra ut den også. Men den ble full av swirls som jeg mista nattesøvn over! Når sola stod på var det spindelvev ut av helvete! også begynte det å ruste litt fra popnaglene et par plasser.

Planen er egentlig å få sykkelen godkjent med nye potta. Det kunne jeg ikke med den forrige. Den nye har papirer sånn at det går an.
Den er fortsatt relativt støyende med db-killer da, men skal i teorien gå bra :P
Får bare se om jeg får tid og ork til å styre med akkurat det.
Og så syntes jeg den var litt kulere da! hehe :D

Det er fortsatt betraktelig billigere med ny potte enn ett behandlingsopplegg hos psykolog, så jeg syntes du handlet smatr jegToven :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Tovens Rorbu! - sesongstart og sånt! s. 29

Post by JK95 »

På høy tid, men godt å se at du endelig er igang =D>
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu! - sesongstart og sånt! s. 29

Post by Toven »

@Ojda: Haha, ja nettopp ! :thumleft

@JK95: Yes nu er vi igang!
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu! - sesongstart og sånt! s. 29

Post by Toven »

Shoei GT-Air "mod"!

Har gjort et forsøk med å redusere en irriterende lav-frekvent "turbulens" lyd som oppstår med Shoei GT-Air.
Lyden oppstår på grunn av luftstrømmen ved hakepartiet av hjelmen, og blir borte hvis jeg holder hånda ved hakepartiet og på den måten får forstyrret luften. Til nå har jeg brukt en buff som jeg har trekt ned fra haka, slik at den blir liggende mellom stroppen og hakepartiet.

Fikk tak i en hake-spoiler som hører til Shoei X-Spirit III. Jeg har en bekjent i USA som ordnet den til meg, usikker om nettsjapper som leverer til Norge.
https://www.sportpasion.com/recambios-s ... rit-3_9326

Med en del makt og fikling klarte jeg å få den på plass på GT-Air også. Jeg har fortsatt chin-curtain montert, så det er litt lite plass til begge deler. Men det går!

Funket det?
Oh yes! Nå er det slutt på denne fryktelig irriterende lyden, samt at jeg slipper å ha en buff hengende ut fra haka!
Så et lite tips til dere andre med denne hjelmen som også opplever dette! :)

Image

Musikk når man kjører!

Har endelig funnet løsningen som funker for meg når det gjelder musikklytting mens man kjører!
Kjøpte Pro Communicator fra Hantek https://www.hantek.no/products/pro-communicator, som har en god lyddriver og utskiftbare filtere.
Bruker 26 dB filter, og det eneste jeg hører når musikk blir spilt er motorlyden fra min egen sykkel.
Proppene er ikke større enn andre formstøpte propper, og det er en veldig god lydkvalitet. Super fornøyd med dette!

Image
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Tovens Rorbu! - sesongstart og sånt! s. 29

Post by Trondgv »

Ikke mer enn 3899,-? Det var jo kupp.. [emoji38]Hva med vanlige formstøpte og muskikk i Intercom?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu! - sesongstart og sånt! s. 29

Post by Toven »

Trondgv wrote:Ikke mer enn 3899,-? Det var jo kupp.. [emoji38]Hva med vanlige formstøpte og muskikk i Intercom?

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Black friday tilbud 20 % :)

Men ja, det koster noen kroner!
Jeg vil ikke ha intercom montert på hjelmen (så sær er jeg), og det vil ikke bli samme kvalitet med en høyttaler som spiller musikk mot en propp som er ment for å stenge ute støy :P
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Tovens Rorbu! - sesongstart og sånt! s. 29

Post by Toven »

Tja.. da varre lekkasje fra gafflene da :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft

Image
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: RE: Re: Tovens Rorbu! - sesongstart og sånt! s. 29

Post by Palma »

Toven wrote:Tja.. da varre lekkasje fra gafflene da :thumleft :thumleft :thumleft :thumleft

[img]https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/34792081_10215492125951640_8251998086885277696_n.jpg?_nc_cat=0&oh=b62bb92d1257242c3e7e7b50d54389aa&oe=5B786BDF[/img]
Du vasker for mye Toven. Støvet er med å tetter vettu [emoji6]

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
Post Reply