Trondgv - Honda og nytt kjøretøy

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by Trondgv »

Noen som har sett lignende før? Virker som at hele dekket buler ut. Feil på slange/dekk?? Hyggelig å finne ut av når en stopper for dagen...ImageImageImage

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by tshansen »

Trondgv wrote:Noen som har sett lignende før? Virker som at hele dekket buler ut. Feil på slange/dekk?? Hyggelig å finne ut av når en stopper for dagen...ImageImageImage

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
hmmmm....dette så ikke bra ut :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by Trondgv »

tshansen wrote:
Trondgv wrote:Noen som har sett lignende før? Virker som at hele dekket buler ut. Feil på slange/dekk?? Hyggelig å finne ut av når en stopper for dagen...[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180517/30d4ed5143d7890d8f5ef82f31401294.jpg[/img][img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180517/914742479899b9312e4eb3ef56d9d738.jpg[/img][img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180517/3a3ab3336431c4296d59f64070abb647.jpg[/img]

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
hmmmm....dette så ikke bra ut :-k
Ikke i det hele tatt..Får sjekka det på dekkverksted i morgen tidlig

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by Snikkeren »

Du har ikke vært for hard med dekkspakene vel? Sånn at den "innerleppen" på dekket har fått seg en rift? I så fall tipper jeg dekket er ødelagt, og ville satset på et nytt et.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by Trondgv »

Snikkeren wrote:Du har ikke vært for hard med dekkspakene vel? Sånn at den "innerleppen" på dekket har fått seg en rift? I så fall tipper jeg dekket er ødelagt, og ville satset på et nytt et.
Nope..Lagt på med dekkmaskin så det skal ikke være mulig å skade det noe særlig.. Men dekket var veldig lett å legge på så jeg lurer på om det kan ha vært en feil

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by JK95 »

For stor slange/for mye trykk? :-k
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by Trondgv »

JK95 wrote:For stor slange/for mye trykk? :-k
Rett slange og trykket var 2.5 bar ish..

Får trøste meg med at jeg har hatt en jævlig fin tur til nå! Dette ordnes i morgen. [emoji106]

Real time GPS tracking with LocaToWeb: 17. Mai feiring https://locatoweb.com/map/single/0625136922


ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by knutk »

Flotte bilder fra indrefileten av Norsk natur. :thumleft

Litt vanskelig å "fjern-diagnostere" dekk. Men på bildet kan det se ut som om den synlige delen som stikker ut egentlig skulle ligge helt inntil felgen.

Greia er at der ligger en ståltråd inne i dekket som skal holde diameteren til dekket og holde formen rundt felgen. Om denne ståltråden ryker kan dette skje. Dekket er i så fall bare å kassere, og strengt tatt bør man ikke kjøre med det.
Om du nå likevel er på tur og må fullføre kan det nevnes at utfordringen nå ligger ikke i at dekket spretter av. Problemet er heller at dekket ikke sitter fast for rotasjon rundt felgen. Ved rask akselerasjon eller brå bremsing kan du risikere at dekket sklir rundt på felgen. Det er LIVSFARLIG. Når dekket snurrer på felgen rives ventilstammen løs, og dekket mister all luft i løpet av ett sekund, med resultat at du mister total kontroll på sykkelen. Om du velger å kjøre hjem, unngå å bruk bakbremsen og gå lett på gassen.
Dette er ikke noe man skal ta lett på.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by knutk »

Der nevnes at det ble benyttet dekkmaskin for å sikre skadefri pålegging.

Dekkmaskin er fin for å hindre at slangen punkteres under pålegging. Men den er sterk. Om man ikke passer på å trykke motsatt side av dekket inn i felgens midtrille vil dekkmaskinen kjøre på, dekket strekkes og korden i ringen kan ryke, slik som det kanskje har skjedd her.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by Palma »

knutk wrote:Flotte bilder fra indrefileten av Norsk natur. :thumleft

Ved rask akselerasjon ...............
Ehhh... han kjører da en BMW F650GS :lol: :lol:

Ellers veldig enig. Flotte bilder :thumleft , kjedelig med dekket. :evil:
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by JK95 »

Palma wrote:
knutk wrote:Flotte bilder fra indrefileten av Norsk natur. :thumleft

Ved rask akselerasjon ...............
Ehhh... han kjører da en BMW F650GS :lol: :lol:
:lol :lol :lol
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by knutk »

Palma wrote:
knutk wrote:Flotte bilder fra indrefileten av Norsk natur. :thumleft

Ved rask akselerasjon ...............
Ehhh... han kjører da en BMW F650GS :lol: :lol:
Jeg vet. Men det er jo 17mai, og man skal være snill og raus mot alle :D
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by Trondgv »

knutk wrote:Flotte bilder fra indrefileten av Norsk natur. :thumleft

Litt vanskelig å "fjern-diagnostere" dekk. Men på bildet kan det se ut som om den synlige delen som stikker ut egentlig skulle ligge helt inntil felgen.

Greia er at der ligger en ståltråd inne i dekket som skal holde diameteren til dekket og holde formen rundt felgen. Om denne ståltråden ryker kan dette skje. Dekket er i så fall bare å kassere, og strengt tatt bør man ikke kjøre med det.
Om du nå likevel er på tur og må fullføre kan det nevnes at utfordringen nå ligger ikke i at dekket spretter av. Problemet er heller at dekket ikke sitter fast for rotasjon rundt felgen. Ved rask akselerasjon eller brå bremsing kan du risikere at dekket sklir rundt på felgen. Det er LIVSFARLIG. Når dekket snurrer på felgen rives ventilstammen løs, og dekket mister all luft i løpet av ett sekund, med resultat at du mister total kontroll på sykkelen. Om du velger å kjøre hjem, unngå å bruk bakbremsen og gå lett på gassen.
Dette er ikke noe man skal ta lett på.
Det er nok den ståltråden som har tatt kvelden ja. Jeg kommer ikke til å kjøre noe lengre enn til Sogndal i så fall, så lenge de har dekk til meg der. En kompis kommer uansett i kveld med det gamle dekket mitt og dekkspaker.
knutk wrote:Der nevnes at det ble benyttet dekkmaskin for å sikre skadefri pålegging.

Dekkmaskin er fin for å hindre at slangen punkteres under pålegging. Men den er sterk. Om man ikke passer på å trykke motsatt side av dekket inn i felgens midtrille vil dekkmaskinen kjøre på, dekket strekkes og korden i ringen kan ryke, slik som det kanskje har skjedd her.
Det ble trykt ned på motsatt side slik det skal gjøres og dekket kom veldig enkelt på plass. Denne maskinen holder ikke godt på felgen, så med nok motstand spinner den på felgen.. Det skjedde første gang jeg monterte dekk med den, men ikke nå.

Palma wrote:
knutk wrote:Flotte bilder fra indrefileten av Norsk natur. :thumleft

Ved rask akselerasjon ...............
Ehhh... han kjører da en BMW F650GS [emoji38] [emoji38]

Ellers veldig enig. Flotte bilder :thumleft , kjedelig med dekket. :evil:
Den akselerer godt ned Stalheimskleiva [emoji23][emoji23]


Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: RE: Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by knutk »

Trondgv wrote:
Det er nok den ståltråden som har tatt kvelden ja. Jeg kommer ikke til å kjøre noe lengre enn til Sogndal i så fall, så lenge de har dekk til meg der. En kompis kommer uansett i kveld med det gamle dekket mitt og dekkspaker.
Håper de har dekk til deg i Sogndal :D

Fra tiden jeg kjørte på Metzler dekk opplevde jeg å stå i Lærdal med et bakdekk som "bare forsvant". Det er flere år siden nå, men da var der ikke noe hjelp å få i Sogndal, så jeg endte opp med å krypkjøre til Førde.

Beroende på hvor du er (men bildene fra Gudvangen gir en hviss pekepinn) ville jeg uansett ta en runde på tlf. Største lageret av dekk i den regionen finnes hos Vianor på Gol. De sender dekke med bussen, så om man er ute tidlig på dagen kan man få dem tilsendt på dagen til ønsket sted (innen rimelig grense).
Ellers er det magert med utvalg i regionen. I Lærdal hadde de dekkmaskin som handterte MC-hjul (men det gjør kanskje de fleste nyere maskiner), men de fikk alltid dekkene fra Gol på bestilling.
Vel, dette er info som er noen få år gammel, så ting kan ha forandret seg til det bedre.

Uansett, kjør forsiktig og lykke til :thumleft
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: RE: Re: RE: Re: Trondgv - Snart klar for tur

Post by Trondgv »

knutk wrote:
Trondgv wrote:
Det er nok den ståltråden som har tatt kvelden ja. Jeg kommer ikke til å kjøre noe lengre enn til Sogndal i så fall, så lenge de har dekk til meg der. En kompis kommer uansett i kveld med det gamle dekket mitt og dekkspaker.
Håper de har dekk til deg i Sogndal :D

Fra tiden jeg kjørte på Metzler dekk opplevde jeg å stå i Lærdal med et bakdekk som "bare forsvant". Det er flere år siden nå, men da var der ikke noe hjelp å få i Sogndal, så jeg endte opp med å krypkjøre til Førde.

Beroende på hvor du er (men bildene fra Gudvangen gir en hviss pekepinn) ville jeg uansett ta en runde på tlf. Største lageret av dekk i den regionen finnes hos Vianor på Gol. De sender dekke med bussen, så om man er ute tidlig på dagen kan man få dem tilsendt på dagen til ønsket sted (innen rimelig grense).
Ellers er det magert med utvalg i regionen. I Lærdal hadde de dekkmaskin som handterte MC-hjul (men det gjør kanskje de fleste nyere maskiner), men de fikk alltid dekkene fra Gol på bestilling.
Vel, dette er info som er noen få år gammel, så ting kan ha forandret seg til det bedre.

Uansett, kjør forsiktig og lykke til :thumleft
Jeg er i Lærdal og ingen i nærheten har dekk. En kompis kommer i kveld med det gamle dekket mitt. I mellomtiden råner jeg på en blodtrimma 49cc scooter. Her på veg opp over Aurdaksfjellet.. [emoji23] De holdt på å gjøre klar til åpning nå og fjerna grus og sand. Image

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Post Reply