Inunf

Skriv litt om deg selv, hva du gjør, hobbyer osv.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3183
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Inunf - Ducati!

Post by Kant1 »

inunf wrote: Pakke i posten i går :D

Sent from my iPhone using Tapatalk
Rizoma er kort og godt "porr" til Striitfaiters :shock:
Lekker den 1098'en der. kjekt å se bildene.

En kamerat har en rød 1098S, og det er nok noe av det lekreste som finnes i klassen. Både visuelt og lydmessig :smt007
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Lite som skjer her. Har vært mye styr og mye jobb, og lite tid til garasjeaktiviteter. Håper jeg rekker å få gjort litt i påsken, slik at syklene blir klare til sesongen.

Image

Lånte sykkelen til min far i går, storkoste meg på tørr asfalt og litt privat traktorvei, til tross for temperatur så vidt over null.

Er det noen som har erfaring med Halvarssons sin elektrisk oppvarmede halskrage? Kjøpte den og en batteripakke i bursdagspresang til min far. Lurer på å kjøpe til meg selv også, blir jo fort kaldt på Ducatien uten kåpe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9120
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Inunf - Ducati!

Post by ojda »

inunf wrote:
Er det noen som har erfaring med Halvarssons sin elektrisk oppvarmede halskrage? Kjøpte den og en batteripakke i bursdagspresang til min far. Lurer på å kjøpe til meg selv også, blir jo fort kaldt på Ducatien uten kåpe.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Den kragen kom vel sent høsten 17, så det er vel ikke mange som har rukket å teste den enda?
Men jeg tror absolutt den kan ha noe for seg, også tar den jo veldig lite plass i bagasjen i forhåld til ei hel el-jakke :thumleft

Tror kansje jeg ville basert bruken på direkte usb strømuttak ;-)

Vurderer sterkt ett kjøp :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Den er såpass ny på markedet ja, det var jeg ikke klar over. Kjøpte Biltema sin 10,4 Ah batteripakke, etter det som står på pakken til kragen skal den holde til 4 timer. Den passer "greit" på innerlomma, og for han som ikke kjører lange turer uansett bør den være passelig. Klart, for de som kjører i timesvis er det det nok helt klart greiest å ta strøm fra sykkelen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Var en tur i Ålesund i påska, og fikk skrudd litt på XJ'en. Målet var å få den sesongklar, men vi gikk oss på et lite problem.

Image

Resultatet av ventilkontrollen. Alle klaringene var innenfor spesifikasjonene, så det var ikke nødvendig med justering. Heldigvis, for det var ganske trangt. Hadde regnet med en "enklere" konstruksjon på en såpass gammel/billig motor, men det var shim under bucket som betyr at man må av med kamakslingene for å justere. Helt greit å slippe det.

Image

Image

Vi byttet også olje på gaflene. Det var nok på tide, for den var veldig skitten. Ingen bilder av det, siden jeg hadde olje på fingrene :p Mekanikerassistenten er fortsatt interessert og blir mer og mer selvgående.

Image

Satte på nytt speedometerdrev og etter litt kløning fikk vi det til å virke også. Veldig greit å se hvor fort man kjører :lol:

Image

Image

Neste jobb var bytte av hjullager bak. Byttet alle fire lagrene og tetningene. Dårlig med bilder av det, siden jeg (igjen) hadde skitne fingrer. Gikk veldig greit å bytte lager, la de nye i fryseren kvelden før slik at de var veldig lette å banke inn. Lageret på høyre side var helt ødelagt, ikke rart at sykkelen woblet innimellom.

Image

Før vi skulle bytte motorolje ville jeg se om den startet. Holdt på og styrte en del, batteriet virket svakt men greide å drive startmotoren. Kjinnet og kjinnet, men ville ikke tenne. Prøvde startgass inn i luftfilteret, men til ingen nytte. Ville sjekke om det var gnist, så jeg skrudde ut en av pluggene og holdt mot toppen mens jeg kjinnet. Det var i alle fall nok gnist til å antenne startgassen som ikke hadde gått i luftfilteret, for det smalt noe jævlig! :shock: Da var det jo tydeligvis gnist, men den virket svak. Som et siste forsøk prøvde jeg å trillstarte den. Det gikk veldig greit, da startet den med en gang jeg slapp clutchen. Eneste problemet var en ganske frisk oljelekkasje fra toppen et sted. Veldig usikker på hva årsaken er, så ikke helt hvor det kom fra. Spekulerte litt på om vi kan ha tatt knekken på toppakningen med eksplosjonen, men kan liksom ikke skjønne helt det heller. Noen tips?

Image

Trodde først lekkasjen kom fra dreneringshullet i toppen mellom eksosrør 1 og 2, men det ligger olje rundt tennpluggen også.

Image

Ser ut som at oljen kommer ut i området rundt tennpluggen på sylinder 2?

Skal til Ålesund en tur neste helg, da skal jeg vaske av motoren, fylle på mer olje, starte opp og se hvor det lekker fra. Håper det bare er en slange eller ett eller annet vi har glemt av, sesongstarten står i fare hvis det er toppakningen.

Image

I påsken fikk jeg også (endelig) tilbake bakdemperen fra Barn Life Racing. Den er nå overhalt og forlenget med 3 mm for å passe bedre til meg og sykkelen min.

Image

Monterte den inn i sykkelen, og fikk endelig tatt den ned fra stroppene som hang fra taket. Tydelig at festene i taket funker, for den hang der i nesten to måneder.

Image

Gikk meg på et lite problem på slutten av sesongen i fjor. Heldigvis bruker jeg ikke bakbremsen så ofte, men greit å ha den tilgjengelig når det trengs.

Image

Fikset!

Image

Begynte også på et lite (av mange) prosjekt på Ducatien. Den eneste forskjellen motormessig mellom SF og 1098 er at 1098 har bedre luftinntak, noe som gjør at den har 5 hk mer. Har lest meg opp på dette på nettet, og ser flere som hevder at man får vesentlig effektøkning med å sette på større luftinntak. Det finnes massevis av alternativer som er som de originale bare større, men jeg vil ha noe litt mer sportslig. Kjøpte originale luftinntak til 1098, og de passer rett på luftfilterboksen. Resonanskammeret kommer i konflikt med blinklyset, så det kappet jeg av.

Image

Målet er noe som blir noenlunde slik.

Image

Image

Tar gjerne i mot forslag til hvor jeg skal kappe det på lengden slik at det flyter best mulig med linjene på sykkelen.

Har begynt å få det litt travelt med å få banesykkelen klar for sesongstart. Første treningen blir nok på Våler første helga i mai, i Malmedalen ligger det fortsatt en halvmeter med snø :/ Nye regler for året, i stedet for A- og B-førere som i fjor skal alle kvalifisere sammen, de beste får kjøre A-finale og de andre kjører B-finale. Det betyr at alle må ha startnummer i samme serie. Tidligere har Superbike hatt svarte tall på hvitbakgrunn, Superstock 600 har hatt blå tall på hvit bakgrunn og B-førere (både 1000 og 600) har hatt hvite tall på rød bakgrunn. Nå skal alle som kjører 1000 ha svarte tall på hvit bakgrunn og alle som kjører 600 skal ha blå tall på hvit bakgrunn. Det betyr at jeg må lakke opp igjen noen felt, satser på å bytte om farger på hele sykkelen men får se hva jeg rekker. Har registrert startnummer, 52 var ledig så da har jeg samme som jeg har hatt før :D

Image

Ventilkontrollen på banesykkelen var heldigvis grei, alle innenfor spec eller i alle fall nært nok.

Image

Monterte toppdeksel

Image

Coiler

Image

Ledningsnett, bla. til quickshifteren.

Image

Radiatoren har kommet på plass.

Image

Et triks for å få opp toppen på gaffelbeina er å løsne den før du slakker opp boltene på styrebroen. Jeg måtte demontere gaflene for å komme til med ventilkontrollen, så da tredde jeg gaffelbeina på plass for å få løsnet toppen. Skiftet oljen, den var greit sliten så det var nok på tide.

Image

Gaffel og forhjul montert men ingen bremser. De må jeg gå over grundig da jeg aldri ble helt kvitt problemene med fading.

Image

Luftfilterboks på plass.

Image

Startet opp for å varme opp oljen for oljeskift. Det blinket FI, så jeg satte den i dealer mode.

Image

Feilkode C49 er PAIR valve solenoid malfunction. Greit nok, siden den ligger på ei hylle i kjelleren hos foreldra mine. Har satt inn en motstand i stedet, men har tydeligvis skiplet den mens jeg holdt på å demontere/montere toppdekselet. Ikke noe problem, vet hvor det er og hva det er.

Image

Den varme oljen rant lett ut. Litt skitten olje, men ikke noe alarmerende. Har jukset litt med oljeskift, så det var nok på tide nå.

Image

Nytt oljefilter sikret med slangeklemme.

Image

Tappepluggen sikret med låsetråd.
Last edited by inunf on 12 Apr 2018 20:27, edited 2 times in total.
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Ducati!

Post by JK95 »

Mye fint å se her =D> =D> Bredere fothvilere på Ducatien? Og ram-air innsug?
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

JK95 wrote:Mye fint å se her =D> =D> Bredere fothvilere på Ducatien? Og ram-air innsug?
Det blir andre fothvilere på Ducatien ja, men det er banesykkelen det er bilde av her. Har ikke kommet lenger enn prøvemontering på Ducatien, men det kommer bilder når den blir ferdig en eller annen gang. Det er ram-air på den originalt, bare med fryktelig liten åpning plassert bak gaffelen. Satser på at dette hjelper på litt.

Det hører med til historien at onkelen min kjøpte en 1098S omtrent samtidig som at jeg kjøpte SF'en. 1098 er oppgitt til 160 hk mot SF sine 155. Ja, det er barnslig, men det er faktisk ganske bittert. Så jeg må gjøre en liten innsats for å finne de 5 manglende hk'ene :twisted:
JK95
Posts: 3557
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Inunf - Ducati!

Post by JK95 »

Skjønner :lol: :thumleft Har selv lest meg opp noe på Ducati.ms i det siste, og sett mange snodige patenter :lol: Synes den ser noe lang ut foreløbig, den du holder på med, spent på å se ferdig produkt :thumleft
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Fortsatte på banesykkelen forrige uke.

Image

Bremsesystemet.

Image

Dette skal byttes.

Image

Kaliperne er renset og klare.

Første trening blir i Malmedalen denne søndagen, neste helg går turen til Våler. Har en del ting jeg må ordne før det. Bremsene, lakk og dB-killer pga. nye støykrav på Vålerbanen.

Image

Var en tur til Ålesund i helga, og så mitt snitt til å skru litt på XJ'en. Fant årsaken til oljelekkasjen. Tydeligvis sirkulerer det olje gjennom forgasserne, regner med det er for å motvirke ising. Returslangen var ikke koblet på, må ha oversett den. Hadde i stedet koblet overløpsslangen til luftfilterboksen der hvor oljereturslangen skulle kobles. Var fort gjort å fikse når jeg fant ut av det.

Image

Image

Byttet olje og filter også, så bortsett fra at batteriet er dårlig er den nå klar for sesongen.




Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Fortsatte på banesykkelen i gårkveld.

Image

Monterte slanger, bremsepumpe og nytt reservoar med slange.

Image

Biltemas trykkluftdrevne bremselufter

Image

Usikker på om jeg har fått ut all luften, men hendelen ble i alle fall ganske bra. Stripset den fast for å se om jeg får klemt ut mer luft over natten. Har også en teori om et sted det kan samle seg luft som jeg skal se nærmere på i kveld.


Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Må lakke litt pga nye regler for startnummer, i år skal det hver blå tall på hvit bakgrunn i SST600. Rookie 600 som jeg kjørte i for to år siden har blitt slått sammen med NM-klassen, slik at man kvalifiserer seg til A- eller B-finale, i stedet for å rykke opp etter endt sesong slik som før.

Image

Image

Hadde egentlig tenkt å bytte ut rødt med hvitt, men ombestemte meg mens jeg holdt på å maskere. Blir bare hvite felt der startnummeret skal være, da slipper jeg å lakke opp igjen framskjermen og tanken.

Image

Image

Image

Image

Ikke verdens beste finish, men ser forhåpentligvis greit ut i fart.


Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Har stått på litt den siste uken.

Image

Image

Montert hendelbeskyttere, nytt krav for i år. Skjønte meg ikke helt på styrepinnen, trodde de var hule. Det var de ikke, endte opp med å gjenge opp for boltene til hendelbeskytterne som var M6. I ettertid viste det seg at kravet kun gjelder bremsen, så jeg kunne ha spart meg halve jobben.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Sånn ble kåpesettet etter lakkering. Ser litt mindre horribelt ut uten den røde flekken i front.

Har skrudd litt Ducati også.

Image

Gammelt styre før demontering.

Image

Jasså, den har vært veltet?

Image

Gammelt styre vs. nytt styre.

Image

Image

Image

Boret hull feste for brytere og gasshåndtak.

Image

Image

Image

Image

Nytt styre ferdig montert!

Image

Bremsevæskereservoarene ser litt rufsete ut.

Image

Bremsevæsken også.

Image

Image

Image

Image

Image

Nytt speil. Usikker på om det skal stå sånn eller over styret, må se på det når jeg får på setet og får prøve sittestillingen.

Image

Årets første trening i Malmedalen 1. mai. Kald vind, men tørt og godt å få komme i gang igjen. Beste runde 1,5 s bak pers, det er vel greit nok.


Sent from my iPhone using Tapatalk
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Var på treningshelg på Våler for 1,5 uker siden. Begynte litt forsiktig på lørdagen, bremseproblemet var fortsatt til stede. Endte opp med å kjøpe ei brembo 19x18 bremsepumpe i håp om at det skulle fikse biffen. Begynte søndagen med nye dekk og ny bremsepumpe, og klarte å komme meg ned på 0,5 s bak pers. Greit fornøyd med det.

Image

Depotet

Image

Montering av ny bremsepumpe.

Den store forskjellen var egentlig at den nye pumpa lar meg justere hendelen lenger ut, slik at jeg har mer å gå på før den bunner i fingrene mine (bremser med to fingrer). Det neste jeg skal prøve er å bytte bremsevæske til noe annet enn Biltema.

Skulle egentlig til Våler å kjøre løp denne helga, men i Malmedalen på søndag oppdaget jeg at den lille svettingen fra høyre gaffelbein har blitt til en ekkel lekkasje, og kjedet har flere skadde ledd. Har bestilt deler, men rekker ikke denne løpshelga :/

Siden det ikke blir mer banekjøring før jeg har fått deler, har det blitt litt tid til å skru Ducati.

Image

Image

Ser ut til å være ca. 1 kg å spare på å skru av passasjerfothvilerne. Det hjelper på utseendet også, vinn-vinn! Eneste problemet er at man må demontere halve sykkelen for å komme til.

Image

Image

Off with the head!

Image

Sånn blir de nye blinklysene.

Image

Måtte av med tanken for å få av luftfilterboksen slik at jeg kommer til resonanskammeret foran luftfilterboksen som ikke lenger er i bruk med de nye luftinntakene.

Hadde ikke verkstedsmanualen for hånden, så jeg gikk løs på garasjeportåpneren for å installere Flash to pass-mottakeren i stedet.

Image

Image

Image

Image

Det gikk veldig greit, bare at det ikke virket. Kontaktet kundeservice, de var veldig hjelpsomme og konkluderte med at jeg trengte ekstern 12V strømforsyning. Hvis jeg bare ga de adressen, skulle de sende en gratis. Dette er jo et amerikansk opplegg, så når jeg ba om strømforsyning som tok 230V ble det visst vanskelig. Måtte ebaye en i stedet. Venter i spenning, blir artig å se om det virker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
knutk
Posts: 2358
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Inunf - Ducati!

Post by knutk »

inunf wrote:
Hadde ikke verkstedsmanualen for hånden, så jeg gikk løs på garasjeportåpneren for å installere Flash to pass-mottakeren i stedet.

Image

Image

Image

Image

Det gikk veldig greit, bare at det ikke virket. Kontaktet kundeservice, de var veldig hjelpsomme og konkluderte med at jeg trengte ekstern 12V strømforsyning. Hvis jeg bare ga de adressen, skulle de sende en gratis. Dette er jo et amerikansk opplegg, så når jeg ba om strømforsyning som tok 230V ble det visst vanskelig. Måtte ebaye en i stedet. Venter i spenning, blir artig å se om det virker.
Hva-som-helst av 12V forsyning vil virke.

Greia med F2P er at den er laget slik at den kan trekke strømforsyning gjennom ekstern-knappen i portåpner om denne er utstyrt med det.
Eldre portåpnere hadde gjerne et rele som drev lukke/åpne signalet. Spolen til releet låg med konstant +12V og ekstern knapp jordet relespolen.
Om man koblet til F2P mottageren mellom polene ville den få 12V via relespole og jording via jordkontakten som utgjør den andre ledningen. Det vil funke fordi strømforbruket i elektronikken er så lavt at motstanden i relespolen i praksis forårsaket minimalt spenningsfall. Når så F2P blir aktivert og kortslutter de to ledningene er der trolig innebygget en diode + en litt stor kondensator slik at elektronikken i F2P fortsatt får strøm den korte tiden kortslutningen skjer.
Så den virker ikke fordi den ikke får strøm, og en ekstern strømforsyning gjør susen.

Om du blir lei av å vente på kineserne vil denne funke:
https://www.clasohlson.com/no/Batteriel ... -W/36-4447
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Inunf - Ducati!

Post by inunf »

Takk for info! F2P spesifiserte 12V og 300 mA, så da turte jeg ikke annet enn å bestille en slik. Men da kan jeg rigge meg til med noe midlertidig slik at jeg får testet at det virker før jeg monter på igjen lyktekåpen på Ducatien.
Post Reply